Timmermans: Intervence kvůli růstu cen emisních povolenek by nebyla moudrá
Cena emisních povolenek zažívá v posledních měsících prudký růst, přičemž jen během posledních dvou týdnů stoupla o více než 10 %. Vyšší náklady na emise se již dlouhodobě promítají do cen elektřiny, stejně tak ovlivní ceny tepla. Rostoucí náklady na energie se tak stávají i politickým tématem. Podle místopředsedy Evropské komise by však zákonodárci proti prudkému růstu ceny povolenek, která je podle něj stále nízká, zasahovat neměli.
Cena emisních povolenek obchodovaných v rámci EU ETS za začátku tohoto týdne překonala další milník, když pokořila hodnotu 50 EUR/t. EU ETS je jedním z klíčových nástrojů Evropské unie pro snižování emisí skleníkových plynů, přičemž během několika let díky jeho reformě a ambicióznějším klimatickým cílům vzrostly ceny povolenek na téměř desetinásobek.
S ohledem na rostoucí ceny elektrické energie a tepla z velkých centrálních zdrojů, které tlačí nahoru především právě dražší povolenky, se vyšší náklady pro podnikatele i spotřebitele stávají politickým tématem. Například v Polsku takto vláda již v minulosti zastropovala ceny elektřiny pro domácnosti, aby je ochránila před prudkým nárůstem kvůli zdražujícím povolenkám.
Podle výkonného místopředsedy Evropské komise Franse Timmermanse, který má na starost klimatickou agendu, by však nebyl zásah do systému moudrý.
“Je to trh a měli bychom si dávat velmi, velmi velký pozor a nezasahovat, jelikož to by vytvořilo cenu nezaloženou na tržních principech a zcela by to podrylo důvěryhodnost systému obchodování s emisními povolenkami,” uvedl podle agentury Reuters Frans Timmermans.
Evropští zákonodárci sice přímo neurčují cenu emisních povolenek, úpravou pravidel systému ji nicméně mohou zásadně ovlivnit. Další úpravu systému si vyžádá nedávno vyjednaný cíl snížení emisí o 55 % do roku 2030, svůj návrh by měla Evropská komise předložit v polovině července.
„Je to trh a kdo jsem já, abych říkal, co je příliš vysoko nebo nízko. Jedná se o tržní mechanismus, ale chceme-li dosáhnout našich cílů, myslím si, že cena by měla být mnohem vyšší, než je dokonce na 50 eurech. Ale to je na trhu,“ dodal Timmermans.
Mohlo by vás zajímat:
Zasahování do trhu je to, že vůbec takový nesmysl jako emisní povolenky vznikl. Ve jménu budeme ekologičtí i kdybychom měli tu přírodu už zhuntovat totálně.. Kde je vymyšlená recyklační technologie OZE? Bohužel nikdy nepřijmu argument že se předpokládá že do "n" let se vyvinou potřebné technologie a procesy, které toto vyřeší. Kolik CO2 se vypustí na vytváření dalších podpůrných záležitostí jako je posílení přenosových soustav? To nikdo nikde nespočítal... Proč se raději netlačí na výrobce automobilů aby nevyráběli vozy s životností 5 let ale s životností 20 let to by bylo ušetřeno CO2 že by se všichni divili. veškeré technologie mají přesně definovanou životnost a pak se vyhazují a sory ale recyklační technologie není to že třídím plast, který se pak spálí, nebo se rozdrtí a zamíchá do asfaltu - tomu říkám druhotné využití a ne recyklace... Přírodu i lidstvo nejlíp ochrání jaderná energie a ústup od spotřebního způsobu života celé společnosti..
Že se tímto názorem pan Timmermans neřídil pár let zpátky v době, kdy se řešil opačný problém, a zavedl se zásah do trhu v podobě rezervy tržní stability.
tak jestli se EU shodla na snížení C02 do roku 2030 o 55%, nepůjde to jinak než přes uzavření uhelných elektráren, přechod na elektromobilitu a tlak na průmysl. A cena povolenky v rozmezí 20-50 €/t rozhodně nic neřeší, ta cena musí stoupnout někam k 100 €/t pak to půjde rychle během 5 let i u nás.
To je pravda, polovina národa se přestěhuje do jeskyní, nebo z nich budou bezdomovci a ti elektřinu ani auta nepotřebují.
Přestěhovat se tam budou muset po zásluze ty, kteří budou sedět jenom s rukama v klině v době, kdy budou mít možnost pro svůj příhodnější zdroj něco udělat. Nutit nikoho nikam nikdo nebude a ani nemůže. Bude na každém z nás jakou volbu zvolí. Tak jsou pravidla nastavený a je to zcela přirozená reakce na bezpříkladné zrychlování změny klimatu zapříčiněné doposud přehlížením vlivu člověkem.
To se mýlíte . Ono stačí ceny bytu v za 4 až 6 milionu a nájmy budou následovat (kapitál musí vynášet) . K tomu hřebíček nedostupných energií a hned zde máme voliče extrémistu :-)
Hlasujte nohama. Já mám za 4 miliony dům i s pozemkem.
Jděte si stěžovat svému starostovi že se nepřipravuje infrastruktura pro výstavbu a jděte si stěžovat svému hejtmanovi že dopravní síť je v takovém stavu v jakém je. Pokud jedete vlakem třicet kilometrů hodinu, tak to není použitelné spojení. Stejně jako pokud v ranní špičce není takt 15 minut.
Dostupnost bydlení se dá udělat jenom tak že se bude masivně stavět. Nezapomeňte že stále běží proces přesunu obyvatel do měst k tomu se mění způsob bydlení a objevují se další věci.
Pokud třísettisícové Brno s půlmilionem obyvatel je centrem oblasti se 700k obyvateli (reálně ale spíš milionem), má jednu pořádnou železniční trať, dvě ucházející a pak pár lokálek které mají obsloužit toto: mapy. cz/zakladni?x=16.6234269&y=49.1615706&z=10&source=area&id=31176 Tak ty ceny nahoru půjdou protože lidi a podniky se efektivně neumí rozptýlit. Navíc se to tam tahá blbě všechno přes Hlavas protože mentálně nejde překonat jeden uzel, místo toho aby vzniklo několik vedlejších a alternativních, tak se lidi nerozptýlí. Pokud bydlím ve Střelicích a dělám ve Slatině, tak je mi radiální linka přes Hlavas gh, potřebuju tangenciální přes Dolní. Jenže ta není. Problém je plánování ve kterém se nákladní a osobní doprava hádá jak dva psi přestože jak Petrov, tak Dolní jsou podle podhodnocených dat. (intenzita pro 2050 dosažena ve 2010 atd.)
Problém je nedostatečná silniční síť a vazba na sítě MHD která neumožňuje nechat ráno auto někde na parkingu a jet třeba na druhý konec Brna, nebo možnost jej z jihu na sever projet. Přes dvacet let mohl vést mezi D2xD1 a R43 tunel, možná se nemusel dělat VMO, místo toho se vymýšlí stavba Hitlerovy dálnice, přestože dnes jsou zcela jiné podmínky. Problém je postavit ji přes Bystrc a pokud nebude jižní část a další spojka D52-D2 tak D6 bude muset mít tak osm pruhů.
Trvání na neslavném diametru a neúprava "1" na "malý diametr" s oddělením od silniční dopravy a částečným tunelovým vedením zase snižuje efektivitu a možnost obyvatelstvo rozprostřít po větší oblasti. Brno - Břeclav jedete EC/rj/RJ za to stejné co jedete Hlavas - Semilasso.
Nemodernizace tratě Rohatec - Veselí - St. Město zase činí obtíženě dostupnou tuto oblast. A to i po vybudování elektrické trakce přes Kyjov, protože se nenahradí nejhorší klikatosti.
Ostravsko - není elektrifikovaná, zdvojkolejněná a na 140-160 upravená trať na Frýdlant. Ta by mohla teoreticky pak dál na Valmez slušný normativ => alternativa koridoru.
Praha, zase, pár dobrých tratí, pár ucházejících a pak hromada lokálkovictých a nedodělaných. Třeba až havarijní stav vyšehradského mostu vede k úvahám a snaze položit 2. TK na Jižní spojce ale už se nezkapacitní Krč-Kačerov, pokud vím, nehledá se jak tam dostat 3 koleje a dvě nástupní hrany. Šetřilo se tak že se neelektrifikovala při rekonstrukci tzv. Hrbatá, no teď chybí jako záložní trasa, nepřipravuje se zvojkolejnění a elektrifikace přes Bráník po Břežany. Sci-Fi na Příbram a protažení tratě dále, jako měla být původně, nepočítám. Směrem k Labi se také nic moc neděje, nevzniká levobřežní tangenta, nebo alespoň spojka z Lužce do Neratovic.
Současné uspořádání totiž zatahuje nákladní dopravu do center kde pak koliduje s osobní, a není do dobré ani pro jednu. Tato kolize a omezená kapacita pak snižuje použitelnost vlaků pro dojíždění, to pak vede na nemožnost se rozprostřít po okolí a to pak vede na růst cen.
Elektřina nahoru o 40%, teplo z CZT o 30%, projeví se to v ceně všeho zboží, elektromobily si ojetý nekoupíte, na nový většina nebude mít. U nás průměrný plat 25000. Podle Vašeho příspěvků jste asi z Prahy
Znám několik lidí, co už si ojeté EV, typicky import z Německa nebo z Holandska, pořídilo. Dokonce znám jednoho pána od Brna, který si z tohohle second hand prodeje EV udělal solidní vedlejšáček. Nějaké další fňukání?
To by pak ale mohlo znamenat že budeme muset spoléhat na plynové elektrárny,které se do roku 2040 také budou muset v rámci "CO2 neutrality" odstavit. V kombinaci s tím pak klade elektromobilita velmi značné nároky na výrobu elektřiny (a to nemluvím o tom, jaká část populace si elektromobil bude moci dovoliit). Dělat ještě větší nátlak na průmysl, který v ČR tvoří cca 30% HDP mi příjde také nebezpečné. Už teď je problém konkurovat mimoevropským trhům.
Slávku v našich podmínkách je v pohodě dosažitelný energetický mix OZE 50% (FVE, VTE, voda, biomasa), 20% JE, 15% plyn a 15% import energie.
JE skončí , plyn je fosil (zničí je daně) a biomasa bude rychle spálena . Už ted se u nás plundrují pole do železných krav (každý rok na poli kukuřice) a vedle v městě spalují v teplárně dřevo . Už je vymícen pomale celý okres . A to jsme na začátku :-) Mohli by jsme ještě na každou mez dát soláry a kopec větrníky .
Zapoměl jsem , že nebude od koho importovat . Rakušáci i němci počítají v koncepci s importem a ti nás přeplatí :-)
energetika je odvětví kde změny trvají desítky let na růsty a pády cen povolenek nemůže trh reagovat inovacemi, ale jen a pouze změnou cen koncovým zákazníkům. Drahé energie znamenají sice levné úspory a nastartování dlouhodobých změn v energetice, jenže ve výsledku také pád životní úrovně obyvatel, protože nutnost dělat úspory kvůli uměle drahým energiím vede jen k tomu, že se odepíší hodnoty za biliony korun protože jsou najednou morálně zastaralé a nevyplatí se je užívat a je jedno jestli je to fasáda domu, otopná soustava, auto, okna nebo elektrárna , problém je tom, že toto vede ke hluboké ekonomické krizi, protože se změní toky peněz najednou se investuje jinak krachují tisíce firem lidé nemají peníze stát nemá peníze a to trvá dokud se to zase neustálí. Pokud si zničíme energetiku jako k tomu vše směřuje pak ten marasmus může trvat klidně 10-15 let. A nezahrání to nějaké OZE neposlouchejte multimilionáře z EK o tom jak máte šetřit. kdyby se běžný člověk choval jako oni, pak by spotřeba energie vzrostla 10 x a na zemi by nebyl kousek volného prostoru.
Josefe podle vaší teorie by museli být Němci, Dáni, Rakušani, Kaliforňané nejchudší obyvatelé této planety, to ale nejsou, že. Celý svět přechází na VTE a FVE z třech hlavních důvodů: klimatická změna (proti ní je Covid báječná pohoda), uhlí, plyn, ropa, uran jsou neobnovitelné suroviny = všechny dojdou (známé zásoby uranu nám vystačí na pouhých cca 100 let, uhlí, ropa a zemní plyn desítky let) a ekonomika = cena (FVE se stala vůbec nejlevnějším novým zdroje energie a každý rok ta cena klesá o cca 5% a navíc se každý rok zvyšuje účinnost technologie, to samé platí pro VTE, např. ve Španělsku se budují FVE s výrobní cenou 25 €/MWh této ceně nemůže konkurovat absolutně nic, např. JE dne nepostavíte v Evropě pod cenu 100 €/MWh a navíc to trvá 20 let.
pane Stehlíku, tak toto rozhodně problém není, po roce 2030 budou v Evropě obrovské přebytky EE v zimě z VTE a v létě z FVE, které se budou buď vyvážet nebo ukládat do H2. Např. v Německu už teď jsou v zimě větrníky, když hodně fouká, pokrýt veškerou spotřebu Německa a to se chystají Němci kapacitu zvýšit o 100% = tzn. že ve větrných dnech německé VTE vyrobí 2 TWh/den = v ty dny budou schopny pokrýt celkovou spotřebu Německa, ČR, Rakouska, Polska. Severní a Baltské moře se stane obrovským zdrojem EE pro celou Evropu. V létě německé FVE letos vyrobí ve slunečných dnech 500 GWh/den (jen poznámka jeden blok JE vyrobí za den 20 GWh) v roce německé FVE budou vyrábět v létě 1 TWh/den.
Podle německých výzkumu je vodík z obnovitelných zdrojů ekonomický nesmysl. To už bude asi smysluplnejsi baterie. Každá elektropripojka asi dostane nařízeno zálohu bateriemi aspoň na 24h.
Pokud nebude povinnou součástí nových budov FVE a distributoři budou moci dále dělat problémy, tak ta baterie je na nic. Bude to jenom dotování distribučních společností které jinak dělají lidem zle.
Pane Bláho a mohl byste nám ukázat, který ten zimní den to byl?
Jděte na ten jejich Agorameter, zvolte poslední rok, odmažte vše kromě větrníků a řekněte který den jejich výroba pokryla veškerou spotřebu - to je ta světle fialová linka vysoko celý rok vysoko nad výrobou větrníků.
Jinak plácáte do větru, ale tím víc větrné energie nevyrobíte.
Až dojde ropa -plyn -Uran atd, tak nebude z čeho vyrábět větrné elektrárny ani nic jiného tak nad čím tady diskutujete.
A právě proto je potřeba šetřit neobnovitelné zdroje na důležitější věci než je pitomé spalování v elektrárnách nebo autech
Nazývat EU ETS "trhem" je stejné pokrytectví, jako u nás nazývat zdravotní a sociální "pojištění". Používat tohle slovo v jedné větě společně s potřebou dosažení politických cílů je až skoro až neskutečná drzost.
Přesně.
Neudivilo by mne, kdyby ty povolenky "spekulativně" nakupovali konkurenti EU-průmyslu. Je jich dost na to, aby je to příliš nebolelo, i kdyby bublina praskla. F. Timm. vystudoval francouzskou literaturu a po prezenční vojenské službě byl už jen diplomatem a profesionálním vrcholovým politikem, ekonomika probíhá mimo jeho mentální obzor. Od něj propíchnutí bubliny nehrozí.
Tohle jednou pořádně někde řachne a bude se s toho vycouvávat. Oni to v té UNII poznají že je to špatně. já tomu moc šancí nedávám a nevěřím že se to všechno uskuteční. Kecat můžeme ale nikdo o tom neví nic ani papaláši v EU.
Dobrý den,
Trošku širší zamyšlení.
Náboženské odpustky, jakožto symbol zparchantění křesťanství, v Evropě byly zavedeny někdy v 11. století jakožto osobní pokání a trpění. Přeměna na cennou listinu o něco později. V patnáctém století tato praxe vedla k husitským válkám, přesto to přetrvalo. Dále v 16. století to vedlo k reformátorství Martinem Lutherem. Přesto se ten nesmysl v omezené míře udržel dodnes.
Komunismus vznikl v polovině 19. století v Německu. Na začátku 20. století ho exportovali v zapečetěném vagonu spolu s tajným agentem Uljanovem do Ruska. Agent byl extrémně úspěšný a založil tam roku 1917 diktaturu, která se definitivně zhroutila až v roce 1991. Takže cca 74 let vydržela tahle nesmyslná ideologie v Rusku/CCCP.
U nás ten komunismus trval od 1948 do 1989, tedy nějakých 41 let. I když 1953 ekonomicky poprvé zkrachoval a 1968 nás musely osvobodit spřátelené armády od kontrarevoluce.
Oficiální nacismus byl proti tomu jen krátká epizoda. Ale mnohé myšlenky rezonují manistreamem dodnes, přesněji znovu se překabátěné vynořily. Kdo si vzpomene a odliší co vlastně bylo konečným nacistickým cílem a co "jen prostředkem"? Válka a vyhlazování nebyly cílem, to byl jen prostředek k dosažení zdravé, udržitelné Německé říše. Světové velmoci plné silných zdravých hrdých Němců živících se poctivou zdravou prací v kolektivní společnosti dle myšlenek německého národního socialismu. Dobře, vypustili tu část Německé, nahradili Evropským a jako prostředek zvolili místo války politiku a ekonomickou kolonizaci a celkově zhumáněli. Ale jinak cíle v podstatě zůstaly, respektive znovu se vynořily. Evropská supervelmoc plná zdravých šťastných Evropanů pod vlajkou osvíceného socialismu žijící ekologicky udržitelně a zdravě. Jen se tomu teď říká holt New Grean Deal a všelijak podobně a jako modlu si na čas vzali autistitku co se k ní teď už nehlásí. Heil Gréta!
V tomto směru se obávám, že jim to může vydržet ještě pěkných pár desítek let než to krachne. O to horší to bude. Propad elektroenergetiky, energetická chudoba a ztráta průmyslu jsou jen začátek. Propad životní a zdravotní úrovně samozřejmě bude následovat.
Spolu s novodobým velkým stěhováním národů a výměnou obyvatelstva je založeno na etnické tlaky s rizikem občanských válek v Evropě. Takže bude potřeba držet otěže o to víc aby to nebouchlo. Zatím ty otěže svírají jen velmi, velmi velmi volně.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se