Lotyšsko zřejmě zruší projekt LNG terminálu Skulte, podle ministra již není potřeba
Poté, co řada evropských zemí v loňském roce intenzivně řešila navýšení kapacit pro dovoz zkapalněného zemního plynu (LNG), se situace letos obrací. Některé původně plánované projekty by tak mohly být zastaveny, jelikož v současné době je kapacita importních terminálů více než dostačující. Jedním z takových projektů by tak mohl být i plánovaný plovoucí terminál u lotyšského přístavu Skulte.
Zajištění dostatečného objemu dodávek zemního plynu bylo v loňském roce jednou z hlavních priorit orgánů Evropské unie, stejně jako jednotlivých členských států i dalších zemí Evropy. V letošním roce je situace nicméně uvolněnější, jelikož po předchozí relativně mírné zimě zůstaly zásobníky plynu zaplněny na velmi vysoké úrovni. To se od konce zimy postupně podepisuje i na cenách krátkodobých kontraktů, přičemž již nyní jsou některé zásobníky zcela naplněny.
V polovině května agentura Bloomberg varovala, že by v Evropě mohl během následujících let vzniknout nadbytek terminálů pro dovoz LNG. To by se sice negativně podepsalo na návratnosti nových projektů, nicméně nadbytečná kapacita může sloužit jako pojistka v případě, že by došlo k nečekaným výpadkům v dodávkách plynovody či jiným nepředvídatelným událostem.
Nejasná je i budoucnost plánovaného LNG terminálu v Lotyšsku, který měl vyrůst u tamního přístavu Skulte. Podle tamního ministra energetiky Raimondse Cudarse je v současné době energetická bezpečnost zajištěná nejen v samotném Lotyšku, ale také v celém regionu Pobaltí.
Podle ministra přispívá k zajištění energetické bezpečnosti i zásobník plynu Inčukalns, ve kterém je aktuálně k dispozici přes 18 TWh plynu (zhruba 80 % kapacity zásobníku), přičemž veškerá kapacita pro letošní rok byla zamluvena. Zhruba 1,8 TWh z tohoto objemu tvoří strategická rezerva, která nemusela být během minulé zimy využita.
"Naše předchozí debaty o terminálu Skulte, nebo nutnost jej vybudovat, by měly zůstat v minulosti," řekl podle serveru Argus Media ministr energetiky Raimonds Cudars.
V případě nouze by se Lotyško rovněž mohlo obrátit na dodávky skrz další LNG terminály v regionu. Podle ministra by země mohla dovážet více plynu přes estonský LNG terminál Paldiski, jelikož obě země spolu v květnu uzavřely dohodu ohledně společného využívání tohoto terminálu. Podobně by další plyn do regionu měl proudit přes nový plovoucí terminál ve Finsku, který zahájil provoz u přístavu Inkoo na začátku letošního roku.
Infrastruktura pro nový terminál zůstává nevyužita
Lotyšská vláda podle Argus Media označila projekt LNG terminálu Skulte loni v září za národní zájem poté, co přijala rozhodnutí o zákazu dovozu zemního plynu z Ruska od letošního roku. Výstavba terminálu měla začít letos na jaře, nicméně projekt zůstává v mrtvých vodách, k čemuž přispělo i odmítnutí podmínek jeho developera.
Vláda přitom letos v březnu zakoupila část nezbytné infrastruktury pro vybudování terminálu, nicméně bez plovoucí jednotky (FSRU) zůstává nevyužita. Zpráva auditorů přitom v květnu ukázala, že využívání mola by mohlo být obtížné vzhledem k jeho právnímu statusu, kdy "není důvod se domnívat, že si lodě nebo dodavatelé plynu mohou i v krizové situaci dovolit riskovat provozovat svá zařízení v přístavu, který není právně povolen".
Mohlo by vás zajímat:
drobnym pismom, obrazne povedane, na konci textu vidime priklad uplatnenia prislovia: Naucila nouze Dalibora housti.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se