Domů
Rychlé zprávy
Švédský Northvolt zahajuje cestu k ekologizaci výroby baterií. Příští rok spustí závod na jejich recyklaci
Vizualizace Northvolt Ett. Zdroj: Northvolt
Vizualizace Northvolt Ett. Zdroj: Northvolt

Švédský Northvolt zahajuje cestu k ekologizaci výroby baterií. Příští rok spustí závod na jejich recyklaci

Švédská společnost Northvolt oznámila plánované spuštění svého pilotního projektu zaměřeného na recyklaci lithium-iontových baterií. Pilotní závod má být zprovozněn v příštím roce, do roku 2022 společnost plánuje vybudovat závod ve velkém měřítku. Konečným cílem je do roku 2030 dosáhnout 50% podílu využití recyklovaných materiálů při výrobě baterií.

Program Revolt, který má být dalším krokem ve vývoji výroby lithium-iontových článků s minimálními ekologickými dopady, představila společnost minulý pátek. Součástí programu, který má být zaměřen speciálně na recyklaci baterií typu NMC (LiNiMnCoO2) a NCA (LiNiCoAlO2), je výstavba pilotní recyklační linky v lokalitě u švédského města Västeras. Ve stejné lokalitě se již nachází demonstrační výrobní linka a výzkumná zařízení Northvolt Labs.

 „Je jasné, že recyklace baterií na konci jejich životnosti je zásadní pro vytvoření detailního modelu pro udržitelné lithium-iontové baterie. Díky tomuto programu bude Northvolt schopen získat cenné materiály z bateriových článků a vrátit je zpět do výrobního cyklu. Recyklace sníží potřebu pro těžbu surovin, zlepší bezpečnost dodávek a sníží ekologické stopy našich článků díky snížení emisí spojených s těžbou surovin.“ – Peter Carlsson, výkonný ředitel Northvolt

Pilotní linka s roční kapacitou 100 tun

Pilotní linka má sloužit jako platforma pro vývoj a ověření recyklačního procesu. Po zprovoznění má zařízení za cíl dosáhnout roční recyklační kapacity 100 tun. V rámci přípravy pro splnění svých cílů společnost v posledních dvou letech vyvíjela metody pro klíčové procesy potřebné pro recyklaci baterií. Zásadních úspěchů bylo dosaženo i díky kolaboraci se švédskou Chalmersovou technickou universitou při optimalizaci procesu hydrometalurgického zpracování. Z baterií mají být získávány vzácné kovy jako například lithium, kobalt, nikl a mangan.

“Pilotní projekt bude stavět na naší dvouleté práci a poskytne nám potřebné nástroje pro posun z výzkumných laboratoří do reálného světa. Poznatky, které získáme z pilotního závodu, budou klíčové pro optimalizaci konstrukce, výstavby a nakonec samotného provozu linky s mnohem větší recyklační kapacitou, která vznikne v lokalitě Northvolt Ett.“ – Emma Nehrenheim, Chief Environmental Officer v Northvolt

Cíl do roku 2030: 50% podíl recyklovaných materiálů při výrobě nových článků

Dlouhodobý cíl pro podíl recyklovaných surovin při výrobě článků, který si Nortvolt pro sebe stanovil, má být umožněn vybudováním mnohem větší recyklační linky v Northvolt Ett. Ta má vzniknout postupným rozšiřováním a navyšováním recyklační kapacity. První část o recyklační kapacitě 25 tisíc tun ročně má být zprovozněna již v roce 2022.

V Evropě se podle Nortvoltu v současnosti nachází recyklační linky s roční kapacitou přibližně 33 000 tun. Existující provozy údajně ale nejsou dobře uzpůsobeny pro efektivní získávání vzácných kovů, které se v lithium-iontových bateriích nachází, a ani nemají potřebnou kapacitu pro zpracování množství baterií, které se na trh díky elektrifikaci uvolní. Podle společnosti má v letošním roce dosáhnout konce své životnosti přibližně 75 000 tun baterií.

Zdroj úvodního obrázku: Northvolt

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(0)
Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se