11. říjen 2017
Zástupci států EU schválili navýšení cíle pro snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030

Po dlouhých nočních jednání oznámila minulý týden v pátek předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová, že zástupci států EU konečně dosáhli shody na navýšení cíle pro redukci emisí skleníkových plynů. Do roku 2030 se emise mají snížit o 55 % ve srovnání s hodnotami v roce 1990.
Komise předložila návrh na navýšení cíle již v září. Jako hlavní důvod pro jeho přijetí bylo usnadnění dosažení cíle pro rok 2050 – tedy dosáhnout v rámci celé EU klimatické neutrality.
Pod vedením Německa, které v současnosti předsedá Evropské radě, se návrh konečně podařilo schválit v pátek 11. prosince. Navýšení cíle kritizují někteří zástupci Evropského parlamentu, pro které je číslo příliš nízké. Parlament bude v budoucnu prosazovat další navýšení cíle, a sice na 60 %.
Další představitelé Evropské unie výsledek naopak uvítali a upozornili, že bez něj by unijní státy jen těžko dosáhly svých závazků vyplývajících z Pařížské dohody o změně klimatu.
Proti návrhu se výrazně vyjádřilo Polsko, země stále velmi závislá na uhlí. Polsko původně navrhovalo, že by cíl měl být stanoven pro všechny země zvlášť, a to v závislosti na jejich HDP. Návrh ale nakonec neprošel. V rámci dohod si ale Polsko vymohlo nadstandardní finanční podporu, která by měla státu pomoci v energetické transformaci.
Fond obnovy o velikosti 2,2 bilionů eur, jehož cílem bude, mimo jiné, poskytnout státům podporu v oblasti energetiky a klimatu, byl rovněž dojednán na pátečním jednání.
Navýšení cíle je vnímáno i jako odpověď na nedávno oznámené sliby dosáhnout uhlíkové neutrality ze strany Číny, či nový cíl Velké Británie, která si stanovila snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030 na 68 %.
Výsledek jednání byl oznámen na Climate Ambition Summitu Organizace spojených národů, který se konal 12. prosince a který byl největším setkáním států a zájmových organizací od podepsání Pařížské dohody. Ta letos oslavila své již páté výročí.
Zdroj úvodního obrázku: unsplash.com
Mohlo by vás zajímat
9. prosinec 2017
23. leden 2018
27. březen 2018
3. červenec 2018
18. říjen 2018
9. duben 2024
1. červenec 2025
Komentáře (8)
Komunisticke zlodejske myšlení eu ekofasistu včetně nasich pirátů zlikviduje evropu. Nude to pohroma obdobně jako covid.
Poletavy prach a zbytky pneumatik u elektromobilu nezmizí. Lidi si nejvíce ničí zdraví vdechovanim zbytků pneumatik z jejich otěru na asfaltu. Alternativou je pouze kolejová doprava a to hromadná.
pro PetraV: a Amerika a Čína, Indie i Australie budují OZE a podporují elektromobilitu ještě mnohem více.
Takže asi jediná naděje pro Petra je Afrika a jízda na velbloudech ....
Tu nám asi dá za vzor.
Kdyby měla kolejová doprava být alternativou i v době pandemie, tak by museli ozonovat tramwaje a vlaky aspoň 2x denně a nedopustit přecpávání ve špičkách. Ale to v Praze hřib nepovolí, ten ty potřebné peníze utratí jinak....
je-li energetická náročnost dopravy po kolejích cca 12% silniční a vodní ještě méně, argumenty+kritéria k E-mobilitě velmi slabé!!! I kdyby byly zdroje EE z OZE či JE!!!
Plan Blau byl ambiciózní plán fašistů na přístup k ropě v Kaspiku a skončil rozmláceným Berlínem a celým německem.
Německo
Aby to neskončilo podobně....
No, vzhledem k tomu, kolik a jakých mají v tomto případě Němci spojenců, tak bych se o ně nebál.
O 55% je malé snížení, ale alespoň se na tom všichni dohodli a snad už skončí i udělování výjimek v zaostalém ČEZku.
2030-40% 2040-65% 2050-100% je daleko přirozenější křivka pro výměnu technologií, které časem zlevňují. Než se to draze násilně snažit rvát na lineální křivku 2030-55% 2040-77% 2050-100%.
a nešlo by výrobu elektřiny vůbec zrušit a nhradit jinou komoditou?
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.