Fukušima: První krok k odstranění roztaveného paliva úspěšně dokončen
Společnost Tokyo Electric Power Company (TEPCO) úspěšně dokončila zkušební odběr poškozeného paliva z druhého bloku jaderné elektrárny Fukušima Daiiči. Celý proces však neproběhl bez komplikací.
Dne 19. srpna TEPCO oznámilo, že plánuje odebrat několik gramů roztavených zbytků paliva z reaktoru druhého bloku. Operace měla trvat přibližně dva týdny. K odběru vzorku mělo být použito teleskopické zařízení vybavené uchopovacím nástrojem, který je schopen dosáhnout do hloubky až 22 metrů skrz průchod v primárním kontejnmentu.
Během závěrečné kontroly však pracovníci zjistili, že první sekce teleskopické trubky neodpovídala plánované sestavě, což znemožnilo správné připojení dalších částí zařízení. Tento problém vedl ke zdržení celé akce. Při přípravě na další pokus bylo 17. září zjištěno, že kamery na konci teleskopického zařízení nefungují správně. Jejich výměna způsobila další zdržení.
Odběr vzorku roztaveného paliva z JE Fukušima. Zdroj: TEPCO
Úspěšný odběr vzorku paliva
Dne 30. října TEPCO oznámilo, že se podařilo uchopit vzorek zbytků paliva pomocí uchopovacího nástroje. Následně, 6. listopadu, bylo potvrzeno, že radiační dávkový příkon byl nižší než 24 mSv/h (ve vzdálenosti 20 cm), což splnilo kritéria pro pokračování v odběru zbytků. Vzorek byl následně vložen do transportní schránky. Ve čtvrtek 7. listopadu byl vzorek umístěn do speciálního DPTE kontejneru (Double Porte pour Transfert Etanche), čímž byl oficiálně dokončen proces odběru vzorku poškozeného paliva.Speciální kontejner pro přepravu odebraného vzorku poškozeného paliva z JE Fukušima. Zdroj: TEPCO
Společnost plánuje přepravit vzorek mimo lokalitu jaderné elektrárny k detailní analýze ve specializovaných laboratořích. Výsledky mají přispět k přípravě na rozsáhlé odstranění zbytků roztaveného paliva.
Projekt odstranění palivových zbytků ve Fukušimě Daiiči
V reaktorech Fukušima Daiiči č. 1 až 3 došlo k roztavení paliva a kovového pláště, který tvořil vnější pokrytí palivových proutků. Palivo následně po vychladnutí opět ztuhlo a vytvořilo tzv. palivové zbytky. Odhaduje se, že na blocích 1 až 3 se nachází celkem 880 tun těchto zbytků. Aby se snížilo riziko plynoucí z tohoto radioaktivního materiálu, probíhají přípravy na jeho odstranění.
Dalším plánovaným krokem bude odstranění palivových zbytků z druhého bloku a postupné rozšíření rozsahu tohoto procesu na další poškozené bloky. Odstraňování poškozeného paliva z 3. bloku je plánováno na období po roce 2030. Vyjmuté zbytky budou uloženy do nového úložiště, které bude vybudováno uvnitř areálu elektrárny.
Mohlo by vás zajímat:
to je dobra sprava, trvalo to iba 13 rokov v Japonsku, ktovie ako dlho by to trvalo tu, pocitam ze tak 50 rokov
Pojištění následků havárie JET má limit 8 mld korun. Co je přes, hradí stát. To je prima business. (Zdroj AI)
Kolik je pojištění VELipno, sklad topy nebo třeba chemička na produkci chlóru?
Voda odteče, plyn odvane, kapalné uhlovodíky vyhoří. Můžou vzniknout značné škody včetně lidských obětí, ale po nějaké době se stává území obyvatelné na rozdíl od jaderné velké havárie ať je příčina jakákoliv. Velké požáry přes max. opatření vznikají, nejnovější letadla občas spadnou a tak je to z jakýmikoli nejnovějšími technologiemi jadernými nevyjímaje včetně válečných konfliktů. Lidský faktor je a v nedohlednuještě dlouho bude nevyzpytatelný.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se