Čína schválila novelu zákona o znečišťování ovzduší. Podle odborníků není příliš užitečná
Zákonodárci v Číně schválili novelu 15 let starého zákona o znečišťování ovzduší, který poskytne státu nové pravomoci k potrestání znečišťovatelů a právní rámec pro omezení spotřeby uhlí, největšího zdroje čínského smogu. Odborníci novelu kritizují. Informovala o tom agentura Reuters.
Čína je největším producentem CO2 na světě, má na svědomí téměř čtvrtinu celosvětové produkce. V červenci potvrdila záměr ke snížení emisí CO2 o 60 až 65 % oproti hodnotám z roku 2005.
Vládnoucí komunistická strana přiznala poškození, která desetiletí nekontrolovaného ekonomického růstu způsobila čínskému ovzduší, řekám a půdě. Nyní se snaží vybavit své instituce zabývající se životním prostředím většími pravomocemi a více prostředky pro trestání trvalých znečišťovatelů a místních samospráv, které je chrání.
Cílem změn je, aby odpovědnost za plnění cílů ochrany životního prostředí nesly místní samosprávy. Další funkcí změn je například možnost zakázat společnostem dočasné vypínání znečišťujících zařízení během inspekcí a další chování, které by narušovalo emisní měření.
„Změny zákona o znečišťování ovzduší posílí boj se znečištěním přímo od zdrojů – průmyslové politiky, spotřeby energie a znečištění způsobeného automobily,“ řekl Tong Wildong, zástupce ředitele právního výboru Národního lidového kongresu (NLK – nejvyšší čínské legislativní instituce).
Odborníci návrh kritizují
Podle odborníků nejdou změny zákona dostatečně daleko a třetí čtení návrhu mělo být odloženo dokud nebudou vyřešeny všechny jeho nedostatky.
Tong řekl, že taková kritika je „velmi běžná“ a že nebylo možné v návrhu zákona zahrnout všechny změny.
Chang Jiwen, výzkumník čínské rady pro rozvoj a výzkum popsal nový zákon jako „nepříliš užitečný“. A dodal, že na odložení návrhu zákona se shodlo mnoho expertů.
„Je plný sloganovitých ustanovení a připomíná spíše politický dokument než právní předpisy,“ řekl Chang o návrhu pro státem podporované noviny China Business.
Zákonodárci odmítli do zákona zahrnout konkrétní cíle spotřeby uhlí a také vyřadili ustanovení umožňující místním orgánům stanovení vlastních omezení používání automobilů.
Podle Wanga Yi, vedoucího politického výboru Čínské akademie věd a člena NLK, zákon ztroskotává ve stanovení jasných cílů týkajících se vypouštěných emisí a norem kvality ovzduší.
Úvodní fotografie: Nicolò Lazzati
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se