Slovensko a Maďarsko odmítají alternativy: Chtějí ropu pouze od Lukoilu
Slovensko a Maďarsko se v posledních dnech snaží vyřešit problém s tranzitem ruské ropy přes území Ukrajiny. Obě země se v této věci obrátily na Evropskou komisi s naléhavým požadavkem o řešení problému. Komise na to reagovala návrhem alternativní trasy přepravy ropy, a to přes Chorvatsko, na což Slovensko s Maďarskem odpověděly, že tato přímořská země je pro tranzit ropy nespolehlivá.
Dodávky od největšího ruského vývozce ropy Lukoil přes Ukrajinu byly zastaveny v červenci poté, co ukrajinské úřady zakázaly Lukoilu používat ropovod Družba, který spojuje Rusko s východní Evropou. Maďarsko a Slovensko na to reagovaly zasláním žádosti na Evropskou komisi, aby aktivně bránila bezpečnost jejich energetických dodávek.
Evropská komise krátce na to zveřejnila vyjádření, že ukrajinské sankce na ruského producenta ropy Lukoil nepředstavují významné riziko pro dodávky ropy do Maďarska a Slovenska. Důvodem je skutečnost, že tyto sankce přímo neovlivňují tranzit ropy přes Ukrajinu do Maďarska.Místopředseda Evropské komise pro obchod Valdis Dombrovskis v dopise adresovaném ministrům zahraničí Maďarska a Slovenska uvedl, že podle informací obdržených od maďarského MOL, se ropa stává majetkem obchodních společností na rusko-ukrajinské hranici, a nepodléhá proto sankcím.
Komise navíc nabídla alternativu skrze možnost dovozu ruské ropy za využití volné kapacity ropovodu JANAF Jadran v Chorvatsku, přičemž ropa přepravovaná pomocí jadranské infrastruktury není ruského původu. Slovensko a Maďarsko však tvrdí, že toto řešení jim nevyhovuje, protože se na Chorvatsko prý nedá spolehnout.
Maďarský ministr zahraničních věcí se v této věci vyjádřil následovně:
"Chorvatsko prostě není spolehlivou zemí pro tranzit. Ceny za přepravu ropy Chorvatskem se od vypuknutí války zvýšily pětinásobně."
Netrvalo dlouho a chorvatská protistrana na toto prohlášení reagovala vlastními slovy. Podle slov chorvatského ministra zahraničí Gordana Grliće Radmana se jedná o:
"...politicky hluboce urážlivé prohlášení, které jsme od představitele země, na jejíž nemístné kroky dlouhodobě reagujeme krajně zdrženlivě a umírněně, nečekali."
Slovensko v této souvislosti uvedlo, že rafinerie Slovnaft (která patří Maďarsku) již odebírá část ropy přes JANAF. Navíc země ve světle nejnovějších událostí obdržela dopis od chorvatské vlády, který obsahuje nabídku na zajištění dodávek.
Slovenský ministr zahraničních věcí Juraj Blanár se však k dopisu staví rezervovaně a říká, že v něm nejsou blíže specifikovány podmínky, za jakých by se ropa měla do země dovážet. Cílem slovenské zahraniční politiky je, aby komise vyvinula na Ukrajinu dostatečný tlak, který povede k plnému obnovení toků z Ruska. Pokud se tak nestane, země bude hledat jiné řešení. Dále však nespecifikoval jaké.
Výjimka potvrzuje pravidlo?
Na ruskou invazi v roce 2022 Evropská unie promptně zareagovala přerušením dovozu ropy do svých členských států ve snaze odstavit se od ruských fosilních paliv. Maďarsko, Slovensko a Česká republika nicméně obdržely výjimku, aby našly alternativní cesty pro hladký a nepřetržitý přísun dodávek.
Problémem pravděpodobně není samotný tranzit, protože přes Ukrajinu i v tomto momentě proudí ruská ropa, akorát od dodavatelů jiných než Lukoil.
Podle vyjádření evropského komisaře Ukrajina potvrdila, že ropa Lukoil proudící přes Ukrajinu byla v tomto bodě své cesty již ve vlastnictví jiných subjektů, a tudíž se na ni nevztahují sankce, což vyvolává otázky ohledně příčiny přerušení toku.
Navzdory vleklým jednáním o tranzitních poplatcích se chorvatskému JANAF a maďarskému MOL podařilo v květnu 2023 podepsat roční kontrakt na přepravu a skladování 2,9 milionu tun ropy na jadranském ropovodu do maďarských a slovenských rafinérií MOL.
Maďarsko si v pátek také stěžovalo, že Chorvatsko neinvestovalo do budování kapacit a nikdy neprokázalo údaj, který uvedlo pro maximální tranzitní kapacitu svého ropovodu. Chorvatsko se brání, že podobné obvinění odmítá a trvá na tom, že neustále investuje do svého přepravně-skladovacího systému. Země uvádí, že otestovala své přepravní kapacity na úseku směrem do Maďarska spolu s MOL a řádně prokázala, že dokáže přepravit 1,2 milionu tun ropy měsíčně. Oficiální prohlášení také reagovalo na údajné zvýšení tranzitních poplatků s tím, že tato informace není pravdivá.
"JANAF je připraven technicky i organizačně zásobovat středoevropské rafinérie dostatečným množstvím ropy pro provoz na plný výkon. Proto doufáme, že prostřednictvím otevřených rozhovorů a spolupráce najdeme uspokojivé řešení pro pokračování dlouhodobého partnerství," uvádí se v prohlášení.
Ostrá kritika Ukrajiny ze strany Slovenska a Maďarska přichází v momentě, kdy se obě země aktivně staví proti vojenské pomoci západních spojenců Ukrajině v boji proti ruské invazi. Slovensko spolu s Maďarskem se nedávno také ostře vymezily vůči krokům Kyjeva zařadit Lukoil na sankční seznam. Argumentovaly, že jim to brání v nákupu ruské ropy pro jejich rafinerie, což ohrožuje bezpečnost dodávek ropy.
Mohlo by vás zajímat:
Vzpomínám si, že ještě nedávno se psalo o různém složení ropy." Lehká" "těžká". Z Ruska přichází ta těžká a Slovnaft, jak se to dříve jmenovalo svoji technologii má přizpůsobenou právě na těžkou. Změna zařízení není jednoduchá a levná. Není to snad ten důvod proč jen výhradně Ropu z ropovodu Družba?
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se