První malý modulární reaktor může stát v Moravskoslezském kraji už v roce 2035

ČTK null
ČTK
14. květen 2026, 13:42
38 komentářů
prvni-maly-modularni-reaktor-muze-stat-v-moravskoslezskem-kraji-uz-v-roce-2035

První malý modulární reaktor v Česku by mohl vzniknout v Moravskoslezském kraji. Stavět by se mohl začít roku 2035, vybírá se nejvhodnější místo. Jedním z uvažovaných míst jsou Dětmarovice na Karvinsku, kde donedávna stála uhelná elektrárna. Novinářům to dnes během konference Strojírenství Ostrava 2026 řekl ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (ANO).

Smlouvu o přípravných pracích na vývoj malých modulárních reaktorů minulý měsíc uzavřely energetická skupina ČEZ a britská společnost Rolls-Royce SMR. ČEZ uváděl, že první malý modulární reaktor v Česku by měl vzniknout v Temelíně a podle předběžných odhadů by první blok mohl být spuštěn v druhé polovině 30. let.

"Moravskoslezský kraj je jednou z vytipovaných lokalit a my děláme všechno pro to, aby první reaktory byly zde v Moravskoslezském kraji. V tomto případě spíše reaktor, ale v každém případě vytipovává se nejvhodnější lokalita Moravskoslezského kraje a ten důvod je zřejmý: Je to proto, že zde je průmysl, a pokud chceme ten průmysl udržet, musíme mu zabezpečit i zdroje," řekl Havlíček.

Finální zpracování projektu podle Havlíčka vláda zadá ČEZ příští rok a v roce 2028 musí rozhodnout. Podle ministra by mohlo být schváleno několik projektů současně. Kromě Temelína a Moravskoslezského kraje se diskutuje i o Ústeckém kraji.

"Míst je v tuto chvíli vícero, o kterých se diskutuje. Samozřejmě jedno z těch nejskloňovanějších, to říkám rovnou, jsou Dětmarovice, protože je pohodlné z toho důvodu, že je vlastní ČEZ. Bylo by to jednodušší. Je už tam dneska infrastruktura, byl by to relativně nejmenší zásah do okolí," řekl ministr.

Moravskoslezský hejtman Josef Bělica (ANO) uvedl, že je důležité, aby taková stavba byla co nejblíž průmyslu, aby se zkrátily přenosové vzdálenosti. Kraj podle něj už dnes má stanoviska několika obcí, které to velmi podporují. "Takový materiál předložím zastupitelstvu Moravskoslezského kraje na červnové zasedání, aby se jako nejvyšší krajský orgán mohlo vyjádřit, že stavbu malých modulárních reaktorů na území Moravskoslezského kraje velmi silně podporujeme," řekl Bělica.

ČEZ plánuje do roku 2050 postavit modulární reaktory o souhrnném výkonu tři gigawatty. Stávající elektrárny v Dukovanech a Temelíně mají každá výkon asi dva gigawatty. Cena modulárního reaktoru by podle skupiny měla být obdobná jako u velkých bloků s tím, že bude poměrem odpovídat nižšímu výkonu modulárního reaktoru. ČEZ na vývoji spolupracuje s Rolls-Royce SMR. Česká společnost loni dokončila svůj akcionářský vstup do britské společnosti, v níž nyní drží zhruba pětinový podíl. Zaplatila za něj asi šest miliard korun.

Malé modulární reaktory (anglicky small modular reactor – SMR) je možné vyrábět sériově v továrnách a po jednotlivých blocích jich postupně víc soustředit na jednom místě. Podle expertů na jadernou energetiku se liší od velkých jaderných bloků především nižším výkonem a také rychlejší a jednodušší stavbou. Naopak provoz by mohl být podobný.

ČTK

Byl pro vás tento článek užitečný?

Podpořte web a jeho autory symbolickou částkou

Loading...

Komentáře (38)

Jan Veselý14. květen 2026, 14:00

Jasně, už vidím ty povolovací procesy. Dětmarovice - území, kde se hýbe podloží, hustě osídlená oblast, na polské hranici a jestli to bude od R&R, tak ten reaktor nebude malý ani omylem.

A jak to budou chladit? Přehradou na Odře nebo na Olze? Nebo přivedou vodu přes celý Mordor až z pod Beskyd? Jak moc toho budou muset zbourat a lidí vystěhovat?

A Havlíček něco musí zajišťovat, protože průmyslníci jsou očividně banda neschopných nýmandů.

Stejný efekt by mělo posilování přenosové soustavy, včetně lepšího napojení do Polska. U toho bych věřil, že se toho dá do roku 2035 dosáhnout. U toho jaderného plánu? Ani omylem.

Emil14. květen 2026, 14:07

Nesmíte číst jen nadpisy, on neříká že v roce 2035 bude hotový ale že "Stavět by se mohl začít roku 2035".

Jan Veselý14. květen 2026, 14:25

Máte pravdu, Emile. Po pečlivějším přečtení vidím, že to akorát redaktor z ČTK dobře zamotal.

Ale moje výhrady vůči lokalitě v Dětmarovicích stále platí. Počkáme si tedy 5-10 let na konkrétní plány. Snad to ten průmysl do té doby nějak přežije.

Bob14. květen 2026, 22:36

Stála tam uhelná elektrárna. Jak myslíte, že ji chladili? Zjevně ani podloží se tam nehýbalo tak, aby to vadilo elektrárně. Nehledě na to, že pod SMR určitě bude betonový monolit.

Vladimír Wagner15. květen 2026, 09:16

K dané diskuzi bych připomenul, že u Dětmarovic bylo v maximu 800 MWe uhelných bloků. U nového jaderného zdroje by se instalovalo daleko efektivnější chlazení. Pokud se zde stavět SMR budou, což není jisté, tak se budou mohou stavět i dva bloky (v Tušimicích se plánují tři), pokud budou pro Ostravsko potřeba. Jak už psal Emil, bloky jsou seismicky odolnější. Při jednání s Polskem je výhodou, že oni relativně nedaleko plánují SMR také (BWRX300). Výstavba zde začne až po Tušimicích.

Jaroslav Studnička14. květen 2026, 14:17

A ty uhelné 200 MWe bloky se nechladily? Nebo v čem máte najednou za problém s chlazením?

Jan Veselý14. květen 2026, 14:33

Já si prostě nemyslím, že Olza bude "malému" reaktoru od R&R stačit.

Navíc:

- Na jednotku vyrobené elektřiny žerou JE podstatně více vody

- Nepočítám s tím, že ten plánovaný reaktor bude používaný ve stejném modu jako byla ta uhelná elektrárna, tj. pološpičkový, špičkový nebo záložní zdroj. Ta věc prostě pojede pořád.

Emil14. květen 2026, 14:49

Když stačí pro uhelnou elektrárnu, není problém chlazení naprojektovat tak, aby stačilo i pro jadernou elektrárnu. Vždycky je možnost použít nějaké hybridní chlazení, které má výrazně nižší spotřebu vody.

Ivan Novák14. květen 2026, 15:44

Obvykle s J. Veselým nesouhlasím, zde jsem ale na rozpacích. Design se jistě dá zodolnit proti problematickému podloží a chlazení v principu může být až úplně suché, ale projekt se tím hrubě zdraží oproti "standardu", jehož měrné náklady už tak nebudou nejmenší. Množina českých průmyslových podniků pro jaderný průmysl kvalifikovanějších než (spíše ukrajinští) zedníci a (spíše polští) svářeči je víceméně prázdná. Zprávu proto čtu tak, že Havlíček podnikl lokální agitaci před podzimními volbami.

Mýlím se, anebo EIA Dukovany, popř. dohoda o omezení celkového provozu mezi EDU II a ČEZ, stále nerozšířena o druhý nový blok?

Emil14. květen 2026, 15:51

Já taky neříkám že to co tvrdí Havlíček se stane a dost o tom pochybuji, ten projekt má určitě před sebou spoustu problémů ale zrovna chlazení v areálu bývalé uhelné elektrárny s dokonce větším instalovaným výkonem než čím se má nahradit, mezi ně nepatří.

Emil14. květen 2026, 16:08

Ještě bych dodal že Rolls-Royce ve výchozím designu počítá s použitím většího počtu menších ventilátorových chladicích věží, protože to je v souladu s jejich modulárním přístupem k výstavbě, a také jsou většinou malé modulární reaktory z hlediska seismické odolnosti předimenzované, aby nemuseli projektovat každý blok zvlášť, ale měli jednotný modulární design který vyhovuje většině lokalit. To je přístup který má své výhody i nevýhody.

Ivan Novák14. květen 2026, 16:53

Plánovat tam jen jeden blok mi přijde, jak se teď říká, suboptimální. Odpadní odpařované teplo na jednotku výroby by tam tak pro nový projekt vyšlo citelně vyšší, než u staré EDE 4x200 MWe. Ono jde mj. o výpusti do řeky pod elektrárnou, její zahuštění a teplotu. Olza/Olše je tam relativně malá a s velmi nevyrovnanými průtoky v průběhu roku (vodočet Věřňovice: Qprům 12m3/s, Q355 2,89). Stará vodoprávka byla nad takové ekodrobnosti pravděpodobně povznesená. Např. pro Dukovany je průměrný průtok Jihlavy sice asi poloviční, ale díky přečerpávání z Mohelna a Dalešické nádrži, která všecko zprůměruje, je riziko vyplývající z nízkých okamžitých průtoků malé. Uvidíme.

Jaroslav Studnička14. květen 2026, 15:31

Navíc ne vždy byly bloky v EDĚ provozovány tak jak píšete. To byla záležitost posledních let před uzavřením.

Mimochodem případná EIA ukáže realitu.

Milan Vaněček14. květen 2026, 14:30

A proč vůbec stavět dalšá jaderný reaktor a elektřina z něj bude, jak říkají jaderní znalci, dražší než z velkých ( 1 GWe) reaktorů.

Satelitní data ukazují, že to co nám servíroval IPCC a Greta byly jedny velké "fake news".

Viz satelitní data o růstu mořské hladiny x.com/Electroversenet/status/2054879403193278924

Emil14. květen 2026, 14:54

Zkoušel jste přečíst si článek? Většinou to pomáhá, je to tam totiž napsané: "důvod je zřejmý: Je to proto, že zde je průmysl, a pokud chceme ten průmysl udržet, musíme mu zabezpečit i zdroje".

Zároveň je tam taky napsané "Cena modulárního reaktoru by podle skupiny měla být obdobná jako u velkých bloků s tím, že bude poměrem odpovídat nižšímu výkonu modulárního reaktoru", takže to říkají jen někteří "znalci".

Milan Vaněček14. květen 2026, 15:28

Zabezpečit zdroje (a nezbankrotovat) znamená prodloužit životnost Dukovan a všech uhelných elektráren - máme jich nadbytek, budem méně exportovat elektřinu když spotřeba poroste.

A nové bezodpadové čisté zdroje stavět pouze BEZ provozních DOTACÍ.

Co se týče ceny malého rektoru, všichni místní jaderní znalci se shodli, že ty první rektory budou dražší, levnější by to mohlo být jen když se rozjede velkoseriová výroba. A to je v nedohlednu....

Slavomil Vinkler14. květen 2026, 16:35

V jistém smyslu méte pravdu. O OZE se taky tvrdilo, že se budou dotovat jen na rozjezd. No a ejhle, dotujíé se čím dál víc.

Milan Vaněček14. květen 2026, 17:01

Jak kde, to záleží na každém státu. Pro fotovoltaiku aspoň už nejsou u nás žádné nové provozní dotace. To bylo to nejhorší zlo (viz tunel 2009-10).

Je spousta zemí kde už nejsou ani provozní ani investiční....

Jan Růžička14. květen 2026, 22:27

Mohl bych vás poprosit o vyjmenování některého z těchto států? Já totiž silné pochybuji že to budou státy s podobnými podmínkami jako ve střední Evropě.

Milan Vaněček15. květen 2026, 09:37

Samozřejmě, nejprve přišlo rušení dotací do států s vyšším osluněním než ČR. Tak to má být, průkopníky jsou státy s nejlepšími podmínkami.

Růst výroby (teď už jsme na fantastických číslech ve světě, současné kapacity výroby panelů jsou nad půl TW výkonu ročně) je následkem vyšování účinnosti, prodlužování životnosti a snižování ceny FV panelů, takže fotovoltaika je v současné době výhodná i pro státy s průměrným osvitem.

Jen musí ten který stát dělat racionální politiku.

Jaroslav Studnička14. květen 2026, 17:04

U Dětmarovic (uhelné bloky) je už pozdě, ty jsou definitivně odstavené a nikdo je opětovně do provozu uvádět nebude.

Stejně tam už nikdo na Ostravsku nebude obnovovat těžbu černého uhlí, i když v poslední době provozu se dováželo uhlí z Polska.

Emil14. květen 2026, 17:35

K prodlužování uhelných elektráren už vám odpověděl pan Studnička, bez provozních dotací (resp. nějaké garance výkupní ceny, která nutně ani nemusí být dotací) se tu v současnosti nepostaví prakticky nic, a co se týče ceny malého reaktoru, tak zjevně všichni místní jaderní znalci se na tom neshodují. Máte to napsané v článku, že jaderní znalci z ČEZu si myslí něco jiného. Opět doporučuji si ho přečíst.

Bob14. květen 2026, 22:42

První reaktory sice budou dražší, ale jde o to od počátku zapojit české firmy do jejich výroby a vydělávat na tom, včetně exportu.

Jan Veselý14. květen 2026, 17:27

Ten argument o výstavbě je úplně zcestný. Než bude stát první reaktor, vyřeší si průmysl ty ceny energií nějak jinak nebo už nebude. Ten problém mají teď.

Ten údaj o té ceně asi odpovídá. Bude to pravděpodobně jako obvykle s jadernou výstavbou, kdy náklady rostou a rostou a stavba se protahuje a protahuje.

Emil14. květen 2026, 17:41

Argument není scestný, scestný argument je akorát to, že se zdroje nějak vyřeší navždy a nikdy už žádné další nebudou potřeba. Jde o oblíbenou taktiku odpůrců jaderné energetiky, kteří pravidelně už 30 let střídavě hlásají že buď je na nové zdroje příliš pozdě nebo je zatím nepotřebujeme.

Jan Veselý15. květen 2026, 07:02

Emile, já poukazoval na zásadní chybu v logice tvrzení páně Havlíčka. To, že vy to šmahem a bez reálných argumentů "odpálkujete" na tom nic nemění.

Řešení problému, který je TEĎ, opatřením, které pomůže nejdříve ZA 10-15 LET (a možná taky vůbec), je do očí bijící nesmysl.

Nevím, jestli byl Havlíček, hloupý, líný, prolhaný nebo něco jiného, ale tenhle argument prostě neobstojí.

Pokud by to se "záchranou průmyslu" myslel vážně. Musel by předvést plán obsahující krátkodobá, střednědobá a dlouhodobá opatření. Nějaká výstavba jaderných elektráren může být součástí dlouhodobých snah, ale není to samospásné a ani to hlavní.

Emil15. květen 2026, 07:09

A já jsem zase poukazoval na to, že žádná chyba v logice není, zdroje budou potřeba pořád, ne jen teď. Že to má být řešením problému který je TEĎ nikdo netvrdil, ten problém bude za 10-15 let pořád trvat, teď se maximálně nějak dočasně zazáplatuje. Že argument neobstojí u vás mě vůbec nepřekvapuje, to ale není žádné měřítko. Tohle je dlouhodobé opatření, střednědobá a krátkodobá opatření jsou jiná.

Ivan Novák15. květen 2026, 12:08

Nadále podivné. Kolem Ostravy je 5 transformoven přenosové soustavy, tedy víc než u Prahy. TŽ plánují postavit další. Kapacita vedení přes 6 GW (špička spotřeby celé ČR je 12). Liberty, Vítkovice, doly, vše pokles odběru. Zásobování Ostravska elektřinou objektivně už není téma. Nerozumím tomu.

Emil15. květen 2026, 12:14

Tak tím spíš tam může vyrůst další zdroj, když je tam tak dobré vyvedení výkonu do celé ČR, a k tomu je tam volná lokalita s nějakým využitím tepla, ne? Tím neříkám že má jen samá pro a žádná proti.

Bob15. květen 2026, 13:37

V ocelárně plánují elektrické pece.

feliz navidad15. květen 2026, 22:28

To sice plánují, ale v tiskové zprávě z 23.4.2025 v podstatě říkají „chceme to postavit, ale za současných podmínek to nedává ekonomický smysl a sami to neutáhneme.“

Bob16. květen 2026, 11:00

Nakonec jim nic jiného nezbyde a EU na takové akce poskytuje dotace. Proto dává na Ostravsku smysl silná infrastruktura přenosové sítě. A konec konců i JR v regionu. Včetně zásobování teplem okolních měst.

Emil14. květen 2026, 17:41

Argument není scestný, scestný argument je akorát to, že se zdroje nějak vyřeší navždy a nikdy už žádné další nebudou potřeba. Jde o oblíbenou taktiku odpůrců jaderné energetiky, kteří pravidelně už 30 let střídavě hlásají že buď je na nové zdroje příliš pozdě nebo je zatím nepotřebujeme.

Milan Vaněček14. květen 2026, 17:58

Nepotřebujeme je.

Emil14. květen 2026, 18:06

Díky za potvrzení. :-D

josef zak15. květen 2026, 06:28

Nevim stat/samospravy nejsou schopne zajistit dost most ve skolkach a skolach,,, takze jsem vic nez skepticky k takovym planum. Na tohle se krasne rozjedou fake news. Myslim, ze tomu neveri ani havlicek. Ale ono je potreba porad neco mlet a budit dojem cinnosti.

Loading