Zástupci států EU schválili navýšení cíle pro snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030
Po dlouhých nočních jednání oznámila minulý týden v pátek předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová, že zástupci států EU konečně dosáhli shody na navýšení cíle pro redukci emisí skleníkových plynů. Do roku 2030 se emise mají snížit o 55 % ve srovnání s hodnotami v roce 1990.
Komise předložila návrh na navýšení cíle již v září. Jako hlavní důvod pro jeho přijetí bylo usnadnění dosažení cíle pro rok 2050 – tedy dosáhnout v rámci celé EU klimatické neutrality.
Pod vedením Německa, které v současnosti předsedá Evropské radě, se návrh konečně podařilo schválit v pátek 11. prosince. Navýšení cíle kritizují někteří zástupci Evropského parlamentu, pro které je číslo příliš nízké. Parlament bude v budoucnu prosazovat další navýšení cíle, a sice na 60 %.
Další představitelé Evropské unie výsledek naopak uvítali a upozornili, že bez něj by unijní státy jen těžko dosáhly svých závazků vyplývajících z Pařížské dohody o změně klimatu.
Proti návrhu se výrazně vyjádřilo Polsko, země stále velmi závislá na uhlí. Polsko původně navrhovalo, že by cíl měl být stanoven pro všechny země zvlášť, a to v závislosti na jejich HDP. Návrh ale nakonec neprošel. V rámci dohod si ale Polsko vymohlo nadstandardní finanční podporu, která by měla státu pomoci v energetické transformaci.
Fond obnovy o velikosti 2,2 bilionů eur, jehož cílem bude, mimo jiné, poskytnout státům podporu v oblasti energetiky a klimatu, byl rovněž dojednán na pátečním jednání.
Navýšení cíle je vnímáno i jako odpověď na nedávno oznámené sliby dosáhnout uhlíkové neutrality ze strany Číny, či nový cíl Velké Británie, která si stanovila snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030 na 68 %.
Výsledek jednání byl oznámen na Climate Ambition Summitu Organizace spojených národů, který se konal 12. prosince a který byl největším setkáním států a zájmových organizací od podepsání Pařížské dohody. Ta letos oslavila své již páté výročí.
Zdroj úvodního obrázku: unsplash.com
Mohlo by vás zajímat:
Komunisticke zlodejske myšlení eu ekofasistu včetně nasich pirátů zlikviduje evropu. Nude to pohroma obdobně jako covid.
Poletavy prach a zbytky pneumatik u elektromobilu nezmizí. Lidi si nejvíce ničí zdraví vdechovanim zbytků pneumatik z jejich otěru na asfaltu. Alternativou je pouze kolejová doprava a to hromadná.
pro PetraV: a Amerika a Čína, Indie i Australie budují OZE a podporují elektromobilitu ještě mnohem více.
Takže asi jediná naděje pro Petra je Afrika a jízda na velbloudech ....
Tu nám asi dá za vzor.
Kdyby měla kolejová doprava být alternativou i v době pandemie, tak by museli ozonovat tramwaje a vlaky aspoň 2x denně a nedopustit přecpávání ve špičkách. Ale to v Praze hřib nepovolí, ten ty potřebné peníze utratí jinak....
je-li energetická náročnost dopravy po kolejích cca 12% silniční a vodní ještě méně, argumenty+kritéria k E-mobilitě velmi slabé!!! I kdyby byly zdroje EE z OZE či JE!!!
Plan Blau byl ambiciózní plán fašistů na přístup k ropě v Kaspiku a skončil rozmláceným Berlínem a celým německem.
Německo
Aby to neskončilo podobně....
No, vzhledem k tomu, kolik a jakých mají v tomto případě Němci spojenců, tak bych se o ně nebál.
O 55% je malé snížení, ale alespoň se na tom všichni dohodli a snad už skončí i udělování výjimek v zaostalém ČEZku.
2030-40% 2040-65% 2050-100% je daleko přirozenější křivka pro výměnu technologií, které časem zlevňují. Než se to draze násilně snažit rvát na lineální křivku 2030-55% 2040-77% 2050-100%.
a nešlo by výrobu elektřiny vůbec zrušit a nhradit jinou komoditou?
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se