
Fotovoltaika s 5400 moduly byla výzva. Domácí fotovoltaiku jsem už zvládl sám, říká Aleš Staněk ze ŠKO-ENERGO
Škoda Auto ve spolupráci se ŠKO-ENERGO a ČEZ Esco instalovala na svých výrobních a logistických budovách v Mladé Boleslavi tisíce fotovoltaických modulů. Už jsou spuštěny a vyrábějí energii pocházející z čisté sluneční energie. Klíčovou osobou v projektu střešních fotovoltaik je specialista na projekty elektro, měření a regulace Aleš Staněk z oblasti Plánování a projektový management. Právě on vedl kontrolní dny a jeho odpovědností bylo zajistit dobrý průběh projektu, součinnost všech zúčastněných stran i kvalitu odvedených prací.
Ve ŠKO-ENERGO pracujete více než 6 let a tento projekt jste dostal na starosti záhy po svém příchodu. Byl to tak trochu křest ohněm vzhledem k náročnosti celé akce?
Dalo by se říct, že projekt trval skoro celou moji dosavadní kariéru ve ŠKO-ENERGO. Původně neměl trvat takovou dobu, ale jak to při tak velkých stavebních akcích bývá, časově se protahoval z různých důvodů, ať už to byla změna projektanta, nebo třeba zdržení dodávek od subdodavatelů. Je to nejnáročnější projekt, který jsem kdy řešil. Jsem rád, že jsme projekt v pořádku dokončili. Elektřinu z panelů pak Škoda Auto začala odebírat v listopadu 2023.
Na druhou stranu, když něco nejde hladce, tak to člověka hodně naučí…
To určitě. Dalo mi to spoustu zkušeností, prohloubil jsem si znalosti a ještě více se naučil v komunikaci a spolupráci s dodavateli a subdodavateli. Navázal jsem tak na praxi, kterou jsem získal v předchozích zaměstnáních, kde jsem dělal energetika a měl na starosti nákup a prodej energií, revize i správu energetických zařízení. Takže i téma střešních fotovoltaik je mi velmi blízké. Elektro je moje vzdělání, profese i koníček.
Zdroj: ŠKO-ENERGO
Předpokládám, že tedy i vy sám máte doma nějaký alternativní zdroj energie. Třeba právě fotovoltaiku, je to tak?
Ano, mám asi dva a půl roku na střeše v provozu fotovoltaiku a můžu říct, že zatím v tom vidím samá pozitiva. Navrhnul jsem si ji sám tak, aby roční přetoky elektřiny do distribuční sítě byly co nejmenší a jsem v podstatě od jara do podzimu soběstačný. Více než polovinu roční spotřeby si vyrobím sám. Ale vyloženě nedoporučuji, aby si někdo stavěl takové zařízení sám, pokud nemá znalosti a vzdělání z oboru. Amatérské montáže jsou příčinou požárů domů. Ono to není jen o tom, umístit na střechu panely.
Co dalšího to obnáší?
Základem je fotovoltaický panel, který přijímá sluneční záření a vyrábí elektřinu. Nicméně pak je tam řada dalších komponentů souvisejících se zapojením do distribuční sítě, nebo naopak odpojením z ní. Srdcem celého systému je střídač, který mění stejnosměrný proud na střídavý. Kromě něj jsou tam například i rozvaděče. Zkrátka není to tak jednoduché, že se dá jen panel na střechu. No a pak je to o tom, že vyhlížíte sluníčko (směje se).
Jedna střecha rodinného domu je ale procházka růžovou zahradou oproti instalaci 5 400 fotovoltaických modulů na třech střechách automobilky. Jak velký tým se scházel při kontrolních dnech?
Celkem kolem 15 lidí. Byli to správci jednotlivých hal a pracovníci z oddělení výstavby Škoda Auto, kolegové z naší společnosti, zaměstnanci ČEZ Esco a jejich subdodavatelé na projektování i realizaci.Je podle vás důležité pokračovat v instalaci střešních fotovoltaik, vyhledávat pro ně vhodné objekty a mít stále na paměti optimalizaci uhlíkové stopy?
Určitě ano. Aktuálně dokončuji a uvádím do provozu fotovoltaiky na Úpravně vody na Bradleci (úpravna průmyslové vody pro areál Škoda Auto, Mladá Boleslav) a na dvou střechách ŠKO-ENERGO v areálu Škoda Auto Mladá Boleslav. V současné době projektujeme instalaci fotovoltaiky na hale E14, kde budou nainstalovány flexibilní panely s váhou do 5 kg/m2. Bude to pilotní projekt na střeše staršího objektu, kde nevyhovuje statický výpočet pro klasické FV panely s konstrukcí a betonovou zátěží, jako na spoustě dalších objektů v areálu automobilky. I když je fotovoltaika na objektech naší společnosti mnohem menší, než na střechách automobilky, je její realizace mnohem složitější, protože investorem akce je přímo ŠKO-ENERGO. Zároveň tak k samotné realizaci řeším tedy dotaci, což je také nelehký úkol - vytvořit správné zadání, vybrat vhodného dodavatele a potom hlídat kvalitu provedení a náklady s návazností na dotační podmínky.
V rozvoji a využití fotovoltaických panelů na střechách v areálu automobilky se bude pokračovat. Životnost panelů je 25 až 30 let a podle mě je to správná cesta. Projekt fotovoltaických elektráren na 3 objektech Škody Auto je největší střešní, který jsem kdy viděl. Myslím si, že v tomhle ohledu může být automobilka inspirací pro ostatní. A těší mě, že se na tom ŠKO-ENERGO odborně podílí.
Zajímáte se o práci v energetice? Co takhle to zkusit ve ŠKO-ENERGO?
Aktuálně hledá ŠKO-ENERGO nové kolegy pro tyto pozice:
- Specialista pro řídící systémy energetiky
- Specialista na energetické úspory
- Specialista elektro, slaboproud, měření a regulace
Mohlo by vás zajímat:
Díky za pěkný článek, jak se to má dělat.
Určitě by mohlo být více FVE instalací na střechách rodinných domů, kdyby primárním účelem opravdu vždy byl přínos pro stavebníka a nikoliv rito pro firmu, která stát pumpne o dotace. Otřesným způsobem takto funguje ČEZ, v jehož nabídkách absentují základní parametry jako je sklon a směr panelů na rovné střeše, natož pak náčrtek jejich rozmístění. Klidně tak prsknou do nabídky 9,56kWp (21panelů) s produkcí 9,56MWh (?!).
Souhlasím, a nejen ČEZ ale i spousta ostatních, shrábnou dotace, je to pro ně zlatý důl. Kvalitní firmy se udrží a prosadí teprve až skončí dotace.
Dle mého názoru by dotace na FVE pro domkaře měly úplně skončit. Namísto toho lze přejít na podobný model jako v Německu či Rakousku - nulová DPH na komponenty. I když, v českém pojetí lze očekávat, že se prostě napálí ceny komponent bez DPH...
Naštěstí je skvělá možnost na JRC Photovoltaic vypočítat pro libovolné místo produkci podrobně. Je to včetně možnosti zadání svého omezujícího horizontu (Upload horizon file) – dům či strom v okolí. Zadají se tam výšky horizontu od S přes V, J, Z k S. Podle počtu hodnot si to vypočítá krok azimutu. 36 hodnot znamená krok azimutu 10°. Podrobná data pro jednotlivé měsíce pak lze stáhnout příkazem csv (vpravo od Visualize results).
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se