Domů
Rychlé zprávy
Stabilitu soustavy lze udržovat i pomocí inteligentního dobíjení elektromobilů, ukázal pilotní projekt TenneT a BMW
TenneT a BMW spustil pilotní projekt inteligentního nabíjení elektromobilů

Stabilitu soustavy lze udržovat i pomocí inteligentního dobíjení elektromobilů, ukázal pilotní projekt TenneT a BMW

Německý provozovatel přenosové soustavy spustil pilotní projekt s německou automobilkou BMW, jehož cílem je posoudit možnost využít nabíjení elektromobilů k snížení zatížení a udržení výkonové bilance soustavy. První výsledky ukazují, že flexibilní nabíjení může mít v této oblasti potenciál.

S narůstajícím podílem obnovitelných zdrojů se provozovatelé přenosových soustav snaží najít alternativní řešení ke konvenčním metodám vyrovnávání bilance soustavy. Kromě tradičních podpůrných služeb tak provozovatelé spouští i pilotní projekty, které cílí na využití regulace spotřeby, jako je například projekt provozovatele přenosové soustavy TenneT a automobilky BMW.

Cílem pilotního projektu bylo zjistit, zda inteligentní nabíjení elektromobilu má potenciál využití při řízení přenosové soustavy. V rámci projektu bylo nabíjení uživatelů, kteří se do projektu zapojili, dálkově ovládáno takovým způsobem, že v případě potřeby bylo jejich nabíjení dočasně omezeno.

BMW Wireless charging bezdrátové nabíjení

Přestože zpráva TenneT nezmiňuje konkrétní možnosti vyrovnávání soustavy pomocí dobíjení elektromobilů, výsledkem projektu je, že flexibilita v nabíjení může pomoci s vyrovnáváním přenosové soustavy. Klíčovým předpokladem úspěchu je ovšem vůle účastnit se tohoto projektu – samotná zpráva uvádí, že aktuální projekt je základem pro aplikaci projektu ve větším rozsahu.

Pro úspěšnost projektu bude také potřeba, aby se v Německu více rozvíjela elektromobilita. Podle posledních čísel je aktuálně v Německu pouze 100.000 elektromobilů – do roku 2022 by jich dle plánů ovšem měl být jeden milion.

Představený projekt tak může být jedním z prostředků, jak snížit náklady na udržení vyrovnané bilance soustavy. V Německu tyto náklady s rostoucím podílem OZE totiž dlouhodobě rostou.

Provozovatelé přenosové soustavy, stejně jako ostatní účastníci trhu, se snaží najít potenciál v měnícím se prostředí na trhu. Projekty využívající flexibilitu aktuálně probíhají i v České republice. Český provozovatel přenosové soustavy ČEPS společně s dalšími partnery rozvíjí projekt DFlex, jehož účelem je ověření aplikovatelnosti konceptu agregace flexibility v podmínkách české energetiky.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(0)
Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se