Domů
Obnovitelné zdroje
Analýza: ČR využívá potenciál obnovitelných zdrojů jen v jednotkách procent
Bioplynová stanice

Analýza: ČR využívá potenciál obnovitelných zdrojů jen v jednotkách procent

Česká republika využívá jen zlomek dostupného potenciálu obnovitelných zdrojů. U větrných elektráren jde o pět procent, u fotovoltaik na budovách o necelých šest procent. Vyplývá to z analýzy Komory obnovitelných zdrojů energie založené na datech Energetického regulačního úřadu, kterou má ČTK k dispozici. V posledních letech podle ní navíc stagnuje rozvoj bioplynových stanic či malých vodních elektráren.

Rozvoj větrné energetiky v ČR dlouhodobě zaostává. České větrníky pokrývají jedno procento tuzemské spotřeby. Podle studie Ústavu fyziky a atmosféry Akademie věd ČR mohou větrné elektrárny pokrýt 31 procent současné roční spotřeby elektřiny. Podle komory přitom existují vhodná místa pro větrné elektrárny ve všech českých krajících. Největší potenciál podle analýzy mají kraje Moravskoslezský, Jihomoravský a Vysočina. Premiantem ve využívání svého potenciálu je Liberecký kraj s 26 procenty. Nejhorší je naopak Jihočeský kraj, který je na nule.

„V minulosti to byly právě krajské úřady, které byly – spolu se zdlouhavými povolovacími procesy – často hlavní brzdou rozvoje větrných elektráren. To se po energetické krizi z velké části proměnilo a některé kraje se již aktivně pouštějí do přípravy větrných elektráren samy,” uvedl předseda Komory obnovitelných zdrojů Štěpán Chalupa.

Ilustrační foto

Česko ovšem podle komory i přes poptávkový boom z posledních let zaostává rovněž ve využívání potenciálu střešních fotovoltaik. Podíl solárních elektráren na spotřebě je podle statistik kolem čtyř procent. V přepočtu na počet obyvatel je podle analýzy nejvíc těchto zařízení v kraji Vysočina s 8,6 procenty a v Jihočeském kraji s osmi procenty. „I v těchto krajích však stále existují obrovské rezervy. V rámci celého Česka jsme zatím nevyčerpali ani šest procent ploch na budovách, která lze pro fotovoltaiky využít,“ uvedl Chalupa. Nejhorší je podle analýzy s využitím potenciálu střešních solárů Praha s 1,3 procenty.

Větrné elektrárny loni v Česku vyrobily 693 megawatthodin elektřiny, což bylo meziročně o 9,5 procenta více. Navzdory růstu však podíl větrníků v české spotřebě zůstává kolem jednoho procenta. ČR tak výrazně zaostává za evropským průměrem, který loni stoupl na 19 procent. Vyšší výrobu elektřiny z větru mají i okolní státy.

V současné době je v ČR připojeno přes 191.000 fotovoltaických elektráren s výkonem 3,94 GW. Loni bylo zprovozněno rekordních 82.799 nových solárních zdrojů, což je proti roku 2022 o 49.039 zařízení více. Letos nárůst zpomalil.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(19)
Milan Horak
10. říjen 2024, 12:32

A analýza potenciálu jaderné energie v ČR by nebyla? Nebo to není v dnešní době cool a zelené bolševiky od Bruselu až po Prahu nic jiného než OZE nezajímá?

Milan Vaněček
10. říjen 2024, 21:17

Nové instalace OZE zajímají především celý svět. Rok 2023 byl opět rekordním rokem instalací fotovoltaických elektráren všude ve světě, v USA, v Asii (čína, Indie, Vietnam), v EU.

"IEA forecasts over 4,000 GW of new solar by 2030

The International Energy Agency says renewables are on course to meet almost half of global electricity demand by 2030, with solar accounting for 80% of the growth in capacity"

pv-magazine.com/2024/10/10/iea-forecasts-over-4000-gw-of-new-solar-by-2030/

Tady se diskutuje o spuštění několika málo JE ve světě a přitom přibývají TW instalací obnovitelných zdrojů, především fotovoltaiky (80%).

"The International Energy Agency (IEA) is predicting over 4,000 GW of new solar will be added worldwide by the end of the decade.

The agency’s flagship report, “Renewables 2024,” says the world is set to add more than 5,500 GW of new renewables capacity between 2024 and 2030, to reach a cumulative capacity of almost 11,000 GW. "

V USA rekordně roste akumulace elektřiny a elektromobilita.

GAME OVER.

Milan Vaněček
9. říjen 2024, 16:51

Ano, potenciál obnovitelných zdrojů v České republice je obrovský. I využití jen 50% tohoto potenciálu by nám stačilo pokrýt většinu (ne 100%, ale určitě nad 50%, s časem a dalším technickým pokrokem tato hranice poroste) výroby elektřiny v ČR.

Když se na to podíváme historicky, tak v dávnověku průmyslové revoluce (Edison, Tesla, Siemens) byla výroba elektřiny jen z lokálních zdrojů. Průmysl se koncentroval tam, kde byla možnost levné výroby elektřiny.

Dvacáté století přineslo obrovský rozvoj využití elektřiny a zavedlo velké zdroje (100 -1000 MW) výroby elektřiny. Vychovalo energetiky velkých zdrojů, uhelných a později i jaderných elektráren. Přišlo využití ropy a později zemního plynu. Platilo: energetika=velká energetika.

Teprve naše 21. století ukázalo, že je možné obrovské zdroje výroby elektřiny (nad 1 GW) vytvářet i sdružováním nových, nejmodernějších, i starých, ale dramaticky inovovaných zdrojů, pro které se vžilo označení "Obnovitelné zdroje energie".

To je nástup nové energetiky, celosvětový "Energetický přechod", kterému se ovšem ti energetici 20. století brání (to je zcela obvyklé chování). Proto se ten přechod potáhne těch obvyklých 50-60 let Kondratěvova cyklu.

Baton David
10. říjen 2024, 08:08

tady byl někdo na politickém školení, to je večerní studium?

Zdeněk Lacina
9. říjen 2024, 19:18

Proč jen 50 %? Proč ne rovnou 150 %? Kupředu levá...

Slavomil Vinkler
9. říjen 2024, 17:45

Ano, potenciál je obrovský, v tom máte prolopravdu, ale zamlčujete - jsou jen občasné. Výsledkem je, že buď eletrika z oze není nebo je jí tolik, že nevíte co sní.

A proto se musí postavit:

OZE jako FVE,

OZE jako VTE

OZE jako bioplyn a biospalovny

pěstovat biopaliva (místo hnoje do devastované půdy)

nové sítě s několikanásobnou kapacitou.

bateriová úložiště (drahá a na krátkou dobu)

a vykrývací plynové elektrárny

Sečtete-li náklady a k nim potřebné odpisy (návratnost a zisk), výsledkem je asi 5 násobná cena EE za kW (ne na patě výroby, ale u spotřebitele).

Vladimír Krteček
9. říjen 2024, 17:59

Vsak on to daňovy poplatnik nakonec vsechno zaplati, tak proc bychom si delali vrasky ? Stat penize nema zadne. Zato ma morove dluhy. Kdo zaplati ty dluhy? Daňovy poplatnik.

Z ČEHO ???

A ve finale se ty OZE budou vypinat, protoze jinak sit zkolabuje.

Maji to ale sqěle vymyslene, co ?

Milan Vaněček
9. říjen 2024, 18:35

Vy zamlčujete že jsou všechna OZE vzájemně se doplňující dohromady,

že jejich sítě vzhledem k lokální výrobě mohou být i mnohem kratší a jednodušší než zasíťování několika GW velkoelektráren,

že bateriová akumulace přináší úplně novou kvalitu v dodávkách elektřiny (srovnejte si třeba starý telefon (pevnou linku) s moderním chytrým mobilem (bez Li baterek by nic takového nebylo)).

Uvažte jak mnohonásobně drahé jsou nové JE, dodací termíny extrémně dlouhé, rizika vysoká,...

Uvažte že slunce, voda a vitř a biosféra je zde pro každou zemi k disposici bez nutnosti dovozu paliv, které mají jen některé země a omezené množství, ....

Pane Vinkler, nechte to na vědeckém a technickém pokroku, uvidíte. Jen je třeba ukončit ty nesmyslné závazky dokdy co vybudovat, kdo to udělá nejrychleji, ať to stojí libovolně mnoho, ukončit uhlíkové odpustky a podobnou klimatickou hysterii, ...

Zbyněk Poisl
11. říjen 2024, 10:55

Pane Vaněčku, Vy jste schopen popřít vlastní nos mezi vlastníma očima, a ještě přitom tvrdit, že máte čich jako ohař. Nic z toho, co tu tvrdíte, se nezakládá na pravdě. Důkazem jsou rostoucí nároky a náklady na přenosové sostavy. Němci je nestíhají stavět. Že vítr fouká když slunce nesvítí, to je taky Vaše iluze, stejně jako, že když nesvítí u nás, svítí jinde. Jste názorným příkladem buď utopisty nebo...

Richard Vacek
12. říjen 2024, 07:52

Vy popisujete to, co tu už bylo. Holandské větrné mlýny, naše mlýny na řekách. V moderní společnosti to nemá smysl. Koeficient využití fotovoltaiky je 17% - tedy musíte mít vše nadimenzované na 100% a přitom dostáváte jen průměrně 17%. Tolik mědi a elektroniky se musí nainstalovat, udržovat, opravovat. Němci zjišťují, že je to ještě horší, protože když svítí slunce, tak ta jejich solární elektřina není potřeba - je bezcenná a jakmile se přestane podporovat, tak se bude vypínat.

Emil
9. říjen 2024, 18:47

Ne, Vaněčku, vy naopak zamlčujete že nejsou "vzájemně se doplňující dohromady", sítě nemohou být mnohem kratší, naopak jsou ve skutečnosti mnohem delší, bateriová akumulace žádnou "novou kvalitu v dodávkách elektřiny" nepřináší, JE nejsou "mnohonásobně drahé", "dodací termíny" jsou ve srovnání s dodacími termíny stejného zajištěného výkonu jako v OZE naopak mnohem kratší, protože nové OZE minimálně v našich podmínkách žádný zajištěný výkon neposkytují, materiály potřebné pro výrobu ze slunce a větru rozhodně bez nutnosti dovozu nejsou a mají je jen některé země a omezené množství. Nechte to "na vědeckém a technickém pokroku" vy sám, Vaněčku.

Milan Vaněček
9. říjen 2024, 19:21

Emil má jako obvykle na vše opačný názor než já. Toho nepřesvědčím.

Nejsou, nemohou, nepřinášejí neposkytují, nejsou,.. zkrátka ne.....

Milan Vaněček
10. říjen 2024, 11:31

Zajímavé, že ty moje "Výmysly" o fotovoltaice a OZE se už 24 let proměňují v realitu. To může vidět už každý; to o čem někteří tvrdili "to nééjde" se ukázalo, že to jde a někde i velmi levně. Bohužel EU dělá některé irracionální byrokratické kroky, na rozdíl od převážné většiny světa, které způsobyly její současnou ekonomickou krizi.

Emil
10. říjen 2024, 11:44

Zajímavé je, že ve vašem příspěvku, na který jsem reagoval, se o fotovoltaice vůbec nic nepíše a nic z toho co jste v něm psal se v realitu neproměnilo. Dále je zajímavé, že "to nééjde" tu nejčastěji píšete právě vy sám.

Emil
9. říjen 2024, 19:33

Nejde o "názor", Vaněčku, to jsou všechno snadno doložitelná fakta.

Milan Vaněček
9. říjen 2024, 19:51

Ano, co jsem napsal jsou snadno ověřitelná fakta.

Emil
9. říjen 2024, 19:56

Ne, nejsou, Vaněčku. Vy si jenom vymýšlíte.

Bob
9. říjen 2024, 21:34

Že se VtE a FVE doplňují jen někdy a stejně na ten výkon musíte mít záložní zdroje (nebo kombinaci krátkodobé a dlouhodobé akumulace.

O krátkých rozvodech z OZE by Vám mohli vyprávět Němci.

A jak to vypadalo v praxi:

Třeba taková Ostravská aglomerace. Dnes většinově napájena 2 velkými elektrárnami v blízkosti (Dětmarovice a Třebovice). Navíc s využitím tepla, takže vyšší celková účinnost. Krátké a tedy levné přívody VVN, nízké ztráty v distribuci.

Jak by to vypadalo s OZE:

Dlouhá vedení z rozptýlených zdrojů po celém kraji, hodně na hladině 400 V a 22 kV, nutno posílit tato vedení a trafa a stejně na nižším napětí vyšší ztráty při distribuci.

Nutno vybudovat nová bateriová úložiště (PVE) a k nim vedení.

To ale ještě nestačí, takže někde elektro lyzéry a k nim další vedení, zásobníky máme na Jižní Moravě, tak k nim další vedení (je jedno zda elektro, nebo vodíkovod). No a potom ještě vedení do vodíkové elektrárny a taky tu elektrárnu a ještě zpět do Ostravy.

To k těm krátkým sítím dle Vaněčka. No a taky to všechno, co je nutno postavit se nakonec připočte do ceny elektřiny. To zase k té "levné" elektřině z OZE.

Zdeněk Lacina
9. říjen 2024, 19:21

Je třeba více dotovat FVE abychom nemuseli dovážet v době záporných cen...

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se