Japonsko dopravilo z Číny první náklad s LNG od roku 1988
Japonsko, největší dovozce zkapalněného zemního (LNG) plynu na světě, dopravilo ke svým břehům LNG náklad od druhého největšího světového importéra – Číny. Jedná se tak o další neobvyklé dění na asijském trhu se zemním plynem v letošním roce.
Náklad o 70 560 tunách LNG byl vyslán v červenci z čínského LNG terminálu Hainan. Operátorem tohoto terminálu je čínská státní společnost CNOOC. Cílovou destinací byl terminál poblíž čtvrtého největšího japonského města – Nagoya, uvedla agentura Reuters ve svém reportu.
Agentura dále uvedla, že dle oficiálních obchodních záznamů Japonska jde o první náklad LNG z Číny od roku 1988, kdy Japonsko začalo zveřejňovat importní a exportní záznamy.
Rostoucí flexibilita asijského trhu
S nízkou čínskou letní poptávkou po zemním plynu začali tamější obchodníci re-exportovat některé náklady LNG, zatímco japonští kupci s ochotou na spotovém trhu nakupují, aktuálně za několikaletá minima. Japonci si tímto způsobem snižují importní náklady na plyn, jelikož jejich kontrakty jsou zpravidla navázány na cenu ropy, jak uvádí agentura Reuters. Dodávka LNG z Číny do Japonska nicméně ilustruje rostoucí flexibilitu asijského LNG trhu.
Podle agentury Reuters byl náklad LNG z Číny poslán za cenu 5,68 $/MMBTU (odpovídá přibližně 19,4 $/MWh). Hodnotu lze porovnat s průměrnými náklady na import plynu japonských společností za měsíc červenec, která činila 9,5 $/MMBTU (cca 32,4 $/MWh).
Liberalizace japonského trhu a nízké spotové ceny
Energetické společnosti v Japonsku stále častěji vyhledávají krátkodobé LNG kontrakty z důvodu liberalizace japonského trhu s plynem (2017), která zapříčinila silnou konkurenci, a také z důvodu, že ceny na asijském spotovém trhu dosahují nejnižších hodnot za poslední roky.
Japonští kupci jsou také vzhledem k nedávné liberalizaci trhu s plynem a nynější konkurenci nuceni přezkoumávat své dlouhodobé kontrakty, které jsou indexovány na cenu ropy a dosahují podle odhadů agentury Reuters přibližně dvojnásobných hodnot oproti aktuálním podmínkám na spotovém trhu. Dříve se v Japonsku využíval model „přenesení vyšších nákladů na spotřebitele“, který po liberalizaci trhu přestal fungovat.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se