Domů
Emise CO2
Zástupci států EU schválili navýšení cíle pro snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030
emise-továrna-elektrárna
Zdroj: Unsplash

Zástupci států EU schválili navýšení cíle pro snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030

Po dlouhých nočních jednání oznámila minulý týden v pátek předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová, že zástupci států EU konečně dosáhli shody na navýšení cíle pro redukci emisí skleníkových plynů. Do roku 2030 se emise mají snížit o 55 % ve srovnání s hodnotami v roce 1990.

Komise předložila návrh na navýšení cíle již v září. Jako hlavní důvod pro jeho přijetí bylo usnadnění dosažení cíle pro rok 2050 – tedy dosáhnout v rámci celé EU klimatické neutrality.

Pod vedením Německa, které v současnosti předsedá Evropské radě, se návrh konečně podařilo schválit v pátek 11. prosince. Navýšení cíle kritizují někteří zástupci Evropského parlamentu, pro které je číslo příliš nízké. Parlament bude v budoucnu prosazovat další navýšení cíle, a sice na 60 %.

Další představitelé Evropské unie výsledek naopak uvítali a upozornili, že bez něj by unijní státy jen těžko dosáhly svých závazků vyplývajících z Pařížské dohody o změně klimatu.

Proti návrhu se výrazně vyjádřilo Polsko, země stále velmi závislá na uhlí. Polsko původně navrhovalo, že by cíl měl být stanoven pro všechny země zvlášť, a to v závislosti na jejich HDP. Návrh ale nakonec neprošel. V rámci dohod si ale Polsko vymohlo nadstandardní finanční podporu, která by měla státu pomoci v energetické transformaci.

Fond obnovy o velikosti 2,2 bilionů eur, jehož cílem bude, mimo jiné, poskytnout státům podporu v oblasti energetiky a klimatu, byl rovněž dojednán na pátečním jednání.

Navýšení cíle je vnímáno i jako odpověď na nedávno oznámené sliby dosáhnout uhlíkové neutrality ze strany Číny, či nový cíl Velké Británie, která si stanovila snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030 na 68 %.

Výsledek jednání byl oznámen na Climate Ambition Summitu Organizace spojených národů, který se konal 12. prosince a který byl největším setkáním států a zájmových organizací od podepsání Pařížské dohody. Ta letos oslavila své již páté výročí.

Zdroj úvodního obrázku: unsplash.com

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(8)
PetrV
15. prosinec 2020, 07:36

Komunisticke zlodejske myšlení eu ekofasistu včetně nasich pirátů zlikviduje evropu. Nude to pohroma obdobně jako covid.

Poletavy prach a zbytky pneumatik u elektromobilu nezmizí. Lidi si nejvíce ničí zdraví vdechovanim zbytků pneumatik z jejich otěru na asfaltu. Alternativou je pouze kolejová doprava a to hromadná.

Milan Vaněček
15. prosinec 2020, 08:52

pro PetraV: a Amerika a Čína, Indie i Australie budují OZE a podporují elektromobilitu ještě mnohem více.

Takže asi jediná naděje pro Petra je Afrika a jízda na velbloudech ....

Tu nám asi dá za vzor.

Kdyby měla kolejová doprava být alternativou i v době pandemie, tak by museli ozonovat tramwaje a vlaky aspoň 2x denně a nedopustit přecpávání ve špičkách. Ale to v Praze hřib nepovolí, ten ty potřebné peníze utratí jinak....

ijn
15. prosinec 2020, 15:15

je-li energetická náročnost dopravy po kolejích cca 12% silniční a vodní ještě méně, argumenty+kritéria k E-mobilitě velmi slabé!!! I kdyby byly zdroje EE z OZE či JE!!!

Energetik 007
15. prosinec 2020, 08:03

Plan Blau byl ambiciózní plán fašistů na přístup k ropě v Kaspiku a skončil rozmláceným Berlínem a celým německem.

Německo

Aby to neskončilo podobně....

Jan Veselý
15. prosinec 2020, 13:13

No, vzhledem k tomu, kolik a jakých mají v tomto případě Němci spojenců, tak bych se o ně nebál.

energetik
15. prosinec 2020, 08:56

O 55% je malé snížení, ale alespoň se na tom všichni dohodli a snad už skončí i udělování výjimek v zaostalém ČEZku.

Petr
15. prosinec 2020, 17:10

2030-40% 2040-65% 2050-100% je daleko přirozenější křivka pro výměnu technologií, které časem zlevňují. Než se to draze násilně snažit rvát na lineální křivku 2030-55% 2040-77% 2050-100%.

ijn
15. prosinec 2020, 09:28

a nešlo by výrobu elektřiny vůbec zrušit a nhradit jinou komoditou?

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se