Domů
Elektromobilita
Vláda USA usiluje o to, aby polovina nových aut byla do roku 2030 na elektřinu
tesla v české republice - supercharger

Vláda USA usiluje o to, aby polovina nových aut byla do roku 2030 na elektřinu

Administrativa amerického prezidenta Joea Bidena hodlá dosáhnout toho, aby auta s elektrickým pohonem do roku 2030 tvořila polovinu celkového prodeje nových automobilů ve Spojených státech. Oznámil to dnes Bílý dům. Stanovený cíl podle něj bude součástí exekutivního příkazu, který Biden podepíše.

Cíl sice není právně závazný, ale získal už podporu od velkých amerických i zahraničních automobilek. Ty nicméně upozornily, že k jeho dosažení bude zapotřebí rozsáhlá vládní podpora, upozornila agentura Reuters.

Americké automobilky General Motors (GM) a Ford Motor a skupina Stellantis, jejíž součástí je americký výrobce aut Chrysler, ve společném prohlášení uvedly, že chtějí do roku 2030 zvýšit podíl aut s elektrickým pohonem na celkovém prodeji aut v USA na 40 až 50 procent. Tento cíl však bude podle nich dosažitelný pouze v případě, že vláda vynaloží miliardy dolarů na podporu prodeje a výroby těchto vozů.

Elektromobil Nissan
Ilustrační foto

Jihokorejská automobilka Hyundai uvedla, že cíl stanovený konkurenty GM, Ford a Stellantis podporuje. Japonská Toyota, která je největším výrobcem aut na světě, označila tento cíl za „skvělý pro životní prostředí“ a dodala, že se „zhostí své úlohy“. Podporu plánům na zvyšování podílu vozidel s elektrickým pohonem na celkovém prodeji aut v USA vyjádřily také například automobilky Volkswagen, BMW či Honda.

Ředitel ekologické organizace Safe Climate Transport Campaign Dan Becker podle agentury Reuters uvedl, že vládní plán „se opírá o nevynutitelné dobrovolné závazky ze strany nespolehlivých výrobců automobilů“. „Ve srovnávání s dobrovolnými sliby automobilových podniků vypadá novoroční předsevzetí zhubnout jako právně závazná smlouva,“ dodal.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(24)
Josef
10. srpen 2021, 13:22

Jen tak pro zajímavost od září se v Číně začíná prodávat EV s dojezdem až 1000km a jedno nabití a z 0-80% lze nabít za 8 minut 150kWh baterie , rychlost nabíjení je možná díky použití grafenu a baterie má životnost milion km. Nevím kdy se tato technologie ze "zaostalé Číny co nás ve všem kopíruje" dostane také k nám , možná za 5-7 let..... Nicméně toto je první EV, které má všechny vlastnosti klasického vozu včetně dojezdu rychlosti nabíjení.

Michal K.
6. srpen 2021, 19:50

znie to daleko rozumnejsie ako utopia,ze od 35 ziaden spalovak

Tom
7. srpen 2021, 09:45

A to si představujete, že po 9 let budou navyšovat výrobu a potom navyšování utnou. Jestli jim tam náhodnou ta vaše utopie také nenastane. Mimochodem už se na tu utopii těším.

Michal K.
7. srpen 2021, 21:34

Dobrý deň,

ja som o utínaní nič nenapísal. To prišlo od vás. Takže to musíte vy vysvetliť čo vlastne, a prečo chcete utínať.

Mne sa na tom americkom prístupe páči ta istá voľnosť/dobrovolnosť. Majú nejaký zámer, ale není právne závezný.

Pôjdú tým smerom, a časom sa uvidí, ktorá technológia vyhrá. Možno do 2030 pridú také batérie alebo iné technológie,

ktoré budú ekologické a aj ekonomcké a bežný spalovák si to dá na raňajky. A možno neprídu a nehajú to na voľný vývoj.

Príde mi to rozumnejší prístup, ako to čo predvádza Bruselsky absurdistán.

Ignorujúc zákony matematiky a fyziky už rozdáva rozkazy na desaťročia dopredu.

Ja som tiež fanda elektrických aut, ale nesmieme zabúdať na ekológiu a neničiť planétu za každú cenu .

Tom
9. srpen 2021, 13:54

Volný vývoj nic moc neřeší. Některé dopravní prostředky už mohly být dávno na baterky. Místo toho se půl století budoval kult uřvaného spalovacího motoru. Nesouhlasím s vámi, že je čas čekat. Cíle pro úsporu co2 nejsou bez bateriových vozů dosažitelné. Jinak vás můžu uklidnit, že zrušení prodeje spalovacích vozů do 2035 je v EU také pouze návrh. Pokud se prosadí, tak zhruba v roce 2030 budeme na polovině prodejů, stejně, jako v případném návrhu za oceánem.

Josef
10. srpen 2021, 11:57

Vzestup EV nebude o tom, že by se začali překotně zlepšovat , ale o tom, že stát dále znevýhodní auta se spalovacím motorem. Prodeje automobilů poklesnou z důvodu růstu cen -pokud nová škoda fabia stála 220 000 a dnes stojí 320 000 díky požadavkům na pokles emisí CO2, pak půjde dolů poptávka po autech a lidé budou ve výsledku jezdit starými vozy, které mají mnohem vyšší emise škodlivin a to prostě proto, že na nové vozy mít nebudou a plány, že EV bude cenově srovnatelné s autem se spalovacím motorem jsou samozřejmě reálné jenže to nebude tak ,že by ty EV nějak dramaticky zlevnily, ale stát uměle zdraží auta se spalovacím motorem, podle mě za 10 let pod 450 000 nové auto prostě nekoupíte. To samozřejmě povede k tomu ,že se budou prodávat více EV a Phev než klasika. Životní úroveň lidí poklesne.

Michal K.
12. srpen 2021, 19:59

vyssie som uviedol link na clanok, kde sa uvadza, ze na vyrobu baterii pre jednu teslu musite vykopat, spracovat a vyviest 226 ton zeminy.

To bude energeticky velmi narocne. To znamena vela vela emissi CO2.

A potom, este to auto musite nabit elektrinou. Tu nevieme vyrabat bezemisne. Takze este k tomu dalsie emisie.

Tvrdit, ze vdaka bateriovym elektrickym vozidlam usetrime CO2 je iluzia.

Na oslovi bol o tom dobry clanok

Tom
12. srpen 2021, 21:49

Rozdíl ve výrobě na vypuštěné CO2 se oproti spalováku srovná po ujetí např. 50tisíc km, podle typu auta. Zbylou drtivou většinu km se co2 spoří.

Pokud to bylo na oslu, tak mě to jen utvrdilo, že je to blbost:)

Michal K.
12. srpen 2021, 22:33

1. Ten clanok na oslovi mi prisiel pomerne triezvi a rozumny

2. tych 50 000 km, ste si vycucal odkial ? Videl som rozne studie, hovorili o 100 000-150 000km.

Zavisi co vsetko sa do toho zarata. Ale ako pisali na oslovi, uz je tolko studii ....

3. pisete elementarne hluposti. Ta uspora zavisi od toho ako je ta elektrina vyrobena. Ak budete nabijat elektrinou z Polska alebo z Nemecka, ked im nesvieti a nefuka, tak vypustite viacej emisii ako spalovakom

Tom
13. srpen 2021, 00:20

Ten, kdo skutečně studie čte nikdy nenapíše "Videl som rozne studie". Já se přiznám, žádnou studií jsem nečetl nemám na to čas.

Michal K.
13. srpen 2021, 16:01

mne uz sa tie vase criepky prispevkov zacinaju spajat a davat celkovy obraz.

studie necitate, problematiku nesledujete, ale jedneho rana po ranajkach ste mali taky pocit od zaludka, ze 50 000 km.

A tak je to 50 000 km, ani o km viac alebo menej.

Nuz a potom su mudri ludia, ktory davaju prednost faktom.

Tom
13. srpen 2021, 19:23

No dovolte, napsal jsem 50 tisíc podle typu auta.

Ale dejme tomu, že je to těch vašich 150 tisíc. To by znamenalo, že auto, které ujede 151 tisíc je co se týče co2 lepší. Není vyjímka čtvrt milionu u první generace leafu. Vy přitom úsporu co2 považujete za iluzi. Tak jak to tedy je, buď musíte zvýšit hranici nebo popřít, že elektro auta najedou víc, než 150 tisíc. Sám jsem zvědavý, co si vyberete.

Michal K.
14. srpen 2021, 00:00

no a bezny uzivatel najazdi 10 000 km rocne a vymeni auto do 10 rokov. To sme usetrili toho CO2 :)

pre kazde to auto ste vydolovali 226 ton zemniny.

A stale zabudate na jednu zasadnu vec. Na tie kilometre zasadne vplyva fakt ako tu elektrinu vyrobite.

Podla toho sa to mnozstvo kilometrov zmensuje alebo predlzuje.

V takom Polsku tie kilometre idu k nekonecnu ...

Tom
14. srpen 2021, 01:37

A to nekonečno bylo ve studii také? Jinak po 10 letech může auto sloužit dalšímu majiteli a najezdit 51 tis. km a je to. Jinak cyklus výroby elektřiny by měl být čistější, než ropný cyklus. Potom to nekonečno nedává smysl. Nakonec taková rafinerka jede na tu stejnou elektřinu.

Michal K.
14. srpen 2021, 14:16

1. uvazujme vo velmi hrubych cislach. Povedzme, ze priemerny spalovak vypusti 120g CO2 na km (hruby odhad, je tam vela premmennych).

Povedzme, ze priemerne bateriove elektricke vozidlo (BEV) spotrebuje 20kWh elektriny na 100 km (opat hruby odhad, je tam vela premmennych).

V roku 2018 Polsko vyprodukovalo 743g Co2 na kWh elektrickej energie.

Nech pocitam ako pocitam, vyjde mi to na 148g na km. A matematika tvrdi, ze je to viacej ako 120g. A to sme vobec nezaratali vyrobu baterii.

Takze vaza iluzia o usetreni CO2, sa rozpada ako domcek z karat.

2. vacsina vyrobcov dava na bateriu v BEV zaruku 8 rokov. Co ale potom ? Kapacita, moze zacat dramaticky klesat, alebo klaknut uplne.

Nova bateria, stoji nasobne viac ako zostatkova hodnota BEV. BEV su vozidla, ktore na trhu jazdeniek moralne zastaravaju najrychlejsie, a tym aj najrychlejsie klesa ich cena. O 10 rocne BEV akosi neni zaujem

3. A s tymi cyklami ste si strelili do nohy. Su staty, kde ropa je vyznamny zdroj elektrickej energie (napr. staty perzskeho zalivu, ci usa).

To si ako potom predstavujete ? Ze ta spinava ropa, ked vstupi do elektrarne, zmeni sa na zelenu a ziadne emisie sa nevypustia ?

Vazne takymto rozpravkam verite ? Skuse si nieco o tom nastudovat, pripadne sa spytat niekoho, kto sa o to zaujma.

Tom
15. srpen 2021, 13:00

Tak za prvé, Polsko není průměr EU. Navíc elektřina je stále čistější, ale ropa je stále méně dostupná (špinavější). Za další palivo do aut nevzniká na benzínce. Benzín je nutné z ropy vyrobit, což je energeticky náročné. Uvádí se více, jak 1,5kwh na litr paliva. A pokud z litru benzínu dostanu nějaký 3kwh práce, tak to není zanedbatelné. Potom je tu doprava z dalekých krajin. Také odsolování ropy je energeticky náročné, některé vrty na ropu ji musí čerpat z velkých hloubek a to nemluvím o ropnonosných píscích.

Není tedy možné se odkazovat na naměřenou produkci z automobilu. Vyrábět elektřinu z ropy není problém, např. paroplynové elektrárny mají výbornou účinnost-dvojnásobnou oproti spalovacímu autu. Z produktu, jako je benzín, petrolej, nafta se vyrábí jen tam, kde to jinak nejde.

Emil
15. srpen 2021, 16:50

Jestli se někde uvádí víc jak 1,5 kWh na litr paliva, tak se to uvádí špatně. V našich rafinériích to není ani 0,5 kWh, stačí se podívat do jejich ročenky.

Michal K.
15. srpen 2021, 17:35

mate pravdu, ze Polsko neni priemer EU. vybral som ho zamerne, aby som vam ukazal, ze nestaci dat do auta elektrinu, zavisi ako je ta elektrina vyrobena.

neni to take jednoduche ako ste si predstavoval.

suhlasim, aj s tym co ste napisal o tazbe ropy. a to sa este nebavime o tazbe z bridlic. to je extra zverstvo.

ale tym, ze tu ropu date do elektrarne, tak tie problemy nezmiznu. to su len vase mylne domnienky a rozpravocky.

ano, elektraren bude ucinnejsia ako spalovak, ale tu elektrinu musite distribuovat (straty),

tu elektrinu musite transformovat (VN -> NN, striedavy -> jednosmerny, opat strata), nabit auto (strata) a potom z baterie na striedavy do elektromotoru (opat strata).

a stale tam mate obrovsky ekologicky negativny dopad pri vyrobe baterii.

podobne to bude s tazbou plynu, ktory chcu teraz vseci pouzivat na vyrobu elektriny.

Tom
15. srpen 2021, 17:44

1,6 kwh se objevuje ve spoustě článcích, na tohle téma. Upřímně jsem to nepřeměřoval. Ale i 0,5kWh je 15%.

Není to třeba tím, že v ročence uvádějí spotřebu elektřiny od dodavatele a další část elektřiny nebo energie si vyrábí sami?

Emil
15. srpen 2021, 17:55

Ve spoustě článků je přibližně tak kolik? Můžete dát tři odkazy, které se neodkazují všechny na stejný zdroj, když jich je spousta?

V ročence uvádějí průměrnou spotřebu veškeré energie na kilogram ropných paliv.

Tom
15. srpen 2021, 20:59

Třeba na webu edison.media. Je tam číslo 1,585kWh údajně z energetického průzkumu USA z roku 2009. Ale možná jsme tady u nás spořivější, nebo máme kvalitnější ropu. A zajímavý údaj byl 0,1kWh/l co se týče spotřeby a provozu benzínky.

Emil
15. srpen 2021, 23:31

Takže jestli tomu rozumím správně, nemůžete dát konkrétní odkaz ani jeden, i když těch článků je spousta?

Tom
16. srpen 2021, 07:55

No, já myslel že nejste malej kluk. Zadejte edison.media, na stránkách potom vyhledejte 1,585 kilowatt.

No a pro ty další odkazy postačí na googlu vyhledat: kwh rafinace.

šabi
8. srpen 2021, 17:21

Když stát zaplatí 100% ceny elektroauta, tak se jejich podíl dostane určitě mnohem výš! Na to bych so klidně vsadil...

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se