Domů
Větrné elektrárny
Obyvatelé Kolovče u Domažlic budou 26. února hlasovat o větrných elektrárnách
větrný park

Obyvatelé Kolovče u Domažlic budou 26. února hlasovat o větrných elektrárnách

Obyvatelé Kolovče na Domažlicku se 26. února v referendu rozhodnou, zda chtějí, aby na okraji městyse vyrostly dvě větrné elektrárny. Plánuje je tam karlovarská firma meridian Nová Energie s.r.o. Část obyvatel 150 metrů vysoké stožáry. Investor nabízí Kolovči finanční kompenzace. Zastupitelstvo a vedení městyse chce odpovědně rozhodnout legitimní formou podle toho, jak se v místním referendu vyjádří většina občanů, uvedl dnes na webu městyse starosta Václav Pergl (za STAN).

Referendum se mělo konat už počátkem loňského prosince, ale muselo být odloženo kvůli nouzovému stavu. „Bude se konat o v sobotu 26. února od 08:00 do 18:00 v budově úřadu městyse,“ uvedl starosta. O termínu rozhodli ve čtvrtek večer zastupitelé Kolovče. Plebiscit bude platný, pokud se ho zúčastní minimálně 35 procent z více než 800 oprávněných voličů.

Starosta žádá na webu obyvatele, aby jich přišlo k urnám co nejvíce. „Přijďte, prosím, pokud možno všichni vyjádřit hlasováním svůj názor na to, zda nabízený projekt výstavby dvou větrných elektráren v Kolovči podpořit a přijmout do rozpočtu nemalou finanční kompenzaci využitelnou pro rozvoj naší obce,“ uvedl. Bližší informace k projektu obdrželi lidé do schránek už loni v listopadu a dokumenty jsou i na stránkách městyse.

Podle informací investorské firmy má být výška tubusu elektrárny 150 metrů, délka listu 75 metrů a výkon 4,3 MW. Větrníky, jejichž stavba trvá asi měsíc, by po dobu minimálně 20 let stály asi kilometr od obce. Stálý zábor má být pro oba tubusy 2000 metrů čtverečních. S vlastníky pozemků začne investor jednat až po vyjádření obce. Po ukončení životnosti a likvidaci elektráren uvede pozemky do původního stavu.

Pokud obec projekt schválí, dostane při uvedení vrtulí do provozu jednorázově dva miliony korun a každoročně pak kompenzace po dobu provozu elektráren, v součtu 21 milionů Kč. Peníze by šly na rozvoj, krytí většiny nákladů na systém odpadů a spolkům a sdružením.

Dvě stejně vysoké elektrárny už fungují tři roky v Plzeňském kraji v Damnově, části města Bor na Tachovsku. Vedení obce, veřejnost a spolky v místě s výstavbou souhlasily a nemají s provozem zásadní problémy, uvádí se na webu městyse Koloveč. V kraji stojí od roku 2013 ještě padesátimetrový větrník u Dožic na jižním Plzeňsku. Další plány jsou ve Stříbře a v nedalekém Kostelci. V regionu už se jednou konalo referendum o stavbě tubusů, a to v březnu 2014 ve Střížovicích na Plzeňsku, v němž lidé větrníky odmítli.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(78)
Vladimír Šťastný
15. leden 2022, 07:23

Tak pokud to bude pouhý kilometr a obec leží ve směru převažujících větrů, tedy těch západních, tak mají obyvatelé o poslech postaráno. Když bavorští starostové začali používat pravidlo 10h, věděli proč to dělají. V případě, že obec opravdu leží na závětrné straně od strojů, je i dvojnásobek této vzdálenosti málo.

Miloslav Černý
15. leden 2022, 10:15

Mít levnou a v dostatečném množství elektřinu a zároveň disponovat v dnešním světě ideálním prostředím bez vnějších vlivů je neslučitelný. S tím se potýkali i minulé generace tak se nedá vyloučit ani pro ty příští.

Vladimír Šťastný
15. leden 2022, 11:20

Takový detailek je v tom, že ty VtE tu levnou a v dostatečném množství produkovanou elektřinu nedávají ani náhodou. A další věc je ta, že když jejich vnější vlivy budou v obci přes čár a vám to bude vadit, už svůj dům neprodáte za rozumnou cenu a zůstanete tam jako v pasti.

De Carbon
15. leden 2022, 11:40

Dalnice, zeleznice, fabriky, letiste, skladku, elektrarnu, hute, koksovnu, strelnici, skolu atd. nikdo nechce mit v sousedstvi. Ale zaroven to kazdy chce mit v dosahu max 20 minut jizdy autem a parkoviste primo pred vchodem. Nejak se musi kazdy trochu prizpusobit.

Vladimír Šťastný
15. leden 2022, 11:46

Už se stalo, máme kolem sebe 24ks strojů VtE, investor by nám to chtěl zahustit o další desítky. Když lidi z města tvrdí, že jim ten hluk nevadí, proč to nestaví tam?

De Carbon
15. leden 2022, 11:52

A vy byste bydlel v rusnem meste kde jezdi tramvaje pod oknem? Ale kdyz jedete do Prahy, tak tu tramvaj samozrejme pouzijete.

Josef
15. leden 2022, 12:20

Hluk je bohužel všude kolem nás a ve městě je i vyšší hladina hluku než je v okolí VTE. Pokud by však každá obec ve svém katastru povolila 2MWh VTE tak to znamená při počtu 6253 obcí instalovaný výkon 25012MWh, jedna 2mW VTE vyrobí za rrok 0,0043 TWh, takže tato množina VTE by za rok dala 53,7TWh, to je proti roční spotřebě 74TWh pro Čr opravdu zajímavý potenciál. Bydlím poblíž Ledvicé ele a jak ele tak důl jsou taaké slyšet......

De Carbon
15. leden 2022, 12:46

Mame kamenolom pobliz a slysime chroustat drtic a jine zvuky. Tu a tam take odstrel. Drive to bylo male zemetreseni, dnes uz jen takova silvestrovska petarda. Kdyby ty zvuky prestaly, tak by bylo neco spatne.

ll
15. leden 2022, 16:40

Opět demagogie, všem oříznivcům VtE bych postavil vrtuli u baráku, by tě humor přešel. Ty přizpůsobit, já budu poslouchat randál a ty budeš neustále mlejt o výhodnosti. Mně stojí vrtule 1,5 km on baráku, neustále je slyšet šum. Ti co bydlí blíže poslouchají pěkný svist. Jsem rád, že jsme územkem zakázali stavbu VtE na celém katastru. Do ČR VtE nepatří.

De Carbon
15. leden 2022, 14:23

Tak ten dum prodejte ted a az se VtE postavi, zase odkoupite za lacino. Vydelate. Nebo tomu neverite?

Franta Jetel
15. leden 2022, 15:08

To je tak stupidní názor, jako kdybych ti radil, že máš ve finanční nouzi prodat ledvinu. Až na tom budeš líp, koupíš si tu svoji zpátky. Nebo koupíš jinou, vždyť je to přece podle tvého myšlení jedno.

Ale typické. Nudíš se v panelákovým 3+kk tvých rodičů a místo abys psal úkoly, jen hloupě trolíš a mudruješ jiným do života.

ll
15. leden 2022, 17:31

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze

Tvoje argumenty jsou jak od chovance Jedličkova ústavu.
.

Myslitel
20. leden 2022, 15:16

Postavit všem příznivcům vrtuli u baráku je skvělý nápad.Oni u toho bydlet třeba nebudou,ale my to budeme muset strávit.Já mám dost podobný problém.Jsem z Bělé nad Radbuzou a taky nám chtějí postavit vrtuli kousek od baráku na Černý Hoře (máme tam chalupu).V Běý už jednání bylo,ale hlasovat občany nenechali.Hlasovali jen zastupitelé.Hlasovani dopadlo 6 pro,3 proti a 3 se zdrželi.Nejhorší je že se zdržel i myslivec,což mi přijde dost divný protože na Černý Hoře je pásmo kudy táhnou ptáci.Další věc je armáda.Bylo by dobře kdyby to vadilo radaru na Velkém Zvonu.Už jsem jim psala a napsali mi že o tom ještě nic neví.Další věc je vzdálenost od obydlí.Má být alespoň 2km,a tohle je asi 950 m(napsal mi z tý firmy co to chtějí postavit-hroznej debil).V Německu zavedli pravidlo 10 h, což je že vzdálenost musí být 10x tolik co měří ta elektrárna.Takze to nesplňuje"kritéria,,.A to že bude elektrika levnější je véééééééééliká blbost,a to že peníze z těch elektráren půjdou na zvelebení města, tomu se vůbec nedá věřit.Nejvic si na tom náměstí kapsu starosta, (a možná že jsou zastupitelé takže je to hrozná blbost, větší jsem v životě neviděla.

Josef
15. leden 2022, 19:29

Větrné elektrárny by se měly stavět zejména v těsném okolí velkých měst, protože tam maji u obyvatel velkou podporu. Ideáním místem pro instalovaní obří VTE je podle mého názoru Petřín

De Carbon
15. leden 2022, 19:43

VtE se nestavi tam, kde zije urcity typ lidi, ale kde jsou vhodne povetrnostni podminky. Nesmite tolik podlehat negativnim emocim. To prinasi dalsi zavaznejsi poruchy.

Vladimír Šťastný
16. leden 2022, 07:13

Vhodné podmínky získáte snadno tím, že zvýšíte celkovou výšku VtE. Když budete stavět 250-300m věže, klidně to můžete zapíchat v Praze a vyrábět to bude .

De Carbon
16. leden 2022, 07:41

Stejne dobry napad jako stavet lyzarske stredisko na Sahare. Je vam dobre?

Vladimír Šťastný
16. leden 2022, 15:43

De Carbon Jsem naprosto v pohodě. Odpověděl jsem pouze ve stejném duchu, jako vy.

Josef
16. leden 2022, 22:17

Víte ono je krásné podporovat VTE když to má mí za domem někdo jiný jinak povětrnostní podmínky jsou na Petříně poměrně dobré pro VTE na 130 metrových stožárech úplně Ideální. Nakonec Praha se nechala slyšet že chce být zelená tak doufám ,že už brzo budou v Kunratickém lesy vysazeni vlci a medvědi Prahu protká les VTE a na malostranských střechách budou naistalovány FV panely. Krom toho také doufám , že se Praha odstihne od hnusných fosilních zdrojů a když nebudou podmínky pak Pražáci budou poctivně bez el. energie mrznout ve svých bytech , oni k tomu totiž směřují ty programy politických stran, které v Praze vyhráli a já jsem v zásade proto , aby volič dostal to co si přeje ten Pražský to koneckonců potřebuje jako sůl , protože si většinou nevidí na špičku nosu.

Myslitel
20. leden 2022, 15:23

U nás na chalupě (Černá Hora)má stát druhá elektrárna.Za prví je to moc blízko obydlí (950m).Má to být alespoň 2 km.Za druhý je tam pásmo kudy táhnou ptáci.Za třetí mělo by to vadit i armádě (radar Velký Zvon).Za čtvrtý je to blízko lesaa(hluk).Jsou to hrozní nedobří lidé.(nemůžu říct sprosté slovo).

hellokitty
15. leden 2022, 11:29

pride mi divne, ze by si na to nezvykli, ja som istu dobu zil vedla pomerne rusnej hlavnej cesty, kde bol provoz aj v noci a asi prve 2 tyzdne som nemohol spavat a potom si moje telo vytvorilo zvukovy filter a uz som ten ruch prestal vnimat

urcite by som si na to zvykol rychlejsie ako napr. na to ked tu v obci niekto este stale ma kotel na tuhe paliva, to ked zatopi tak staci jeden taky dom, aby zasmradil celu ulicu, na to si fakt asi nezvyknem nikdy

Vladimír Šťastný
15. leden 2022, 11:52

Proč bych si na to měl chtít zvykat? Šel jsem bydlet na hory právě kvůli tomu, abych pokud možno nemusel poslouchat nic. Postupem doby mi kolem vsi vystavěli 24 strojů VtE, s tím nic neudělám a zvyknout jsem si musel, ale hrozí výstavba desítek dalších a přitom jsme podle Zásad územního rozvoje Ústeckého kraje v klidové zóně s několika úrovněmi ochrany přírody. Nám reálně hrozí, že místo alespoň relativně klidného území budeme žít v průmyslovém parku.

De Carbon
15. leden 2022, 12:05

Takze kdyz se pan nekam nastehuje, tak vse kolem v sirokem okoli musi zustat netcene. Zrejme byli vasi predkove slechtici s rozsahlym panstvim. Nebo kde berete ty zcestne naroky?

Karásek Pavel
15. leden 2022, 14:31

A v kteréže obci u těch Kryštofových Hamrů bydlíte, že je tam ten imaginární hluk? Pochlubte se.

Miloslav Černý
15. leden 2022, 14:39

Vývoj světa zastavit nejde. V minulosti se začala stavět infrastruktura, rozšiřovaly se města, zvyšovala se životní úroveň podmíněním ekonomicky dostupné, bezpečné energie a těžko lze do budoucna předpokládat, že bude snaha z tohoto trendu nějak výrazně slevit. Těmto třecím plochám se úplně vyhnout i při nejvyšší snaze nedá. Bude to vyžadovat ústupky a optimalizaci bez nežádoucího tunelování. Němci si svojí cestu zvolili. Všechny cesty vedou do Říma. Nám zatím ubíhá čas hledáním nějaké výhodnější a čas, jak moc dobře víme, jsou peníze, čímž se budeme dostávat do stále většího nepříjemného tlaku mající i negativní vliv na mezilidské vztahy.

ll
15. leden 2022, 16:44

Přesně tak, zelení pomatenci zaneřádí republiku hlučným krámem a tobě pak řeknou, si zvykneš, neměl ses tam stěhovat a pod. Jako dnes si pamatuji, jak zelení prostetovali proti VtE, že to zabíjí ptáky, plaší zvěž a podprshové zvuky ohrožují lidi a dneska by to nacpali všude

De Carbon
15. leden 2022, 16:58

Mate doma lednicku? Bacha, ta je mnohem hlucnejsi. Radim nekupovat.

Pavel Karásek
15. leden 2022, 22:49

To, že větrné elektrárny palší zvěř, zabíjí ptáky a vytváří podprahové zvuky tvrdili jen trollové.

PETR
15. leden 2022, 16:52

To Stastny. Vrtuli nechcete,tak vam tam postavi jaderne uloziste,nebo si kupte petrolejku a budte rad ,ze tam nemate rafinerku!!!Kdyz to reknou vsichni .jak vy,tak vam bude vadit i silnice.

Vladimír Šťastný
16. leden 2022, 15:47

PETR co se neumí podepsat. Jaderné úložiště mi klidně můžou postavit pod barákem a budu pořád spokojenej. Na rozdíl od jejich odpůrců, díky tomu, že jsem pracoval na jaderných elektrárnách včetně kontrolovaného pásma, z nich nemám vůbec žádnou fóbii, nedělají kravál, nikoho a nic neohrožují a ještě bych mohl na zbytek profesního života jít dělat na dobře placené místo.

Miloslav Černý
15. leden 2022, 12:17

Pro výstavbu také nahrává fakt, že je větrněji právě v zimním období a většinou venku moc nepobývá a ani nemá na stálo otevřená okna.

Pavel Karásek
15. leden 2022, 14:28

Šťastný netrolluj. Žádný hluk tam z toho mít nebudou.

Vladimír Šťastný
16. leden 2022, 15:50

Karásku, na rozdíl od tebe ho už patnáctý rok poslouchám a vím, jak se chová větrný park za různých okolností a jak daleko se šíří jeho hlukové imise. Jestli tady někdo trolluje, tak jseš to ty, protože se vyjadřuješ k situacím, které si vůbec nezažil.

ll
16. leden 2022, 19:20

Všechny kecalisty bych poslal na rok bydlet k VtE. Ať si to postaví k sobě do baráku. Člověk se odstěhuje do klidu, obětuje trošku pohodlí a pak přijde zelený pomatenec a klid mi zničí? Ať si to postaví v parku ve městě, a jestli tam nefouká, tak ať si jich postaví více.

minduton
15. leden 2022, 10:47

Má to skoro tisícovku obyvatel, ta dědina. Což je celkem dost. Čím více obyvatel, tím menší šance, že takové referendum projde se souhlasným výsledkem. Hlavně to totiž stojí a padá na tom, že ten příspěvek oné firmy je v zásadě nepřímý, půjde pouze do rozpočtu dané obce, ne přímější formou do kapes jednotlivého každého občana, který bude hlasovat v referendu.

Takže většině lidí to bude zcela u zadele.

Taky jde jen o 2 vrtule. Kdyby šlo o 5 vrtulí a v katastru obce, co má např. jen 500 obyvatel, tak by to bylo o něčem jiném - výpalné za vrtule by na hlavu bylo násobně vyšší.

Na netu obce jsem nenašel zápis z příslušného jednání, ani co konkrétně jim ta firma vlastně slíbila.

Tyhle OZE firmy mají obecně největší šance u velmi drobných obcí (několik málo stovek), kde si to lidi jsou schopni vysvětlit mezi sebou a kde i relativně nízké výpalné znamená objemově velmi významný finanční příspěvek pro obec.

minduton
15. leden 2022, 10:53

Taky už jsem zažil situace, kdy se na jednání zastupitelstva lidi dohádali jak psi kvůli vrtulím a firmě s vrtulemi, zda vrtule ano nebo ne.... ale už nikomu nedocvaklo, zda ty vrtule lze vůbec rozumně připojit do distribuční sítě, jelikož nejbližší rozvodna VVN/VN je např. 15 km daleko (tudíž kabel až tam reálně neprojednatelný) a do místní VN sítě lze připojit max. jednotky MW, které už jsou obvykle stejně obsazeny např. větší FVE v přessousední obci (na stejném vedení VN).

Takže se vlastně hádali o ničem... jen čistě hypoteticky... :)

Vladimír Šťastný
15. leden 2022, 11:23

Tak s tím mám osobní zkušenosti a desetiletku hádek na zastupitelstvu odžitou. U nás to investor má připraveno včetně svedení výkonu na hladině VVN, ale první větráky chce stavět necelých 600m od vsi. Když nám to teď dělá za určitých podmínek kravál na 2,5km, jak by to vypadalo potom?

Pavel Karásek
15. leden 2022, 14:33

Šťastný, žádný hluk na 2,5 km to nedělá.

ll
15. leden 2022, 16:47

Ale dělá, já to slyším na 1,5 km a to mě kreje les. Lidi co bydlí na přímý dohled to slyší ještě dál. Si to přijeď poslechnout a nespoléhej na keci stavitelů VtE.

De Carbon
15. leden 2022, 16:56

Pobliz Drazdan na dalnici A4 je benzinka s VtE. Kdyz jsem tam stal pod vrtuli, tak jsem neco slysel. Ale to jsem mel vrtuli primo nad hlavou. Kousek dal jsem uz ani nevedel ze tam neco je. Znam lidi, kterym vadi zpev ptaku. Asi by je take chteli zakazat.

Vladimír Šťastný
15. leden 2022, 18:26

Karásek, přijeď si to poslechnout.

Pavel Karásek
15. leden 2022, 22:52

Jak se Šťastný ta tvoje obec jmenuje?

Vladimír Šťastný
16. leden 2022, 07:14

Volyně, ale je to ta v Krušných horách, ne že pojedeš natahovat ucho na Šumavu.

Ivan Novák
15. leden 2022, 11:27

Transformace 110/22 kV v Chrastavicích je od Kolovče vzduchem 12km. Ale kdyby distributor změkl, nechal by je připojit formou "T" k vedení VVN, které jde těsně kolem, na druhém konci je hned velká rozvodna VVN/ZVN Přeštice, schovalo by to v šumu. Němci takto bez řečí připojují větrné farmy k síti 400kV.

Větrností podle mapy lokalita nijak nevyniká, se divím, co si tam kdo od toho slibuje. Liduprázdnějších a přitom větrnějších míst bez chráněné přírody je v ČR dost, i když ani na nich by si VTE na nedeformovaném trhu na sebe nevydělaly.

De Carbon
15. leden 2022, 11:45

Kolik miliard se napumpovalo do tezby cerneho uhli? Ten trh s energiemi byl odjakziva deformovany. Nejvic ho deformovali komunisti. Hornik, kdo byl vic....

ll
15. leden 2022, 17:25

Ten se také nadřel a nadře, tam nic neošidíš. 70% republiky se flákalo, dělalo zmetky a šunty, si to zasloužil

Jan Veselý
16. leden 2022, 07:21

Na těžbu černého uhlí svého času (okolo 1950) dodávali v ČSSR otroci. Velká část PTPáků rubala nuceně uhlí a protože nebyli lidi, byla jim vojenská služba svévolně prodlužována. To se jen tak netrumfne.

De Carbon
16. leden 2022, 07:42

Komunisti jsou nejvetsi zlo lidstva. A rusaci to same.

minduton
15. leden 2022, 11:56

Neznám podmínky sítě u Kolovče, ale v zásadě je to všude na jedno brdo. Čím víc by v daném katastru vrtule "slušely" (nízké osídlení, optické oddělení lesem, terénem od zastavěného území atp.), tím víc to tam stojí po stránce možností připojení do sítě za kulové. Bohužel, tak to je. Ty nejvíce zastrčené zadele mají totiž obvykle taky zasíťování jak ze zadele.

Soudím, že to budou asi VESTAS V150 vrtule. S těmi vrtulemi obecně je to taky tragikomické, lidi z dědin hodně bazírují na tom, aby to bylo co nejnižší a nejmenší, což jde ale přímo proti zájmům daných investorů, protože to znamená snižovat instalovaný výkon na stroj, což ale rapidně zvedá investiční náklady v EUR/MW inst. výkonu a ba co hůř, klesá i provozní efektivita, protože využitelnost inst. výkonu je např. u 850 kW stroje ve srovnání s 4.3 MW strojem úplně někde jinde, resp. naprosto v zadeli. Zkrátka platí, čím větší a vyšší vrtule, tím o hodně lepší.

Připojení "T" nepadá obecně v úvahu a to (reálně to sice možné je, ale asi tak něco, jako srovnávat prostou křižovatku s pěkným kruháčem), že by to bylo do VVN vedení co ústí z rozvodny ZVN/VVN, tak o to je to horší taková představa, to není žádná polehčující okolnost.

Miloslav Černý
15. leden 2022, 12:08

Tato donekonečna probíhající debata může snadno vést jenom k jednomu nepříjemnému výsledku a to je postupné zdražování této komodity. Týká se to všech obyvatel (celosvětově) nikoli jenom pár jedinců.

ll
15. leden 2022, 17:43

To je tím, že do energetické koncepce a směřování energetiky kecají lidi typu Decarbonu a další pomatení zelení s různým sociálním či humanitním vzděláním. Tohle se musí nechat na lidech, kteří tomu rozumí. Pak dochází k tomu, že se štěpka vozí přes půlku světa a hrajeme si na eko. A to se ještě štěpka vyrábí z poražených stromů a ne z lesního odpadu. A tohle je podporované.

Jirka94535
15. leden 2022, 20:13

Pane Černý, tato debata, která u nás fakticky začala krátce po sametu, reálně už ke zdražování komodity vede. Připomenu Bursíka, volně: "mojim největším neúspěchem bylo nezrušení dostavby celého Temelína, největším úspěchem zrušení dostavby dvou bloků".

Temelín je dnes zlatý důl, mohly se rychleji odstavovat uhelky, jaderky by dávaly 60% základního výkonu, na to by se mnohem lépe přilepovaly FVE, atd....

Myslíte, že za dvacet let bude situace jiná? Já ne. Základní výkon bude třeba stále a zatím nevidím způsob jak by ho OZE dlouhodobě zajistily.

Jan Veselý
16. leden 2022, 07:39

Výstavba JE Temelín je spojená s jednou velkou lží o útlumu výroby z uhlí. Po jeho dokončení se s uhelnou produkcí nestalo prakticky nic a o výrobu JETE akorát stoupl export.

Emil
16. leden 2022, 08:05

Škoda že stále čekáme na to, až tu údajnou "velkou lež" prokážete. ČEZ totiž říká že sliboval něco jiného než vy tvrdíte, a to splněno bylo. Takže ta údajná "velká lež" je ve skutečnosti jen tvrzení proti tvrzení.

Jan Veselý
16. leden 2022, 08:26

Lež to sice byla, ale spokojím se i s konstatováním, že to, byla "jen" sprostá manipulace. Sice se odstavil stejný výkon uhelných elektráren, jako má JETE. Ale s výrobou elektřiny z uhlí se nestalo nic. Na množství spáleného uhlí a emisích CO2 se tak výstavba JETE podepsala jen minimálně.

Emil
16. leden 2022, 11:48

Aha, takže to ve skutečnosti nebyla lež, ČEZ tedy splnil to co slíbil, ale vy jste si představoval že splní něco co neslíbil, takže je to podle vás manipulace...

Jirka94535
16. leden 2022, 15:37

Prvou větu nemohu komentovat, na nějaký jednoznačný slib si nepamatuji. S druhou větou souhlasím. Byl jsem též jeden z těch, kteří čekali výrazný útlum uhelek a šetření uhlí do budoucna, hlavně pro teplárny.

V reakci na příspěvek níže ohledně množství spáleného uhlí a emisí. V devadesátých letech, ještě před uvedením JETE do provozu, investoval ČEZ vysoké částky do přestavby, zefektivnění, odsíření, atd., uhelek. Už v té době byla pmn část těchto investic zbytečná a bylo lepší některé uhelky zavřít. Projevilo se to i na ceně akcií ČEZu, nevyplácela se divi, ještě 2001 šly koupit pod 100Kč, po 11.září za 60Kč. Dostavba části JETE poslala cenu ČEZu zcela jinam. Temelín se měl dostavět celý, výchozí podmínky pro alespoň částečný přechod na OZE by byly o řád lepší.

Vladimír Šťastný
17. leden 2022, 08:29

To o tom útlumu sliboval tehdy Pithart, ČEZ nic takového netvrdil.

Pavel Karásek
15. leden 2022, 14:40

Když byla takováto diskuse na Vysočině na téma rozšíření větrných elektráren u obve Pavlov, tak přišli na diskusi do Jihlavy lidé kteří lživě tvrdili, že u stávajících větrných elektráren bydlí a že jim vadí ten hluk z nich. Háček ale byl v tom, že ty lidi nikdo neznal. Zkrátka to byli trollové. Proč to ale dělali a kdo je platil? Nikdo neví. Kdo ale žádný hluk neslyšel byli lidé, kteří tam opravdu bydlí. Zajímavé.

De Carbon
16. leden 2022, 08:52

Tykacovi placeni trollove. Kdo jiny nez uhlobaroni se boji OZE jako cert krize?! Jo, jeste Emil.

Josef
16. leden 2022, 09:57
Jirka94535
16. leden 2022, 16:08

Pane Josef, pochopil jsem po zrychleném přečtení, že dle normy mohou VTE zatížit váš objekt a zahradu 40-50dB bez možnosti obrany? To se objekt skutečně stává neprodejný a v podstatě téměř neobyvatelný. Jedinou obranou potom je pouze referendum všech dotčených katastrů, nejen kde se plánuje stavět. Díky za odkaz, ve vedlejší obci o tom uvažují.

Josef
16. leden 2022, 16:39

40-50 db není opravdu žádná tragédie, 40 db má např i lednička...

Stupnice - tabulka hladiny hluku

Abyste měli představu o tom, jaká je hladina decibelů v reálném světě, podívejte se na následující tabulku s příklady. Jedná se o přibližné hodnoty.

Zvuk v reálném životě Hladina hluku v decibelech

Práh zvuku, počátek sluchového vnímání 0 dB

Šum listí 20 dB

Pouliční hluk v tichém předměstí 30 dB

Tichý hovor 40 dB

Běžný pouliční hluk 50 dB

Hlasitý hovor 60 dB

Frekventovaná ulice, strojovna, hospoda 70 dB

Lidský křik, tunelem projíždějící metro 80 dB

Jedoucí vlak 90 dB

Prádelna, pneumatická sbíječka 100 dB

Kovárna, hlasitý obráběcí stroj, hudební klub 110 dB

Startující letadlo 120 dB

Hluk lidí na plném stadionu 130 dB

Silvestrovské petardy 170 dB

Jan Veselý
16. leden 2022, 16:57

Ještě dodám, že hluková škála je logaritmická. O 10 decibelů navíc

znamená 10x vyšší akustický tlak.

Jan Veselý
16. leden 2022, 17:02

Jo, a ještě, hluk se vzdáleností klesá. Zdvojnásobení vzdálenosti = pokles hluku o cca 6 dB.

Jirka94535
17. leden 2022, 05:10

Pane Josef. Ještě jednou jsem si přečetl chráněné prostory (str.10 a dále). Netvrdím, že všem definicím stopro rozumím. Ale limit 50 a 40 dB je definován jasně. Zkuste si dát stále běžící ledničku k lavičce za barák, kde po práci relaxujete nebo přímo k posteli.

Zarazilo mě, že chráněný prostor je pouze dva metry okolo staveb, vyloučení zahrad přilehlých k rodinným domkům a hlavně totální vyloučení Éček. Éčka jsou v lokalitě kde bydlím využívána z velké části k trvalému, údajně je to celostátní trend, za dnešních cen se není čemu divit, do práce se dojíždí.

Infrazvuk je ignorován?!

Definice chráněných prostor připomíná zákonem posvěcený teror větrných baronů. Referenda nutná. Dobrá zpráva (u nás), že éčkaři jsou trvale přihlášeni a můžou k referendu. Doporučuji potenciálně postiženým minimálně dvakrát přečíst.

Vladimír Šťastný
17. leden 2022, 08:47

Jirka94535 Hluk je velká proměnná, v tom vzácně souhlasím s panem Veselým. Pokoušeli jsme se ho měřit v obcích zasažených hlukovými imisemi farmy Kryštofovy Hamry. Nejvíce to odnáší Nová víska u Domašína, která je nejblíž a také nejvíc po větru od farmy.

Když jsem se pokoušel měřit ve Volyni, mohu potvrdit, že stejný výsledek jsem vnímal subjektivně různě. Večer jsem třeba změřil hodnotu mezi 36-39,5dB, a přesto se mi hluk zdál výrazně vyšší, než stejná hodnota během dne. Je to způsobeno hlukem pozadí. Zatím co večer už ve vsi nefoukal žádný vítr, pře vršky vanul ještě pořád čerstvý a hluk větrné farmy(vzdálený hluboký hukot) byl slyšet výrazně. Přes den tento zvuk téměř zanikl v okolním větru a šelestu, který způsoboval.

Problém je, že takové měření nikdo neuzná, protože nemáte certifikované měřáky a nepoužíváte předepsanou metodiku měření. To přesné měření vám zase nikdo (KHS) neprovede, protože je to prý příliš drahé.

Přes to, se nám s několika letým zpožděním, podařilo zprovoznit, ve spolupráci s ČVUT Praha, měřící stanici, která by měla dlouhodobě měřit hlukové vlivy ve všech ročních obdobích a situacích. ČVUT na to dostala grant a její výsledky už nepůjde tak jednoduše zpochybnit.

Pavel Karásek
16. leden 2022, 11:41

Tam má především velkou moc jaderná mafie, které politici posluhovali. Nakonec kraj Vysočina udělal vyhlášku podle které zakazoval výstavbu výškových staveb přesně takových, jako jsou větrné elektrárny. Ještě zajímavější.

minduton
16. leden 2022, 13:17

Je všeobecně známo, že Kraj Vysočina je dlouhodobě nepřítelem VTE. Jenže takové jednání je v zásadě protiprávní, smetli jim myslím kvůli tomu jednou i ZÚR. Každý kraj je totiž povinen v rámci svého rozvoje vytvořit podmínky pro uplatnění obnovitelných zdrojů.

Milan Vaněček
16. leden 2022, 17:10

Obec Dukovany leží v kraji Vysočina. Takže jakákoliv konkurence jádru je zde zakázaná; tady je vidět síla jaderné lobby v praxi. To je bohužel realita v ČR.

Jaroslav Studnička
16. leden 2022, 17:32

Aha, proto ČEZ v Dukovanech postavil pomocí FVE zastřešené parkoviště s výkonem 831 kWp...

Milan Vaněček
16. leden 2022, 18:08

pro pana Studničku: poznámka se týkala příspěvku pana mindutona a směřovala na obstrukce pro stavbu VtE v kraji Vysočina.

Jaroslav Studnička
16. leden 2022, 18:57

Pane Vaněčku, psal jste "jakákoliv konkurence jádru...".

Tím chcete říct, že FVE není konkurenceschopná :-)?

Milan Vaněček
16. leden 2022, 19:11

pane Studničko, zapomeňte....

Vás přesvědčovat nebudu, je to marný, diskuse zbytečná.

ll
16. leden 2022, 19:27

Ale nesmí to otravovat lidi a to VtE otravují. Výše uvedené decibely na papíře vypadají, že je vše v pohodě. Dotyčného vezmu v noci, kdy je všude klid a uvidíme, co na to řekne. Já chci spát v klidu a nechci poslouchat šum svistu.

ll
16. leden 2022, 19:38

No a, já bych šel také protestovat proti VtE, aby místní věděli, že si nasazují veš do kožichu, jako chodí protestovat joudové z celé republiky k nám z různých divných důvodů, z místních nechodí nikdo.

Vladimír Šťastný
17. leden 2022, 08:33

S místostarostou Pavlova jsem před lety nějaký čas pracoval na Dukovanech. V Pavlově nebyl problém ani tak hluk, ale led, který v prvních létech provozu létal od větráků až do vesnice. Firma musela upravit software strojů tak, aby se bezpečně odstavily už ve chvíli, kdy námraza začala vznikat.

Jirka Blažek
20. leden 2022, 15:33

Můžu tam přijít také lidé z okolních vesnic,i když pozvánku nedostali.Moc ráda bych si to poslechla(a hlasovala proti).

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se