
Městská společnost připravuje ve Žďáru n. S. stavbu spalovny komunálního odpadu
Městská společnost SATT vybuduje v průmyslového zóně na okraji Žďáru nad Sázavou spalovnu komunálního odpadu a dotřiďovací linku. Město tak reaguje na budoucí zákaz ukládání využitelného odpadu na skládky. Přínosem bude i výroba elektřiny a stabilizace ceny tepla, řekl starosta města Martin Mrkos (STAN, za Žďár-živé město). Ve žďárském zařízení na energetické využití odpadů (ZEVO) bude možno ročně spálit 40.000 tun odpadu. Odhadované náklady na stavbu jsou 1,4 miliardy korun. Ve zkušebním provozu by mohla být spalovna spuštěna v posledním čtvrtletí 2029.
"Díky ZEVO se město vyhne sankcím za skládkování, odpad se bude po důsledném vytřídění likvidovat v místě vzniku, čímž sníží dopady na životní prostředí. A navíc vyrobí vlastní energii, čímž posílí svou nezávislost a stabilizuje ceny tepla. Nesmírně důležité je také to, že jde o regionální komunální projekt. Nepůsobí zde žádný soukromý subjekt, který by si ze Žďáru a obcí v regionu udělal vazaly," uvedl Mrkos
Záměr stavby spalovny nyní prochází posuzování dopadů na životní prostředí. „Sami usilujeme o to, aby byla při hodnocení uplatněna takzvaná velká EIA, která je ve zkoumání důkladnější. Chceme jasně ukázat, že projekt vyhovuje nejpřísnějším kritériím," řekl ředitel společnosti SATT Petr Scheib. Náklady na výstavbu by mohly přibližně ze 45 procent pokrýt dotace ze Státního fondu životního prostředí.
Budova ZEVO vyroste v průmyslové zóně na okraji města. "Nároky na podobné energetické projekty jsou velmi vysoké a stále se zpřísňují. Žďárské ZEVO bude vybaveno nejmodernějšími technologiemi, které zachytí hluk i zplodiny, takže nijak nezatíží okolí. Například bunkr na příjem odpadu je podtlakový, žádný zápach neunikne," popsal budoucí zařízení Rostislav Dvořák (KDU-ČSL), předseda představenstva SATT a místostarosta Žďáru nad Sázavou. Budova včetně komínu podle něj nebude rušit panorama města, a to ani při pohledu ze Zelené hory.
Do spalovny bude podle záměru denně přijíždět nejvýš 15 nákladních aut. "ZEVO denně obslouží maximálně deset až patnáct nákladních vozů, díky budoucí propojce a poloze v průmyslové zóně přitom většina nákladních aut odbočí do areálu ještě před vjezdem do města," doplnila mluvčí žďárské radnice Blanka Sobolová.
Mohlo by vás zajímat:
A maj připojitelnost, smím-li se ptát?
Jakou připojitelnost máte na mysli? Vedle plánované lokality je rozvodna 110 kV, tam kapacita na 2 MWe určitě bude, horkovod je cca 1 km daleko, a to není "žádná" vzdálenost.
Na 10 tisíc tun odpadu je zhruba 1 MWe. Takže spíše 2x tolik. A vzhledem k přístupné mapě připojitelnosti vn to moc nadějně nevypadá. Fascinuje mě, že si obce pořádaj referenda o kdesčem, dohádají se u toho do krve často, a pak přijdou za DSO - a nemáme, nashledanou.
Tepelný výkon bude 8,2 až 8,4 MW a svorkový elektrický 2,1 MWe, čistý bez VS 1,5 MWe viz diskuze k příspěvku ZEVO na městských stránkách FCB (https://www.facebook.com/search/top?q=město%20žďár%20nad%20sázavou).
Velmi rozumné řešení nevytříditelného komunálu. Teplo a EE.
No akorát s cenou si asi moc hlavu nelámali...
Inspirace je jasná .. Komořany (cena za kt).. Jenže trojčlenka zde úplně neplatí a s takto "malým zařízením" se dostanou spíše na 2,5 MiléhoJardy.
No a 2029 zkušební provoz je také utopie..
Jinak ale držím palce... Jen aby byly ruce - zhotovitelé :)
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se