Index domácností (Vše)
1621Kč/měsíc
+0%
Elektřina - CZ (Cal26)
95,74EUR/MWh
+1,21%
Zemní plyn - CZ (Cal26)
34,93EUR/MWh
+0,85%
Ropa - Brent (Nov25)
67,54USD/Barel
-0,6%
Ropa - WTI (Oct25)
63,57USD/Barel
-0,75%
Emisní povolenky (Dec25)
77,48EUR/t
+0,65%
Zemní Plyn - TTF (Oct25)
32,84EUR/MWh
+1,34%
Uhlí API2 - ARA (Cal26)
104USD/t
+1,17%
Index domácností (Vše)
1621Kč/měsíc
+0%
Elektřina - CZ (Cal26)
95,74EUR/MWh
+1,21%
Zemní plyn - CZ (Cal26)
34,93EUR/MWh
+0,85%
Ropa - Brent (Nov25)
67,54USD/Barel
-0,6%
Ropa - WTI (Oct25)
63,57USD/Barel
-0,75%
Emisní povolenky (Dec25)
77,48EUR/t
+0,65%
Zemní Plyn - TTF (Oct25)
32,84EUR/MWh
+1,34%
Uhlí API2 - ARA (Cal26)
104USD/t
+1,17%

Finsko bude mít svůj první elektrotrajekt

Petr Krutiš
9. březen 2016, 09:31
Bez komentáře
finsko-bude-mit-svuj-prvni-elektrotrajekt

Finská lodní společnost FinFerries se rozhodla rozšířit svoji flotilu lodí o trajekt s bateriovým systémem. Zbrusu nové plavidlo bude vyrobeno v polské loděnici Crist S.A. O instalaci baterií a ovládacího systému se postará společnost Siemens. Trajekt bude dlouhý 90 metrů, široký 16 metrů a dokáže přepravit až 90 aut.

Elektrotrajekt by měl poprvé vyplout na svou trasu dlouhou 1,6 kilometru v létě 2017. Baterie se budou nabíjet připojením do sítě v přístavu během naloďování a vyloďování. Vzhledem k tuhým zimám ve Finsku bude mít trajekt možnost využít dieselové motory k podpoře baterií. V tomto režimu je trajekt provozován jako plug-in hybrid.

„Jsem velmi spokojen, že dlouhý a důkladný proces výběru je u konce. Na dodávku lodi jsme vybrali Crist zejména kvůli příznivé ceně a jejich schopnosti nám poskytnout plavidlo vynikající kvality. Siemens bude do lodi instalovat novou technologii. Je to společnost s obrovskými zkušenostmi a skvělou pověstí týkající se podobné aplikace v norském trajektu.“

Mats Rosin, výkonný ředitel FinFerries

Náklady na palivo více než o polovinu nižší

Siemens využije zkušenosti nabyté při výrobě „Ampéru“, který je označován za první bezemisní trajekt na světě. Norská loď je v provozu od loňského května a za tu dobu urazila stejnou vzdálenost, jako by jedenapůlkrát obeplula zeměkouli. Využitím baterií došlo ke snížení nákladů na palivo o 60 %.

„Ampér“ je 80 metrů dlouhý, 20 metrů široký a dokáže pojmout 360 pasažérů a až 120 aut. Poháněn je dvěma elektromotory o výkonu 450 kW. Za jednu cestu, která trvá přibližně dvacet minut, spotřebuje 150 kWh elektrické energie.

„Trajekty napájené z baterií nabízí nový skvělý způsob jak zajistit udržitelnou, účinnou a spolehlivou vodní přepravu. Jak jsme již prokázali, tento projekt bude dalším milníkem v oblasti ekologických technologií.“

Juergen Brandes, výkonný ředitel Siemens pro divizi Process Industries and Drives

Autor úvodní fotografie: Vidarlo

Komentáře (0)

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

Přihlásit se