6. červen 2020
Aktuální výroba v ČR
Nová revoluční zinková baterie. Ohrozí dominantní postavení lithium-iontových baterií?

Zinek je považován jako ideální materiál na výrobu anody pro baterie na bázi vody díky své vysoké kapacitě (820 mAh/g), hojnému výskytu, nízké toxicitě a vysoké bezpečnosti. Nicméně zinkové baterie na bázi vody mají i své nedostatky jako například trvalou spotřebu vody a nízkou energetickou účinnost nabíjecího/vybíjecího cyklu. Vědci učinili objev, kdy při použití vodného elektrolytu na bázi zinkových a lithiových solí ve vysoké koncentraci odstranili výše uvedené problémy zinkových baterií.
Společně s Americkou výzkumnou vojenskou laboratoří a Národním institutem standardů a technologie zkombinovali vědci z UMD starou technologii zinkové baterie s novou technologii vodného elektrolytu s obsahem soli. Baterie obsahuje vodný elektrolyt namísto hořlavého organického elektrolytu používaného v konvenčních li-ion bateriích. Vědci zvedli energetickou hustotu baterie využitím zinku (použitého na anodu v první baterii) a přidáním jeho soli do elektrolytu.
„Baterie na bázi vody by mohly být stěžejní při zabránění požárů v elektronice, ale jejich vlastnosti byly limitovány – až do teď. Poprvé máme baterii, která by mohla konkurovat lithium-iontovým bateriím v energetické hustotě, a bez rizika požáru či výbuchu,“ uvedl Fei Wang, postdoktorální spolupracovník na UMD Clark School.
Tento nový objev umožňuje nebývalou flexibilitu zinkových baterií, které využívají LiMn2O4 nebo O2 katody. V případě LiMn2O4 katody byla při zachování 80% kapacity po více než 4000 nabíjecích cyklech dosažena energetická hustota 180 Wh/kg. V případě O2 katody to bylo po více než 200 nabíjecích cyklech 300 Wh/kg.
Vědecký tým, který stojí za tímto objevem tvrdí, že zinkové baterie na bázi vody by se eventuálně mohly používat i mimo spotřební elektroniku. Dalšími oblastmi pro jejich využití by mohly být extrémní instalace, které vyžadují vysokou bezpečnost baterie, například v leteckých a vojenských aplikacích nebo při využití ve vodním prostředí.
Nízké náklady a vysoká bezpečnost
Pro vyzdvižení největší přednosti nového objevu citoval Fei Wang několik incidentů s li-ion bateriemi v mobilních telefonech, přenosných počítačích a elektromobilech, které byly nedávno zmíněné v mediích. Nová baterie by mohla být odpovědí na tyto problémy a zároveň dosáhnout stejné, nebo vyšší energetické hustoty.
„Protože většina vodních molekul je v novém elektrolytu silně vázána na soli, které jsou obsaženy ve vysoké koncentraci, voda obsažená v elektrolytu zinkové baterie se nemůže v otevřeném článku odpařit,“ dodal UMD profesor chemického a biomolekulárního inženýrství, Chunsheng Wang.
Výzkumný tým tvrdí, že tento technologický pokrok je základním kamenem pro další výzkum, a zároveň věří v budoucí komercializaci.
„Zinkové baterie by mohly poskytnout výkonný a dostupný způsob jak uchovat energii, pokud by měly delší životní cyklus. Tento výzkum odhalil způsob jak kontrolovat, které molekuly v elektrolytu obklopují ionty, pohybující se tam a zpět v baterii při skladování a uvolňování energie. Vědci tyto vědomosti aplikovali k vytvoření nízkonákladové a alternativní baterie pro elektromobily a elektrické sítě,“ řekl Joseph Dura, fyzik v Národním institutu standardů a technologie.
Vědci se domnívají, že objevili hlavní problém, který by mohl mít dopad na výzkum baterií, který čelí stejným překážkám.
Zdroj úvodního obrázku: inhabitat.com
Mohlo by vás zajímat
23. červenec 2020
13. říjen 2020
26. říjen 2020
29. říjen 2020
18. prosinec 2020
9. červenec 2021
27. říjen 2021
Komentáře (3)
Jak je prosím myšlena druhá část věty: "Energetická hustota dosáhla 180 Wh/kg při zachování 80% kapacity po více než 4000 nabíjecích cyklech a 300 Wh/kg po více než 200 cyklech." Děkuji.
Tak už nic, našel jsem si to ve zdrojovém článku. Z textu není moc zřejmé, že první číslo odpovídá LiMn2O4 katodě a druhé O2 katodě.
Opraveno. Díky za upozornění.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.