sonnen vstoupí na francouzský trh s Engie, cílem je oslabit pozici EDF

DomůAkumulace energiesonnen vstoupí na francouzský trh s Engie, cílem je oslabit pozici EDF

Německá společnost sonnen, která je předním výrobcem bateriových systémů, uzavřela partnerství s francouzskou energetickou společností Engie. Společně mají obě firmy nabízet ve Francii maloodběratelům kombinaci solární elektrárny a bateriového úložiště.

Německá sonnen, společnost do které investoval prostřednictvím fondu Inven Capital i český ČEZ, vykročila k dobytí francouzského trhu. Produkt nazvaný „My Power“ by měl být dostupný pro francouzské zákazníky prakticky okamžitě, jelikož produkt již prošel testováním společnosti Engie, a může tak být nabízen koncovým zákazníkům.

Francouzský trh přitom není pro společnost velikosti sonnen zanedbatelný. Podle odhadů Engie může mít celý trh objem cca 3 miliony domácností. S ohledem na to, že sonnen za dobu své existence prodala 30 000 baterií o celkové kapacitě 210 MWh, je takové partnerství mimořádně zajímavé.

I načasování vstupu na francouzský trh, navíc s takto silným partnerem, je ideální. Trh ve Francii pro obdobné produkty je momentálně v začátcích.

„Společně bychom se chtěli v horizontu dvou až tří let stát dominantním prodejcem solárních elektráren včetně baterií.“
Christoph Ostermann, CEO sonnen

Načasování vstupu na francouzský trh má spojitost i s cenami elektřiny, které platí koncový zákazník. Obě společnosti chtějí snížit závislost běžných zákazníků na elektrizační soustavě, aby díky tomu mohly šetřit za elektrickou energii, jejíž cena ve Francii pro zákazníky vzrostla za posledních 5 let o zhruba 20 %.

Schizofrenie moderní a tradiční energetiky

Snížení závislosti zákazníků na elektrizační soustavě díky vlastní výrobě a skladování elektřiny vede v důsledku k nižší spotřebě elektřiny – konkrétně ve Francii je majoritní výrobcem elektřiny EDF. Společnost, která tedy rozvoj bateriových systémů zřejmě nejvíce pocítí na tržbách, je právě EDF.

Některé energetické společnosti se tak dostávají do schizofrenní situace, kdy investují do nových technologií, ale zároveň rozvoj takových technologií logicky ubírá tržby v dalších segmentech, ve kterých společnost podniká.

Pro příklad není nutné chodit daleko. Takovým příkladem je totiž i český ČEZ, který právě do sonnen investoval, nicméně jako majoritní výrobce elektrické energie v ČR by právě rozvojem skladovacích zařízení nejvíce tratil.