Domů
Větrné elektrárny
Německo identifikovalo další lokality pro větrné elektrárny v Severním a Baltském moři
Offshore větrný park Riffgat, Německo. Zdroj: EWE
Zdroj: EWE

Německo identifikovalo další lokality pro větrné elektrárny v Severním a Baltském moři

Německé ministerstvo vnitra v novém návrhu plánu na rozšíření větrných elektráren na moři vyčlenilo další prostor pro tyto zdroje v Baltském a Severním moři. Nové plochy se nacházejí stále ve větší vzdálenosti od pobřeží a z velké části v přírodních rezervacích. S omezeními musí počítat i ostatní uživatelé moře, především lodní doprava. Informoval o tom list Tagesspiegel.

Německé ministerstvo vnitra (BMI) předložilo ke konzultaci revidovaný návrh nového plánu územního rozvoje pro německé vody Severního a Baltského moře.

Plán, který byl naposledy revidován v roce 2009, vymezuje oblasti pro různá využití, jako jsou lodní doprava, rybolov, výstavba větrných elektráren či ochrana přírody.

První návrh z listopadu vyvolal vlnu kritiky, protože nový prostor pro větrnou energii byl zvolen především na úkor přírody, zatímco ostatní, tradiční využití nebylo téměř nijak omezeno.

Současný druhý návrh nepřichází s velkými změnami, nově označuje části tzv. Doggerské lavice, rozsáhlé písčiny v mělké oblasti Severního moře, za další prioritní oblast pro rozvoj větrné energetiky.

Poloha mělčiny Dogger Bank. Zdroj: Wikimedia Commons / NASA / CC0

Podle ekologických organizací musí tato oblast zůstat nevyužívaná. V návrhu se však uvádí, že Doggerská lavice je vhodná pro umístění větrných elektráren a měla by poskytnout dodatečný potenciál čtyř až šesti gigawattů instalovaného výkonu, pokud to bude možné způsobem šetrným k přírodě.

Další oblasti pro větrnou energii mají být rozvíjeny povolením společného využívání. Ve vnějších oblastech větrných elektráren by například mělo být možné pasivně lovit ryby, tj. pomocí rybích pastí a košů. Podle návrhu se však zkoumá i povolení aktivního rybolovu s využitím sítí.

Rovněž lodní průmysl bude muset pravděpodobně přenechat větrným elektrárnám některé oblasti. Po jedné oblasti v Severním a Baltském moři bude od roku 2030 nově vymezeno jako prioritní oblast pro větrnou energii, pokud Spolkové ministerstvo dopravy do konce roku 2025 neprokáže, že tyto oblasti jsou potřebné pro lodní dopravu ze závažných důvodů.

Německo do roku 2030 plánuje realizovat přes 12 GW offshore větrných elektráren

V současné době využívané platformy zajišťující usměrnění střídavého proudu z větrných elektráren pro přenos stejnosměrným (HVDC) kabelovým vedením na pevninu. Zdroj: TenneT

Revizí plánu územního rozvoje chce BMI zajistit oblasti potřebné k realizaci politických usnesení, tj. dosažení 20 GW instalovaného výkonu offshore větrných elektráren do roku 2030 a dále 40 GW do roku 2040. Rozšíření využívání větrné energie na moři má "mimořádný význam pro dosažení německých a evropských cílů v oblasti ochrany klimatu", uvádí se v odůvodnění.

Ke konci roku 2020 bylo v Německu v provozu 7,8 GW instalovaného výkonu offshore větrných elektráren. V rámci Evropy tak Německu patří druhé místo za Spojeným královstvím.

Pro letošní rok nejsou v Německu plánovány žádné další projekty offshore větrných elektráren. Od roku 2022 by měly být realizovány projekty, které uspěly v aukcích z let 2017 a 2018. Ty postupně do roku 2025 navýší instalovaný výkon na 10,8 GW.

Pro dosažení nového cíle 20GW do roku 2030 budou od letošního roku konány další aukce pro elektrárny, které by měly být uvedeny do provozu od roku 2026.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(17)
richie
10. červen 2021, 10:05

Posledne dva tyzdne dodavaju VTE v Nemecku menej ako 10% instalovaneho vykonu - a to aj offshore VTE (s vynimkou dvoch dni, ked to vytiahli az na takmer 13% a par hodin az na takmer 24%).

Poslednych par dni je to este horsie a vykon sa potaca okolo 1% alebo este menej.

Uz teraz je instalovany vykon VTE na urovni cca 85~120% celkovej dennej potreby.

Otazky:

Kolko uzemia este chcu zastavat VTE?

Kto ich bude zalohovat, ked nebude fukat ako posledne dni?

Ako prenesu ten vykon tam kde treba, ked este stale nemaju dokoncene prepoje na juh?

A kto zaplati eletrinu (prevadzku/reziu) ked bude fukat vsetkym naokolo a vyroba bude na urovni 300% potreby?

Slavomil Vinkler
9. červen 2021, 07:57

No plošina zhruba mezi Dánskem a Skotskem je to Německé?

Emil
9. červen 2021, 08:11

Malou oblastí do ní zasahuje i německá výlučná ekonomická zóna, je to vidět zde: en. wikipedia. org/wiki/Exclusive_economic_zone_of_Germany#/media/File:Karte_Naturschutzgebiete_in_der_deutschen_ausschlie%C3%9Flichen_Wirtschaftszone. svg

Martin Hájek
9. červen 2021, 08:07

Už i v Severním moři evidentně začíná být těsno. Pokud ta vyznačená oblast je vhodná pro 4 až 6 GW, tak tedy nevím, kam chtějí zelení přátelé narvat ty stovky GW, když navíc i proti tomuto místu protestují (jako ostatně téměř proti všemu).

JD
9. červen 2021, 09:21

Capacity Densities of European Offshore Wind Farms:

https://www.msp-platform.eu/practices/capacity-densities-european-offshore-wind-farms

Německu to teď vychází na nějakých 5 - 6 MW / km2.

blaha.p
9. červen 2021, 09:43

Cela EU spotřebuje cca 3500 TWh/rok z toho už dnes je z OZE cca 1200 TWh/rok (podíl 35%). Při aktuální technologiích je max. pro OZE někde na úrovní 65-70% tzn. že do roku 2040 je potřeba nahradit JE a fosilní energie v objemu cca 1200 TWh.

Velkou část bude pomocí FVE, která má obrovský potenciál i v ČR kolem roku 2040 bude FVE v ČR vyrábět mezi 20-30 TWh/rok.

Lokalit vhodných pro offshore VTE je v Evropě dostatek (pobřežní vody Portugalska, Španělska, Francie, Polska, Švédska, Pobaltí, Itálie, Řecka. Instalovaný výkon offshore VTE = 100 GW = cca 400 TWh/rok.

Josef
9. červen 2021, 09:58

Mýlíte se pane Blaho el. energie není energie celková ale jen zhruba 1/5 až 1/6 celkové spotřeby. Pokud chcete 100% oze rozhodně to není o nějakých 1200TWh roční výroby v EU počítejte s řádově vyšší výrobou.

blaha.p
9. červen 2021, 10:49

Ty jsi Josefe asi nepochopil co je CO2 neutrální, neznamená to 100% veškeré energie z OZE, ale je to i vysazování lesů, a samozřejmě budoucnu záchyt produkce CO2. Evropa může být klidně CO2 neutrální s podílem 70% OZE na energiích.

Josef
9. červen 2021, 13:59

Jak vidím říkat hlouposti je Vám vlastní, když ten les vyroste, tak se pokácí a všechen CO2 je zpět v atm. Lesy žádné CO2 nezachytí, pouze jednorázově když zvednete jejich plochu a to je přechodné z toho vyplývá, že musíte mít takovou výrobu bezemisní energie, která odpovídá celkové spotřebě energie v ČR například 330TWh energie z toho elektřina je pouze cca 70TWh ročně. Vy neznáte ani základní pojmy jako je koloběh CO2 v přírodě. Zkuste si občas přečíst i něco jiného než zelenou ideologii.....

Milan Vaněček
9. červen 2021, 14:19

Pane Bláha, Josef číst umí, ale co je to uhlíková neutralita nepochopil. Stejně tak nechápe i rozdíl (třeba v automobilu) mezi energií elektrickou a energií chemickou a účinností jejich přeměny na pohyb vpřed.

Je to marný.

blaha.p
9. červen 2021, 14:54

Josefe, to je zajímavá josefovská novátorská teorie, ale musím tě zklamat, věříš jí jen ty. Tvojí myšlenku si musím zapamatovat (Lesy žádné CO2 nezachytí) to je stejně pravda jako, že Země je placatá. Říká ti něco pojem fotosyntéza, myslíš si, a co spad listí, větví a celých stromů, jejích rozložení a tím ukládání uhlíku do půdy, byl jsi někdy vůbec v lese? Že ty jsi při biologii hrál piškvorky? Ikdyž u tebe bych řekl, že střední škola asi neproběhla, že? Ale i v přírodopisu se to bralo, myslím že tak 4. třída. Chceš něco o fotosyntéze poslat, samozřejmě z té 4. třídy, aby jsi to neměl těžký.

Omega
9. červen 2021, 17:08

Tady se mýlíte vy p. blaha.p.

CO2 neutrální = zrušit veškerý dovoz/těžbu ropy/plynu/uhlí v EU. Lesy(biomasa) se nepočítají, jejich CO2 cyklus je příliš krátký a CO2 neutrální.

Zachytávat CO2 a skladovat podzemí = jenom přesuneme problém o pár let do budoucna (stačí jeden malý otřes půdy a natlakované CO2 z podzemí unikne zpět).

Takže si položte otázku, zda skutečně chceme být CO2 neutrální (tj. jezdit na elektřinu, plasty vyrábět z biomasy, na topení používat elektřinu a teplo z léta uložené v tepelných zásobnících na zimu ....), nebo to jen chceme nahlas deklarovat.

Lubos Vozar
9. červen 2021, 09:09

Ako poznamenal pan Emil, tie 4 - 6 GW su planovane v Nemeckej ekonomickej zone Dodger bank. Nemci maju len malinku cast, vacsina patri UK.

Ivan Novák
9. červen 2021, 11:13

Pokud mají při ovlivňování globálních změn klimatu nějaké cíle smysl, musí být globální. Německé nebo evropské nestačí, zejména když se Čína, USA a rozvojový svět chovají, jak se chovají. Neboli, jedná se o přípravu na další úřední přerozdělování peněz netržně vyždímaných z občanů EU.

Mělčina Dogger Bank je geologicky mladá a zřejmě stále pracuje, v r. 1931 byla epicentrem zemětřesení magnituda 6,1, největšího v britské historii. Vyplývající riziko jistě jde technicky i finančně zajistit, jen to holt bude dražší.

Mimochodem, Nordstream 2 je bez cavyků a kompenzačních opatření pokládán přes oblast chráněné mořské přírody Natura 2000 Pommersche Bucht, Německem vyhlášenou v r. 2017. Když je vůle, cesta se najde, nečekám, že by dopadl jako Poláci v Dánsku. A proto, objektivně správné řešení pro splavnění českého Labe pod Střekovem jsou dva stupně vymyšlené už před několika desítkami let, aktuální břehové kytičky i všechen předchozí povyk a tlak na hledání technických variant jsou jen záminka odporu, v němž se uplatňují i motivy ekonomické a zahraniční konkurence, o výpalném a politicky poháněném všimném z peněz ŘVC nemluvě.

Milan
9. červen 2021, 12:29

Zelené šílenství je postavené na mylném předpokladu, že můžeme ovlivnit klima, podle našeho přání. Takže klimatické cíle nedávají vůbec smysl. Jde jen o dobře postavený stroj na peníze (jen pro někoho)

Miloslav Černý
11. červen 2021, 08:14

Měl by jste si odpovědět na otázku, co způsobilo nástup nejrychlejšího zrychleného oteplování planety země od hromadného využíváni energie včetně fosilních paliv, které tady nikdy v historii nemělo obdoby.

Vinkler
11. červen 2021, 21:49

Víte p. Černý oni ty důkazy jsou jen ve formě statistické korelace. Ve zbytku je hodně víry.

Platí dvě věty::

Podle Churchilla, který pravil, že věří jen té statistice, kterou si sám zfalšuje.

A taky se při korelaci velmi špatně odlišují příčiny a důsledky.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se