IRENA: Obousměrné nabíjení elektromobilů může podpořit transformaci energetiky
Elektromobily by kromě přispění ke snižování emisí skleníkových plynů a znečišťujících látek mohly v rámci transformace energetiky hrát důležitou roli také v oblasti vyrovnávání výkonové rovnováhy v elektrizační soustavě. Aby se tak stalo, bude nicméně nutné překonat ještě řadu výzev. Informovala o tom Mezinárodní agentura pro obnovitelnou energii (IRENA).
Podle agentury IRENA by do roku 2050 mohlo díky snahám o naplnění dekarbonizačních cílů jezdit po světě přes dvě miliardy osobních elektromobilů. Zvládnutí tohoto očekávaného prudkého rozvoje a využití souvisejících příležitostí s sebou nicméně nese řadu vázev z pohledu provozovatelů přenosových a distribučních soustav. Nezbytností pro zvládnutí těchto výzev jsou podle agentury chytré strategie pro elektrifikaci.
Jednou z takových chytrých strategií má být takzvané obousměrné chytré nabíjení, které umožní využití baterií v elektromobilech ke stabilizaci přenosových a distribučních soustav.
"Auta jsou navržena pro přepravu osob, nicméně po většinu své životnosti nejsou využívána a jsou zaparkována poblíž domovů nebo pracovišť. Podle většiny studií nejsou auta využívána z 90 až 95 % času. Pokud by tato vozidla byla elektrická, měla by potenciál přinést velkou dodatečnou hodnotu pro své vlastníky a pro životní prostředí, pokud by byla připojena k elektrizační soustavě," uvedla IRENA.
Dva přístupy k chytrému nabíjení
IRENA přitom upozorňuje, že existují dvě cesty pro chytré nabíjení - jednosměrné chytré nabíjení a obousměrné chytré nabíjení. V případě jednosměrného dochází k nabíjení v době, kdy je jí v síti přebytek. Například v období vysoké výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů. Obousměrné chytré nabíjení umožňuje kromě využívání elektřiny v období jejího přebytku také opačný tok energie z baterie do sítě v hodinách vysoké poptávky a nedostatečné výroby.
"Chytré nabíjení pomáhá řídit poptávku po elektřině - k nabíjení dochází v období vysoké výroby čisté elektřiny a k vybíjení, v případě obousměrného chytrého nabíjení, v období nízké výroby z větru a slunce. Díky tomu může flotila elektromobilů sloužit jako obrovská baterie pro ukládání a následnou dodávku obnovitelné energie," dodala IRENA.
Chytré nabíjení je již realitou, stále však existují výzvy
Agentura upozornila na skutečnost, že v některých zemích západní Evropy je již chytré nabíjení realitou a že jeho využívání z objektivních důvodů poroste.
"Belgický provozovatel přenosové sítě Elia, který působí v Belgii a Německu, odhaduje, že vlastníci elektromobilů mohou snížit své účty za elektřinu o 15 % při použití jednosměrného chytrého nabíjení a o 25 %, pokud by využívali obousměrné chytré nabíjení," uvedla agentura.
Chytré nabíjení se podle agentury IRENA úspěšně ujalo například ve Francii nebo v Dánsku, kde technologická společnost Nuvve používá několik elektrických autobusů pro poskytování služeb výkonové rovnováhy dánskému provozovateli sítě Energinet.
Agentura současně upozorňuje, že pro plné využití výhod chytrého nabíjení bude zapotřebí překonat několik výzev. Tou první je skutečnost, že většina prodávaných elektromobilů není vybavena technologií umožňující obousměrné chytré nabíjení. Nevýhodou obousměrného nabíjecího systému je přitom zejména vyšší cena. Mimo to může dodatečné využívání baterií v elektromobilech umožňujících obousměrné chytré nabíjení způsobovat rychlejší degradaci těchto baterií a zkracování jejich životnosti.
Mohlo by vás zajímat:
Hm, do toho se lidi pohrnou.....
"Mimo to může dodatečné využívání baterií v elektromobilech umožňujících obousměrné chytré nabíjení způsobovat rychlejší degradaci těchto baterií a zkracování jejich životnosti."
Co za to ?
10% úspora za spotřebovanou elektřinu, v článku je to napsáno. A to se vyplatí!
Samozřejmě že je to blbost , když si spočítáme , že baterie v elektromobilech vydrží 1000 cyklů a taková baterka pak stojí 400- 500 000 podle ceny EV no tak logicky 1 cyklus vyjde zhruba na 500 a když EV poskytne dejme tomu 70kWh sítí pak by někdo musel majiteli z zaplatit zhruba 10kč /kWh + cenu elekřiny aby to mělo smysl. Bateriová uložiště jsou mnohem levnější, protože mají jiné typy baterek než evropské elektromobily. Něco jiného je nabíjení v době levné silové elektřiny to je pro majitele výhodné. Typicky nejlevnější elektřina je odpoledne a o víkendech.
aj keby to bolo iba 1000 cyklov, tak nech je dojazd iba 300km tak to mate 300000 nalietanych kilometrov na jednu baterku, moj fosil ma teraz nalietanych 270000 a uz sa menilo casovanie ventilov, spojka, 2x deravy vyfuk, teraz sa uz kazi prevodovka, takze zachvilu uz budem mat vymenene komplet pohonne ustrojenstvo auta a to este nemam ani 300000 km... jo a to este nehovorim o pokrocilej korozii podvozku, takze skor sa toho auta zbavim, lebo zhnije kastla
akurat, ze nove auta budu s lfp alebo solid state baterkami, ktore budu mat zivotnost ovela vyssiu ako 1000 cyklov, uz len keby to bolo 2000 pri dojazde 300 tak to mate 600000 km
Snižovat si životnost baterie v elektromobilu může snad jen ten, kdo ho vyfasuje jako služební vozidlo.
A kdo ho myslíte , že ho bude používat ? Většina nových aut je na firmy . A ty na ně určitě ještě dostanou dotace . Bude to stejné jak zelená usporám pro dum pro babičku . Tedy dotace pro ty co to nejméně potřebují , ale potřebujem utopit peníze .
Jak se říká , prvně to zdaníme , pak to zregulujem a teď už budem dotovat.
Až nastane toto
tak to bude pro majitele elektromobilů samozřejmá výhoda sdílet svoji baterii.
Musk zatím svoje sliby plní, má je technicky podložené.
"Musk zatím svoje sliby plní" - tak ten byl taky dobrý. :-D
"25 Things Elon Musk Promised and Didn't Deliver":
blog. cheapism. com/elon-musk-promises
Střelil jste se do vlastní nohy, stačí si přečíst pár prvních bodů co prý Musk nesplnil (dodávám, v létě 2022, kdy byl ten blog, co citujete napsán)
a hned je vidět, že o rok později jsou splněny.
Musk je vizionář, který umí plnit sliby (samozřejmě na cestu na Mars si ještě musíte dlouho počkat), ale Musk není zaprděný "to néééjde"...
Fakt by me zajimalo, ktery z nich povazujete za splneny?
Musk: "One million Robotaxis would be on the road by the end of 2020"
Skutečnost: "There aren’t any Robotaxis on the market; Musk now insists mass production will start in 2024."
Musk: "verbal govt. approval for the Boring Company to build an underground NY-Phil-Balt-DC Hyperloop. NY to DC in 29 minutes."
Skutečnost: "A Hyperloop between the three cities never materialized and the Federal Highway Administration said there was never any indication from the company that it was going to happen."
Mám pokračovat, nebo už je jasné kdo se tu střelil do vlastní nohy?
Samozřejmě že Vy. Nikdo neříkal že za 1 rok co uplynulo od toho Vašeho odkazu Musk vyřešil VŠE, s cestou na Mars si budete muset doopravdy ještě počkat,
ale vyřešil již několik bodů v odkazu citovaných,
např takto
"The starting price for Model 3, for instance, was cut to 229,900 yuan ($33,427) from 265,900 yuan. It cut prices in Japan on the same day." To je dle mého názoru, méně než 35 000 USD, což prý nesplnil...
Cybertruck je také již ve výrobě,
Twitter, nyní X taky už funguje dobře, bez cenzury a zcela jinak než dřív, ...
S hyperloopem nebyl MUSK prvý, je to běh na dlouhou vzdálenost, kdo bude prvý se teprve uvidí, ale něco jako metro na dlouhé vzdálenosti určitě bude, i když spousta "expertů" bude říkat "to nééééjde".
Měl pravdu i v dalších věcech, např.
úmrtí na kovid jsou též řádově nižší pro děti než pro staré lidi, jak říkal Musk už dávno, a jak je nyní potvrzeno...
.....
"Nikdo neříkal že za 1 rok co uplynulo od toho Vašeho odkazu Musk vyřešil VŠE", ale Vaněček říkal že "Musk zatím svoje sliby plní", což prokazatelně není pravda. Stačí si některé ty sliby přečíst, Vaněčku.
Některé sliby vyžadují dost času, nebo né? "Já to chci HNED", to "néééjde", to jsou nedospělé reakce.
Když např. slíbíte "One million Robotaxis would be on the road by the end of 2020", tak to vyžaduje čas jen do konce roku 2020. Už v roce 2021 je jednoznačně dané, jestli ten slib splněn byl nebo jako v Muskově případě nebyl. Nedospělá reakce je vykrucovat se jako to děláte vy.
Vyroba Cybertrucku nezacala.
Snad do konce roku a plna az v 2024. Tech par zkusebnich kusu skutecne neni zahajena vyroba.
Je to pitomost zejména z důvodu ztrát při dobíjení, a zde si můžeme vynásobit dvěma (50%). Další věcí počet nabíjecích cyklů, ale zde nebudou celé, ale pouze mikro, takže na životnost to bude mít zanedbatelný vliv.
Je to pitomost zejména z důvodu ztrát při dobíjení, a zde si můžeme vynásobit dvěma (50%). Další věcí počet nabíjecích cyklů, ale zde nebudou celé, ale pouze mikro, takže na životnost to bude mít zanedbatelný vliv.
,
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se