V ČR loni vznikly stovky nových dobíjecích stanic pro elektromobily
V České republice loni vznikly stovky nových dobíjecích stanic pro elektromobily. Spolu s tím o desítky procent vzrostl počet dobíjení i spotřeba energie. Vyplývá to z informací velkých provozovatelů dobíjecích stanic pro ČTK. Ke konci loňského roku bylo v Česku podle statistik úřadů přes 2400 dobíjecích stanic. Jejich počet by měl postupně stoupat i letos, trendem jsou hlavně ultrarychlé dobíjecí stojany.
Častější využívání dobíjecích stanic postupuje společně se stoupajícím zájmem o elektrická auta. Elektrických osobních aut bylo v Česku ke konci loňského roku evidováno kolem 22.000, celkem jich v registru aut přibylo 6640. Kromě toho po tuzemských silnicích jezdí desetitisíce hybridních aut, které kombinují elektrický pohon s klasickým spalovacím motorem. Na to reagují i největší tuzemští provozovatelé dobíjecích stanic pro elektromobily, kterými jsou zejména velké energetické firmy.
Polostátní společnost ČEZ loni zprovoznila 144 nových dobíjecích stanic pro elektroauta, celkem tak má ve své síti 660 stojanů. Řidiči si od nich loni v bateriích svých vozidel odvezli při více než 281.000 dobíjeních téměř 5,5 gigawatthodiny energie, což je o čtvrtinu více než v roce 2022 a pětoapůlnásobek než před pěti lety. Roste i množství průměrného dobití, které vzrostlo z 16,6 kWh na 20 kWh. Nejvytíženější stanice byly v Praze, Středočeském kraji a u hlavních dálničních tahů na D1, D5, D10 a D11.
ČEZ loni zintenzivnil instalace zejména ultrarychlých a rychlých stanic. „Letos očekáváme zrychlení růstu odebrané energie o víc než 30 procent, zejména díky očekávanému zrychlení růstu počtu elektromobilů na českých silnicích. Hlavním cílem je urychlení výstavby ultrarychlých stojanů, kterých zprovozníme více než 80,“ řekl místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani.
Ještě vyšší počet stanic loni zprovoznila Pražská energetika, jejich celkový počet ve své síti navýšila o 169 na celkem 660 s více než tisícovkou dobíjecích bodů. Spotřeba energie na nich vzrostla meziročně o 69 procent na 5,23 GWh.
„V rámci naší veřejné dobíjecí sítě chceme pokračovat ve výstavbě v nových lokalitách, ale i posilovaní těch stávajících. Zároveň se ve větší míře chceme orientovat i na budování neveřejné dobíjecí infrastruktury, ať už u rodinných domů, v bytových domech nebo ve firmách, které ve větší míře začínají přecházet od spalovacích vozů k bateriovým,“ nastínil plány pro letošní rok mluvčí Karel Hanzelka.
Výrazně rušněji bylo loni i na dobíjecích stanicích společnosti E.ON. Ta loni navýšila počet veřejných dobíjecích bodů meziročně o 43 procent na 520 bodů na zhruba 265 stojanech. Řidiči na nich odebrali téměř dvě GWh elektřiny, meziročně o 65 procent více. Nejvíce energie odebrali na stanicích s ultrarychlými dobíječkami v Rozvadově, ve Vystrkově a v Lovosicích.
„I v tomto roce pak máme v plánu dál rozšiřovat a modernizovat naši dobíjecí síť a zařazovat do ní především stanice s vyššími výkony, které jsou aktuálně trendem,“ uvedl jednatel společnosti E.ON Drive Infrastructure Martin Klíma. Na jaře by měly začít stavební práce na stanicích o výkonech 300 kW například v Hradci Králové, Českých Budějovicích, Ústí nad Labem, Brně, Praze, Olomouci. Další místa budou podle E.ON následovat v průběhu roku.
Rozsah dobíjecí infrastruktury v Česku tvoří i přes poslední nárůst jen nízké procento celkového podílu v EU. V unii co do počtu dobíjecích stanic vévodí Německo a Nizozemsko. Vzhledem ke stále nízkému množství registrovaných elektromobilů je ovšem podle odborníků tuzemská síť pro dobíjení zatím dostačující.
Mohlo by vás zajímat:
Tak jsem se koual na výhled vývoje elektromobility v Číně. NIO plánuje vyrábět v roce 2025 auto s 150kWh baterií, která bude schopná dobíjecí rychlosti kolem až 5C, to znamená, že nabíječky s 300kW výkonem nebudou stačit. Chtělo by to 500-600kW, nebo spíše rovnou 1MW. Jakmile se rozšíří elektrické trucky, bude to potřeba.
a idealne by bolo mat take 1MW nabijacky na kazdej pumpe. Idealne niekolko. A to by som chcel vidiet
Pokud se správně dívám, má to být 1000 km v CLTC, tedy 770 km WLTP, takže reálně 650 km. Jako není to blbý a lidi to, zvlášť u nás, chtějí. Ale teda nabíjení 5C to se mi zdá už asi zbytečně moc. Reálně 10-15 minut na nabití na 80 % baterky je ideální a dá se to už teď. Pokud Vám to dá o něco víc km, než teď (350 km), tak to bude z hlediska používání auta naprosto ideální.
Chápu, že je tu zkreslení z pohledu majitelů spalováků, kteří netankují doma a na benzínce natankují za 5 minut, pak si přejedou a 10 minut ještě potrvá, než si odskočí a nakoupí jídlo na delších trasách (více než 350-400 km). Ale asi nám tu už vývoj začíná překonávat reálné potřeby.
a teraz na zem do reality:
Tak upřímně, před nedávnem byly v Británii zase fronty na benzínkách, protože bylo málo paliva. Ono je to všechno o infrastruktuře. Není třeba mít jak u benzínek 4000 bodů s výkonama 500 kW. Chce to hustou infrastrukturu plnou AC sloupků, která pořeší většinu lidí z paneláků. V Brně Teplárny staví první vlaštovky ve formě AC nabíjecích sloupků pro 2x22kW nabíjení po celém městě.
Ono je to vsetko o infrastrukture. S tym plne suhlasim. Lenze, ajhla ona neni. A lahsie sa preda auto, ako sa vybuduje infrastruktura. To je presne to co sa deje na zapad od nas. Zadotovane BEV sa predavaju, ale infrastruktura nestiha. A potom to dopada tak ako v clanku.
Tak jsem celkem rád, že u nás jdeme opačnou cestou a poměr EV k nabíječkám máme poměrně hodně slušný. Máme přes 4000 dobíjecích bodů na 22 000 aut.
hmm a to len preto, ze predaj BEV je minimalny (cca 3%). Cize tato technologia funguje, len pri minimalnych predajoch. Nuz, no, dobry argument
U nás si elektromobil kupují v podstatě lidi, kteří mohou dobíjet doma a na veřejných dobíječkách dobíjí pod 5% nájezdu. Pokud se dojezd EV ještě zvýší - příklad NIO s 150kWh, kterou ještě do aut nedává, tak potřeba nabíjet na veřejných nabíječkách ještě klesne. Člověk, který nemůže dobíjet doma, může dojezdit spalovák nebo jezdit MHD.
@Michal K.
Nevím kde na západě síť nestíhá ... asi by to chtělo psát více z osobní zkušenosti než přiblblého článku
od toho je napriklad dobre vediet citat. pokial tuto schopnost mate, mozte si precitat, kde na zapade siet nestiha. A uz nebudete nevediet, ale vediet
Koukněte na tohle. https://evpowered.co.uk/news/record-rate-of-electric-vehicle-charge-point-installation-in-2023/ Instalují asi 1400 nabíjecích míst měsíčně. To znamená, od října, kdy ta zpráva v Britském tisku vyšla, nainstalovali dalších asi 5000+ dobíjecích bodů. Ono, když se tam prodává asi 17% čistě elektrických aut (loni 350 000), tak se ta změna prostě musí někde projevit. UK zažívá BEV boom (trh roste asi o 35% ročně) a to s sebou nese i některá úskalí.
Test v reálném provozu Nio ET7 150 kWh dal přes 1000 km při průměrné rychlosti 84 km/h. Normální jízdou (ne na rekord) to bude 800-900 km.
Prumerne stari vozidel u nas je 16 let, v nemecku 10 let. Nema cenu se poustet do brzkych fantasmagorii, kdyz jsme 6 let za pionyry. Dulezitejsi asi budou nabijecky u parkovacich mist, tam by se mela posilovat elektroinfrastuktura. A vedet, cim stat nahradi vypadek dani z palivovych dani
No jo, stát by měl začít přemýšlet, co udělá s těmi 100 miliardami ročně, které budou v ekonomice navíc místo toho, aby nenávratně skončily v zahraničí za nákup paliv a mují tak být kompenzovány dalšími 100 miliardami z našich kapes.
A to, že se tu těch 100 miliard bude točit, už samo o sobě bude generovat daně.
no ja nevim, ale statu schazi proti planu treba 5-6 miliard dani z tabakovych vyrobku, at uz poklesem kuraku, nebo jejich nakupem v zahranici. To nejsou penize statu, ale nas spotrebitelu. A dane se tady vybiraji velmi tezko. Snad neverite, ze je tady 20mesicni pokles trzeb jako proklamuji media
Kryje se to s výpadkem 75 miliard ročně ze spotřební daně na minerální paliva. Jinak ale ano - lepší nechat peníze v domácí ekonomice, než je poslat Saúdům, Rusům nebo do Venezuely.
tak treba u Saudu, je obchodni vymena s EU vyrovnana, teda az na extremni roky 2022,23. To znamena, ze jejich poptavka z nasich penez zde zamestnava statisice lidi, tam nemuze mluvit o uspore, jen o bezpecnosti. Pravda budouci casy a nase zaostavajici technologie...., exportu z EU bude dale ubyvat
Pokud má být EV masové , no tak bude nutné aby si ho mohl dobít každý i člověk , který bydlí v bytě a parkuje na ulici při nájezdu 15 000 km a 300 km dojezdu tak nabíjíme asi 1x týdně , pokud nabíjení dnes trvá asi hodinu , pak je to 50 hodin ročně strávených nabíjením auta. Podle mě se auto musí být schopné nabít do 80% nejdéle za 10 minut a nebo musí být téměř každé parkovací místo ve městě vybavené alespoň měřenou zásuvkou 230V , ale to ale není reálně v dohledné době možné. Pro někoho kdo může nabíjet doma , protože vlastní dům není nabíjecí infrastruktura tak důležitá, stačí nabíječky na hlavních tazích , protože smysl má jen když si koupí auto, které dojede tak daleko jak potřebuje a nabíjí více méně jen několikrát do roka.
jak to maji poresene v Cine, v Japonsku?
Nabíjení průměrného EV netrvá hodinu, ale tak 30minut. Na výkonné nabíječce u lepšího vozu 15-20 minut.
V Japonsku nevím , ale 2/3 veřejných nabíjecích stanic světa je instalováno v Číně.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se