Domů
Vodík
V ČR má být do roku 2030 80 vodíkových plnicích stanic
Zdroj: Joseph Brent / Creative Commons / CC BY-SA 2.0

V ČR má být do roku 2030 80 vodíkových plnicích stanic

Vodík
8 komentářů
28. březen 2022, 12:59
ČTK
V České republice má být do roku 2030 podle plánů 80 plnicích vodíkových stanic. Nyní v zemi funguje jedna, dalších devět se buduje. Do roku 2030 má po českých silnicích jezdit až 50.000 osobních aut na vodík a 870 vodíkových autobusů. Na semináři Výstavba vodíkových plnicích stanic, který pořádá agentura CzechInvest a ministerstvo průmyslu a obchodu, to dnes řekl Jan Bezděkovský z ministerstva dopravy.

Nástup vodíkových technologií má podle Bezděkovského přijít po roce 2025, pravděpodobně ale do plánů zasáhnou dva pandemické roky. Plán mít 80 plnících stanic v roce 2030 je podle něj velmi optimistický.

Ministerstvo dopravy v letech 2017 až 2020 podpořilo z operačního programu stavbu devíti plnicích vodíkových stanic, alokace činila 354 milionů korun. Ministerstvo projekty podpořilo 85 procenty nákladů, díky tomu budou vznikat vodíkové stanice v Praze, Brně, Ostravě, Plzni, Ústí nad Labem a Litvínově.

Projekty mají podle Bezděkovského zpoždění. „Realita není úplně dobrá, protože máme už od různých žadatelů indikace, že to nestihnou v termínu, v jakém měli, a bohužel se nám blíží konec operačního programu,“ uvedl Bezděkovský. Patrně tak stát bude muset diskutovat s Evropskou komisí, aby bylo možné posunout termín čerpání peněz. „Ty projekty nyní mnohdy teprve zahajují výběrová řízení,“ uvedl Bezděkovský. Hrozí, že finanční prostředky propadnou a nebudou na dotaci vyplaceny, doplnil.

Podle Bezděkovského se nyní diskutuje o povinnosti budovat síť plnicích vodíkových stanic, nařízení se bude v roce 2026 revidovat. Diskutuje se například o tom, jak hustá má být síť vodíkových stanic, rozhoduje se mezi každými 150 nebo 300 kilometry na transevropské dopravní síti (TEN-T). V ČR do ní spadají například dálnice.

V letech 2022 až 2027 plánuje ministerstvo dopravy na stavbu plnicích vodíkových stanic vyčlenit z operačního programu 500 milionů až jednu miliardu korun. Odhaduje se, že díky této podpoře vznikne deset až 15 plnicích stanic. Začátek se plánuje na letošní červenec, podpora opět bude činit 85 procent nákladů. Národní akční plán počítá s tím, že ČR bude mít do roku 2027 minimálně 15 vodíkových stanic.

Ke konci loňského roku bylo podle Bezděkovského v Evropské unii 136 plnicích vodíkových stanic. Lídrem je Německo, které jich má 89, podle Bezděkovského ale mělo Německo cíl mít do roku 2020 celkem 100 vodíkových stanic. Například Francie má 19 plnicích stanic vodíku, Nizozemsko sedm. Jednu stejně jako ČR má například Finsko.

Potřebujete být v obraze ohledně vodíku?

Každý den pečlivě vybíráme nejdůležitější informace z oblasti vodíku a odesíláme je odběratelům do jejich e-mailové schránky. Přihlaste se k odběru Monitoringu oEnergetice.cz také a nic vám neunikne.
Naposledy jsme informovali o:
Zelené a diverzifikované plynárenství: cestou je připojování lokálních výroben biometanu a vodíku
23. květen 2022, 10:09
Jak se odpoutat od Ruska? Energetická krize urychlí přechod k obnovitelným zdrojům včetně vodíku
21. duben 2022, 17:12
Vyzkoušejte Monitoring oEnergetice.cz na 14 dní zdarma!

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(8)
nikdo
28. březen 2022, 18:33

Otázka je co bude zdrojem vodíku? pokud bude vyráběn ze zemního plynu tak to bude nesmyslné.

fdrive.cz/clanky/vodikove-stanice-konecne-v-cesku-prvni-tri-budou-u-benziny-5867

podle odkazu z článku tam bude vozen vodík který vzniká při zpracovávání ropy v rafinériích Unipetrolu v Litvínově, také rozvíjí projekt výroby z elektrické energie.

Pokud bude vyráběn z elektrické energie šlo by ho vyrábět přímo na benzínce? přívod elektřiny a vody k benzínkám je, nevím jestli je potřeba něco dalšího. Pokud se na střechu benzínky umístí FVE tak může navíc benzínka tvrdit že vyrábí zelený vodík.

Rejpal
28. březen 2022, 20:06

Další vyhozené peníze....

Jiří
28. březen 2022, 23:53

Za posledních 12 let se u nás prodalo 17 tisíc osobních aut na CNG, tato auta stojí téměř stejně jako jejich naftový ekvivalent, k tomu je k dispozici přes 200 plnicích stanic do nedávna za 2/3 náklady oproti benzínu.

Chtěl bych vidět tu chytrou hlavu, která si myslí, že se za 8 let prodá 50 tisíc vodíkových aut, která stojí od 1,5 milionu výš, žádné levnější takové auto se moc nechystá, od evropských automobilek se nechystá dokonce vůbec nic, k tomu bude v roce 2027 jen 15 stanic, tedy i kdyby tam byl vodík zadarmo, tak si vodíkáč pořídí jen hrstka lidí, jenže zadarmo není, je za přibližně 4 Kč/km. Myslím, že takové ohromné množství hloupých a bohatých lidí zároveň opravdu v republice nemáme.

Maly Jarda
29. březen 2022, 00:15

Fialova vláda bude nejspíš expost rozdávat miliardy firmám aby si pořidily vodíková auta aby se tyto čerpací stanice využily

.. tak jako nyní Fiala rozdává miliardy nadnárodním firmám aby si za naše daně pořídily elektromobily , protože si nikdo svéprávný za svoje peníze tyto předražené krámy sám nekupuje

Bojkas
29. březen 2022, 06:45

Jasně, raději to pošleš rusákovi. :D Fiala nic nerozdává, ze 194mld teče z EU 180mld do národního plánu obnovy. Každý prodaný elektromobil se počítá, u benzínového auta je to cca 30 barelů neodebraných od rusáka.

Maly Jarda
29. březen 2022, 09:44

Národní plán chudoby, rozkrádání, plýtvání ,nesmyslných projektů a posílání stamiliard do USA

Pavka
29. březen 2022, 21:03

A to ještě je třeba přisadit že téměř všechny vozy na CNG jsou vlastně hybridy a mohou v podstatě bez omezení fungovat na benzín (existující infrastruktura). Tedy provozovaných vodíkových vozů na poměr plnicích stanic bude významně méně než u CNG. Pokud se chceme bavit o rádoby praktickém rozšíření tak těch plnicích stanic musí být min. 500, kde pro srovnání čerpacích stanic máme dnes v ČR na 4000. K tomu je třeba opět se podívat do minulosti jak rychle se dařilo budovat nepoměrně technicky méně náročnou infrastrukturu pro CNG. Je zřejmé, že v ČR nebudeme schopni stavět více jak 10 plnicích stanic na vodík ročně z důvodů jako je hledání pozemků, stavebních povolení... Tedy i zlevnění technologie pro infrastrukturu rychlosti jejího budování významně nepomůže. Nevím co víc ještě třeba doložit k tomu, že vodík v individuální dopravě je naprosté mrhání veřejnými penězi.

JVr
29. březen 2022, 07:55

Měl jsem za to, že vodík pro pohon osobních aut už byl celkem jasně "odpískán". Oproti bateriím to nedává vůbec smysl.

Otázka je, jak to bude u velkých aut a vlaků, tam to podle všeho dává větší smysl. Pokud se nákladní doprava (včetně autobusové) opravdu přesune na vodík, tak by tyto plnící stanice mohly dávat smysl. Ale už i ty náklaďáky začínají dělat spíše na baterie, než na vodík.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se