Domů
Akumulace energie
Boj o baterie: Evropa se snaží dohnat Asii
Větrná elektrárna s bateriovým úložištěm. Zdroj: Vattenfall
Zdroj: Vattenfall

Boj o baterie: Evropa se snaží dohnat Asii

Mnoho evropských výrobců baterií odkládá nebo ruší plány na rozšíření výroby kvůli nejistotě ohledně budoucí ziskovosti. Výrobní náklady na baterie v Evropě jsou přitom zhruba o 50 % vyšší než v Číně, která aktuálně vyrábí zhruba 75 % globálně prodávaných baterií. Vyplývá to z analýzy Mezinárodní energetické agentury (IEA) zveřejněné začátkem března.

Evropský ekosystém dodavatelských řetězců pro bateriová úložiště je podle IEA stále poměrně zranitelný. Jedním z problémů je mimo jiné přetrvávající nedostatek specializovaných zaměstnanců. Bankrot evropské bateriové naděje Northvolt pouze potvrzuje nekonkurenceschopnost ve srovnání s asijskými výrobci.

Mezinárodní energetická agentura nicméně uvedla, že stále existují cesty, jak v Evropě vybudovat více konkurenceschopný bateriový průmysl. Prvním krokem by měla být silná domácí poptávka, která dá výrobcům baterií jistotu odbytu a čas na odladění výrobních procesů.

"Za poslední dva roky ztratili korejští výrobci, kteří jsou dlouhodobě největšími výrobci baterií v Evropě, téměř čtvrtinu svého tržního podílu v Evropské unii, když jim poklesl z téměř 80 % v roce 2022 na 60 % v roce 2024 mimo jiné v důsledku rostoucího úspěchu LFP baterií vyrobených v Číně," uvedla IEA a dodala, že některé korejské společnosti již začaly investovat do výroby LFP baterií v Evropě, aby lépe odolávaly konkurenci ze strany čínských výrobců.

Podíl prodejů baterií pro elektromobily v Číně, Evropské unii a zbytku světa podle země původu jejich výrobce. Zdroj: IEA Prodeje baterií pro elektromobily v Číně, Evropské unii a zbytku světa podle země původu jejich výrobce. Zdroj: IEA

Čínští výrobci baterií budou podle agentury v mezidobí navyšovat svůj podíl na prodejích baterií v Evropě, a to i díky novým partnerstvím. Projekty jako společný podnik společností Stellantis a CATL mohou urychlit rozvoj využití LFP baterií v regionu, zlepšit evropský bateriový ekosystém a potenciálně i snížit nákladovou mezeru mezi Evropou a Čínou.

Ta je přitom nyní obrovská. Podle IEA jsou výrobní náklady na baterie v Evropě aktuálně o 50 % vyšší než v Číně, která těží z pozice globálního bateriového lídra.

Důvody pro čínskou dominanci

Cenová výhoda na straně Číny pramení podle IEA zejména z obrovského výrobního know-how plynoucího ze skutečnosti, že více než 70 % dodnes vyrobených baterií pro elektromobily pochází právě z Číny.

"Integrace výrobního řetězce v důsledku akvizic či úzké spolupráce mezi největšími firmami urychlily inovace a pokles výrobních nákladů, které klesly i díky přístupu ke klíčovým minerálům pod tržními cenami," uvedla IEA.

Dalším důvodem čínské dominance podle agentury je, že tamní výrobci upřednostnili LFP baterie, které byly dříve považovány za nevhodné pro elektromobily kvůli nižší energetické hustotě. Dnes jsou tyto baterie o 30 % levnější než jejich alternativy a nabízejí přitom dostatečný dojezd pro elektromobily.

Rozvoj čínského bateriového trhu byl silně ovlivněn také vysokou domácí konkurencí, která pramení z faktu, že Čína je domovem pro téměř 100 výrobců baterií. Aby tyto firmy udržely nebo navýšily svůj tržní podíl, musely snižovat své marže a prodávat své baterie levněji.

"Pokles cen nicméně může zpomalit. Vysoká konkurence a snižující se marže povedou zřejmě ke konci řady čínských výrobců baterií a naopak růstu vlivu a schopnosti ovlivňovat ceny vybraných výrobců. I přesto zůstane ve střednědobém horizontu Čína největším výrobcem baterií," dodala IEA.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(5)
Baton David
14. březen 2025, 08:10

baterie, fve panely, větrné elektrárny, elektromobily, elektronika, ocel a další kovy, plasty, textil.. to vše není možné vyrábět v Evropě protože je levnější a jistější dovážet to z Číny, to jsme to dopracovali v evropském svazu zaregulovaných republik. Pokud v Evropě bude chybět výroba s přidanou hodnotou, nebude živena ekonomika, nebude na vysněné zelené technologie jaké svět neviděl, nebude na důchody, nebude na samoživitelky, nebude na jídlo.. v takové fázi ekonomického rozvratu přichází ti hodní strýčkové Samové a Adolfové a svými řečnickými dovednostmi dokáží vštípit lidem viníka, a může začít válka.. jenomže kdo za tento stav Evropy může, Číňani to nebudou

Jan Grmela
14. březen 2025, 08:50

No kdo? Že by to byli obyvatelé Evropy?

Vítězslav Novák
14. březen 2025, 11:04

Ti, kteří volili greendealové dlouhopochodníky institucemi. Od gynekoložky po Niedermaiera.

Petr prochaska
14. březen 2025, 09:28

Problém jsou vysoké ceny energií, které se propisují do celého výrobního řetězce. Dále pak regulace, které vše prodražují, pak taky mzdy.

Co se týče nějakého nového Ádi, tak se klidně může stát, že opravdu přijde. Roli by sehrála snižující se životní úroveň a migrace nekompatibilních kultur. Válka by byla občanská.

feliz navidad
14. březen 2025, 10:19

Nechávám si v Číně vyrábět plošné spoje. Malé série, max. nižší desítky kusů.

Poslední realizovaná zakázka by u výrobce v ČR stála 3217,-Kč, doba dodání 14 dní.

Číňan to dal do výroby 30 min po zaplacení kartou, vyrobil za necelé 2 dny (všechny operace lze sledovat online) a za dalších 11 dní to bylo u mě (vybral jsem nejlevnější dopravu). Za všechno, včetně proclení (zajistil výrobce) jsem zaplatil 11 Euro...

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se