Domů
Rychlé zprávy
Koalice členských států EU chce větší cenovou regulaci v rámci ETS2
Kotlíkové dotace, emissions, emise, chimney, residential
Zdroj: Pixabay

Koalice členských států EU chce větší cenovou regulaci v rámci ETS2

Současný návrh nového systému pro obchodování s emisemi obsahuje opatření zaměřená na regulaci ceny povolenky. Dle koalice 16 zemí, včetně České republiky, by však měl být ochranný mechanismus nastaven přísněji.

Jak uvedl server Rinnovabili, současný návrh legislativy zakotvující systém ETS2 obsahuje bezpečnostní brzdu: ta je použita ve chvíli, kdy cena CO₂ povolenky dosáhne 45 €/t. Podobně jako v systému ETS1 umožňuje opatření uvolnit do oběhu další povolenky a tím má trh s emisemi ochladit. Podle koalice 16 zemí je však objem těchto dodatečných povolenek příliš skromný, a žádají jeho navýšení.

Evropský ETS2 rozšíří od roku 2027 stávající trh s emisními povolenkami na sektor silniční dopravy, budov a menších podniků. Dodavatelé fosilních paliv budou povinni nakupovat povolenky úměrně uhlíkovému obsahu svých produktů, čímž se de facto na koncového spotřebitele promítne nový environmentální poplatek.

Ve veřejném dopise zaslaném Evropské komisi některé státy, mimo jiné Česko, Rakousko, Belgie, Itálie, Nizozemsko či Polsko, navrhují zřídit zvláštní rezervu stability, která by se aktivovala v případě náhlého cenového šoku. Zároveň chtějí posunout první aukce povolenek, aby trh dostal včasný cenový signál a mohl se lépe připravit.

Iniciativa má údajně dostatečnou podporu k dosažení kvalifikované většiny v Radě EU, a tedy reálnou šanci prosadit úpravu legislativy ještě před začátkem fungování ETS2.

Signatáři zastávají názor, že pevnější cenový strop ochrání především domácnosti před přílišným navýšením jejich nákladů. Členské státy argumentují nedávnými protesty, které proběhly hned v několika evropských zemích. Například ve Francii veřejnost reagovala na zdražení pohonných hmot.

Kritici se naopak obávají otupění celého systému ETS2 a tím i signálu pro cenu uhlíku, což může zpomalit pokrok v odklonu od fosilních paliv. Kritici nového návrhu také upozorňují na důležitost výnosů z ETS2, ty mají proudit do Sociálního klimatického fondu, který podpoří zranitelné domácnosti, přispěje na nákup elektromobilů či na zateplování budov.

EU tím chce vyvážit sociální dopady ambicióznější klimatické politiky a udržet veřejnou podporu pro dosažení emisní neutrality do roku 2050.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(5)
Jan Grmela
1. červenec 2025, 15:52

Co to je za blbost? Výhodou povolenky je to, že stanovím objem emisí a vydám odpovídající počet povolenek. Zbytek zařídí trh. Když ale cenu zastropuju, postrádají povolenky smysl, protože vypnu ten tržní signál. Pak dává mnohem věší smysl uhlíková daň.

Petr Hariprasad Hajič
1. červenec 2025, 17:32

Řekl bych to stručně: Kdo vypouští emise, tak ať platí.

Martin Hájek
1. červenec 2025, 17:34

Ono to žádné tvrdé zastropování není. Ale dá se ta cena ovlivnit tím, že při překročení úrovně XX pošlu další povolenky na trh. Samozřejmě tím ředím tržní signál a podkopávám plnění bohulibého cíle.

Martin Hájek
1. červenec 2025, 16:26

Už zase těch 45 euro... Tak po tisící, je to 45 euro v CENÁCH ROKU 2020. Tedy aktuálně je to 55 Euro a do roku 2027 to ještě vyleze někam k 58+ Euro. To Němce nijak nedojímá, protože aktuálně mají doma nastavenou cenu 65 Euro (Německo už systém zavedlo v předstihu, ale s pevnou cenou povolenky). Čili pokud zavádět nějaké dodatečné regulační mechanismy, tak někde na 80 Eurech. 60 Euro bude úplně normální cena, s tím je potřeba se smířit a pokud by chtěla Komise s cenou 60 Euro bojovat, tak ten systém zničí. Ta cena totiž musí být dost vysoká, aby tlačila někoho ty emise snižovat.

Vítězslav Novák
1. červenec 2025, 16:48

Jediná rozumná cenová regulace ETS2 by bylo tiché odstoupení. To, koneckonců, EU umí dobře - viz Lisabonská strategie nebo Nabucco...

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se