Ředitel Porsche ČR: Pro nákup elektroauta v ČR je jediný argument
Pokud Česko nepodpoří koncové uživatele při rozvoji elektromobility, zůstane jediným racionálním argumentem pro nákup elektroauta místo klasického vozu se spalovacím motorem cena za ujetý kilometr. Infrastruktura se nyní rychle zlepšuje a nejpozději za dva roky by měla být v takovém stavu, aby pro majitele elektroaut nebyl problém najít místo pro dobíjení, řekl dnes ČTK na brněnském veletrhu Amper generální ředitel společnosti Porsche ČR Jan Hurt.
Firma dováží do Česka značky Volkswagen, Seat a Audi a patří k největším českým dovozcům aut. Příští rok nabídne nové modely elektroaut v nejběžnějších segmentech a o rok později přidá další modely.
„Počítali jsme, že při současných cenách paliv a elektřiny se provoz elektroauta vyplatí při ročním nájezdu od 12.000 kilometrů,“ řekl Hurt.
V Česku to bude patrně jediný racionální argument, proč si elektroauto pořídit. Premiér Andrej Babiš (ANO) totiž tento týden řekl, že stát nepočítá s podporou pro nákup elektromobilů občany.
„Proto si myslím, že ze začátku budou auta kupovat zákazníci hlavně z řad korporátní klientely,“ řekl Hurt.
Zatímco cena Volkswagenu Golf se spalovacím motorem se pohybuje podle verze okolo půl milionu korun, elektrická verze stojí dvojnásobek.
„Předpokládám, že elektromobilita se prosadí. Otázka je jak rychle. Na různých příkladech vidíme, že při státní podpoře jde proces výrazně rychleji,“ řekl Hurt.
V Česku je podíl elektroaut zatím hluboko pod procentem.
Jelikož automobilkám kvůli nařízením EU a omezování produkce oxidu uhličitého nezbylo, než se pustit do masivního rozvoje elektromobility, snaží se i Porsche ČR spolupodílet na odstraňování počátečních „bolístek“, které většímu rozvoji zatím brání.
„Spolupracujeme při přípravě infrastruktury. Teď je situace špatná, ale tempo výstavby nabíjecích stanic je vysoké. Předpokládám, že za rok bude problém ze tří čtvrtin vyřešen a za dva roky bude infrastruktura dostatečná,“ řekl Hurt.
Podle předpokladu firmy se bude 80 procent nabíjení odehrávat doma, kde lze náklady s pomocí různých opatření snižovat. Pouze ti, kteří takovou možnost mít nebudou, budou hledat jiné možnosti jako například nabíjecí stanice ve veřejných či firemních garážích, na parkovištích nebo u nákupních center . Rychlonabíjecí stojany by měly být podél hlavních dopravních tahů.
„Provozovatelé čerpacích stanic s jejich stavbou počítají, nic jiného jim nezbývá,“ míní Hurt.
Firma dodává nabíjecí boxy v různých velikostech a s různým výkonem právě pro použití jak doma, tak ve firmách.
„Snažíme se také nabídnout servis, aby zákazník mohl s jedinou kartou nabíjet od různých poskytovatelů elektřiny, což je zatím problém,“ řekl Hurt.
Vedle racionálních důvodů existují podle něj ještě emocionální důvody pro koupi elektroauta. Je to požitek z jízdy a akcelerace. Elektromotor má velké zrychlení, jízda je zcela tichá a plynulejší díky absenci převodovky.
Zdeněk Meitner ktp
Mohlo by vás zajímat:
A co kdyby ředitel Porsche ČR, importéra VW, hýbnul zadkem a něco pro to udělal, kromě proklamací. Už před 2 lety jsme si poslechli, co koncern vše udělá v roce následujícím. O dva roky později kromě tragického eTrona a 5 let starých eGolf a eUp nic. O slibu veřejné nabíjecí stanice u každého dýlerství koncernu nemluvě. To už je na tom i Nissan lépe, byť v ČR je to ubohost, v zahraničí má rychlonabíječku prakticky každý dýler. Pro majitele Leafů bez ohledu na místo nákupu zdarma, ostatní za poplatek. Tak se to dělá, nekecá se.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se