Domů
Rychlé zprávy
Ministr: Nechci, aby Německo dováželo levnou energii od sousedů

Ministr: Nechci, aby Německo dováželo levnou energii od sousedů

Plánovaný odklon Německa od uhelné energie by neměl být kompenzován dovozem jaderné energie ze sousedních států.

„Chceme zajistit trvalou energetickou bezpečnost,“ řekl dnes televizní stanici ZDF německý ministr hospodářství Peter Altmaier a dodal: „Nechceme dovážet levnou jadernou elektřinu ze sousedních států.

Na tom, že Německo přestane používat energii z uhlí, které se na jeho současném energetickém mixu podílí asi třetinou, nejpozději do konce roku 2038, se v sobotu dohodla takzvaná uhelná komise.

Navrhla také, že regiony, na které bude mít ústup od uhelné energie největší dopad, v příštích dvaceti letech dostanou 40 miliard eur (přes bilion korun) ve formě strukturální pomoci.

Do Německa vyváží uhlí a elektřinu i Česká republika. Podle webu atominfo.cz je tuzemská energetika čtvrtým největším čistým vývozcem elektrické energie v Evropské unii.

Německo, kde se už loni přestalo těžit černé uhlí, se s energií z fosilních paliv loučí, aby snížilo emise oxidu uhličitého (CO2) a dodrželo své klimatické závazky. Činí tak ve stejné době, kdy zavírá také jaderné elektrárny. Poslední z nich bude odpojena ze sítě v roce 2022. Proto komise počítá s tím, že přinejmenším dočasně elektřina zdraží. Aby to nemělo přílišný dopad na občany, chce komise, aby rozdíl pokryl vládní příspěvek ve výši nejméně dvou miliard eur (51 miliard korun) ročně. Další peníze budou nutné na odškodnění provozovatelů uhelných elektráren, kteří je uzavřou předčasně.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(19)
Martin Hajek
28. leden 2019, 10:10

Důraz je potřeba položit na slovo "nejméně". 2 miliardy jsou samozřejmě v rozměrech Německého zásobování elektřinou jen kapka v moři. Aby to mělo nějaký efekt, muselo by to číslo být nejméně 5 x větší, spíše o řád. Také by mě docela zajímalo, jak se bude Německo na společném trhu bránit dovozu levné jaderné energie jinak, než že ji přes Brusel zakáže i ostatním.

Emil
28. leden 2019, 10:10

Vzhledem k vývoji energetiky v okolních státech mohu pana ministra Altmaiera uklidnit, že levnou energii od sousedů zcela jistě dovážet nebude. A to bez ohledu na to, co si pan ministr přeje nebo nepřeje.

energetik
28. leden 2019, 10:33

Němci budou muset také dát na hranice regulační trafa zapojené opačně proti těm ČEPSovým, aby se tam přes hranice natlačila naše špína energie.

Martin Hajek
28. leden 2019, 10:51

Už je tam dávno mají. A naše špína energie je jim často velmi dobrá.

Milan Vaněček
28. leden 2019, 11:04

Vážení pánové, zapomeňte na politické kecy a podívejte se na realitu:

1) podle Agorameter je export i import ČR-německo v podstatě vyrovnaný. Němci vyváží především do Francie a Rakouska

2) Největší exportér elektřiny v EU je Německo

3) Dvě miliardy EUR podpory občanům je zanedbatelné pro německou ekonomiku. Dále uvažme že ekonomicky mnohem méně výkonná ČR dává na zastropovanou (pro občany) podporu OZE několika násobně větší příspěvek, když uvážíme že Němců je 8 krát tolik a přepočteme to na osobu.

4) S panem Hájkem souhlasím, že se Německo bude snažit v EU zakázat jaderné elektrárny v příhraničních oblastech u Německa, ostatně už s tím začalo. Nebudou ale pospíchat....

5) Cena komodity elektřina závisí na burse v Lipsku na nabídce a poptávce. Když byla poptávka obrovská a nových kapacit málo, tak byla cena nejvyšší, mnohem vyšší než teď. Rychlé investice do OZE a snížení poptávky vedly k rekordnímu poklesu ceny. Nyní nucené vyřazování kapacit v současném Německu a problémy s atomem ve Francii a Belgii cenu zase pomalu zvyšují. To je hlavní hybatel, cena povolenek je až na třetím místě a politici ji snadno mohou ovlivnit. Pro stabilizaci ceny je důležitá výstavba nových výrobních a úložných kapacit (OZE, plyn, baterie,...)

Tož tak, fakta a ne dojmy.

Emil
28. leden 2019, 13:10

Fakt je jen to, že za fakta vydáváte Vaše dojmy. Přiložte si k sobě graf ceny emisních povolenek a graf cen elektřiny za loňský rok. Jsou si podobné jako vejce vejci. Naproti tomu si sečtěte produkci francouzských a belgických jaderných elektráren na začátku a na konci roku, dojdete k poklesu asi tak o 3%. O kolik za tu dobu vylétla cena elektřiny?

Ondra
28. leden 2019, 13:43

1) S takhle jednoduchým pohledem toho moc nevyčtete protože nevíte kolik toho kde vteklo a kde vyteklo jinde. Německo sem třeba posílá ze severu hodně elektřiny (když zrovna fouká) která pak teče přez naší soustavu na jih Německa a do Rakouska. Stejný je to i u jinech zemí. Třeba s Belgií zatím nemaj přímý propojení takže to teče přes Nizozemsko (jestli se pletu snad mně někdo opraví)

2) Německo se stalo největším exportérem teprv v posledních pár letech protože jim občas hodně foukne a tak to vyvážej jak to jen jde. Zas sme u toho že nejde brát MWh za celej rok protože jak by měli odstavit uhlí tak jim bude ouvej (pokud to nevymění komplet za plyn protože na dovoz se nechtěj spolíhat)

3) "Dvě miliardy EUR podpory občanům je zanedbatelné pro německou ekonomiku." Dvě miliardy sem dvě miliardy tam a najednou jsou z toho desítky nebo stovky miliard. Když se ale rozdává z veřejnejch peněz tak to nikoho nebolí že?

4) to jim přeju hodně štěstí, hlavně v sousední Francii

5) K tomu už Vám napsal snad dost p. Emil. Každopádně Vaše trvzení je komplet mimo. Jak říká Emil povolenky sou až na PRVNÍM místě

Tož tak fakta a ne Vaše dojmy

Milan Vaněček
28. leden 2019, 14:32

Ondro, myslel jsem že více přemýšlíte.

Ad5) já jsem sledoval dvanáctiletý vývoj, to je něco mnohem více vypovídajícího než vývoj za 1 rok

Ad4) souhlas, u Francie ale nezůstane, bude následovat Belgie, ....

Ad3) 54 miliard Kč/8 je méně než 7 miliard. a náš stát dává přímo cca trojnásobek a přitom máme těch OZE tak 3 krát míň (opět už přepočítáno na počet obyvatel) a těch FVE a VtE tak 4 krát míň. Jsme zhruba desetkrát více plýtvaví co se týče OZE. No u nás to jsou skutečné tunely, Němci to mají aspoň pod kontrolou.

Ad 2) vidím, že ve Vaší prvé větě se shodnem

Ad 1) souhlas

Petr
28. leden 2019, 12:12

Tak jsem se netrefil o celý rok :), když jsem odhadoval 2039.

Martin Hajek
28. leden 2019, 14:53

Trefil jste se úplně přesně. Do konce 2038 je přece totéž jako do začátku 2039, jenom je tam marketingově jiné číslo, ale realita je stejná :-).

Petr
29. leden 2019, 11:28

:-)

Jan Veselý
29. leden 2019, 06:56

"Električtí" sousedi Německa:

Norsko - bez JE

Dánsko - bez JE

Švédsko - v roce 2038 bez JE

Polsko - dnes bez JE, v roce 2038 max s jedním reaktorem

ČR - max udržení současné produkce, pokles výroby z uhlí, na export nebude

Rakousko - bez JE

Švýcarsko - v roce 2038 bez JE

Francie - dost problémů sama se sebou

Belgie - v roce 2038 bez JE

Nizozemí - v roce 2038 bez JE

Jen opravím web atominfo, ČR je sice velký exportér elektřiny, ale ne do Německa.

Emil
29. leden 2019, 08:25

Řekl bych, že atominfo má pravdu a pletete se Vy. Pokud jde o komerční toky elektřiny, tak má ČR s Německem kladnou bilanci viz např. zde

nebo zde

Milan Vaněček
29. leden 2019, 10:02

Ale Emile těch 2,5 TWh od nás z podkrušnohoří to jsou pro Německo jen nepatrné drobečky ve srovnání s jejich exportem 60TWh. Myslete globálně (zde ve významu - uvažujte o celém regionu a to kvantitativně). Pak vidíte že pan Veselý má pravdu. Nešťourejte se v hovínkách.

Emil
29. leden 2019, 10:19

Ale těch 2,5 TWh je saldo exportu, ne celý export. Celý export byl podle toho grafu z Fraunhoferu 8,2 TWh.

Pan Veselý opravuje atominfo, tak se ptám: v čem přesně se atominfo mýlí?

Milan Vaněček
29. leden 2019, 10:24

Emile, nechte ty drobná "hovínka" a bavte se o podstatných věcech, prosím.

Emil
29. leden 2019, 10:45

Jestli se atominfo mýlí nebo nemýlí, a v čem konkrétně, pro mě podstatné je.

Petr
29. leden 2019, 11:23

Tradiční průmyslový trojúhelník Bavorsko, Česko a Rakousko.

Rakousko má vodní elektrárny, Česko jaderné a Německo větrné a uhelné, takhle by to bylo v pořádku a výměna by fungovala dobře.

Jenže ne, když Němci kašlou na placení přenosové soustavy a do tohoto trojúhelníku se většina německé elektřiny nedostává přez jejich Bavorsko, ale jde zadarmo zneužíváním přez Česko.

A samozřejmě při vytěžování sítě nejde o čisté celoroční exporty, ale právě o ty každodenní přetoky v obou směrech.

Martin Hajek
29. leden 2019, 18:49

Až na to, pane Veselý, že se Německo stane čistým importérem elektřiny již záhy po roce 2022 a nikoliv až v roce 2038.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se