Domů
Plynárenství
Obchodní válka eskaluje. Čína plánuje zavést 25% importní clo na dovoz LNG z USA

Obchodní válka eskaluje. Čína plánuje zavést 25% importní clo na dovoz LNG z USA

Čína zařadila na seznam zboží, které má podléhat zvýšenému dovoznímu 25% clu, americký zkapalněný zemní plyn. Rozšíření seznamu importovaných produktů proběhlo v minulém týdnu po poslední eskalaci obchodní války mezi USA a Čínou.

Aktuálně se rozbíhající obchodní válka mezi dvěma největšími ekonomikami světa nebude bez dopadu ani v energetickém sektoru. Po potenciálním zvýšení dovozních cel na vybrané produkty z Číny z 10 % až na 25 % ze strany USA zvažuje zavedení 25% dovozních cel také Čína.

Čína mimo to rozšířila seznam produktů, na které se mají zvýšená cla aplikovat, a tentokrát se na seznam dostal i zkapalněný zemní plyn pocházející z USA. Momentálně Čína na dovoz LNG z USA žádná cla neaplikuje.

Role LNG přitom může být v obchodní válce mezi oběma zeměmi významná. USA má velké plány s exportem zkapalněného zemního plynu a jeho role má v nadcházejících letech nadále růst. Podpora exportu zkapalněného zemního plynu je jedním z hlavních cílů prezidenta Donalda Trumpa a pokud by svojí obchodní politikou způsobil zavedení cel na dovoz LNG do Číny, byly by jeho kroky v přímém rozporu.

Švédský LNG terminál v oblasti Nynashamn se po své otevření v roce 2011 stal prvním zařízením v oblasti Baltského moře. Autor: Jan Arrhénborg / AGA

Pro zkapalněný zemní plyn z USA přitom může být Čína jedním z nejatraktivnějších trhů. Poptávka po zkapalněném zemním plynu totiž v Číně roste a zároveň by se země měla již tento rok stát největším odběratelem LNG z USA.

Uvalení cel na LNG ze Spojených států amerických by tak mohlo být pomyslným rozhodujícím faktorem pro další vývoj v obchodní válce. Již v minulém týdnu se objevily spekulace o tom, že se Spojené státy s Čínou snaží obnovit rozhovory o zavedení cel.

Důraz na export zkapalněného zemního plynu momentálně pociťuje i Evropa. Donald Trump dlouhodobě vyhrožuje uvalením sankcí na ruskou společnost Gazprom a německé společnosti, které se mají podílet na stavbě plynovodu Nord Stream 2. Tato snaha evidentně směřuje k zabránění výstavby plynovodu a donucení Evropy ke zvýšeným nákupům amerického LNG.

Komentáře(7)
Jan Veselý
7. srpen 2018, 08:51

A to si Číňané nechávají pořád ještě v záloze "atomovku". Čínská vláda může prohlásit, že držení amerických vládních dluhopisů je příliš riskantní, protože nevěří ve schopnost USA je splácet a tudíž je urychleně všechny prodá.

obchodník
7. srpen 2018, 11:28

to by rozvrátilo veškerý světový obchod, to by byl konec i pro Čínu, myslím že si to uvědomují...

Jan Veselý
7. srpen 2018, 14:00

Proto píšu "atomovka", M.A.D.

NN
7. srpen 2018, 13:29

Tlaková vlna z téhle "atomovky" by zasáhla i ČLR, páč při masivním prodeji to shodí cenu těch dluhopisů (nejspíš tedy). Kdo by to koupil? Možná FED za další natištěný dolárky (ech, kvantitativně uvolněný). Pro vládu je relevantní termín splacení držiteli (či se pletu?).

loudil
7. srpen 2018, 13:49

Zavedení 25 % cel na dovoz LNG z USA by byl výbornou zprávou !! USA je třeba naučit, že už nejsou takovou jasnou jedinou světovou velmocí, jako roku 1945, když jediné vlastnily atomovku. USA ve 21 století stále ještě nechápou, že jejich moc rychle upadá. Pokud největší importér LNG zavede clo 25 %, tak to není zrovna - "výhra pana Trumpa a USA !! Už pan G.W.Bush si parádně naběhl, když roku 2001 jeho žoldnéři napadli Afganistán a roku 2003 Irák. Talibán v Afganistánu zůstal neporažen a v Iráku nyní vyhrál "demokratické" volby šíitský duchovní Muktada Sadr ,jehož šíitské milice v době války pobily největší počet US okupantů. V tomto světle vypadají zprávy o "osvobození" Iráku US žoldnéři silně podivně !! Ten, kdo proti US okupaci nejvíce aktivně bojoval, tam totiž nyní vyhrál volby. Takže Číno, na US cla odpovídat co nejtvrději a nekompromisně ! Osobně bych zcela přestal nakupovat US letouny Boeing, zemní stroje Caterpillar, motorky Harley , auta : Ford, GM, Chevrolet,... vše je lehce nahraditelné z jiných zdrojů ! Letouny Airbus, motorky Kawasaki a BMW , auta od Němců ,...

Martin Hájek
7. srpen 2018, 16:54

A kolik těch Boeingů a Airbusů tak běžně nakupujete? Já jen jestli se mají v USA rovnou hodit rybám, když je přestanete kupovat...

loudil
9. srpen 2018, 21:24

V příštích 20 letech je Čína největším světovým trhem s velkými dopravními letouny. Sama je zatím nevyrábí, takže bude muset od Boeingu a Airbusu nakupovat tisíce obřích letounů. Pokud se třeba rozhodne místo 800 Boeingů koupit 800 Airbusů, řekl bych, že to - "někoho bude dosti bolet !!" A Čína to nebude ! V kvalitě Airbusů a Boeingů není nějak velký rozdíl.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se

OM Solutions s.r.o.
Kpt. Nálepky 620/7, Nové Dvory, 674 01
Třebíč
IČ: 02682516
info@oenergetice.cz
© 2021 oEnergetice.cz All Rights Reserved.