Praha–Olomouc elektromobilem za šest hodin. To už dávno neplatí, říká manažer Pražské energetiky
Elektromobilita proniká do firem. Pražská energetika coby obchodník s elektřinou patří k těm, které přirozeně na tento pohon přecházejí jako první. Manažer Vojtěch Fried jezdí čistě na elektřinu už tři roky. Nabíjí hlavně v práci a pochvaluje si nízké náklady na provoz a servis.
Když se vedoucí rozvoje elektromobility v Pražské energetice (PRE) poprvé setkal s bateriovým vozem, ještě ve firmě elektromobilitě nešéfoval. Postupně se ale práce a osobní záliba v elektroautech čím dál více přibližovaly. Dnes má Vojtěch Fried dva čistokrevné elektromobily – rodinný Volkswagen e-Golf a pracovní Volkswagen ID.3.
„Pro mě osobně začala elektromobilita někdy v době, kdy si PRE začalo s ideou vážněji pohrávat. Definitivní zlom přišel před třemi lety, s narozením dcery. Do porodnice jsem ještě dojel dieselovou Octavií, ale druhý den jsem začal pracovat na jejím prodeji. Od té doby je elektromobil mým jediným způsobem přepravy, tři roky jsem bezemisní, líčí Fried.
V PRE se těžko bateriovým vozům mohl vyhnout. Firma už kolem roku 2008 instalovala první veřejnou nabíjecí stanici, tehdy ještě pro pomalé nabíjení. O tři roky později následovala první „rychlonabíječka“.
„Tehdy elektromobilita znamenala spíše ježdění na elektrokole. První testování probíhalo v divných ‚krabičkách‘ od Citroënu a vyprávěly se napínavé historky, třeba jak zaměstnanci PRE jeli úsek Praha–Tábor a skoro dojeli, směje se Fried.
Následovala už nadějnější první generace testovacích Volkswagenů e-Up! s deklarovaným dojezdem 150 kilometrů. „V reálu to bylo v létě 120 a v zimě 90 kilometrů,“ říká šéf elektromobility s tím, že dnes je ve flotile PRE přes 120 bateriových vozů „čtvrté generace“ a staly se běžnou součástí provozu.
Dříve dobrodružství, dnes standard
V začátcích byla elektromobilita velké dobrodružství. Cesty po Česku se musely plánovat nad mapou. Pravděpodobnost, že se dobíjecí stanice spustí „na první dobrou“, byla velmi nízká. „Jednou jsem jel trasu Praha–Olomouc šest hodin, to bylo zhruba v roce 2016. Letos jsem ale byl dva týdny v Itálii, a bylo to úplně bez problémů,“ pochvaluje si Fried s tím, že vůz cestu umí naplánovat sám tak, aby se mu akumulátory nevybily. „Minulý týden jsem jel úsek Praha–Vídeň bez dobíjení na jeden zátah, s klimatizací, normální rychlostí a zapnutým rádiem,“ dodává.
Flotila PRE sice čítá i „plug-in“ hybridní vozy, ale čistě bateriové převládají. „Když jsem si dělal analýzy, tak z nich vyšlo, že u hybridů je až moc vysoké riziko dvojího servisu, protože je tam motor i baterie. Hybridy možná dávají smysl pro obchodní týmy, které jezdí z Prahy na Vysočinu, ale po městě se nevyplatí. „Sám denně ujedu sedm kilometrů do práce a sedm z práce. Bohatě mi stačí nabít si jednou za týden,“ říká manažer.
„Naše servisní organizace mají většinu prací po Praze, což bývá od domovních dveří k domovním dveřím a to je pro klasická spalovací auta špatně. Naopak elektromobilům to nevadí, vyjmenovává Fried.
Nepatří mezi vášnivé motoristy a magazíny o autech ho nikdy nezajímaly, ale vlastnosti elektromobilu ocenil. Pochvaluje si, že nemusí řadit, auto jezdí potichu a umí i prudce zrychlit. „Věřím, že lidem, kteří auta hodně sledují, to může přijít jako nuda. Otevřete kapotu a všude plasty…mně to ale vyhovuje,“ říká Fried.
Na chalupu si pořídil nabíječku
V běžném pracovním týdnu nabíjí v práci. Na chalupě si nechal udělat nabíječku, aby nemusel jezdit do vedlejší vesnice. „Nejprve jsem měl klasickou prodlužovačku a dobíjel přes noc. Samozřejmě jsem se poučil, že to nemůžete jen tak dát do ‚chalupářské‘ zásuvky, která už něco pamatuje. Letos jsem si proto raději pořídil dobíjecí stanici. Nemusím nabíjet přes noc, za tři hodiny je nabito,“ říká manažer.
Nabíječka ho i s výkopovými pracemi stála kolem 60 tisíc korun. Jeho zaměstnavatel se podle něj nyní soustřeďuje na to, aby lidem, kteří stojí o fotovoltaiku od dceřiné společnosti, firma nabízela rovnou i dobíjecí stanice.
Nejvíce si Fried pochvaluje nenáročnou údržbu. Do servisu jezdí jednou ročně a kontroluje se toho daleko méně než u vozu se spalovacím motorem. „Na pravidelné garanční prohlídce se mě ptali, jestli mi stírají stěrače, aby bylo vůbec co řešit,“ říká v nadsázce.
Komplikaci zažil jen jednou, když mu kuna překousala kabely od baterie k zapalování. „Tehdy jsem pochopil, jaká zbytečná panika z požáru elektroauta doprovází. Vzali mě až ve čtvrtém servisu, ale nakonec to bylo hotové za pět minut,“ popisuje. Obecně je podle něj zatím síť servisů nedostatečná. Ty neautorizované, kde se ujmou elektrovozu či hybridu, zná v Praze jen dva.
Porodní bolesti nového odvětví
Potěšující jsou podle Frieda nízké provozní náklady. Jde jak o méně nákladný servis, tak levnější „palivo“, i když on vzhledem ke svému zaměstnání není běžný uživatel. Náhrady se v PRE účtují na základě vyhlášky, což je podle něj nejlepší. Jediná doba, kdy vyhláška nestíhala držet tempo s dobou, byla během energetické krize.
„Nemusíte ukazovat faktury z chalupy a sdílet to s účtárnou, je to tak výhodnější. Další dobrý způsob, i když spíše novější, je získávat údaje o cestách přímo z řídicí jednotky vozu. Ta data se pak snáze párují s účtenkami, popisuje.
„Obecně je to jako každá nová věc problematické, v zavedeném účetním systému se běžně setkáte s tím, že zaměstnanci nevědí, jak se účtuje elektřina jako palivo. Je to ale podobné, jako když se zaváděly datové tarify. Jsou to takové porodní bolesti nového odvětví, dodává Fried.
Že by se v práci stála fronta na nabíječky, nehrozí. V PRE mají pro každý elektromobil vlastní dobíjecí bod. Problém vidí Fried spíše v tom, že nováčci mohou tápat s užíváním venkovních nabíječek. Při nástupu mají tedy za úkol si vyzkoušet i nabíjení u konkurence.
„Dřív se dobíjecí stanice stavěly, kde to šlo. Dnes se místa zlepšují. My stavíme primárně u obchodních domů, na čerpacích stanicích nebo na sídlištích, kde počítáme do budoucna s rostoucí poptávkou,“ říká Fried. Budoucnost elektromobility z pohledu materiálů vidí v recyklaci baterií. „Nechápu, proč vlády s elektromobilitou přešlapují na místě. Je jasné, že je to trend, automobilky už zpátečku nevezmou,“ tvrdí.
Převzato z internetového portálu EkoNews.cz, webu o byznyse a udržitelnosti.
Mohlo by vás zajímat:
Už to není 6 ale 12! :-) Hlavně to nemá nic společného s ekologií. Elektromobilita je větší svinstvo než benzín nebo nafta!
Kolik moderních EV jste projel? Řekl bych tak 0 a jako vrchol automobilového magazínu berete Autoforum, kterým půjčili k testu auto naposledy v roce 2017, že ? ? Víte o tom, že jste směšný pro většinu lidí, kteří moderní EV alespoň zkusili? I v českém energetickém mixu se průměrná baterie vrátí na emisích po cca 60-70tis km a to počítáme těžbu surovin, energetický mix a vše okolo ve srovnání POUZE spalováním paliv BEZ těžby a dopravy. ČR, kde jsou prodeje naprosto miuuve, ale kouknout do Francie, nebo třeba na Norsko, kde jsou emise z elektřiny 1/10,případně 1/20, to je pak emisní návratnost po pár tisíc km i když je baterie vyrobena v Číně. ? běžte na Autoforum, nacerpejte nějaká moudra a přijďte se podělit. Děkuji
Do jakého nájezdu má elektromobil provozovaný v Německu vyšší emise CO2, když se započítá i jeho výroba, recyklace a další věci? Ve srovnání s benzínovým autem do 130 000 km, ve srovnání s dieselovým do 200 000 km a ve srovnání s CNG ještě mnohem víc. U nás to bude cca stejné.
To není z autofora, ale ze studie, kterou publikovali experti z ČVUT.
Dále vyslovili závěr, že "současný trend preferující velká elektrická vozidla s dlouhým dojezdem je z hlediska ochrany planety kontraproduktivní".
a este treba brat do uvahy zivotnost vozidla. Ta sa zda, ze bude limitovana v pridade BEV zivotnostou baterii. Co rozhodne nieje ekologicke
tu zrovna o tom nieco pisu
Jistě, spalovák, který je vyroben z kovů je uhlíkově neutrální. Vy jste asi chyběl na mnoha hodinách fyziky a chemie.
kto vie co myslel tou normalnou rychlostou ? Mozno 90 za kamionom.
svojim fosilom jazdim po dialnici bezne 110 a elektromobily ma obiehaju, pokial ja obieham nejaky elektromobil, tak je to z tych starsich generacii t.j. napr. renault zoe
Elektromobily jsou budoucnost. Politici si schválili kličku s e-palivy, což se ale později ukázalo jako technicky nerealizovatelná věc, která měla přesvědčit politiky, aby schválili konec spalováků v roce 2035.
Na e-palivech není nic technicky nerealizovatelného, "jen" jsou příliš drahá, ať už na použití v dopravě nebo energetice. Jsou jako švýcarský nůž - téměř na všechno se dají použít ale téměř na všechno existuje nějaká lepší a levnější možnost.
Teď jsem jezdil týden s teslou Y a musím říct, že to auto je super. Ticho, obrovská síla, komfort a výborný infotainment. Dojezd není žádné omezení a to jsem za týden najel skoro 2000 km a nejdelší cesta měla 850 km. Reálné zdržení na takto dlouhé cestě proti mému benzinu je Max 15 minut a to spíše kvůli me opatrnosti a snaze nechat si vždy rezervu. Běžte a vyzkoušete to.
V nezávislých testech je Tesle vyčítáno, že je hlučnější než běžná auta zejména od oken a podběhů a to hlavně při jízdě po dálnici. Jaké auto jste měl předtím, že se vám Tesla zdá tichá?
Mám bmw 540i a Tesla je v rychlostech do 150 určitě tišší.
kamarat ma teslu Y. Stalo ho to 40 000 eciek bez DPH.
A ked to kupil tak tam mal aj cuvacie senzory.
Lenze, po nejakom case sa Musk, alebo niekto vo vedeni rozhodol, ze to vlastne zakaznici nepotrebuju. Tak to na dialku vypli. A uz senzory nejdu :-)
No nekupte to, ked je to take paradne
s tym dojazdom v pripade tesiel je to v CR v pohode, pretoze tesla nabijacky su vyhradene iba pre tesly, a samotnych tesiel nie je vela. Lenze ono sa to moze zmenit. Presne ako nam ukazuke priklad z USA, kde tesla nabijacky spristupnili vsetkym. A vlastnici tesiel, z toho rozhodne neboli nadseni.
Ako to potom, moze vyzerat hovoria skusenosti zo zivota:
Dobře EV je lepší než auto se spalovacím motorem vždy v principu bylo a za 10 let to bude naprostý standart , jenže dnes se tlačí drahá technologie navíc u nás se kupují 10 letá auta a jezdí se s nimi dokud žijí životnost takového auta je zhruba 12 max. 15 let. Takže když koupíte nový EV pak máte životnost jako u 10 letého ojetého vozu - tedy praktickou , protože novou baterii kupovat nebudete, jenže rozdíl cen při nákupu je nejméně 600 tisíc korun , takže to EV se prostě nevrátí. Ať tomu kdo fandí jak chce jezdit elektromobilem je prostě velmi drahé při dnešních cenách baterií.
je to taka paradna technologia, ze to potrebuje dotacie aby sa to predavalo, take je to uzasne, suprove, mega skvele. A teraz tu o karkulke
Kde ? Jaké dotace ? O čem to mluvíte ?
tak vas teda vitam na planete Zem. Snad sa vam tu bude pacit.
A na zaciatok napriklad clanok:
Ne každý si kupuje stará auta. Já si například raději koupím nové a jsem ochoten slevit ve výbavě. A co se týče ceny EV, tak Tesla model 3 stojí 1 053 990. Auto ve srovnatelné velikosti - Škoda Octavia sice stojí v základu 619 900 Kč, ale v horší výbavě (manuální klima, plecháče, manál, zrcátka se automaticky nesklápí po zaparkování, ...) Ve srovnatelné výběvě je rozdíl již jen 200 tisíc.
A co se týče nákladů na palivo, tak Tesla má spotřebu 16 kWh, tzn. při dobíjení doma a 30000 km je to 16*300*6Kč/kWh = cca 30 tisíc Kč, pokud má člověk soláry, tak 7 měsíců v roce může dobíjet ze solárů, takže cena ještě nižší. A náklady na benzín? 7*300*42Kč/litr = 88 200 Kč za rok. Rozdíl je 50 tisíc/rok. Takže Tesla se vrátí finanačně už za 4 roky, v případě solárů ještě dříve. Samozřejmě nyní je ještě problém s dojezdem, ale do budoucna snad budou větší baterky.
pozor celkova cena neni len nakup a palivo.
vstupuju do toho aj dalsie polozky, ako napriklad :
- servis: tazko povedat, cital/pocul som skusenosti aj take aj take
- opotrebenie pneumatik: jednoznacne drahsi BEV
- poistky: jednoznacne drahsi BEV
- strata hodnoty vozidla: jednoznacne drahsi BEV
Ta ztráta hodnoty je dána především zlevňováním nových vozů. Tesla model 3 byla ještě před rokem o 300 tisíc dražší.
kdeze, to platilo uz predtym.
Suvisi to hlavne zo zivotnostou baterie.
A na to akosi zlacnovanie tesiel nema vplyv
Souhlasím s negativy pro BEV.
Ke spalovákům se musí připočíst ještě servis: výměny olejů filtrů apod. U drahších aut a tedy komplikovanějších motorů jsou to už nemalé částky.
Každý automechanik se kterým jsem mluvil (wv,ford,bmw,mercedes) potvrdil, že nové motory ( max 8let) jsou už tak komplikované, že je otázka, co to bude dělat v budoucnu a jestli jejich hodnota nespadne ještě níže, protože cena opravy bude velká.
jazdene tesly si drzia cenu podobne ako fosily, 4-rocna trojka od tesly je na tom cenovo podobne ako 4-rocna trojka od bmw
Na 7 km do práce po městě pán používá EV, no, prostě "běžný občan"...
Kuna mu překousala kabely od baterie k zapalování...
Je vidět, že ten pán ví o elektroautech úplně všechno.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se