Domů
Evropská Unie
EU se podle španělské ministryně radí, jak si poradit s vysokými cenami energií
Elektroměr
Elektroměr

EU se podle španělské ministryně radí, jak si poradit s vysokými cenami energií

Evropská Unie
31 komentářů
22. září 2021, 18:05
ČTK

Evropská unie sleduje raketový nárůst cen energií a připravuje návrh nástrojů, jak proti němu bojovat na evropské úrovni. Po společném jednání unijních ministrů pro energetiku to dnes podle agentury Reuters řekla španělská ministryně energetiky a životního prostředí Teresa Riberaová.

Právě ve Španělsku se v posledních měsících ještě více než v ostatních evropských státech včetně Británie prudce zvýšily ceny elektřiny a plynu. Vláda v Madridu se po letních masivních protestech v několika španělských městech rozhodla snížit v zimních měsících daň z elektřiny.

„Komisařka uzavřela debatu konstatováním, že komise pracuje na přípravě návrhů flexibilních možností, jak tuto situaci řešit na evropské úrovni, a že v příštích týdnech své návrhy všem představí,“ řekla Riberaová.

Ceny energií v Evropě prudce rostou, což podle analytiků souvisí se zotavováním ekonomik po pandemii. Poptávka se ale zvyšuje zrovna v době, kdy je slabší nabídka. Ceny elektřiny a plynu trhají rekordy každým dnem i za nynějšího mírného počasí a v dohledné době se na tom podle odborníků zřejmě nic nezmění.

Některé evropské státy řeší problém zatím na národní úrovni. Podobně jako Španělsko se rozhodly pomoci firmám a občanům s vysokými účty za energie i další země jako Řecko nebo Francie. Se státem garantovanými úvěry krachujícím energetickým firmám, které nejsou při současných velkoobchodních cenách schopny dodávat energie odběratelům za nasmlouvané částky, přišla britská vláda. Naopak mluvčí německého ministerstva hospodářství dnes uvedl, že vláda nevidí žádný důvod k intervenci kvůli vysoké ceně plynu.

Berlín spoléhá na to, že jeho zásobníky brzy začne plnit další plyn od ruské státní firmy Gazprom dodávaný nedávno dokončeným plynovodem Nord Stream 2, který by mohl cenu stlačit trochu dolů. Společnost Gazprom a její role v cenotvorbě je ale trnem v oku Evropské unie. V pátek požádala skupina poslanců Evropského parlamentu Evropskou komisi, aby prošetřila roli Gazpromu v růstu cen plynu v Evropě, protože chování společnosti v nich vzbudilo podezření z manipulace s trhem. Zhruba 40 z celkových zhruba 700 europoslanců uvedlo, že mají podezření, že ruský Gazprom jedná s cílem zvýšit ceny plynu a snaží se vyvíjet nátlak na Evropu, aby souhlasila s rychlým spuštěním plynovodu Nord Stream 2.

Před manipulací cenou plynu v Evropě dnes podle agentury AFP na návštěvě Varšavy varovala americká ministryně energetiky Jennifer Granholmová. Nord Stream 2 čelí kritice ze strany Spojených států, podle kterých zvyšuje závislost Evropy na ruském plynu a politický vliv Ruska na Evropu.

Podle úterní zprávy listu The Guardian vyzvala Mezinárodní agentura pro energii (IEA) Rusko, aby před zimou poslalo do Evropy více plynu. Do věci se vložila poté, co se Moskva rozhodla nezvyšovat dodávky i přes rekordní růst cen.

vjn jrm

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(31)
Milan Bačík
22. září 2021, 18:20

A kdepak udělali soudruzi v tom grýndýlu chybu?

PetrV
22. září 2021, 18:23

Eu je ve slepé uličce. To je vše. Mohou se modlit, že nebude tuhá zima.

Jaroslav
23. září 2021, 11:25

topná sezóna už začala...teplárenství se chce předělat z uhlí na plyn. Když je poptávka je i cena vysoká, to pokrytci marxistický regulátoři v Bruselu nedokážou pochopit.

Richard Vacek
22. září 2021, 18:55

Snad je lepší, když se tyto vysoké ceny nebudou kompenzovat z jiných zdrojů. Lidé si tak alespoň uvědomí, jaká je cena zelené energie a mohou se lépe rozhodnout, jestli je tato cesta fajn.

Emil
22. září 2021, 19:20

Jestli chce komise něco dělat s cenami energií, tak může začít uvolněním rezervy tržní stability emisních povolenek. Rychlé řešení, které nikoho nic stát nebude.

Ivan Novák
22. září 2021, 19:51

Příliš to ale nečekám, po nadcházejícím německém odstavení JE emise CO2 pravděpodobně vzrostou, Komise by ztratila tvář úplně. To by bylo, jako kdyby KM vydal dodatek Manifestu se slovy "proletáři všech zemí, splet' jsem se!"

Emil
22. září 2021, 20:30

To já také ne. Tu možnost sice mají, ale příliš se s ní asi chlubit nebudou.

Carlos
22. září 2021, 21:07

No to je možné sice, ale otázka je v jakém stavu je trh a jaký by to byl signál do budoucna. Pokud by při každém takovém eventu hned vrhali emisenky na trh, tak to neí dobré (otázka je jak teď trh s nimi funguje, kolik tam činí spekulace, třeba). Ale pokud by se měla situace dále zhoršovat, pak jako short-term řešení budiž.

Z dlouhodobého hlediska potřebujeme ale aby Němci odstranili nesmyslnou zátěž PVE poplatky a rozběhly se výstavby a rekonstrukce nízkoemisních zdrojů, stejně jako se zlepšovalo nakládání s energiemi.

Vzhledem k tomu že plyn asi bude ještě nějakou dobu nahrazovat jiná paliva bych třeba uvažoval o tom najít cestu k tomu jak zajistit aby při použití v teplárenství byly teplárny primárně PPE koncepce. Mělo by se hledat jak vhodně využít velké řeky, Rýny má pořád nevyužitý potenciál ve stovkách MW a pokud jsou místy nutné koncentrační hrázky, možná by stálo za to najít způsob jak tam postavit jez s hydroelektrárnou. Ve Francii jsou pořád hráze/jezy k usplavnění bez elektráren. Uprostřed Lyonu je třeba místo s potenciálem v desítkách MW při použití v ČR standardních turbin pro spády kolem 4 m a kapacitě v desítkách kubíků. Právě v těch zemích západní Evropy nemusí být využití potenciálu přírodních zdrojů na takové úrovni jako bývalo a je zde. Třeba z důvodu jiného průběhu historie.

JD
23. září 2021, 19:22

No nic moc by to nejspíše nevyřešilo. Podle nedávné analýzy ICIS je růst cen emisních povolenek zodpovědný za zdražování ze 20 %. Zbytek je nedostatek nabídky z různých důvodů. A kvůli podobné akci třeba plyn asi nezlevní. Bude potřeba, aby se zvýšila nabídka, a uklidnil trh.

Emil
23. září 2021, 20:24

Nic moc by to nevyřešilo, jen by to snížilo marginální náklady plynových a černouhelných elektráren, které cenu na trhu určují.

Ivan Novák
23. září 2021, 20:47

No, asi takto Komise svůj postoj odůvodní. Vtip je ale v tom, že cena plynu a černého uhlí pro EU je odbržděná právě těmi povolenkami, protože cena elektřiny je touto regulací vytlačena už do oblasti s velmi nízkou pružností.

JD
23. září 2021, 22:15

Ano, hodně vyrábí zdroje zatížené cenami povolenek.

A po uvolnění povolenek z rezervy by se tedy stalo co ? Snížila by se jejich cena a to by odradilo zájem spekulantů ? A srazilo by to cenu plynu, která od prvního kvartálu 2021 vzrostla zhruba dvojnásobně ?

Ivan Novák
23. září 2021, 22:31

Povolenky mají teoreticky stanovit emisní strop, pod nímž výrobci nákladově optimalizují, aby jednak neupadli, druhak aby zákazníci netrpěli víc než je nutné. To se patrně nyní neděje. Kdybych byl Komise, nejenže bych uvolnil rezervu, ale natiskl i další povolenky, ať si spekulanti na chvilku odpočinou.

Emil
23. září 2021, 23:02

Možná by pro začátek stačilo vnést mezi podezřelé zmatek a jen takovou možnost naznačit. Ale komise se spíš bude držet názoru, že nesmí ani naznačovat...

Carlos
23. září 2021, 23:27

Pane Nováku,

nevím jestli je puštění tiskáren na emisenky zrovna to pravé ořechové. Nejsem ekonom, ale rotačková válka se spekulanty mi přijde jako pitomý nápad, to nemůže dopadnout dobře. Uvolnit to co bylo staženo, budiž, ale tisknout? Navíc je otázka jestli by se Eu měla chovat přesně tak jako se chovají spekulanti. Stahovat a pak dávat na trh.

Spíš by to chtělo začít uvažovat jak na trh dostat nějaké nové akumulační kapacity a i primární produkci. V Německu mne napadá spáchat něco s Rýnem, ve Francii, včera jsem to tu psal, jsou taky nějaké možnosti třeba i přímo v Lyonu nebo Paříži (byť letecké snímky mohou být velmi staré).

Jan manca
22. září 2021, 20:06

Jak si poradit s vysokými cenami energií? Myslím že to chce vyřešit EU zavedením uhlíkové daně...

Jan Stehlik
23. září 2021, 10:20

To jako že ještě na to napálí další daň ?

Josef
22. září 2021, 21:27

Dochází přesně na moje slova bohužel. Už vidím zoufalé kampaně prodejců tepelných čerpadel, které teď nikdo nechce..... Víte kdo za to může ? Ne evropská unie, ale Vy za to můžete, protože volíte proevropské strany, které to všechno podporují. Letos budu proto volit SPD. Až vystoupíme z unie pak sice klesne životní úroveň, ale jen málo a přechodně , ale pak na tom budeme už jen lépe kdežto setrvání znamená příštích 30 let díky enviromentalismu prakticky konec s nějakým výraznějším růstem HDP.

Michal K.
23. září 2021, 09:59

Vdaka green-dealu zivotna uroven v EU klesne tak ci tak. Terajsie ceny energii to je len zaciatok.

Jakub
23. září 2021, 13:31

Grafy prodejů tepelných čerpadel stále rostou, např. 2010 prodáno cca 6000 kusů, v roce 2020 už přes 24 000 kusů. odkaz: vytapeni.tzb-info.cz/tepelna-cerpadla/19284-tepelna-cerpadla-v-letech-1981-2019-druhy-vyvoj-prodeje-vykony-tepelne-faktory

Jsou tam i další zajímavé statistiky.

Josef
25. září 2021, 12:32

Ano při ceně 2kč KWh , Čez teď prodává 1kWh za 3,6 kč kWh. Vytápění běžného domu plynem je dnes cca o 4000 kč dražší než pomocí TČ. Při ceně instalace 200 000 je prostá návratnost investice 50 let životnost TČ je asi 20 let. Prodeje TČ budou klesat a firmy co se tím zabývají krachovat.

Martin W.
23. září 2021, 13:53

Co to melete o TC je velky zajem firmy nestihaji a vyjednat neco jako slevu v podstate nelze. Navic od rijna ma NZU vypsane vetsi dotace takze neni co resit. Ja nechci mit spotrebu 9kw na elektrokotli ale 2kw na cerpadle.

Nemichejte technicky pokrok a politiku dohromady prosim.

hlpb
23. září 2021, 19:47

Josefe, naopak růst cen elektřiny, plynu a uhlí povede k zvýšené poptávce tepelných čerpadel (zde je velká vstupní investice a nízké provozní náklady díky koeficientu cca 3,5-4), střešním FVE a bateriovým úložištím. Pokles lze očekávat u elektrokotlů a plynových kotlů, vysoké ceny energií snižují návratnost vysoké vstupní investice o cca 1/3, stejně jako u střešních FVE. Včera proběhl článek majitele, který si nechal instalovat na svojí firmu FVE a návratnost měla být 7 let, a při přepočtu současných cen to vychází už na 5 let. Instalační firmy hlásí zvýšený zájem o střešní FVE u firem i RD.

Martin Prokš
23. září 2021, 19:50

Dobrý den,

Na to je ještě brzo. Zatím teprve začíná zdražování pro koncové odběratele, zatím to skoro nikdo ještě nezaznamenal. Zatím vítězí dotační tlačenka a reklamní prospekty s cenama tarifů elekřiny pro koncového zákazníka z let 2016-3.Q.2021.

Většině lidí to dojde teprve až když přijde první faktura za energie dle nových tarifů. Teprve pak začne poprask a propad poptávky po nových instalacích. Takže to odhaduju tak za rok že přijde výrazný zlom v poptávce.

hlpb
23. září 2021, 20:10

Poptávka už roste, dle vyjádření instalačních firem se vrací firmy, které se před rokem ještě nerozhodly pro FVE, ale vzhledem k tomu co se děje teď už chtějí FVE realizovat. Návratnost u firem klesla k 5 rokům, u RD to bude určitě pod 10 let. Vím z několika nadnárodních firem, které mají pobočky v ČR, že matky v zahraničí chtějí FVE na všech výrobních halách. V následujících letech nás čeká FVE tsunami. V roce 2030 se dá očekávat nárůst roční výroby z FVE k 15 TWh/rok.

Martin Prokš
23. září 2021, 20:27

Dobrý den,

Proč motáte FVE do vlákna o tepelných čerpadlech? Chápete psaný text?

Michal K.
23. září 2021, 10:00

predpokladam, ze vrchnost zo skleneho zamku v Bruseli vo vysetrovani zisti, ze za to moze len a len Putin a nikto iny. EU samozrejme urobila vsetko spravne, naspat ani krok

Vinkler
23. září 2021, 15:21

Jak chcete topit čerpadlem při blackoutu, o elektrokotli nemluvě? Máte zálohu?

pr
23. září 2021, 17:25

ano, zálohu mám

hlpb
23. září 2021, 19:56

Blackout nehrozí v Evropě ani náhodou jen německé fosilní elektrárny mohou ročně vyrobit cca 400 TWh, když pojedou na 100%, ale letos vyrobí pouhých cca 200 TWh, tzn, jedou jen na 50% možného výkonu, když bude potřeba tak, jen Německo je schopno vyrobit o 200 TWh ročně více...

Martin Prokš
23. září 2021, 20:42

Dobrý den

Pane Bláho skovaný pod nickem hlpb. Posté a stejně zbytečně, vím to přes to to skusím.

Kolik mají Němci v instalovaném výkonu není to nejpodstatnější. Perspektivou instalovaného výkonu má Německo v OZE tolik výkonu, že by teoreticky mohlo pokrýt ve špičce 100 spotřeby. Což ale se nějak nikdy ještě nestalo, protože se neschází 100% svitu + větru + vody. A i kdyby nedejbože, tak to linky nepřenesou a síť takto neustojí, protože těžiště výroby je na severu, ale spotřeby na jihu.

Stejně tak klasické zdroje nikdy nepojedou na 100%. Jsou zdroje určené pro základní zatížení které jsou určeny k vyššímu podílu výroby a jsou zdroje pro špičkování a vykrývání krátkodobějších období. Dále něco je vždy v plánované servisní odstávce, něco v neplánované, něco v teplé záloze a něco ve studené záloze, něco dokonce zakonzervované.

To co je podstatné je, kolik rychle reagujících zdrojů a jak rozmístěných mají v každý moment připravených na nenadálé události v síti. Těmi nenadálými událostmi historicky bývalo odpadnutí jednoho velkého zdroje nebo rozvodny. Ale v posledních letech začíná převládat náhlý propad výroby z větru a slunce. Meteorologicky spolehlivě předpovědět hodinu a minutu kdy to přestane foukat a během krátkých desítek minut Německu odpadnou celé GW ve větru je velký problém. Když se to ještě sejde s večerem a pádem FVE výroby, je to veliký problém. A Němci odstavují řiditelné zdroje. A odstavují je v průmyslových oblastech, kde je potřebují. Na přelomu roku se dostanou do blízkosti té hrany, kdy to bude faaaakt zajímavé - řečeno slušně.

Ale stejně je to marné, je to marné, je to marné.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se