Domů
Rychlé zprávy
Co bude pád německé koalice znamenat pro klima a energetiku?
Německý kancléř Olaf Scholz
Zdroj: Preiss/MSC / Creative Commons / CC-BY-3.0-DE (licence)

Co bude pád německé koalice znamenat pro klima a energetiku?

V den, kdy Donald Trump zvítězil v amerických prezidentských volbách, byla nečekaně rozpuštěna německá koaliční vláda kancléře Olafa Scholze. Vyvrcholil tím vnitřní boj koalice ohledně hospodářského oživení a ambiciózních plánů Německa na transformaci energetiky.

Jak informoval server Clean Energy Wire, krize koalice donutila kancléře Scholze odvolat ministra financí Christiana Lindnera. To následovalo po intenzivních jednáních mezi třemi koaličními stranami. Rozpad koalice podnítily neshody ohledně německého rozpočtu na rok 2025 - Německo totiž čelí velkým hospodářským a energetickým výzvám a po rozpadu koalice zůstal nedořešen spolkový rozpočet na rok 2025.

Neschválení  rozpočtu může přerušit financování některých klimaticko-energetických programů, a to až do nových voleb, které jsou očekávány v nadcházejícím roce. Scholz požádal o konání hlasování o důvěře v lednu 2025,  podpora ze strany FDP se zdá být nepravděpodobná. Předčasné volby by se pak konaly nejspíš v březnu.

Současná politická nejistota v Německu ohrožuje několik iniciativ v oblasti klimatu a energetiky. Mezi klíčové plány, které čekají na schválení parlamentem, patří zákon na podporu výstavby plynových elektráren připravených na využití vodíku.

Na mrtvém bodě zůstává také reforma trhu s elektřinou, která má stabilizovat dodávky, motivovat k využívání obnovitelných zdrojů energie a zvýšit flexibilitu. Nejistá je i budoucnost strategie pro zachycování a ukládání CO₂, která má zásadní význam pro splnění cílů v oblasti klimatu.

Mezi další iniciativy, jejichž implementaci teď hrozí zpoždění, patří strategie pro adaptaci na změny klimatu, rámec pro produkci a využívání biomasy, balíček podpor pro automobilový průmysl a elektromobilitu a také pro financování železniční infrastruktury.

Rozpad německé koalice přispívá k obavám o globální stabilitu politik v oblasti ochrany klimatu, které vyvolalo především znovuzvolení Trumpa. Ministr hospodářství Habeck ale ujišťuje o účasti a podpoře Německa na klíčových mezinárodních fórech, jako je probíhající jednání COP, ale také G7 a G20.

Předseda Evropského parlamentu Metsola zdůraznil význam Německa pro stabilitu EU, mezinárodní jednání o klimatu by ale dle něj měla probíhat s minimálním narušením.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(40)
Zbyněk Poisl
11. listopad 2024, 15:34

Je to naděje, že se výrazně zlepší situace jak v energetice, tak i klima!

Zdeněk
12. listopad 2024, 05:39

Ty OZE jsou tak zadarmo a skvělé, že se nedokáží prosadit bez zásadní změny legislativy?

Takže OZE fungují jen když se masivně dotuje a konvenční zdroje se masivně zakazují/penalizují. To není moc dlouhodobě udržitelný model fungování. Už chybí jen cep a kladivo.

Jarda
12. listopad 2024, 06:28

@Zdeněk 12. listopad 2024, 05:39

Konvenční zdroje, především uhelky se penalizují kvůli emisím a ochraně klimatu.

JEDUII má také státní podporu a bude mít garantované výkupní ceny od státu, jinak by se nepostavila.

Emil
12. listopad 2024, 07:22

"Masivně dotuje" a "mít garantované výkupní ceny od státu" je podstatný rozdíl.

Jarda
12. listopad 2024, 08:08

@Emil 12. listopad 2024, 07:22

Takže váš názor již známe.

Pro někoho je např. "masivní dotací" 25% uznatelných investičních nákladů.

Pro někoho není např. "masivní podporou" 40 let garantovaných výkupních cen.

To záleží na každém jednotlivci a jeho prefencích dané technologie.

Emil
12. listopad 2024, 08:33

@Jarda: Až na to že z té vaší "masivní podpory" 40 let garantovaných výkupních cen ve skutečnosti zatím žádná konkrétní dotace nevyplývá, natož "masivní". Snadno se může stát, že celková bilance bude pro stát nulová nebo dokonce kladná, takže to nezáleží na žádných jednotlivcích ani preferencích, to jsou prostá fakta.

Jarda
12. listopad 2024, 09:24

@Emil 12. listopad 2024, 08:33

Prostým faktem je, že to zatím nikdo neví.

Emil
12. listopad 2024, 09:41

@Jarda: Přesně tak, proto se v případě EDUII o žádných "masivních dotacích" na rozdíl od těch zmíněných Zdeňkem, u kterých se to ví, hovořit nedá.

Jan Grmela
12. listopad 2024, 13:22

To jsou zase jen vaše ničím nepodložené dojmy, Emile.

Emil
12. listopad 2024, 13:53

Co konkrétně jsou údajně ty nepodložené dojmy, Grmelo? Že to zatím nikdo neví a proto se v případě EDUII o žádných "masivních dotacích" hovořit nedá? Nic jiného jsem totiž ani netvrdil.

Jarda
12. listopad 2024, 14:14

@Emil 12. listopad 2024, 09:41

Mluvit se o tom dá, uvedl jsem to jako příklad.

V době, kdy se v minulosti hodně stavěly JE v Evropě, tak zase nebyla taková podpora pro OZE.

Podobná situace jako dnes, ale v opačném gardu.

Emil
12. listopad 2024, 14:31

@Jarda:

1) Technicky se dá mluvit i o nesmyslech, ano.

2) O jaké konkrétní podpoře v minulosti to píšete? Nic takového se nedělo, natož aby "to byla podobná situace jako dnes, ale v opačném gardu".

Jarda
12. listopad 2024, 14:43

@Emil 12. listopad 2024, 14:31

1) To víte sám nejlépe

2) "Nic takového se nedělo?"

Evropské státy včetně státních firem se nijak nepodílely na investicích do více jako 100 jaderných reaktorů?

Emil
12. listopad 2024, 14:54

@Jarda:

Ad 1) Ano, to vím sám nejlépe např. díky interakci s vámi.

Ad 2) Pro začátek bych doporučoval nastudovat rozdíl mezi dotací a investicí, ušetřilo by to dost času nám oběma.

Jarda
12. listopad 2024, 17:27

@Emil 12. listopad 2024, 14:54

1) Nikdo vás do té interakce nenutí.

2) Vaše doporučení si můžete nechat pro někoho jiného.

Pro začátek se vraťte pár dní zpět, kdy jste mě přesvědčoval, že investice od státu do JE a peníze z povolenek použité na dotace jsou prašť jak uhoď, že z pohledu občana to ve výsledku zaplatí úplně stejně.

Emil
12. listopad 2024, 17:39

Ad 1) Vás taky ne.

Ad 2) Můžu ale nenechám. Já jsem vás nepřesvědčoval, "že investice od státu do JE a peníze z povolenek použité na dotace jsou prašť jak uhoď", přesvědčoval jsem vás že prašť jako uhoď jsou dotace ze státního rozpočtu nebo z výnosů z emisních povolenek. Investice do JE v tom přesvědčování vůbec nijak nefigurovala. Takže se pro začátek kromě studia rozdílu mezi dotací a investicí vraťte o pár dní zpět spíš vy.

Jarda
12. listopad 2024, 21:24

@Emil 12. listopad 2024, 17:39

1) Jistě, ale mě to baví, navíc jste začal opět reagovat vy na mě jako první.

2) Jak jinak:-)

To není tak úplně pravda, bavili jsme se o penězích státu do JEDUII, tedy investici oproti penězům do FVE z Modernizačního fondu, tedy dotacím.

Takže investice do JE tam figurovala.

Emil
12. listopad 2024, 22:58

Ad 1) Opět diskuse styl Líska úplně o ničem.

Ad 2) "Tak úplně pravda" není to co jste psal vy, to zmiňované "prašť jako uhoď" vůbec nijak s těmi penězi státu do EDUII nesouviselo, týkalo se to pouze srovnání dotování ze státního rozpočtu a z emisních povolenek, takže nefigurovala. Nepřekrucujte laskavě co jsem napsal.

Jarda
13. listopad 2024, 06:41

@Emil 12. listopad 2024, 22:58

1) Naopak, mně přijde zábavná.

2) Nic nepřekrucuji, řešili jsme srovnání financování JEDUII a FVE.

Ale moudřejší ustoupí, takže já už se nebudu k této diskuzi dále vyjadřovat.

Emil
13. listopad 2024, 06:52

@Jarda: Ale ano, překrucujete, tvrdil jste že jsem vás přesvědčoval, že "že investice od státu do JE a peníze z povolenek použité na dotace jsou prašť jak uhoď", přitom jsem vůbec nic takového nepsal.

Milan Vaněček
12. listopad 2024, 11:04

Ano Emile, to Vaše, cituji: ""Masivně dotuje" a "mít garantované výkupní ceny od státu" je podstatný rozdíl." je pravda.

Mít garantované ceny je mnohem mnohem dražší, jak víme z fotovoltaického tunelu 2009-10. A ten jaderný s těmi garantovanými cenami (CfD) by byl ještě dražší, protože by byl mnohem delší a na mnohem, mnohem větší objem elektřiny.

Emil
12. listopad 2024, 11:16

Ne, Vaněčku, mít garantované ceny není nutně "mnohem mnohem dražší", naopak to může být i mnohem mnohem levnější, to jaksi záleží na výši těch garantovaných cen v poměru k tržním cenám. Takové garantované ceny jako z dob solárního tunelu nedostávají dokonce ani drahé větrné elektrárny, natož mnohem levnější jaderné, kde je očekávaná výkupní cena dokonce nižší než současná tržní cena, takže jde opět jen o vaše ničím nepodložené výmysly.

Omega
12. listopad 2024, 11:18

Pořád mi nějak chybí důvod proč by tu novou JE neměl vlastnit ze 100% stát. 200mld není žádné velké číslo, když jsem slyšel ministra financí, že 50mld v rozpočtu jsou drobné a že se to nějak udělá, tak 200mld do 15 let je 18 miliard za rok, to je malina.

Milan Vaněček
12. listopad 2024, 12:34

ad Emil: Ty zatím komentované CfD na nové jádro jsou jen plané reklamní výkřiky, realita nastane (jestli vůbec nastane) až okolo doby podpsání smlouvy s Korejci. A mělo by to být oznámeno (to závazné CfD) dříve.

Teoreticky to může být třeba 60 EUR/MWh ale praxe bude taková, jako je v Evropě obvyklé. Mnohem, mnohem více. A současnou cenou na burze bych neoperoval, ta NIČÍ průmysl i domácnosti,

jinde ve světě, kde prosperují, ji mají mnohem nižší.

As Omega: samozřejmě, když stát uzná, že je nová JE potřebná, tak by ji měl vlastnit na 100%. Jako je to ve Francii. Pak může prodávat za cenu, jakou si sám zvolí. Máte naprostou pravdu.

Emil
12. listopad 2024, 12:39

"Plané reklamní výkřiky" tu předvádíte jedině vy sám, Vaněčku, žádná taková "praxe" v Evropě není.

Jan Grmela
12. listopad 2024, 13:25

Omega: 200 mld Kč je overnight cena, s financováním je to 500 mld. Kč. A realita všech staveb tohoto století v Západní civilizaci je násobně vyšší než předpokládaná cena.

Emil
12. listopad 2024, 13:47

Grmela: Realita je taková, že:

1) "S financováním je to 500 mld. Kč" jste si vymyslel.

2) Se někde něco prodražilo Francouzům neznamená, že se to stejně prodraží taky Korejcům.

3) I když se projekt Francouzům prodražil několikrát, stejně to nakonec byli oni kdo ty vícenáklady nese, a úplně stejně by případné prodražení nesli i Korejci.

Milan Vaněček
13. listopad 2024, 12:11

Abych to uzavřel, ty garantované ceny CfD jsou obvykle obrovská zbytečná zátěž pro daňové poplatníky/stát, a dlouhotrvající (desítky let). Jak říká správně Emil "nemusí to tak být", já dodávám, že obvykle je to tak (snad vždycky).

Jan Grmela
13. listopad 2024, 12:39

@Emil:

1. 500 mld Kč je realistický odhad. A už jsme jednou o této částce diskutovali a vy jste ji nijak nerozporoval. Zkuste si udělat jasno a neměnit názory podle počasí.

2. Korejci nic na základě aktuálního tendru stavět nebudou, takže máte výjimečně pravdu, že se jim ta stavba neprodraží.

3. Takže cena elektřiny, co poleze z Hinkley C, nikoho netrápí? Dvojnásobek tržních cen je v pohodě, jo?

Emil
13. listopad 2024, 12:53

@Grmela:

1) Ne, není to realistický odhad, je to váš ničím nepodložený výmysl. Z veřejně dostupných údajů se dá dopočítat nikoliv odhadovat podstatně nižší částka.

2) Že jsem 500 mld Kč nijak nerozporoval je další váš výmysl. Já jasno mám a názory vůbec měnit nemusím.

3) "Korejci nic na základě aktuálního tendru stavět nebudou" je další naprostý výmysl. Není ve skutečnosti žádný důvod, proč by nic stavět neměli.

4) Cena elektřiny, "co poleze z Hinkley C" možná trápí Brity, určitě je víc je trápí vyšší ceny které lezou z briských větrných elektráren, ale je zajímavé jak moc trápí některé Čechy...

5) "Dvojnásobek tržních cen" jste si opět vymyslel.

Jan Grmela
14. listopad 2024, 11:04

@Emil: Takže jste si opět vymýšlel? Realita je taková, že jak vyšší náklady, tak prodloužená výstavba zcela zásadně dopadnou na spotřebitele.

-----------------------

4) Cena elektřiny, "co poleze z Hinkley C" možná trápí Brity, určitě je víc je trápí vyšší ceny které lezou z briských větrných elektráren, ale je zajímavé jak moc trápí některé Čechy...

Emil
14. listopad 2024, 11:21

@Grmela: Ne, jediný kdo si tu neustále něco vymýšlí jste vy sám, .

Jan Grmela
14. listopad 2024, 11:46

Emil nejdříve napíše, že veškeré zvýšené náklady nese dodavatel díla, aby nakonec uboze argumentoval tím, že Hinkley C se Čechů netýká. Emil se nám začíná smažit ve vlastní šťávě.

Emil
14. listopad 2024, 12:07

Slovo "veškeré" jste si opět vymyslel, Grmelo, ta dvě tvrzení si vzájemně nijak neodporují. Vtipné je, že o "ubohé argumentaci" píše někdo, kdo ostatním podsouvá překroucená tvrzení a hází tu ciframi vycucanými z prstu.

P.S.: Ve šťávě se nesmaží.

Milan Vaněček
12. listopad 2024, 11:22

Cituji: "Rozpad německé koalice přispívá k obavám o globální stabilitu politik v oblasti ochrany klimatu, které vyvolalo především znovuzvolení Trumpa".

Ano, je zde rostoucí naděje, že se současná sebevražedná politika EU změní. Takže nejen největší světové ekonomiky (USA, Čína, Indie, Japonsko) pojedou pragmatickou politiku bez vysokých uhlíkových odpustků a budou spoléhat pouze na technický pokrok se stále levnějšími OZE,

ale i Německo a EU by se mohly odvrátit od pochybné ideologie a vydat se na cestu racionality.

Tragedie je že si EU a její státy již zvykly na obrovský balík peněz za uhlíkové odpustky, kterým disponují a nebudou se ho chtít vzdát.

Jen když se stane, že EU sníží odpustky na jednu desetinu, tak se EU může připojit k ostatním racionálně uvažujícím státům světa v Energetické transformaci. Když ne, tak se EU dostane na periferii průmyslové výroby, technického pokroku a nakonec i životní úrovně většiny obyvatel.

Příští rok uvidíme, jak to dopadne.

Bob
12. listopad 2024, 11:47

Na ten balík peněz z povolenek si hlavně dávno zvykly OZE. Spousta by bez nich vůbec neexistovala, nebo by brzo zbankrotovala. Třeba v Německu si na sebe vydělá jen cca 25% VtE v nejlepších oblastech (přímořských). Ostatní žijí z provozních dotací.

Posledními úpravami legislativy se navíc role státu při jejich přerozdělování velmi zúžila a prakticky nejdou použít na nic jiného, než úspory energie (např. zateplování) a investiční a provozní podporu nových OZE.

Lukáš
12. listopad 2024, 12:50

Instalovany vykon 43,2 mw, aktualna produkcia ca 800kw, ale ked sef povedal ze ideme do akvizicie v OZE tak sa robi co sef povie.

Park je za posledne dva roky cisto strtovy a pritom slusna poloha v Dansku.

Najhorsia investicia aku sme kedy ako firma mali a park bude coskoro na predaj, ak by mal niekto zaujem.

Zbyněk Poisl
12. listopad 2024, 17:51

Je to obrovská naděje pro klima i evropskou ekonomiku.

Baton David
12. listopad 2024, 18:32

oze úderka má nové rekruty? nebo se jedná o klonování?

Zbyněk Poisl
13. listopad 2024, 17:08

Obrovskou naději na zlepšení!

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se