Domů
Přenos elektřiny
Nové dohody posouvají propojení Dánska s Belgií a Německem skrz offshore větrné parky o krok dále
Offshore větrný park Riffgat, Německo. Zdroj: EWE
Zdroj: EWE

Nové dohody posouvají propojení Dánska s Belgií a Německem skrz offshore větrné parky o krok dále

Ambiciózní plány na propojení Dánska s přenosovými soustavami Belgie a Německa skrz offshore větrné parky jsou o krok blíže k realizaci. Dánský provozovatel přenosové soustavy oznámil uzavření dohod o spolupráci s provozovateli soustav Německa a Belgie, které mají pomoci realizovat propojení plánovaných umělých ostrovů s offshore větrnými elektrárnami jak se soustavou Dánska, tak i se soustavami Německa a Belgie.

Posilování přenosových kapacit, a to jak v rámci jednotlivých regionů a zemí, tak na mezinárodní úrovni, je jedním z důležitých předpokladů pro zvýšení energetické bezpečnosti a zajištění dostatečných kapacit pro přenos velkých objemů energie při špičkové výrobě intermitentních obnovitelných zdrojů.

K posílení přenosových kapacit v rámci Evropy by měla pomoci i vedení, která mají propojit plánované rozsáhlé offshore větrné parky s více zeměmi. Dva rozsáhlé offshore větrné huby, takzvané energetické ostrovy, mají Dánsku pomoci ztrojnásobit instalovaný výkon v offshore větrných turbínách, který nyní dosahuje necelých 2 GW.

„Dnešní dohody neukazují pouze to, že celý nápad energetických ostrovů a propojení do několika zemí je dobrý nápad, ale také to, že jsou tyto země velmi nakloněné implementovat obří offshore větrné projekty,“ uvedl Thomas Egebo, výkonný ředitel společnosti Energinet.

Díky novým dohodám se provozovatelé soustav budou moci přímo zaměřit na spolupráci, mimo jiné v oblasti vypracování studií proveditelnosti a projektů, které jsou využívány při povolovacích řízeních v jednotlivých zemích. Nové a více zavazující dohody o spolupráci jsou podle dánského PPS prvním krokem pro dosažení konečného investičního rozhodnutí.

„Realizace belgicko-dánského kabelu je velmi významným krokem při zajištění více udržitelné elektrizační soustavy. Díky této hybridní technologii budeme mít přímý přístup k velkým větrným farmám v dalekém Severním moři s jinými klimatickými podmínkami. Tím se zvýší bezpečnost dodávek a pomůže to našemu energeticky náročnému průmyslu dále dekarbonizovat,“ řekl Chris Peeters, výkonný ředitel Elia Group, která provozuje přenosovou soustavu v Belgii a části Německa skrz společnost 50Hertz.
Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(46)
Josef
24. listopad 2021, 17:32

No vzhledem k tomu, že Němci chtějí v roce 30 končit suhlím v roce 35 končit s plynem ve vytápění budov, pak si myslím, že tu spolupráci budou opravdu potřebovat. Mohli by s Dány v zimě třeba klepat kosu, protože kotel jim seberou a při těch cenách el. energie co přijdou s touto energetickou nebudou mít v zimě na topení...

Pavel
24. listopad 2021, 19:18

tak nova nemecka koalice chce 80% oze do roku 2030. to budou muset s vetrem hodne spechat. Ale porad levnejsi, nez platit predrazeny plyn.

Jakub
27. listopad 2021, 13:55

A to s plyn.el. moc nepokročili a páteřní vedení ze severu na jih není hotové, dnes velké přetoky z Německa do Polska, pak ČR a zas do Německa :-(

Milan Vaněček
24. listopad 2021, 19:33

Ano, už je to tady. Němci zvolili jediné ekonomicky výhodné (ekonomicky konzervativní FPD bude držet kasu, má ministra financí který nezvýší daně) a rychlé řešení: více větrné a solární energie, co nejrychleji.

Jak jsem to předvídal, Němci potřebují rychle co nejvíce VtE a FVE a vzájemného propojení na sever a na západ.

A velmi rychlý rozvoj elektromobility, který vrhne na trh obrovskou úložnou kapacitu (cca 1 TWh).

To vše již V TOMTO DESETILETÍ.

Samozřejmě ČR si něco takového nemůže dovolit finančně ani nemůže to vybudovat technicky, není na takové úrovni.

My bychom měli realizovat to nejúspěšnější z německé cesty Energiewende, ale pomaleji, bez dotací.

Ale bohužel, část lidí u nás chce zvolit

1) zdaleka nejpomalejší (=jadernou cestu)

2) výrazně nejdražší (=jadernou cestu)

3) nejriskantnější (=jadernou cestu)

4) neumožňující úplnou recyklaci (kruhové hospodářství)= neudržitelnou cestu (=jadernou cestu)

Snad to nová vláda nedopustí....

Pavel
24. listopad 2021, 19:55

Tak oni ti hloupi Nemci nejakym nedopatrenim vlastni spickove firmy v oboru produkujici vte. takze si na tu drahou (dnes ovsem jiz levnou, ale co, budeme se tvarit, ze stale plati deset let stare ceny, nejsme preci zadni progresiviste) elektrinu vydelaji a jeste jim zbyde. Narozdil od nas, chytrych Cechu (sice s holym zadkem, zato ochotnych se o tu chytrost s kymkoli podelit), kterym zbyde jen prosebny pohled na vychod, zdali batuska posle levny plyn.

Ivan Novák
24. listopad 2021, 20:47

S tou hloupostí a chytrostí je to složitější. Němci už jsou tak daleko, že argumentují studiemi, podle kterých svítí slunce a fouká vítr zdatně každou hodinu celého roku, viz obr. č. 4:

https://www.50hertz.com/en/News/FullarticleNewsof50Hertz/11597/elia-group-publishes-roadmap-to-net-zero-our-vision-on-building-a-climate-neutral-european-energy-system-by-2050

ENTSO-E čerstvě zjistilo(i/y?), že souhrn národních predikcí bilance elektro pro r. 2025 nekoresponduje s výpočtem pro EU jako celek, při zohlednění ekonomiky nějaká výroba docela chybí: https://www.entsoe.eu/outlooks/eraa/

Politickou linii nadále drží, ale trochu je přešel humor.

JD
25. listopad 2021, 15:01

Pokud jde o obrázek č. 4, tak ten nic netvrdí o tom, že by mělo zdatně svítít a foukat každou hodinu v roce. Narozdíl od vaší interpretace.

Zobrazuje očekávaný výnos z jednotlivých OZE zdrojů během roku, a také celkový výnos z jejich kombinace vzhledem k očekávané spotřebě.

Identifikuje také problémové týdny v roce. A to celé na evropské, ne německé úrovni.

A v kapitole 3 - Adequacy and Flexibility od strany 40 jsou kromě toho samého obrázku uvedeny i jednotlivé typy fluktuací z hlediska jejich času (včetně těch hodin) a typu zdroje. A také je tam navrhováno, co s tím.

Nutno dodat, že možná řešení jsou závislá na úrovni propojení v Evropě.

Ivan Novák
25. listopad 2021, 16:18

Vodorovná osa obr. č. 4 má popisek "Hour of the year", čísla v celých tisících končí za osmičkou a rok má 8760 hodin, že. Měřítko svislé osy jsou GW. "Energy yield" je vyjádřen spojitou čárou. To je metodický faul.

Z kontextu snad může vyplynout, že byly použity měsíční průměry, ale neuvedeno, pro jak geograficky rozmístěné instalace (a někde se tam píše EU, jinde BE+DE) a jaký rozptyl v čase (thick tails a důsledky např. pro VaR?). Report jakobyvědecky obhajuje výsledek předem zadaný snahou síťaře nenechat dotace přesměrovat k vodíku, protože elektrolyzéry by se, šlaka, možná obešly bez dalších dlouhých silných drátů, toť vše.

richie
25. listopad 2021, 17:31

az na to, ze v grafe su odhadovane (dlhodobe) priemerne vykony v zavislosti na rocnom obdobi - teda skutocne ignorujuc fakt, ze v noci nesvieti a dost casto aj par dni nefuka .. klasicka smejdovnia OZE fanatikov..

a k tej kapitole 3 - ano su tam spomenute typy fluktuacii ale len vymenovane (resp. velmi jednoducho kategorizovane) s tym, ze sa tieto fluktuacie daju zvladnut dostatocne velkymi zdrojmi mimo OZE (teda drahe zalohy) .. a dalej uz s tym narabaju pospracovani Fourierovou analyzou ..

ehm .. keby si do tej Fourierovej analyzy nahadzali pocetnost/intenzitu bleskov, tak zistia, ze ziadne OZE nemusia budovat a staci len poprepajat bleskozvody do distribucnej siete..

JD
25. listopad 2021, 23:02

@Ivan Novák

Ano, rok má 8760 hodin. A křivka grafu nekončí na 8000 hodinách, ale pokračuje dál až do čísel, kde graf opět začíná. Akorát to není označeno na ose.

Metodika je popsána v kapitole 1.4, kde je uvedeno:

"In this study, electricity market simulations are performed with ANTARES [SCE-6] -a cost-minimizing

dispatch tool- to analyse the future demand, supply

and exchange of electricity in a climate-neutral European electricity system. For each hour of the simulation year (2050), the tool determines the cost-optimal

solution regarding the dispatch of electricity generators, the use of storage, flexibility means and the

exchange of electricity between market areas. The

simulated perimeter constitutes EU27, as well as Norway, the United Kingdom and Switzerland. All countries are modelled as separate market areas; electricity exchanges between market areas are constrained

by the amount of interconnectors represented via

net transfer capacities. The simulations are run in an

hourly resolution with one week of perfect foresight

on several climate years."

Z tohoto kontextu vyplývají spíše simulace s hodinovým rozlišením na základě týdenních předpovědí přes více let. A to pro země EU27 a některé další.

A simulace uvažují nejen výrobu, ale i další aspekty, jako úložiště atd.

Pokud jde o tu dotační konspirační teorii, tak ten dokument zvažuje dva hlavní scénáře s větší či menší mírou zelených paliv. A argumentuje spíše tím, že je lepší elektrickou energii dopravit napřímo, než stavět velké sezónní zálohy na zelená paliva.

Vzhledem k tomu, že vodík bude potřeba na dekarbonizaci i jiných oborů, a Evropa v něm nejspíše nebude soběstačná, tak by se to mohlo zdát jako docela rozumný názor.

Frank
24. listopad 2021, 21:39

Tak proto ti chytří Němci vyrobí nejvíc elektřiny z uhlí plynu a jádra a plynovody od báťušky si stáhli na své území aby jim pak dělali administrativní potíže přestože jejich bývalý předseda vlády dělá Gazpromu bílého koně ..

Pavel
24. listopad 2021, 22:27

Tak jeste jednou pro Franka, aby to pochopil: nova nemecka koalice ( to je pro vysvetlenou ta budouci, ne ta minula, ktera to podelala s trubkou NSII) pochopila ze plyn z Ruska neni to prave orechove a proto se snazi zvysit podil OZE. Jestli se jim to podari, to nema cenu v tuto chvili hodnotit. Za letosni rok maji nemecke oze 47.6 procenta, coz neni vubec spatny vykon. Takze tech 80 procent neni az tak moc daleko. Hlavne vzhledem k tomu, ze cena oze radikalne klesla za poslednich dvacet let. jo, zacatky jsou vzdycky tezke. Ted zase bude tezsi to integrovat do site. BUde to zajimave sledovat.

Emil
24. listopad 2021, 22:41

Daleko není ani 100 % OZE. Stačí zakázat všechno ostatní a mohou mít 100 % už třeba zítra. Já Němcům věřím, že se jim to brzo podaří...

mart
24. listopad 2021, 22:47

NS2 se hodí jak kvůli vykrytí toho, co s OZE i podle plánu nedokáží, tak i pro případ, že se to s OZE nepovede. V obou případech je pro ně dobré tu trubku tam mít. Představte si třeba situaci, kdy se v EU zavře uhlí, jádro a nakonec se ukáže, že OZE to nedá a energie nebude dost. Co se pak rychle bude dělat? No nejrychleji se pak zvýší spotřeba plynu a bude ho chtít každý. Pak je ale pro Němce nejlepší nebýt závislí na jakémkoli jiném státě po cestě, protože ty požadavky na plyn pak mohou být naprosto extrémní.

hlpb
25. listopad 2021, 06:01

Tak nový německý plán je dost ambiciózní. Za devět let zvýšit podíl OZE ze současných cca 50% na 80% za 9 let znamená, každý rok musí přidat cca 3% = 15 TWh.

feliz navidad
25. listopad 2021, 08:24

"Wir schaffen das"

jozka
25. listopad 2021, 11:43

"Dost ambiciozni" = jeste vetsi masakr nez doted. Kupuju si popcorn a listek do prvni rady.

frank
25. listopad 2021, 13:40

tak jestšě jednou pro Pavla, ten bývalý kancléř co dělá bílého koně Gazpromu byl kancléřem za stranu, která povede novou koalici. Vůbec špatný výkon by to nebyl, kdyby se jednalo o plynulou dodávku a ne o vlny ....

Bojkas
25. listopad 2021, 09:32

Vtipné je, že i kdyby elektřina byla z jádra levnější, nijak se nám to na cenách neprojeví, protože i ČEZ musí kupovat elektřinu na burze za aktuální ceny.

Emil
25. listopad 2021, 10:35

Kdyby byla elektřina z jádra levnější, tak se to projeví přebytkem na účtu na podporované zdroje energie, takže se nám to v cenách projeví, protože ČEZ elektřinu z nového jaderného zdroje nebude prodávat na trhu ale státu.

Milan Vaněček
25. listopad 2021, 11:06

Ale ona (ta elektřina z nového jádra v EU) bude dražší, hodně nad 100 EUR/MWh, takže státe zase doplácej, dotuj každou vyrobenou MWhodinu. A to na mnoho desítek let...

Emil
25. listopad 2021, 11:10

A na to jste přišel jak? Zase nesmyslným srovnáním s Hinkley Point C?

Milan Vaněček
25. listopad 2021, 11:34

srovnávám pouze s EXISTUJÍCÍ realitou, neberu v potaz něčí zbožná přání či desinformace

Emil
25. listopad 2021, 12:48

Ta "existující realita" je tedy co konkrétně?

A když jste třeba tvrdil, že německý limit 52 GW na fotovoltaiku je "maximum co si naplánovali instalovat s pomocí aukcí, se zaručenou (vysoutěženou) cenou=dotací. Pak už jen stavby tržní, bez dotací", to jste taky srovnával pouze s EXISTUJÍCÍ realitou, a nebral jste v potaz něčí (vlastní) zbožná přání či desinformace?

Milan Vaněček
25. listopad 2021, 13:27

Když jsem psal kdysi o 52 GW německé fotovoltaiky, tak jsem psal že samozřejmě to u nich nezůstane (nezůstalo, to je ta existující realita), že pak už převážně budou VELKÉ INSTALACE bez dotací (jako PPA). A že brzy (za 10-15 let bude nainstalováno 160 GW fotovoltaiky.

A vidíte - v Německu to bude nainstalováno,

samozřejmě když se na něco moc tlačí aby to bylo "hned" (jako v Německu zelení v budoucí vládě) tak v tržním hospodářství je vše dražší (politicky vynucená vasoká poptávka není okamžitě kryta zvýšenou nabídkou).

Kvůli obrovskému celosvětovému úspěchu fotovoltaiky a nedostatečné výrobě FV panelů (bude se blížit už 200 GW špičkového výkonu fotovoltaických panelů ročně, a to teprve nedávno to překročilo 100 GW) teď jejich cena nepatrně (10%) roste, ale jakmile se uvedou další výrobní kapacity do provozu tak zase musí klesnout (trh ve fotovoltaice funguje).

To není jako s cenami plynu, ty byly před pár lety nejnižší vůbec v celé historii a snížení dodávek a silný růst poptávky najednou vyrobily zase nejvyšší ceny; ty ale na jaře zas výrazně poklesnou.

Zato jádro v EU - to bude drahé pořád, bohaté státy se nevzdají zvýšené bezpečnosti, neumí už stavět tak komplexní stavby jako je 1,7GW JE, a tak cena nezvratně roste a roste. I to je EXISTUJÍCÍ REALITA v EU, viz rozestavěné JE.

To že už příští rok (resp nejpozději v 2023) bude už ve světě nainstalován prvý Terawatt výkonu fotovoltaických elektráren - to už se nenechá nazvat zbožným přáním, to je velmi blízko budoucí realita, stejně jako brzy budou následné 2 a 3 TW výkonu fotovoltaiky.

Zato o novém jádru v EU můžete akorát šířit svá zbožná přání nebo desinformace...

Emil
25. listopad 2021, 13:57

Nic takového jste nepsal, napsal jste doslova toto:

"Tak jste tu hranici 52 GW nameplate výkonu solárních elektráren nepochopil. To je maximum co si naplánovali instalovat s pomocí aukcí, se zaručenou (vysoutěženou) cenou=dotací.

Pak už jen stavby tržní, bez dotací, Vy si asi pořád myslíte že kdyz je léto poledne tak by ty FVE dávaly 52 GW (resp teď 45, mají cca 45 GW nainstalováno). To je Váš omyl, vždyť to pořád vysvětluji jak to je. Podívejte se na Agorameter."

oenergetice. cz/elektrarny-evropa/enbw-planuje-vystavbu-nejvetsiho-nemeckeho-solarniho-parku-obejit-se-ma-bez-podpory

Není tam žádné převážně, je tam jen stavby tržní, bez dotací, není tam nic o velkých instalacích, nic o PPA, nic o 160 GW, nic o 10-15 letech. Jen samá zbožná přání a žádná existující realita, aukce dál vesele probíhají a nikdo se je omezovat nechystá, naopak od té doby vznikly nové druhy aukcí. Na tom nic nezmění ani následující okecávání typu zelení ve vládě, tržní hospodářství, tradiční oslavné chorály na celosvětový úspěch fotovoltaiky nebo neméně tradiční hejty na jádro v rovině dezinformací a zbožných přání.

Milan Vaněček
25. listopad 2021, 14:33

To o těch PPA zas najdete jinde, o velkých instalacích bez dotací v Německu jsem psal též mnohokrát, někdy píši o 10-15 letech jindy zas o letech 2030 nebo 2035

Zkrátka jsem rád že mě tak neustále sledujete a že vidíte jak se mnou předvídaný rozvoj fotovoltaiky v Německu a ve světě vyplňuje.

A že to mé vzdělávání čtenářů o fotovoltaice zde na webu funguje.

Emil
25. listopad 2021, 14:39

Tady máme krásný příklad toho, jak se vámi "předvídaný rozvoj fotovoltaiky v Německu" nevyplnil, a hlavně také ukázku toho, jak o sobě rozhlašujete něco (cituji: "neberu v potaz něčí zbožná přání či desinformace"), co vůbec neodpovídá skutečnosti.

Milan Vaněček
25. listopad 2021, 18:18

Emile, probuďte se, Němci zatím pořád jedou podle svého plánu, (a já Vás s ním seznamuji, můžu Vás taky seznamovat s plány Kalifornie nebo Číny, ale Němci jsou naši sousedi),

žádný blackout (který tu někteří experti stále "předvídají"),

cíle v OZE mají neustále mnohem vyšší než je průměr EU,

jsou mnohem bohatší a mají mnohem vyšší platy než ti, co jim stále zde radí: "pozór, to néééje"

a hlavně: mají se zavádění OZE velký ekonomický profit, o tom se nám může jen zdát.

Emile, vemte konečně už v potaz realitu, opusťte svůj lobbysmus pro zastaralé drahé nerecyklovatelné "jádro"

Emil
25. listopad 2021, 18:47

Probuďte se sám, řeč není o tom, podle jakého plánu jedou Němci, ani o blackoutech, ani o tam jaké mají cíle, ani o tom že jsou bohatší, ani o nikom co něco radí, ani o ekonomickém profitu, a dokonce ani o čem se nám může jen zdát. Řeč je o vašem tvrzení, že srovnáváte pouze s EXISTUJÍCÍ realitou a neberete v potaz něčí zbožná přání či desinformace, které jak vidno lze velice snadno vyvrátit. Ve skutečnosti tu šíříte prakticky jen desinformace a zbožná přání, jako nejnověji např. "zastaralé drahé nerecyklovatelné "jádro".

Milan Vaněček
25. listopad 2021, 19:10

Existující (jediná existující) realita fyzické stavby jaderných elektráren v EU: současný stav (ne nějaké plány).

Zaručená ceny výkupu elektřiny stanovena jen v Hinkley point 3 (v době kdy UK bylo součástí EU).

Cena stavěných elektráren se neustále prodražuje vůči rozpočtům, termíny uvádění do chodu se neustále odsouvají vůči plánu (platí pro všechny elektrárny které se v současnosti v EU skutečně fyzicky staví (dostavují).

Zatím se JE nerecyklují, naopak, jen se skutečně budují trvalá podzemní úložiště ....

Žádná komerční JE čtvrté generace se v EU nepostavila ani nezačala stavět.

Vše to jsou fakta, která platí v EU, jejímiž jsme členy, já tomu říkám REALITA.

Emil
25. listopad 2021, 20:34

Ano, takže jak jsem předpokládal, nic nového pod sluncem, pořád dokola ty samé nesmysly, zbožná přání a dezinformace, opřené o jedinou vám známou cenu elektřiny, která je daná nevhodným finančním modelem, kdy dvě třetiny ceny elektrárny tvoří náklady na splácení úvěru. Žádná další elektrárna se přitom s takovým finančním modelem stavět neplánuje, takže je pro všechny další elektrárny tato cena úplně irelevantní.

Antonín Mikeš
25. listopad 2021, 21:11

Pane Emile, pojďme také argumentovat cenou EE z FVE z let 2009/2010.

richie
25. listopad 2021, 17:01

to Milan Vaněček

"..A velmi rychlý rozvoj elektromobility, který vrhne na trh obrovskou úložnou kapacitu (cca 1 TWh)..."

toto sme si uz vysvetlovali (a celkom nedavno), ze je to blbost ... alebo zaciatok dalsej totality ...

"..Němci zvolili jediné ekonomicky výhodné a rychlé řešení: více větrné a solární energie, co nejrychleji..."

.. co takto udrzat trochu konzistencie v prezentovani nazorov - este par dni ste to opisovali terminom gretenizmus..

a ten zvysok, to je uz len standardna zbierka PR kecov OZE fanatikov (od ktorych ste sa tiez distancovali)

Milan Vaněček
25. listopad 2021, 21:59

ad richie: 1)obrovská úložná kapacita elektromobilů není žádná blbost, varianta elektromobilu bez baterií jsou jen palivové články a vodík, ale budoucnost pro osobáky vidím v bateriích. A pak už jde jen o vhodný obchodní model, jak využít tuto OBROVSKOU akumulační kapacitu. Ty modely už tu jsou... to jen Vy mluvíte o blbosti či totalitě a nevidíte příležitosti k win-win řešení

2) když dva dělají totéž, není to totéž, ZRYCHLENÍ energetického přechodu si může dovolit jen technicky nejvyspělejší země, dost bohatá, která na přechodu k OZE nejvíc ekonomicky vydělá (nejen že si vylepší životní prostředí)= třeba Německo

a ne země kdysi velmi průmyslová (myslím tím naši 1. republiku) která se nyní změnila v montovnu, výrobu komponent a v jeden velký velkosklad,

země, která může MASIVNĚ nasadit FVE a VtE až ještě více zlevní (a odstraní byrokratické překážky pro OZE bez dotací), protože je relativně chudá (vůči lídrům v OZE) a ztratila svoji výrobu a vývoz energetických celků.

A nechat si v ČR postavit zahraničními firmami nové drahé jaderné elektrárny-to už bychom mohli rovnou vyhlásit státní bankrot, vůči tomu by byly solární tunel 2009-10 nebo debakl A1 v Jaslovských Bohunicích jen malé epizody.

jozka
26. listopad 2021, 09:36

ad1)

Uz jsem to tu psal v jedne diskusi... sapete se po soukromem majetku.

Josef
26. listopad 2021, 11:34

V současném počasí dávají FV el. za den asi 2% svého výkonu spotřeba je dejme tomu 190GWV denně. Takže pro dnešní den potřebujete asi 9500GWh instalovaného výkonu v FV panelech a k tomu zhruba 140GWh baterii. To je skutečná alternativa tomu "předraženému jádru". FV el. je tedy nutné provozovat s umělými palivy v létě (duben-září) velká FV el. bez akumulace dodává za cenu okolo 3kč a přes umělá paliva za 10kč /kWh v zimě (listopad-únor) dejme tomu říjen, březen za 6kč, roční průměr okolo 5,8kč+ 1kč distribuce s DPH 8,2kč cena topné sazby pro domácnosti. A něco kolem 10 kč nebo lehce přes pro ostatní.

petr
24. listopad 2021, 23:01

Já vám přátelé nevím, ono když je pěkná mlha a pod mrakem tak ani nefouká a ani nesvítí, tedy co potom - nic ???

Obávám se, že tato cesta je obdobou cesty udatného německého vojáka k Moskvě v letech 1941 a dále...

Jak to naštěstí skončilo asi víme ze školy...

a nepiště prosím, že to zachrání zelený vodík, to je fakt energetická blbost...

Bojkas
25. listopad 2021, 09:34

No já vám nevím, mně teď FVE vyrobí cca polovinu mé spotřeby a to je tady pod mrakem. Jo, když vyleze slunce, tak mám za dvě hodiny i nabité baterie. :)

richie
25. listopad 2021, 16:52

aby to bolo korektne a malo aj nejaku vypovedaciu hodnotu poprosim doplnit:

- velkost instalacie (kWp,..)

- kapacita baterie

- cena tejto instalacie

- vasa denna spotreba

- nejak opisat kde to vyuzivate (geograficky, obyvatelna plocha...)

pretoze ak to vezmem ad absurdum par MWp FVE farmicka s par kWh bateriek by stacila aj mne .. ale to by som musel byt solarny baron ...

Bojkas
25. listopad 2021, 20:25

8kWp

10,6kWh

200k po dotaci

Do 10kWh bez topení, 20kWh s topením

Na západ od Brna v pasivním domě, takže topná sezóna je u mě cca 3,5-4 měsíce, protože žena požaduje doma teplotu 25°C.

Jirka94535
26. listopad 2021, 11:55

Mohu se zeptat na typ baterie a pár podrobností?

Podle stránek ČEZu je FVE a baterie zapojena na jednu konkrétní fázi?

Jak je to potom s využitím vyrobené el, hlavně v létě, využijete vše, nepřijde část nazmar a zároveň odebíráte z jiné fáze (a platíte)?

Jakou předpokládáte návratnost?

Případně i další zkušenosti. Uvažuji už několik let, ale zatím mi to vycházelo jako ekonomický nesmysl. Díky.

richie
29. listopad 2021, 12:53

to Bojkas

dakujem velmi pekne za poskytnute info

8kWP/10kWh za 200k - to uz je celkom slusna cena (hlavne v porovnani s aktualnym vyvojom - tu mozno bude aj realna navratnost ~10r), zial u nas tak obrovske dotacie nie su (u nas by ma to stalo viac ako 300k)

Tomas Urbanek
25. listopad 2021, 00:41

Necekejte nejakou brzkou katarzi nabozenske doktriny jak nemcu tak EK a vubec cele zelene fronty po svete. Ani par blackoutu to nezvrati. Vzdy se najde nejaky vnejsi nepritel, ktery za to muze.

Jsem ale zaroven zvedavy jak se to bude cele vyvijet. Jestli se napriklad fr blok s de blokem nasledne rozhada a zacnou se rozpojovat site. A co z toho vzejde.

Jsme zrejme na krizovatce zapadni civilizace, coz skyta dost zabavy pri sledovani. Ale co me trochu znervoznuje je, ze si tady uvnitr experimentu pripadam tak trochu jako Schrodingerova kocka. :-)

Milan
25. listopad 2021, 15:51

Bohužel, všichni jsme součástí experimentu "poručíme klimatu", at se nám to líbí nebo ne. A většina lidí ani netuší, že Titanik jde ke dnu a za bujarého opěvování zelených zítřků zvětšuje díru v trupu.

petr
26. listopad 2021, 17:13

Nazval jste to romanticky, ale máte pravdu.

Myslet si, že postavíme-li další TW fotovoltaiky, tak bude vyřešena energetika je úsměvné. Pokud to nějaká vláda dopustí a to vypadá, že v SRN asi ano, pak jen se razantně zdraží elektřina pro konečného zákazníka a to z důvodů :

náklady na záložní zdroj, směšně nízká účinnost výroby zeleného H2, vysoká cena baterek a konečně plýtvání OZE zdroji v době jejich nadbytku apod.

Prostě pokrýt spotřebu státu nestabilním zdrojem vyžádá gigantické investice do záložních zdrojů a akumulace, tyto investice mnohonásobně převýší pořizovací náklady na bezemisní - jaderné zdroje.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se