Domů
Energetika v zahraničí
Švédsko pomohlo Polsku v pokrytí poptávky po elektřině spuštěním rezervní elektrárny na topné oleje
Švédská elektrárna Karlshamn na topné oleje. Zdroj: Uniper
Zdroj: Uniper

Švédsko pomohlo Polsku v pokrytí poptávky po elektřině spuštěním rezervní elektrárny na topné oleje

Švédsko v průběhu včerejšího dne spustilo elektrárnu Karlshamn na topné oleje, aby pomohlo pokrýt poptávku po elektřině v Polsku. Včera to uvedl švédský provozovatel přenosové soustavy Svenska Kraftnät (SvK).

Elektrárna Karlshamn o výkonu 662 MW provozovaná společností Uniper na jihovýchodě Švédska slouží k zajištění 562 MW výkonu zimní rezervy. Elektrárna byla spuštěna poté, co Polsko nebylo v některých hodinách schopné pokrýt vlastní poptávku a požádalo Švédsko o podporu. SvK odhadovala, že polský deficit dosáhne maximálně 1,7 GW.

"Analýza ukazuje, že během dne (6. prosince) Polsko nebude schopno zvládnout dodávky elektřiny po určité hodiny a požádalo sousední země, včetně Švédska, o podporu. Svenska Kraftnät proto jménem Polska poskytne k dispozici elektřinu z elektrárny Karlshamn," uvedla SvK.

Polsko v poslední době bylo trhem se spotovými cenami nižšími ve srovnání s okolními zeměmi, včetně České republiky. Nicméně poptávka po elektřině v Poslku v posledních dnech vzrostla a 2. prosince dosáhla nového rekordu 27,56 GW, jak vyplývá z údajů polského provozovatele přenosové soustavy PSE. Výkonová rezerva země pro 6. prosinec byla pod požadovanou minimální úrovní.

Společnost PSE plánovala využít maximální dovozní kapacitu z Německa a Švédska, zatímco na litevské lince LitPol Link o výkonu 488 MW nebyla k dispozici žádná kapacita.

Polsko také využívalo maximální přenosovou kapacitu pro import elektřiny ze Slovenska a České republiky. Vzhledem k obvykle nižším cenám elektřiny v Polsku teče elektřina běžně opačným směrem.

Dne 6. prosince v 10:00 činila polská poptávka po elektřině 25,72 GW a domácí výroba 24,84 GW, uvádí agentura Platts.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(11)
JVr
7. prosinec 2021, 08:39

Hmm tak to vypadá, že ten Turow/Bogatyně fakt potřebují...

Carlos
7. prosinec 2021, 10:57

...zavřít.

Bůh ví co za tím nedostatkem výkonu v Polsku zase je. Kolik elektráren mají v odstávce a tak. Pokud je špička na nějakých 27-28 GW a instalovaná kapacita jen uhelných elektráren je cca 31 GW a OZE na 10 GW, tak tu je nějaký jiný problém.

www. trade. gov/country-commercial-guides/poland-energy-sector

mart
7. prosinec 2021, 11:35

Jenže těch 31+10 nevyrábí naplno. OZE jedou jak zrovna fouká/svítí a 10GW nedávají. Uhelky mají zase nedostatek uhlí, který je způsoben několika faktory. Jednak opravují nějaké tratě, dále kvůli očekávání poklesu přepravy nemají dráhy dost nových vagónů a staré vyřadili a nakonec v předchozích měsících polské uhelky vyráběly více a tedy spotřebovávaly hodně uhlí ze zásob, protože byla vysoká cena plynu a poptávka po elektřině v Evropě. Energetika v EU jede obecně docela na hraně a přesouvá problémy z místa na místo, otázkou je hlavně jak bude tuhá zima.

Carlos
7. prosinec 2021, 12:09

To máte pravdu, nejedou naplno z podstaty, ale je zvláštní dostat síť s takovýmito kapacitami do stavu kdy má problémy.

Co se týče problémů drah, chápu ty opravy, ale trochu ne ty problémy s vozy, tedy pokud je nevozí, záměrně (ČDC je s to vozit cement 50 kilometrů a najet při tom třeba 300 kilometrů navíc), vyhlídkovou trasou, nebo se neflákají po stanicích. Zrovna uhláků, nebo i Innofreight kontejnerů by mělo být dost. Ledaže si je půjčit nechtějí.

Ale souhlasím že energetika není zrovna v dobrém stavu v Evropě. Zaspali jsme a je třeba to řešit. Jenže je to problém komplexní a hodně se toho bude muset změnit. Je třeba začít se stavbou "snadných", PVE, je třeba změnit asi přístup k bioplynu a místo jeho okamžitého zpracování na elektřinu preferovat jeho rafinaci a dodávky do plynofikace a pak je třeba posilovat také propojení mezi státy i s pomocí HVDC spojek, které umí zabránit tomu aby došlo k plné izolaci státu př rozpadu soustavy.

Carlos
10. prosinec 2021, 09:48

aj k tejto teme tu uz bolo vysvetlovane, ze HVDC prinasa ovela viac komplikacii ako sa na prvy pohlad moze zdat a nema zmysel medzi susednymi krajinami ani co sa tyka rozpadu sustavy

V současnosti se buduje spojka mezi Německem a Belgií, mezi Itálií a Francií, podle všeho je jedno 400 kV vedení mezi Německem a Švýcarskem v přestavbě a jedna v provozu mezi Španělskem a Francií...

Ano, HVDC je mírně komplikovanější než trafo, tlumivky a vypínače. Na druhou stranu v moment kdy se soustava rozpadne na několik asynchronních ostrovů se jimi pořád dá mezi těmito přenášet výkon. Nehrozí že by jimi začaly procházet nějaké divoké kruhové toky a u HVDC se obecně udává vyšší přenášený výkon než u odpovídajících napěťových hladin VVN.

Tady se píše že v případě dodávky do plynofikace jsou i BPS s ekvivalentem 1 MWe je potřeba podpora jen mírně vyšší než v případě výroby elektrické energie.

czba. cz/files/ceska-bioplynova-asociace/uploads/files/EnEfBPS-komplet. pdf

To nevypadá zase tak zle a jako něco drahého. Navíc když se vezme v potaz že klasické BPS musí být v provozu kontinuálně a to i v době kdy o jejich proud je nejmenší zájem, tento problém při dodávce do plynofikace odpadá. Bioplynových stanic s výkonem nad 2 MW je také v ČR dost a jejich množství/výkon by se dalo navyšovat, zejména pokud se podaří zlepšit separaci zbytků potravin a dalšího rozložitelného odpadu.

richie
7. prosinec 2021, 16:11

..je třeba změnit asi přístup k bioplynu a místo jeho okamžitého zpracování na elektřinu preferovat jeho rafinaci a dodávky do plynofikace..

uz tu bolo vysvetlene, ze spracovanie bioplynu ma vyznam (prakticky aj ekonomicky) len v blizkosti zdroja "paliva" pre bioplynku ..

vsetko co je naviac - uprava tak aby splnal potrebne parametre a mohol byt primiesavany do standardneho rozvodu zemneho plynu to zbytocne predrazuje .. to by malo vyznam, len ak by sme hovorili o bioplynke v stovkach MW, ale to uz nehovorime o spalovani odpadu, ale o cielene nicenie drevneho porastu (ci uz naseho, alebo z dovozu) co je zhovadilost, alebo o masivnej monokluturnej technickej plodine - co je rovnaka zhovadilost..

"... a pak je třeba posilovat také propojení mezi státy i s pomocí HVDC spojek, které umí zabránit tomu aby došlo k plné izolaci státu př rozpadu soustavy..."

aj k tejto teme tu uz bolo vysvetlovane, ze HVDC prinasa ovela viac komplikacii ako sa na prvy pohlad moze zdat a nema zmysel medzi susednymi krajinami ani co sa tyka rozpadu sustavy

Nefi
7. prosinec 2021, 12:07

U Polska je to opakující se situace. Poměrně nedávno byla v ČR rekordní odchylka právě kvůli Polsku.

Přemysl Kozel
8. prosinec 2021, 17:19

Tak nevím, ale mám pocit,že výroba el. energie spalováním topného oleje, který je ve své podstatě v rafinaci ropy na úrovni nafty?! Tedy Evropa se bije do prsou s ekologií, zakazuje auta na fosilní paliva, ale vyrábět bude energii spalováním fosilních paliv. Tedy spálím naftu na pohyb autem a to téměř bez ztráty, nebo spálím naftu, ohřeju vodu, tu ženu do generátoru. Vyrobím elektřinu, hurá! Tu ženu drátem se ztrátou do nabíječky. Nabíjím baterii se ztrátou, čerpám elektriku z akumulátoru se ztrátou a nakonec se to auto rozjede. Se ztrátou!!! Ale pozor na začátku obojího jsem zapálil naftu a vyčoudil spoustu smradu. Jedno smrdí za městem a druhé ???? Druhé ve městě:-)

Petr
8. prosinec 2021, 22:01

Jo. Evropa se ještě pořádně "zapotí", až ty zavrhované fosilky úplně zavřou. A když nebude foukat, tak zbývající jaderné to prostě neutáhnou. Asi se jednou nedokážu ubránit dost škodlibé radosti, pokud se dožiji nějakého toho kolapsu, HLAVNĚ v Německu. ?

Petr
8. prosinec 2021, 22:01

Jo. Evropa se ještě pořádně "zapotí", až ty zavrhované fosilky úplně zavřou. A když nebude foukat, tak zbývající jaderné to prostě neutáhnou. Asi se jednou nedokážu ubránit dost škodlibé radosti, pokud se dožiji nějakého toho kolapsu, HLAVNĚ v Německu. ?

Pavel Karásek
9. prosinec 2021, 23:50

Dodejme jen, že tato elektrárna na mazut měla být původně jaderná a měla produkovat plutonium v rámci vojenského jaderného pragramu.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se