Domů
Německo
Německá vláda se dohodla na podobě Klimatického balíčku. Zavede vlastní systém obchodování s CO2
Zdroj: commons.wikimeida.org

Německá vláda se dohodla na podobě Klimatického balíčku. Zavede vlastní systém obchodování s CO2

Německá vládní koalice v pátek dosáhla dohody o akčním plánu země v oblasti klimatu. Zavede systém obchodování s emisemi v oblasti dopravy a budov, přispěje na výměnu kotlů na topné oleje a zlevní osobní vlakovou přepravu, letecká doprava naopak podraží. Celkově přijdou tato opatření Německo do roku 2023 na více než 50 miliard eur. Informaci přinesl list Handelsblatt.

Po dlouhých nočních rozhovorech se křesťanskodemokratická unie (CDU/CSU) kancléřky Angely Merkelové se svým koaličním partnerem, sociálními demokraty (SPD), v pátek dohodla na klíčových opatřeních svého tzv. Klimatického balíčku.

Strany se dohodly na systému obchodování s emisemi v odvětví dopravy a budov, který doplní evropský systém obchodování s emisemi (EU ETS), vztahující se pouze na emise z výroby elektřiny a tepla, energeticky náročných průmyslových odvětví a letecké dopravy.

Německý obchodní systém bude spuštěn v roce 2021, kdy cena za každou vypuštěnou tunu CO2 bude dosahovat 10 eur. V roce 2022 bude cena navýšena na dvojnásobek, tedy 20 eur/t CO2 a následně se bude zvyšovat o 5 euro ročně až na 35 euro v roce 2025. Od roku 2026 bude zároveň stanovena horní hranice vypuštěných emisí, která se bude každý rok postupně snižovat.

Stanovení počáteční ceny emisí patřilo k nejspornějším otázkám, se kterými se strany během jednání potýkaly. Podle výpočtů zpravodajské agentury dpa provedené společností Focus Online by dohodnutá cena emisí navýšila cenu nafty a benzínu v roce 2021 asi o 3 centy za litr. V roce 2026 to potom má být o 9-15 centů na litr více.

Vládní koalice od samého návrhu myšlenky zpoplatnění emisí CO2 v dopravě upozorňovala na dodatečné finanční zatížení obyvatel dojíždějících za prací (tzv. pendleři). Aktuálně v Německu již existuje tzv. Pendlerpauschal přispívající obyvatelům, kteří musí cestovat do místa zaměstnání. V rámci Klimatického balíčku se strany dohodly na jeho navýšení, aby byl kompenzován nárůst nákladů na dopravu.

Jedním z hlavních cílů balíčku v dopravě je motivovat obyvatele k využívání způsobů dopravy s nižšími emisemi. Skrze úpravu daně z přidané hodnoty má dojít ke snížení ceny jízdného pro vlakovou přepravu a naopak navýšení cen letenek.

V rámci rozvoje vytápěcích technologií šetrných k životnímu prostředí bude nahrazení zařízení využívajících topné oleje podpořeno příspěvkem pokrývajícím až 40 % pořizovacích nákladů nového zařízení. Strany se navíc dohodly na zákazu instalace nových systémů využívajících topných olejů od roku 2026.

Vládní koalice údajně také dosáhla dohody o rozšíření obnovitelných zdrojů energie a o urychlení výstavby větrných turbín a solárních elektráren.

Do roku 2023 by zmíněná opatření měla Německo přijít na více než 54 miliard euro. Německá vláda však neplánuje financovat tuto sumu prostřednictvím dluhu, část potřebných financí získá z nově vzniklých zdrojů příjmů.

Reakce na balíček jsou převážně negativní

Největší kritiku sklízí představená klimatická politika za nedostatečně odvážná opatření, zejména potom za nízkou počáteční cenu emisí CO2.

„Je správné, že CO2 bude zpoplatněno i v odvětví dopravy a tepla, ale částky pod 35 euro nepřináší žádný opravdový efekt,“ uvádí Johaness Teyssen, CEO společnosti E.ON, který až na nedostatečnou odvážnost opatření označuje klimatický balíček za správný směr.

I ředitel Potsdamského institutu pro výzkum dopadů na klima (PIK) a poradce Merkelové, Ottmar Edehfer, označil plánovanou cenu COza „směšně nízkou“. Neočekává žádnou změnu chování a balíček dokonce označuje za „slátaninu“. Dle něj představená opatření nepovedou k dosažení koalicí stanovených klimatických cílů pro rok 2030.

Stejně vidí situaci i šéf banky GLS, Thomas Jorberg. Počáteční cenu označuje za příliš nízkou, zároveň zprovoznění sytému obchodování s emisemi v roce 2021, tedy za dva roky, je dle něj příliš pozdě.

Šéf Volkswagenu, Herbert Diess, naopak opatrný přístup v podobě postupného nárůstu ceny CO2 označuje za správný krok.

„Pro nás ve společnosti Volkswagen je důležité, aby v otázce ochrany klimatu nebyli lidé s nízkými příjmy, dojíždějící a malí podnikatelé přehlížení. Proto je mírné navyšování cen správné,“ uvádí Diess.

Potřebujete být v obraze ohledně německé energetiky?

Každý den pečlivě vybíráme nejdůležitější informace z oblasti německé energetiky a odesíláme je odběratelům do jejich e-mailové schránky. Přihlaste se k odběru Monitoringu oEnergetice.cz také a nic vám neunikne.
Naposledy jsme informovali o:
Miliardové investice a noví dodavatelé: Jak se Německo snaží vymanit ze závislosti na ruské energii
18. květen 2022, 05:00
Několik divizí německé firmy Gazprom Germania nedostává plyn z Ruska
12. květen 2022, 11:49
Vyzkoušejte Monitoring oEnergetice.cz na 14 dní zdarma!

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(18)
Milan Vaněček
23. září 2019, 08:28

Vypadá to, i z četby jiných zdrojů, že "balíček" je seriozní, Německem ufinancovatelný, je to konzervativní zelená politika, jen greténisti a radikální zelení zuří.

Zkrátka podobné platby za emise CO2 a doprovázejících škodlivin nebudou platit jen pro elektrárny ale i pro dopravu a vytápění v Německu ale budou zaváděny pozvolna.

Pro ČR vzhledem k našim třetinovým platům by ale mohl být aplikován i u nás až naše platy a důchody budou alespoň dvojnásobné vůči současnému stavu. Teď my můžeme tak sázet stromy a odstraňovat existující administrativní bariery pro novou výstavbu FVE a VtE, bez dotací. A zdanit existující nadměrné dotace a nezavádět nové.

Martin Hájek
23. září 2019, 12:44

Dovolím si trochu krotit Váš optimismus. Německý balíček je ve skutečnosti spíš takový malý pšouk a ke splnění závazků Německa v rámci legislativy EU do roku 2030 v žádném případě stačit nebude. Pokud by je Německo chtělo splnit, muselo by zavést v dopravě a vytápění daleko tvrdší politiku. Jenomže zjevně i ve velmi bohatém Německu začínají s uhlíkovou kvazidaní 10 Euro/tunu CO2. To mluví samo za sebe. Ale vezměme si příklad z Němců a neberme ty bruselské hovadiny úplně vážně, tak jako je vážně neberou v Německu. On nám v roce 2030 bruselský byrokrat hlavu neutrhne.

Emil
23. září 2019, 09:49

"Od roku 2026 bude zároveň stanovena horní hranice vypuštěných emisí, která se bude každý rok postupně snižovat."

Zajímalo by mě, co přesně se stane v případě, že bude tato horní hranice překročena. Jeden tip mám...

Martin Hájek
23. září 2019, 12:46

Ono to Německé rádoby obchodování bude mít i horní limit ceny emisí, takže to rychle dojede k tomuto limitu a bude to fakticky daň. Pochybuji, že bude nastaven nad 50 Euro, což je na zásadní pokrok v dekarbonizaci vytápění a dopravy stále málo.

Vilém
23. září 2019, 10:35

Chtělo by to přehledný graf. Něco, kde by bylo vidět na první pohled kolik toho zachrání Německo, kolik toho zachrání EU a jak na to zbytek světa prdí. A také, kolik peněz a svobody nás to bude stát... nic proti, když ukřižovat, tak s pořádnou parádou.

Emil
23. září 2019, 10:56

Možná stačí informace, že v loňském, na své poměry mimořádně úspěšném, roce Německo ušetřilo celkem 41 milionů tun ekvivalentu CO2 oproti předchozímu roku (průměr za posledních 10 let činí úsporu 11 milionů tun ročně), celosvětově emise přesto stouply za loňský rok podle IEA o cca 550 milionů tun oproti předchozímu roku.

Vladimír Šťastný
23. září 2019, 10:54

Tolik fanatismu a sebemrskačství v jediném národu...

Milan Vaněček
23. září 2019, 11:06

Pane Štastný, je mnohem lepší že už nebojují s Francií ani Ruskem, jako kdysi, ale že bojují proti uhlí a atomu.

A svoje nejmodernější technologie mohou úspěšně vyvážet do celého světa (v míru, bez války).

Vilém
23. září 2019, 11:59

Nicméně jen do doby, než zakážou SUV :-) (pro odlehčení).

jirka
23. září 2019, 22:14

zákazy jsou na to aby se porušovaly,jednou Jeep navždy Jeep,

Martin Hájek
23. září 2019, 12:48

Tak uvidíme, jestli boj s uhlím a atomem bude mít nakonec pro hospodářství Německa stejně zničující efekt jako boj s Ruskem a Francií.

petr
23. září 2019, 12:50

Obávám se panem Vaněčku, že technologie pro výstavbu OZE nejsou made in Germany ale made in PRC....

Kdyby šlo o německé věci tak to jsou kotle, turbíny, reaktory apod....

Z globálního celosvětového pohledu je to ale vše šaškárna.

V EU snížíme o cca 50 mil. tun a pyžamáci z indie a maoisti z PRC to zvednou o 500 mil. tun.

Nedovedu si představit tu stále se kysele šklebící Grétu, co by asi na to řekla a co by ji soudruzi v PRC udělali, kdyby jim tam začala blouznit jako u nás v EU. Asi by ji rovnou zavřeli ...

Opravdu smutné...

Milan Vaněček
23. září 2019, 13:00

Pěkný a rozumný rozhovor s ministrem Brabcem o uhlíkové neutralitě je teď na serveru ceskapozice.lidovky.cz

Má podobný názor jako já: politiky ve světě nikdo nepřinutí k uhlíkové neutralitě. ta se může prosadit jen cenově výhodným technologickým pokrokem.

Jedině stále se zlevňující FVE a VtE (a kdyby se to náhodou podařilo i jádru, tak proč ne, ale zatím jde opačnou, zdražovací cestou) a elektroauta která by byla levnější než auta stávající mohou vést k uhlíkové neutralitě.

Jen věda, výzkum a inženýring.

Ve fotovoltaice to zatím tak funguje. Myslím že tak do 20 let se dočkáme poklesu ceny panelů na polovinu a poklesu ceny BoS taky na polovinu, vše především díky zvyšující se účinnosti fotovoltaických panelů (teď už máte i 400 wattové o standardní velikosti, takže levelized cost of electricity fotovoltaiky klesne na bezkonkurenční jednu čtvrtinu té současné.

Lukáš Resl
23. září 2019, 22:27

Milan Vaněček:

Jen něco na zamyšlení: je otázka, jestli "politiky ve světě nikdo nepřinutí k uhlíkové neutralitě".

Pokud se naplní scénář, že výkyvy počasí (a zároveň tedy bude jasné, že to jsou negativní dopady oteplování) zasáhnout v určitém časovém horizontu vyspělé země drasticky, bude třeba na světovém politickém stole opravdu otázka, kdo převezme jakou odpovědnost a co konkrétně udělá - a to vše spojené s drakonickými sankcemi v případě nesplnění - politici si uvědomí, že půjde opravdu o osud lidstva. Teď je to ještě "sranda" a každý může slibovat a plnit, co chce a "černý pasažeři"mají pré (Rusko například - ne Indie, která vzhledem k okolnostem dělá víc, než ostatní - viz CAT reporty: https://climateactiontracker.org/countries/india/).

O třech vybraných scénářích vývoje a co budou znamenat pro lidstvo se ostatně můžete dočíst v ICPP reportu: https://www.dropbox.com/s/zzzwioxpyruzh91/SR15_Chapter3_High_Res_105.pdf?dl=0). Podle mého názoru, jde jen o to, kdy a jaký se naplní.

Naprosto ale chápu Váš postoj - nikdo se nechce omezovat a být za hlupáka, že si omezí ekonomiku, zatímco ostatní třeba ne. Všichni jsou hodně opatrný. Proto si myslím, že tento globální problém nemá řešení, dokud nedojde k celosvětové - a tentokrát vymahatelné - dohodě.

JVr
24. září 2019, 14:08

Ano máte pravdu, ale jak chcete globálně jakoukoliv dohodu vymáhat.

Pašákem pro ty co splní?

Sankcemi pro ty co nesplní?

Vojensky? (Existuje vojenská síla co by si dovolila útočit na globální velmoci?).

To je kámen řešení globálních problémů ať už jakýchkoliv.

Milan Vaněček
23. září 2019, 21:30

doplňuji chybějící část poslední věty: ... jednu čtvrtinu té současné za prodloužení životnosti z 20 na 40 let.

Michal
24. září 2019, 12:13

Světu vládne ten, co má dobrou infrastrukturu a levnou energii, německo páchá energetickou sebevraždu, bez energie nic nevyrobí, neprodají a nikoho neboudou zajímat. Nakonec si je nové asijské velmoci koupí jako skanzen. Svoji daň ze vzduchu si můžou strčit někam. Čína ani indie na to nehrajou.

Milan Vaněček
24. září 2019, 12:38

Myslel jsem, že Německo je největší čistý vývozce elektřiny v Evropě, samozřejmě by bez elekřiny nic nevyrobilo, ale opak je pravda, má jí nejvíc.

Jen nahrazuje tu jadernou a začne nahrazovat tu uhelnou.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se