30. červenec 2019
Aktuální výroba v ČR
Vláda chce pověřit správou daně z neočekávaných zisků ERÚ, ten s tím nesouhlasí

Vláda chce u energetických firem pověřit správou mimořádné daně z neočekávaných zisků, kterou v pátek schválili poslanci, Energetický regulační úřad (ERÚ). Ten s tímto úkolem nesouhlasí. Podle úřadu jde o daně, na jejichž správu nemá kompetence ani vybavení. ČTK to sdělil mluvčí ERÚ Michal Kebort.
„ERÚ nesouhlasí s tím, že by měl být správcem těchto odvodů, o důvodech úřad informoval vládu ve svých dopisech zaslaných již v minulém týdnu,“ řekl dnes Kebort.Podle úřadu je odvod nadměrných zisků už ze své povahy daní a podle návrhu se má řídit podle daňových předpisů. „ERÚ nemá v oblasti daní žádné kompetence, informační systémy a zkušenosti, přitom jde o požadavek na výběr desítek miliard se zahájením do několika týdnů. Za tak krátkou dobu nelze vysoutěžit a vybudovat potřebný systém ani sehnat kvalifikované pracovníky,“ uvedl mluvčí. Podle něj by to ohrozilo výběr miliardových prostředků do státního rozpočtu. Úřad zároveň odmítá ustanovení v důvodové zprávě návrhu zákona, podle něhož jde o cenovou regulaci. „Ceny, za které výrobci prodávají, nejsou žádnou regulací stanoveny. Daněny mají být veškeré výnosy výrobců nad určitou hranici, což přímo odpovídá definici daně,“ řekl mluvčí. Materiál k mimořádné dani z neočekávaných zisků počítá podle důvodové zprávy také se záložní variantou, kdy by do správy odvodů byla zapojena Finanční správa ČR. Sněmovna schválila daň z neočekávaných zisků v takzvaném daňovém balíčku. Dopadne na energetické, petrolejářské či těžební firmy a banky od příštího roku. Příjmy z daně mají sloužit k pokrytí mimořádných nákladů, které stát bude mít v souvislosti se stanovením maximálních cen energií. Platit má po dobu tří let od příštího roku do roku 2025. Sazba daně bude činit 60 procent. Návrh musí ještě schválit Senát a podepsat prezident. Daň by měla podle vlády v příštím roce vynést 85 miliard korun a počítá s ní už návrh rozpočtu na příští rok. Ministerstvo financí odhaduje, že na kompenzaci maximálních cen energií bude potřebovat zhruba 100 miliard korun. Další peníze chce získat na odvodech z výroby elektřiny.
Mohlo by vás zajímat
30. červenec 2019
25. září 2019
26. září 2019
24. říjen 2019
23. duben 2020
31. prosinec 2020
29. březen 2021
Komentáře (14)
ERÚ některé své úkoly nezvládá, jako např. zodolnit systém proti opakování Bohemky, ale u téhle zákonné kompetence s ním souhlasím. Jinak je to ovšem jedno, příští rok mimořádné zisky nebudou, daně optimalizovány, v knihách uklizeno.
Před pár hodinami zveřejnili daňový dopad na opatření, která doporučuje NERV:
- zrušení slev v jízdném před rok 2018 .....................................................3,3mld Kč
- zrušení podpory stavebního spoření ....................................................4,2mld.
- slučování, snižování počtu a revize v úřadech a ústavech ...... 15,0 mld. Kč
- revize samospráv, slučování obcí .........................................................10,0mld. Kč
- snížení počtu vězňů ......................................................................................3,0mld.
- redukce v policii ..............................................................................................3,3mld. Kč
- nezavádění výchovného do důchodů ..................................................19,0mld. Kč
- zkrácení rodičovského příspěvku ...............................................................6mld.
- zvýšení poplatků za těžbu nerostů ...........................................................jednotky mld.
- zrušení nadbytečných finančních institucí státu .............................7,5mld. Kč
- zdražení dálničních známek 2x, mýtné ...............................................desítky mld.
- snížení počtu lidí v exekuci - přesun do oficiální ekonomiky ..........?
- revize spotřebních daní, daň na víno nyní není ..........................desítky mld. Kč
- návrat superhrubé mzdy, daň z příjmu na 19% ................................90-100mld. Kč
- sleva na manželku - zrušení .........................................................................4,7mld. Kč
- Omezení/zrušení daňových výjimek a úlev ..........................................desítky mld.
- Zvýšení daně z nemovitých věcí ..................................................................jednotky mld.
I kdyby windfall tax nevyšla a bylo dotáhnuto do konce polovina výše uvedeného, strukturální schodek 200 mld. Kč by zmizel.
Naprosto souhlasím s návratem superhrubé mzdy, jak bylo dojednáno při jejím zrušení. Souhlas i se zvýšením daně z nemovitostí, považuji jí za jednu ze spravedlivých daní, zabíráš tu místo, plať. Policie by zefektivnit chtěla, stejně jako soudnictví a celá státní správa, ale peníze bych policii nebral.
Windfall tax v nějaké podobě asi vyjde, ale 70€ pro JE bude pmn ústavním soudem zrušeno. Pokud bude schváleno, možná ani nepůjde ke schválení. Jádro má v ČR pouze ČEZ. ČEZ má 30% minorit. Stát se pokouší silou své zákonodárné moci (stanovením nerovných podmínek pro výrobce el.) přesunout zisk k sobě. V podstatě se jedná o legalizaci krádeže. To by v právním státě projít nemělo.
Když mohl tento stát ukrást IPB, tak o právním státě nelze mluvit.
V tomto jsem celkem optimista, pokud by v ČR bylo více vlastníků jádra, asi by 70€ šlo obhájit, takto se evidentně jedná o okradení spoluvlastníka.
Oni už jsou připomínky i z úřadu vlády ( odbor kompatibility s Evropským právem) a sněmovna měla být upozorněna že "dvojí daňové/odvodové zatížení téhož je velmi obtížně hájitelné", to je nepotvrzená informace.
Mě přišly velmi zajímavé návrhy na sloučení obcí a obecně úklid v samosprávách, kdy v nejmenších vesnicích je problém vůbec sehnat kandidáty do 7 členných zastupitelstev. Dtto proškrtat slevy a pravidla pro určování základu pro výpočet daní - tam je prostor pro desítky mld. Kč aniž by se změnily sazby daně. A v sazbách DPH je také díky Alenky Instagramové nepřehledno.
Daně z nemovitosti je u nás velmi malá a její příspěvek by se měl zvýšit násobně. Leckdo přišel v 90tkách snadno k majetku (bývalí papaláši) a 30let bohatnou a "dělají machry" (řečeno slovy Bohumila Stejskala z Dědictví).
Rozhodně by neměli rezignovat na výnosy typu 1-5 mld., protože v součtu několika opatření dojdeme k desítkám mld., které si nyní musíme půjčovat. Dluhy by měly mít jednorázový charakter a být investiční povahy, ne do spotřeby - obecná floskule, ale stále platná.
No a proč zrušili EET, 13 mld. Co půjčka 10 mld. na Ukrajinu co budou platit vnoučata, 2 biliony na nová letadla z USA. Umí se šetřit jen na těch co už nic nemají. Proč deficit 300 mld. v rozpočtu, když je inflace 18%? A tak je možné pokračovat.
Vy asi máte trochu problém s počty za 2 biliony pořídíte raketoplán, zjistěte si kolik F35 stojí a hlavně ve kterém roce se začne platit, napovím po skončení pronájmu gripenů kde je možná ještě 2 letá opce
Celková částka za 24 letounů F35 za celou dobu jejich předpokládané životnosti je cca 340 miliard Kč v dnešních cenách. Což je o 180 miliard víc, než za Gripen NG.
Jen valorizace důchodů mezi 2022 a 2023 je 80 mld , důchody celkem 700 mld to jen pro porovnání s celkovým rozpočtem, to uneseme...
Ale pan Zdeves je jiný kabrňák ten by dal 2 biliony a měli bychom i letadlovou loď
Neuneseme. Na F35 nemáme, a v podstatě je to 180 miliard jen za VLO (a to ještě jen při použití vnitřní pumovnice), protože v ostatních parametrech je na tom např. Gripen NG téměř stejně, občas i výrazně lépe.
Navíc jeden podstatný parametr, který si téměř nikdo neuvědomuje - když bude skoro celá Evropa mít F35, čím se bude lítat v případě, že bude F35 uzemněna kvůli nějaké závadě? A že už jich bylo.
Feliz navidad: Souhlasím s vámi v tom, že mít v letectvu i moderní Gripeny by dávalo smysl. Až to Osmani dovolí, bude Švédsko alianční zemí a kromě Brazílie by celosvětově byly používány i dvěma zeměmi NATO.
Po vojenské stránce jsou lepší švédské stíhačky pro obranu území, F35 spíš na útok (dobrý vzkaz směrem na východ, o kompatibilitě s Finy a Poláky nemluvě.. O provozních parametrech je celkem známo, že Gripeny jsou levnější. Nicméně letectvo by mohlo jít i cestou být větší o jednu letku Gripenů E. Neumím však posoudit, jestli se dá nějak říznout do projednávaných dvou letek F35, pro letectvo jsou dvě letky minimum a hraje v tom roli i předpoklad toho, že vždy je nějaká stíhačka v opravě a údržbě - mimo službu.
Podobně zajímavé je to s výstavbou nové tankové brigády ;-) . A pokud do 10 let už naše armáda a letectvo nebudou muzeum sovětské techniky, kterou mohou efektivně rozpustit na frontě Ukrajinci, osobně se mi taková představa líbí. Tatra defence vehicles v tomto smyslu už navyšuje výrobu na dvojnásobek počtů .
Nejde o to kolik stojí letadla, ale co stojí to okolo co se musí pořídit a co se musí s nimi provozovat. A to je ta experty odhadovaná cena.
Odkaz na článek o způsobu výstavby tankového praporu.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.