Domů
Jaderné elektrárny
Rosatom pokládá vyloučení z tendru za netržní, uškodí českému průmyslu
JE Dukovany. Zdroj: ČEZ
Zdroj: ČEZ

Rosatom pokládá vyloučení z tendru za netržní, uškodí českému průmyslu

Ruská státní korporace pro jadernou energii (Rosatom) označila své vyloučení z tendru na dostavbu české jaderné elektrárny Dukovany za netržní a politické rozhodnutí, uvedl Interfax. Rosatom zdůraznil, že mírová atomová energie by měla stát mimo politiku. Současně se domnívá, že tento krok Česka uškodí jeho vlastnímu průmyslu, protože ruský návrh počítal se zapojením stovek českých a evropských společností do projektu dostavby Dukovan, v jehož rámci mohly být uzavřeny kontrakty za miliardy eur.

„Rosatom byl vždy stoupencem poctivé tržní soutěže, která zákazníkovi zaručuje nejlepší technologické návrhy za nejpřitažlivější cenu,“ uvedl Rosatom v prohlášení.

Ruská a česká spolupráce v jaderné energetice měla přitom podle něj seriózní vyhlídky na rozvoj vzájemně výhodného partnerství nejen v Česku, ale i ve třetích zemích. Rosatom také připomněl, že působí ve více než 50 zemích světa a plní své závazky, a to i vůči českým firmám.

Interfax poznamenal, že české úřady se rozhodly vyloučit Rusko z tendru na Dukovany na pozadí politického skandálu, který vedl také vyhošťování diplomatů.

Jaderná elektrárna Dukovany s vyrovnávací nádrží Mohelno (zdroj ČEZ).
Ilustrační foto

Ruskou firmu se Česko rozhodlo neoslovit v reakci na informace o podílu ruské tajné služby na explozích v muničním areálu ve Vrběticích na Zlínsku v roce 2014.

Vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO) na tiskové konferenci po dnešním jednání kabinetu uvedl, že ministři schválili usnesení, že takzvaný bezpečnostní dotazník bude zaslán pouze potenciálním dodavatelům z Francie, Jižní Koreje a Spojených států. Investor stavby, polostátní společnost ČEZ, má podle něj těmto firmám dotazník zaslat do 30. dubna.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(47)
energetik II
20. duben 2021, 08:41

S Rosatomem souhlasím. Vyřazení je politické rozhodnutí a českému průmyslu to uškodí. Včera BIS odmítla uveřejnit , jak se ruští agenti dostali do areálu skladu ve Vrběticích. To je velmi zajímavé !! Buď to nikdo neví a nebo by tím "namočili" řadu českých lidí, kteří si neplnili své povinnosti. Nyní tedy zůstává volné pole působnosti pro různé spekulace , když už byly uveřejněny tři "možné" varianty vniknutí do areálu, ale ani jednu BIS nepotvrdila. Dle mého soudu tedy ruští agenti v areálu vůbec nebyli a celé je to "objednaná politická kauza".

Michal P
20. duben 2021, 09:24

Kdo si tuto "politickou kauzu" teda objednal? Přeci nečekáte, že bude BIS zveřejňovat podrobnosti jen kvůli tomu, aby vyvrátila Vaše konspirační teorie. I ten největší zastánce Ruska na Hradě mlčí a neplive kolem sebe - což lecos naznačuje. Btw: výběr jednoho z ostatních (zbývajících) potencionálních dodavatelů by snad znamenal, že se do projektu nezapojí čeští a evropští dodavatelé? Zařazení Rosatomu je prostě riziko (ať už stojíme na té či oné straně) o tom snad nepochybuje nikdo. Rizik obecně existuje u tohoto typu projektu mnoho, tak proč ho zatěžovat ještě více?

Vladimír Kozák
20. duben 2021, 17:45

Kvůli ceně? Ani Vás nezajímá, kolik by to od Rusů stalo, a kolik by na tom vydělaly naše firmy? A v čem to riziko vlastně konkrétně spočívá?

Carlos
20. duben 2021, 18:42

Které firmy Vám patří z těch co by to s Rusy dělaly?

Proč mají lidi stále potřebu si přivlastňovat cizí majetek?

St
21. duben 2021, 19:28

To víte, že to pane Kozák to spoustu lidí nezajímá. Ono když si někdo myslí, že se dá při výpadu proudu dívat dívat na TV při svíčkách, tak je to fakt těžké.

Pokud by naši politici, měli pod čepicí a mysleli na naše blaho, tak postaví proti sobě jak Rusy tak i Číňany, aby vyhrála ta skutečně nejlepší nabídka. Takto se zbývající firmy jistě nepřetrhnou ve výhodnosti nabídky.

Arimatejský
20. duben 2021, 08:45

Je dojemné, jakou starost má Rosatom o české firmy. Zapomíná jen dodat, kolik jeho potenciálnich českých dodavatelů má ruské vlastníky a kolik z nich už Rusové přivedli ke krachu pozdnimi platbami, insolvencí nebo podinvestováním.

pr
20. duben 2021, 09:12

O5 se potvrdilo, že co se energie týká, jsou ve hře pouze podniky. Proto je jakékoli finanční angažmá státu pouze zbytečné prodražování celé akce "energie". Když si podnikavci zařídí svou energii za své, ubude prostředník (stát) nutný pouze k zajištění úplatků a rozkrádání peněz daňového poplatníka. Takže za své soudruzi podnikavci! Za své.

Vladimír Kozák
20. duben 2021, 17:53

A Škoda JS bude další :-)) A o to jde. Sice už u nás nezůstane z jaderného strojírenství nic, a další jadernou elektrárnu už vlastními lidmi nikdy nepostavime (rekvalifikují se na instalatéry), ale zato budeme v bezpečí :-)))

St
21. duben 2021, 19:31

Tak nějak pane Vladimíre. Ať dopadne jakkoliv, tak to bude znamenat jednom jedno, podstatně dražší EE. Rádoby demokratům nevadí, že jsme přišli o spoustu peněz už jen tím, že ostatní kandidáti na výstavbu nenabízejí takové zapojení našich firem jako RosAtom.

energetik II
20. duben 2021, 09:22

Český národ chce znát fakta a vyzývá vládu i BIS, aby je uveřejnily ! Jak totiž mohli Rusové s pasy Tádžikistánu a Moldávie vniknout do obřího muničního areálu, najít budovu ,kde bylo zboží určené Bulharsku , urazit zámek, vypáčit dveře, otevřít dvě bedny s municí pro Bulharsko , vložit do nich časované bomby a nepozorovaně zmizet ! Budovy s municí se nejen zamykají , ale i pečetí, jak tedy české stráže druhý den mohly přejít vykopnuté dveře, uražený zámek i zničenou pečeť ?? To by musel hned vidět i slepý ! Nebo měli Rusové české komplice , kteří je všude pustili, aby mohli nerušeně pracovat ?? A toto museli udělat hned u dvou budov, protože postupně vybuchly dvě !!

P.S. Kdysi jsem chodil na vojně do služby dozorčího obyčejného autoparku, kde nebyla žádná munice, jen autodíly a zaparkovaná auta. Když jsem předával službu novému dozorčímu, tak jsme spolu s baterkou obešli všechny vrata garáží, kde jsme poctivě prohlédli neporušené zámky i pečetě. Pokud byla někde pečeť porušená, ihned se volalo velitelům , kteří přijeli, odemkli garáž, vše zkontrolovali a pak teprve pečeť obnovili .

P.S. II Česká vláda i BIS jsou nedůvěryhodné organizace. Lžou národu. Fuj !

Michal P
20. duben 2021, 10:05

Konečně přišla ta historka z vojny, která všechno vysvětluje :-D

Arimatejský
20. duben 2021, 14:33

Český národ se chce zbavit ruské páté kolony a uchovat si samostatnost. Vy radši mluvte za sebe.

St
21. duben 2021, 19:37

Proto pane Arimatejský nemusíme lézt američanům do zadele a kvůli jejich zájmům ze sebe dělat blbce. Pokud si chceme zachovat svou samostatnost, tak bychom jsme se měli podle toho chovat a ne tančit ta jak ve Washingtonu či Berlíně pískají.

Myslím, že jsme dost dlouho byly v jistém otvoru na východě a není důvod být v něm nyní na západě.

A pokud Vám jde o samostatnost naší krásné země, tak bychom měli být samostatní co se týče výroby EE.

Ivan Novák
21. duben 2021, 00:22

Tak já tedy prozradím, jak to proběhlo. Operaci GRU shodila žárlivá SVR, když nechala první sklad vybouchnout předčasně pomocí díry v plotě. Blamáž, která Vladimíra Vladimíroviče přivádí k šílenství, je v tom, že NSA, která teď informace pouští přes české kanály, o obou frakcích věděla a sledovala je a rusko-ruského krtka zná, a Kreml ne. Rosatomu zůstal Černý Petr.

St
21. duben 2021, 19:34

Pane energetik II nesmíte zapomínat, že Rusko má dva superagenty, kteří umí kousky před kterými ji James Bond bledne. Akorát se jim nějak nedaří. Chtějí někoho otrávit novičokem a on přežije. Chtěli vyhodit náklad munice v Bulharsku a ono jim to selže. Docela je mi Putina líto, že má takový nedostatek lidí, kteří všechno zpackají na co přijdou.

Ale naštěstí máme statečnou BIS, která nás ochrání před všelijakým možným nebezpečím.

energetik II
20. duben 2021, 09:24

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze.

energetik II
20. duben 2021, 09:28

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze.

Miloslav Černý
20. duben 2021, 09:29

Českému průmyslu by to nemuselo ublížit, ale naopak ho to může mobilizovat, že budeme mít větší zájem o soběstačnost zbaveného o nějakého strašáka. A to by se mělo stát naší největší devizou, i když to může být obtížné, to ale jenom v případě nedůslednosti a nějakých nových tunelech, na které jsme hodně náchylný.

pr
20. duben 2021, 09:34

Přesně tak, ať se konečně podnikavci ztopoří a ukážou jak si umí zajistit zdroje (v tomto případě zdroje energetické) za své!

Jan Veselý
20. duben 2021, 09:58

Předpokládaná míra investic do oné JE odpovídá (při předpokládané délce výstavby 10 let) cca 0.5% objemu českého exportu. Buráky. Pro Česko a český průmysl jsou mnohem důležitější korektní obchodní vztahy s hlavními obchodními partnery. Top 10 českých obchodních partnerů jsou (podle obratu) - Německo, Čína, Polsko, Slovensko, Francie, Itálie, Rakousko, Spojené království, Nizozemsko a Maďarsko (ČSÚ 2018).

Juan
20. duben 2021, 14:43

@ Jan Veselý

Podle této logiky by JEDU měli dostavět asi Číňani?

Jan Veselý
20. duben 2021, 20:29

Ne podle mojí. jedině podle nějaké vaší zvrácené. Vlastně ne, vy jste psal, že bude konec průmyslové civilizace.

Já psal o tom, že český průmysl nějaká jedna jaderka nevytrhne. Tím proteče podstatně více zboží.

St
21. duben 2021, 19:40

To máte pane Veselý pravdu, že jedna jaderka náš průmysl nevytrhne. Ale ta výstavba, zvlátě pokud by byla pod taktovkou Rosatomu by byl velký impuls s ohromným exportním potenciálem. Opravdu si myslíte, že Američané či Francouzi mají eminentní zájem do projektu zapojovat naše firmy? O Korejcích ani nemluvě.

Michal P
20. duben 2021, 09:33

To jako vážně? Koho všechno by měl Zeman ještě odvolat, že si dovolil dělat svojí práci a hájit zájmy ČR? To má odvolat všechny, kteří mu narušují jeho proruské zájmy? Ruský troll se zde koukám činí.

Miloslav Černý
20. duben 2021, 09:55

I na tomto příkladu Vrbětice se dá odhadnout možnost teroristického, promyšleného, neočekávaného a nepravděpodobného útoku na velkou jadernou el.

St
21. duben 2021, 19:43

Pane Černý za prvé zatím nikdo průkazně neprokázal, že to opravdu byly Rusové. Za druhé (v to doufám) jsou naše JE podstatně lépe chráněny. Takže něco takového bych se nebál. Čeho bych se bál, tak škod, které duo Babiš, Hamáček způsobí našim exportérům a všem kteří si díky Rusku vydělávají na svůj chléb.

Zapletal
20. duben 2021, 10:34

Ty české firmy jsou hlavně ruské a ne české, např. Škoda JS. A u těch ostatních než podporovat jadernou energetiku a tyto firmy dotovat bude lepší, když si poradí samy. Můžou přejít na jiný obor, nebo podpořme úplně jiné moderní firmy dodávající OZE.

Juan
20. duben 2021, 11:27

O osudu JEDU by měla sice rozhodnout až příští vláda, ale skoro se lze vsadit, že nerozhodne. JE umí stavět (a v celém světě staví) v podstatě už jenom Rusko a Čína – a ti při udržování stálého vysokého mezinárodního napětí nedostanou u nás vůbec šanci.

Ostatně elektřinu z jádra sice nutně potřebujeme, ale pouze za situace, že bychom chtěli prosperovat. A to po Velkém Resetu v Evropě nehrozí. Plánovaný úpadek průmyslu a životní úrovně v důsledku unijního „zeleného údělu“ elektřinu nepotřebuje.

Carlos
20. duben 2021, 12:52

Tak ať o tom konečně rozhodují firmy a trh, stát to očividně neumí.

Víte co je zajímavé? Pokaždé dojdete s nějakou naprosto katastrofickou vizí, tu Vám tu kolektivně zboříme protože ji máte založenou na nějakém nesmyslu, máte tam stará data, nebo to založíte na pravítkové předpovědi, nerostoucí fci... prostě na něčem co tak nějak neplatí a další den dotáhnete zase jinou. To skoro vypadá jako byste psychologicky, nevím proč, hledal neustále jenom proč je všechno na pikaču a svět jde do háje a nevím co všechno. Skoro to vypadá jako byste to přímo chtěl. Minimálně podvědomě.

JD
20. duben 2021, 11:33
blaha.p
20. duben 2021, 13:54

RUSKO je největší nepřítel ČR, který ho okupoval 21 let. Hitler nás okupoval jen 6 let, a nedělám si vůbec iluze, že kdyby se Češi rozhodli s nimi bojovat, tak by Rusáci pozabíjeli stovky tisíc našich občanů.

Myslím, že není potřeba dodávat víc.

energetik II
20. duben 2021, 15:24

TO : Blaha.p

Jenže Němci nám za těch 6 let zabili 360 000 lidí a SSSR za těch 40 let socialismu asi 8000.

Myslím, že není třeba dodávat víc.

Jaroslav Studnička
20. duben 2021, 15:40

No ty bláho...vy tedy máte myšlenkové pochody.

Připomenu, pokud by nás v 1938 naši spojenci nevyměnili za "mír" a my bychom s Německem bojovali, tak by to byl taky docela masakr, nemyslíte?

Jinak samozřejmě, pokud by Německo neprohrálo II. světovou válku, tak bychom pravděpodobně byli součástí říše stále.

energetik II
20. duben 2021, 18:33

TO : Studnička

Takže vy zpochybňujete , že jsme v období 1939-45 díky Německu přišli o těch 360 000 mrtvých ?? Máte jiné informace ?

Jaroslav Studnička
20. duben 2021, 21:16

to: energetik II

Reagoval jsem na příspěvek blaha.p.

V žádném případě nezpochybňuji oběti druhé světové.

blaha.p
20. duben 2021, 20:50

jediné čeho můžeme litovat, je že spojenci nebyli rychlejší a neosvobodili nás oni, nemuseli jsme si projít komunismem a okupací SSSR. Patřili bychom do západního bloku a naše životní úroveň by byla na úrovni Rakouska. Bohužel to pro nás dopadlo špatně a "osvobodili" nás Rusáci, jakou katastrofou to dopadlo, už víme všichni

St
21. duben 2021, 19:50

Pane Bláha doporučuji Vám si nastudovat historii. My stejně jako Rakousko jsme byli osvobozeni jak Rudou Armádou, tak i spojenci. V obou dvou našich zemích proběhli svobodné volby. My jsme si zcela dobrovolně zvolili komunisty a ti i když neměli v parlamentu většinu mistrně využili situace a přimkli naši zemi k SSSR. Stalin ani původně nepočítal že by Československo patřilo k jeho teritoriu. Spokojil se s tím, že nám ukradl Podkarpatskou Rus. Takže nenadávejte na spojence, ale na to, že tehdejší demokraté místo toho, aby táhli za jeden provoz, tak se hádali mezi sebou až do dopadlo jak to dopadlo.

St
21. duben 2021, 19:46

Pane Bláha máte pravdu co se týče délky okupace. Jenže zapomínáte, pokud by nacistům vyšel plán Barbarossa, tak by už žádní Češi nebyli. Co se týče ztrát na životech, tak za socialismu až na výjimky nikdo neumíral, co se o době okupace opravdu nedá říkat. Navíc dnešní Rusko opravdu není SSSR i když uznávám, že spousta lidí na východě na něj vzpomíná v dobrém.

Juan
20. duben 2021, 15:02

@ Karlos

Kornukopiánům jako jste vy, nemá smysl něco vysvětlovat. Možná byste se mohl rozšířit obzor a podívat na seznam doporučených blogů co uvádí Rob Mielcarski na Un-Denial, Ugo Bardi(Seneca Cliff) Ale myslím, že to stejně nepomůže.

V každém případě, byste se vy a vám podobní měli seznámit s teorií MORT a knihou: Denial: Self-Deception, False Beliefs, and the Origins of the Human Mind by Ajit Varki and Danny Brower (2013)

Vyšla i slovensky: Popretie, Autor Ajit Varki, Danny Brower

energetik II
20. duben 2021, 15:30

TO :Juan

Souhlas.

Po roce 2024 už nebude Západ stavět jedinou jadernou elektrárnu, to co je nyní rozestavěné bude dostavěno. Hinkley - C v Anglii je financováno ze 30 % Pekingem. Pak si dá Západ asi 6 let "NULOV0U" pauzu a půjde na Dukovany ?? Jak vůbec přežívají firmy, když mají "NULOVÉ" stavební úsilí ?? Kdo je drží nad vodou ?? Stát ? Tedy naše prachy z daní ??

Jan Veselý
20. duben 2021, 16:54

Nepřehánějte to s těmi personifikacemi. A co živí třeba Westinghouse a jakou obživu pro něj jeho noví majitelé plánují v příštích letech není žádné tajemství. Mohl byste si to dohledat, kdybyste chtěl.

energetik II
20. duben 2021, 18:39

TO : Veselý

Westinghouse bych viděl tak na bourání starých US jaderek, ale to už je jen pohřební píseň jádra v USA. Nechci aby - "hrobař jádra v USA" - stavěl naši jaderku.

P.S. Když přeháním, tak mi napište jaký konkrétní projekt se zahájením stavby do r. 2030 má USA,Francie nebo Korea dnes podepsáno ?? A kde se bude konkrétně stavět ?? Rád se poučím. Poláky nepočítám, ti ještě ani nevybrali svou lokalitu.

Jan Veselý
20. duben 2021, 20:32

Proč bych měl něco takového psát? Já bych třeba EdF klidně najal, stavění FV elektráren jim jde velmi dobře.

Milan Vaněček
20. duben 2021, 20:51

To je důkaz že i EdF umí vyrábět levně elektřinu, dlouhodobý kontrakt na 30 let, za 13,5 USD/MWh, nádhera.

Jen to ale není jádro, je to z fotovoltaiky, EdF Renewable,

jó pokrok nezastavíš....

Carlos
20. duben 2021, 18:40

Myslím si že spíš podvádíte sebe.

Mě je daleko bližší přístup že se to vyřeší. Neexistuje že něco nejde, všechno jde, jenom se musí chtít a musíte najít někoho kdo to vyřešit umí.

Když má být na zemi třeba 9-11 miliard lidí, tak není řešením problémů, které to přinese, chodit a říkat "Panebože panebože bude katastrofa!!!", ale identifikovat problémy a ty vyřešit. A na to tu pořád zdroje jsou a dá se to. To že si to neumí hodně lidí včetně Vás představit, je trochu irelevantní. Lidstvo třeba potřebuje kvanta vody, ale zároveň jej většina žije kolem moře a zároveň umíme vodu odsolovat, není nic jednoduššího než začít využívat odsolenou vodu, efektivně máme na každého člověka asi 160l denně, přitom potřebujeme odsolit jenom asi 80l na osobu a den, pokud započteme využití vyčištěné vody a a ještě více pokud budeme uvažovat odpar a transport dále do vnitrozemí eventuálně doplnění nějakých místních zvodní. (už jsem Vám ale psal, ne?) Máme spotřebu ryb, můžeme pořád ještě přejít na rybníky, zintentzivnit jejich produkci a nebo přejít na kompletně umělé prostředí.

A takových věcí je asi tak bambilion.

energetik II
20. duben 2021, 21:16

Problémy je třeba řešit razantně ! Izrael dnes hořekuje, že mu vysychá Mrtvé moře. Není nic jednoduššího to vyřešit, když voda může téci "z kopce" ! Pár silných čerpadel a pár kilometrů trubek dopraví vodu z velmi blízkého Středozemního moře do Mrtvého , tak, až budou Židé naříkat, že mají už 40 metrů nadstav ! Stačí uvolnit pár Dolárků, a tento žabomyší problém je ze světa.

St
21. duben 2021, 19:52

Pane Energetik II Izrael už v současné době čerpá vodu z Rudého moře a ředí s ní vodu v Mrtvém moři. Jinak jsou to mistři v odsolování a využívání vody. Nejen v tomto ohledu se máme od nich co učit.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se