Domů
Čistá mobilita
Nabíjení elektromobilu z fotovoltaiky
Ad
Nabíjecí infrastruktura pro elektromobily
Zdroj: Shutterstock

Nabíjení elektromobilu z fotovoltaiky

Eletromobilita představuje nejen současný trend, ale dost možná i budoucnost dopravy. Svědčí o tom rostoucí počty plug-in hybridů i čistě bateriových elektromobilů na našich silnicích i množství vznikajících dobíjecích míst. Dokud se ale auta nabíjí běžnou elektřinou z rozvodné sítě, která se získává především spalováním fosilních paliv, zůstane ekologický přínos elektromobility přinejmenším sporný. Řešení představuje nabíjení elektromobilu z fotovoltaiky.

V České republice je počet elektromobilů na silnicích rok od roku vyšší. Z analýzy Centra dopravního výzkumu a Ministerstva dopravy za první pololetí roku 2021 vyplývá, že v ČR bylo zaregistrováno již přes 8500 plně bateriových elektromobilů a necelé 4000 plug-in hybridů.

Nabíjení elektromobilu Foto: Car-sharingový systém ve švédském Malmö, dobíjení elektromobilu přímo z fotovoltaiky, zdroj: Shutterstock

Možnosti nabíjení elektromobilu

Majitelé elektromobilů u nás mají možnost využít veřejně dostupnou síť dobíjecích míst, která jsou k dispozici už i v menších městech a stále jich přibývá. V polovině roku 2021 bylo v provozu celkem 1417 dobíjecích bodů na 744 stanicích. Řada těchto veřejných nabíječek se dá použít k dobití elektromobilu zcela zdarma, což představuje jeden z atraktivních rysů elektromobility pro běžné řidiče.

Tip. Seznam dobíjecích stanic pro elektromobily v ČR najdete např. na https://chargemap.com/map.

I při nabíjení baterie vozidla v domácích podmínkách se ale dá výrazně ušetřit, a to využitím přebytků elektřiny, které dokáže vyrobit fotovoltaická elektrárna. Čím dražší je elektřina, tím výhodnější je investovat do vlastní fotovoltaické elektrárny. Vezmeme-li navíc v potaz atraktivní dotace, dostáváme se na návratnost bezpečeně do 10 let.

Ačkoliv elektromobily kategorie BEV zpravidla umožňují i dobíjení z klasické 230 V zásuvky, je takový postup zdlouhavý. Se speciálním adaptérem v ceně několika set korun lze využít i připojení 400 V, ale stále platí omezení odběru společným hlavním jističem pro celou domácnost.

Většina majitelů elektromobilů si proto raději instaluje wallbox, tedy speciální nástěnné zařízení, které poskytuje optimální nabíjecí výkon s řadou chytrých funkcí. A právě i díky nové technologii wallboxů lze snadno optimalizovat využití FVE díky možnosti nabíjení elektromobilu z fotovoltaiky. Každá rozumně navržená fotovoltaická elektrárna se po většinu roku potýká s přebytky vyrobené elektřiny, které domácnost v reálném čase nespotřebuje. Existují řešení s akumulací do baterie či do ohřevu TUV, což je zajisté řešení rozumné, nicméně přebytky se vyskytují často i tak. Využít tuto energii k dobíjení vozidel se pak vyplatí mnohem víc, než umožnit přetok této elektřiny do rozvodné sítě.

Wallbox pro nabíjení EV fotovoltaikou

Nově nabízené wallboxy mohou fungovat v několika režimech:

Plug N Charge představuje jednoduché nabíjení bez ohledu na to, jestli se právě využívá energie z instalovaných panelů či nikoliv.

Řízené nabíjení (nazývané též plánované nabíjení) je režim vyvinutý firmou Solax. S využitím časovače se dá nastavit, zda bude dobíjení baterie elektromobilu probíhat v době nejvyššího výkonu fotovoltaiky, případně v době čerpání nízkého tarifu od dodavatele elektřiny. Toto řešení není nákladné a přitom může přinést výrazné úspory.

Dynamicky kontrolované nabíjení je nejkomplexnější možností, jak může wallbox s fotovoltaikou spolupracovat. Přizpůsobuje se aktuální hladině energetických přebytků, které pak dokáže přidělovat i mezi několik nabíjecích bodů v rámci domácnosti. Při dostatečné instalované kapacitě solárních panelů je pak možné využívat k dobíjení elektromobilů výhradně sluneční energii.

Rychlý mód, anglicky boost mode, je poslední možností konfigurace wallboxu. Zajišťuje co nejrychlejší dobití baterie bez ohledu na využitou kombinaci zdrojů energie.

V dnešní době, kdy se za největší slabinu fotovoltaiky považuje její nestabilní výkon a nemožnost dlouhodobě a efektivně skladovat elektrickou energii k pozdějšímu využití (akumulace do baterií má stále ještě určité rezervy a cenově se nejedná o úplně levnou technologii), nabízí dobíjení elektromobilů zajímavou variantu.

Na trhu jsou dnes pro všechny ekologické a elektromobilní nadšence k dispozici už i kompletní řešení, zahrnující sestavu fotovoltaické elektrárny s dobíjecí stanicí na elektromobil.

Za zmínku stojí i koncepce z dílny automobilky BMW, která na první místo postavila dobíjení svého elektromobilu pomocí solárních panelů na střeše parkovacího přístřešku. Teprve když se auto nenabíjí, využije se elektřina na provoz připojené domácnosti.

Ekologické řešení pro elektromobilitu

Hybridní vozidla a auta plně poháněná bateriemi si získávají svoji popularitu jakožto alternativa klasických spalovacích motorů s ekologickým a bezemisním provozem. Skutečný přínos pocítíme díky eliminaci smogu a snížení znečištění ve městech s významným podílem elektromobilů na celkovém silničním provozu.

V celosvětovém měřítku ale k ochraně přírody a prevenci klimatické změny příliš nepřispívají, protože energie k jejich pohonu se čerpá z běžné rozvodné sítě. V podmínkách České republiky to znamená, že zhruba 50 % elektřiny pro provoz elektromobilů se získává spalováním fosilních paliv.

Možnost dobíjet baterie elektromobilů přímo z fotovoltaiky představuje ekologicky i ekonomicky zajímavé řešení pohonu vozidel.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(42)
Dušan
4. leden 2022, 21:51

To všetko je super .... pokým sa nezačnú rátať náklady ...

Len EV sám o sebe je tak 40 tis. eúr ... a to som z lacného kraja ... nabíjačka + panely + vybavenie + montáž ... a už sme spolu na investícii minimálne 50 tis. eúr a to naozaj som úplný minimalista.

A alternatíva je kúpiť podobné vozidlo na benzín za cca 20 tis. eúr ... a mám 30 tis na benzín ....a nemusím riešiť už nič.

energetik
5. leden 2022, 00:37

"a nemusím riešiť už nič" Jen kupovat drahé palivo :-)

Nevím jak u vás na slovensku, ale v ČR je možno na pořízení Wallboxu získat příspěvek od škodících čmodů z emisních povolenek. A co jsem se díval tak ten příspěvek cca 2 násobně překračuje cenu instalace wallboxu. Takže u nás ty vaše výpočty neplatí.

Stas
5. leden 2022, 07:40

Dušan, tak za 10000 EUR je dá pořídit FVE o výkonu cca 5KWp, Jak budeš dlouho dobíjet v létě a jak dlouho budeš v zimě třít ebonitovou tyčí liščí ocas... :-)

josef
4. leden 2022, 21:54

No je to trochu zavádějící. Pokud jde o emise CO2 pak ČR má mix asi 0,43 kg / kWh pokud má EV spotřebu 16KWh /100 km pak je to 69 g emisí CO2 /km v našem energetickém mixu což je polovina co má běžné úsporné auto. krom toho pokud nabíjíte pomocí FV svůj EV pak elektřina nejde do sítě což je pro Vás ekonomický přínos ve skutečnosti, ale přetoky způsobí také útlum využívání fosilních paliv takže pokles emisí CO2 bude malý. Prakticky na úrovni ztrát sítě. Finančně vyděláváte , ale není třeba zbytečně mluvit o úspoře emisí , která ve skutečnosti nevznikne nebo v minimální míře.

Richard Vacek
5. leden 2022, 06:11

Kdo má auto na jezdění, tak nemá šanci auto přebytky z fv dobíjet, protože s ním bude jedzit, nebo ho bude mít zaparkované u zaměstnání.

A kdo má auto na stání, tak mu může stát doma tradiční auto, nepotřebuje fv a ušetří spoustu peněz i bez dotací.

Jiří Kelnar
5. leden 2022, 08:25

Jak jako na ježdění a na stání? Pokud neděláte pro Rohlík, tak většinou jedete během dne víceméně do práce a z práce, že? Občas nákup.

No, tak když máte to štěstí a odjíždíte z domu kolem 6:00, tak se vracíte kolem 16:00 a můžete od jara do září nabíjet v pohodě hned jak dojedete. Anebo třeba chodíte na směny - ranní, odpolední, noční. Ve všech těch případech můžete aspoň chvíli anebo celou dobu nabíjet z FVE. Není to tak složitý, jak se zdá.

Samozřejmě, pokud chodíte do práce na 9:30 a končíte kolem 19:00, tak máte bohužel smolíka a musíte nabíjet ze sítě, když nechcete zatěžovat domácí baterku.

jozka
5. leden 2022, 09:01

Ano, protoze kazdej jede rano do hokny, pak domu a zbytek dne cuci na TV.

Nesmite vsechny posuzovat dle sebe.

Jiří Kelnar
5. leden 2022, 09:33

Kdo povídal o čučení na TV? Samozřejmě ano, někdo si zajede ještě autem do fitka, zaveze děti do kroužku, zajede na nákup, ale přiznejme si, že průměr funguje tak, jak jsem řekl. Já teda po práci už radši jdu někam pěšky spíš než autem, ale pravda bydlím na vsi.

Jde o to, že tohle je možné a spousta lidí takhle může po část roku auto nabíjet. Nic víc, nic míň.

jozka
5. leden 2022, 09:43

Tak na te vsi tuplem, protoze tam toho pesky moc nevyridite. Prozatim delim svuj cas mezi sidliste a ves a prumer, ktery vidim ja okolo tomu tedy neodpovida.

Na sidlisti je nejvetsi naval dorazivsich aut az tak kolem seste. Na vsi se to pozna hur, ale rozhodne to neni, ze by vetsina byla ve ctyri doma a uz se nehnula.

Kamil Kubů
5. leden 2022, 11:40

Buď máte FVE dimenzovanou na spotřebu domácnosti a pak už ani v létě toho na nabíjení auta moc nezbude.

Nebo si pravidelnou spotřebu auta přidáte ke spotřebě domácnosti, přidáte víc panelů, větší baterku, powerwall a další součástky a v noci do auta natlačíte to, co nějaký smart management vašeho domova vymyslí, že si můžete dovolit.

Nebo si pořídíte "ostrov" pro nabíjení BEV, což je v podstatě to samé jako v předchozím případě, s tím že případnou nadvýrobu, co se nevejde do baterek pošle wattrouter do bojleru. Výhoda je v tom, že se nemusíte dohadovat s distributorem ohledně povolení a případných přetoků do sítě. A můžete si to udělat v podstatě sám, bez projektu, takže to vyjde levněji.

I ten poslední případ však cenově při 4,5 kWp/20 kWh vyjde plus mínus na půl milionu a dostanete z něj 5 MWh napájení BEV za rok. Za deset let vyměníte baterku i powerwall, což jsou tři pětiny pořizovací ceny. Za dvacet let budou mít panely 80% původního výkonu a baterka i powerwall budou zase v háji a vy budete přemýšlet jestli do toho znovu investovat. Za těch dvacet let jste získal 100 MWh za cenu 800 tis. Kč a to do toho nepočítám časovou cenu peněz a žádný servis. A polovinu roku budete stejně větší část energie do auta získávat ze sítě, která bude pravděpodobně levnější, než ta vaše.

Já bych do toho tedy nešel.

Hobit
5. leden 2022, 12:54

Skončil jsem na větě: "za 10 let vyměnite baterku i Powerwall".

Dál ty nesmysly nemá smysl číst.

Klasický trolling: "jen já vím všechno, a všichni ostatní jsou blbci. " Tihle Kamilové a podobní chytráci na 100% vědí že po 10 letech baterka odejde i když v životě žádnou baterii neviděli, nevadí co to je a už vůbec nechápu co napsali za blbosti.

Ještě že se výrobci neřídí podle českých Pepíků a Kamilů v diskuzi na internetu.

To bychom pořád bydleli v jeskyních...

Turby
5. leden 2022, 16:31

Jako konstrukter elektroniky dodam, ze dnesni zivotnost kondenzatoru ve vykonove elektronice je zhruba 10 let. A to musi byt velmi kvalitni. Zejmena pokud je zarizeni v provozu trvale.

Takze obecna zivotnost menicu, chargeru i nabijecek bude k tem 10 letum. Spise o neco mene.

Kamil Kubů
5. leden 2022, 16:50

Zkuste nebýt osobní spíše věcný. Pokud Vy sám vlastníte domácí FVE s akumulací do baterií více než deset let, podělte se o vlastní zkušenost a rovnou napište, že ve Vašem vlastním případě vám vydžela baterie tak a tak dlouho s takovou a takovou kapacitou a že powerwall vám celou dobu fungoval bez jediné závady.

Pokud takové vlastní zkušenosti nemáte, můžete tak leda mávat propagačními letáky prodejců, kteří slíbí cokoliv aby prodali.

Decarbon
5. leden 2022, 18:30

Muzu mluvit jen za sebe a ze zkusenosti s elektromobilem Nissan Leaf. Brzy mu bude 9 let a baterka funguje skoro jako za mlada a menic a cela elektronika take. Vyrobce uz ve vyrobe pamatuje na vydrz a omezi horni a dolni hranici vybijeni/nabijeni. Tim je baterie vic odolna proti degradaci a zaroven je tam rezerva ve stari. Pokud by kapacita klesla, umozni BMS otevreni rezerv a tim padem uzivatel ani nepozna, ze baterka zestarla. Takovy proces muze trvat klidne 15 i vice let. Moje auto z 2013 je uz davno moralne zastarale, jedna se vlastne o jedno z prvnich aut s lithiovymi akumulatory. Dnesni aku jsou mnohem dal s kapacitou i vydrzi. U domacich baterek je provozni rezim setrnejsi a vydrz muze presahnout 20 let i vic. I u olovenych baterii nesmite vychazet ze startovacich baterek. Baterie ve VZV maji znacnou vydrz a presto na parametry lithiovych nedosahnou.

jozka
5. leden 2022, 19:47

Leaf 2013 nebyl zadna slava ani zamlada 230 papirove, realne tak 150. Pokud chcete tvrdit, ze jeho baterka funguje porad stejne, tak kecate (jako obvykle). Rapidgate se tomu rika.

Kdo chce at si dohleda

ojety-elektricky-nissan-leaf-za-tri-sta-tisic-bude-vas-ale-d

Decarbon
5. leden 2022, 20:36

Matlate pate pres devate. Leaf 2013 mel baterku 24kWh. Zmineny Rapidgate mel 30kWh Leaf o par let pozdeji. Rapidgate se projevil az po ujeti par set km v kuse. Na takove jizdy nebyl koncipovan. Nemel chlazeni baterky. Vetsinou ten problem mel nekdo, kdo si ho pujcil a jezdil tak aby to vyvolal. Pak se kazil i aku. Vlastnik to nikdy neudelal. Vsak ani spalovak neni urceny na stalou jizdu na hranici vykonu. Casem vam take chcipne, i kdyz pozdeji nez Leaf 30kWh. Nebyl k tomu urceny. Ja s 24kWh ujedu max 150km po rovine po okreskach. Dalnici nema Leaf rad, ma velky odpor vzduchu a velkou spotrebu. Jak pisu, bylo to jedno z prvnich BEV na svete, prvni skoky. Vas clanek je jeste z dob, kdy automobilky platily za takove clanky aby emobilita byla vnimana negativne. Ted sklizi ovoce te antireklame. Kdyz inzenyri u Mercedesu rozebrali Teslu X, tak si sedli na zadek. Od te doby se automobilky zapojuji vic do rozvoje BEV. Kdo s tim nejel, nevi nic, jen same polopravdy.

Kamil Kubů
5. leden 2022, 21:25

Zkuste trochu přesněji popsat "jezdí jako za mlada". Třeba uvést kolik má najeto a jak daleko s ním dojedete na jedno nabití.

Decarbon
6. leden 2022, 05:02

Leaf pouziva zena na nakupy a jezdeni po okrese. Tak zadne velke najezdy nema. celkem ma najeto 60.000km. Drive mela muj stary Passat v nafte a jezdila stejne couracky. To byl des a hruza, vse zaneradene a odchazely zhavici svicky, vyfuk a ruzne malickosti. Motor se poradne neprohral, kondenzat v oleji. U elektroauta nic takoveho neexistuje. Nic se nevymenuje, nic se nekazi. Jednou musel do servisu kvuli srazene srnce. Dokonce i 12V olovena baterka je original. Neni zatezovana startovanim a zije dele a elektronika ji prubezne a setrne dobiji.

Kamil Kubů
6. leden 2022, 13:28

Takže ta baterka za sebou bratru takových 500 cyklů po 80% DoD. A to ještě pravděpodobně s žádným full discharge a fast charging. No, pak je jasné že funguje jako za mlada.

Na druhou stranu, ruku na srdce. Kdybyste vzal těch 700 tis. za co se v roce 2013 prodával, uložil je na spořící účet a nechal manželku jezdit na nákup taxíkem, budete dnes možná v plusu.

jozka
6. leden 2022, 13:43

9 let a 60000km? Tak si spoctete cenu za kilometr...

Automobilky se zapojuji do elektromobility, co jim vladci prozradili jake chystaji zakony. Jinak by totiz byly tyhle zazraky neprodejne.

Kamil Kubů
5. leden 2022, 06:55

To, že je článek reklama, by mohlo být označeno viditelnějším způsobem než jen drobnou značkou v dolním rohu úvodního obrázku.

Turby
5. leden 2022, 08:51

Regulerni PR

maly jarda
5. leden 2022, 09:55

mne hlavně zajímá kdo tu potěmkinovu vesnici zaplatí, ať přímo na dotacích nebo nepřímo na cenách .. ale sociopati a podobní další pozéři to budou mít rádi .. předstírat že ty fotovoltaické články ,s výkonem v zimě blízkým nule, nabíji jejich elektromobil zakoupený za dotace

Zbyněk Poisl
5. leden 2022, 10:12

Ta fotografie ze švédského Malmoe je krásná. Ovšem pouze pro někoho, kdo o OZE nemá žádnou páru. Na střeše nabíjecí stanice je cca 20m2 panelů, což je při pném oslunění nějakých 7kW výkonu. Takže na nabití 50kWh baterie tam to auto bude stát 7hodin!!! Za tu dobu ovšem slunce uhne zcela jinam, takže už nenabije vůbec nic a bude čekat do druhého dne. V zimě ovšem nemá šanci vůbec. To tam bude stát od září do března!!!

Petr
5. leden 2022, 10:34

Až na to, že většina lidí nejezdí 300 kilometrů za den, ale běžně třeba 50, a pak jim to úplně stačí.

jozka
5. leden 2022, 11:15

Takze tam nebudou cely den, ale kazdy den.

Pricemz pointa je stejna.

Petr
5. leden 2022, 11:51

Ano, pred svym domem parkuju kazdy den tak jako tak.

Kamil Kubů
5. leden 2022, 11:43

Pokud najedete pravidelně 50 km za den, tak se vám BEV nevyplatí. A dokonce to není ani ekologické, protože lifetime CO2 stopa BEV oproti dobrému autu se srovná až po daleko větším nájezdu, než s tou elktrokolkou najedete.

petr
5. leden 2022, 11:56

Tak stacil by i mensi dojezd. A mensi ekologicka stopa. Financne se to nevyplati, zatim.

Petr
5. leden 2022, 12:21

Tak není nutné mít dojezd auta 600 kilometrů, pro takovéhle auto by stačila menší baterie s menší eko stopou. Finančně se to ale stále nevyplatí.

Decarbon
5. leden 2022, 19:02

Ekologicka stopa BEV je uz davno mensi nez u spalovaku. To plati uz pri vyrobe. Provozem se ten rozdil ke spalovaku jeste zvysuje. Moje zkusenosti za 6 let jezdeni s BEV maji jiste vetsi vahu nez nejake uvahy pred klavesnici.

Zbyněk Poisl
5. leden 2022, 12:11

A když bude týden pršet, tak si koupíš permanentku na tramvaj a budeš jezdit MHD! Tomu rozumím. To se určitě vyplatí. Auto za dvě mega před barákem pod přístřeškem za půl mega a do práce budu jezdit MHD. Přesně tak si to EU představuje. Lidi kupte si drahá auta a choďte pěšky. To je ekologie.....

Jiri Samsonek
5. leden 2022, 14:12

Dobrý den, mám doma FVE 3,6 kWp po dobu 1,5 roku, mám baterie a přetoky nasměrované do vlastního ohřevu TUV. Až jsou nabity baterie a TUV vytopená, pak jsou k dispozici přebytky el. Energie. Mám již zkušenosti s tím, kolik to reálně vyrábí, jak na jaro, v létě i na podzim a hlavně v zimě(nic). Vím, jakou mají kapacitu menší elektromobily a musím konstatovat, že článek je dle mého velmi zidealizovaný a nekritický... FVE jsem pořídil NE z důvodu nějaké úspory, ale bral jsem to jako zajímavost... i kdybych vyhodil TUV větev a snažil přebytky cpát do elekroauta, daleko bych nedojel...

Jestli si chcete hrát na ekologii, kupte si elektrokoloběžku... bez FVE samozřejmě, vyjde vás to nejlevněji s nejvyšší efektivitou...

Kamil Kubů
5. leden 2022, 16:01

Tisíceré díky, pane Samsonku. Jste svěží závan faktů a realismu v tomto nepřeberném halasu dojmů a pokřivených argumentů.

Decarbon
5. leden 2022, 18:56

V zime pry nic. Tak to musi byt moje FVE rozbita. Dnes jsem mel 4 h provoz TČ i bojleru z FVE. A i pri plne obloze hnusnych mraku mam 10% prikonu TČ z FVE. FVE vyrabi i v zime. Zrejme nemate vubec zadne zkusenosti s realnou FVE a jen fabulujete.

Robert Zelenka
5. leden 2022, 22:10

No, odpověděl jste si sám, máte FVE o výkonu 3,6 kWp, vám by se to asi nevyplatilo... podívejte se na stránky firem instalujících FVE, u jak velkých elektráren jsou součástí wallboxy, rozhodně ne u 3,6 kWp

Pavel Š
5. leden 2022, 18:21

Kdyby tyto technologie neměla Achillovu patu (baterii) tak je skvělá. Kdyby výdržely v autech 15 až 20 let a najetí 300 až 400tkm tak už to dává i ekologickoekonomickej smysl. Protože ekologie za jakoukoliv cenu je NEekologická idea.

minduton
5. leden 2022, 23:12

Mám v garáži prostou klasickou 3fázovou zásuvku 3x400 V AC s jištěním 3x20 A (=14 kW). Z toho ta kára napřímo nabíjet nelze a je potřeba pořád nějaký poblblý "wallbox"?

Decarbon
6. leden 2022, 04:43

Wallbox je ridici jednotka, ktera dohodne s autem, kolik Amper smi auto nabijet, aby nevypadly pojistky. Normalne by stacil prepinac v aute a ridic by nastavil hodnotu Amper, ktere ta zasuvka zvladne. U vas 14A. Bohuzel na lidskou chytrost se neda spolehat a kazdy by nastavil co mozna nejvic a ejhle, pojistky by vypadavaly. Tak musi byt blbovzdorny Wallbox ktery to zaridi. Wallbox komunikuje s autem pomoci PWM a ruznych napetovych hodnot a tim je zajisteno, ze v pripade poruchy stykac uvnitr Wallboxu ukonci nabijeni. Existuji auta, ktera muzou nabijet 3x32A. Pomoci Wallboxu, ktery ma zakodovane max Ampery je umozneno nabijeni dle prislusneho jisteni. Zaroven umoznuji nektere Wallboxy tuto hodnotu prubezne menit. Kdyz mate doma slabou pripojku a bezi vam spotrebice s vetsim odberem, nemuzete si pak dovolit nabijet vasemi 14A, ale treba jen 10A. Tuto hodnotu muzete nastavit manualne na Wallboxu, ale lze to take resit pomoci chytreho elektromeru. Ten prubezne meni nabijeci prikon aby nevypadnul hlavni jistic u baraku. Lze to spojit s FVE a pak se da nabijet treba je z prebytku FVE. Existuji i prenosne nabijecky, ktere funguji podobne jako Wallbox a jsou mensi. Ale tam uz se musi nastavit max Ampery dle prislusne zasuvky manualne. Jinak by nabijely standardne 16A nebo 32A podle velikosti zasuvky.

pr
7. leden 2022, 05:43

Ke každému vozu se přibaluje 230V "kabel" kterým ten vůz jste schopen nabít z obyčejné domácí zásuvky. A na webu o energetice snad každý ví jak zapojit spotřebič 230V do 3f 400V zásuvky. Jde o konektor, zásuvku, trojžilový kabel a někdy maximálně i 1f jistič 16A s krabicí. Ochrany jsou již v na začátku zmíněném "kabelu" dodávaném s vozem.

Decarbon
6. leden 2022, 04:45

oprava:Misto 14A si dosadte 20A. Prehledl jsem jednotky a bral udaj 14kW jako 14A. Omlouvam se za nepozornost.

Kočí Dalibor
6. leden 2022, 22:10

Uvažujte reálně EV 28 kW se 28kW dobije za hodinu. FVE 5kWp ho při ideálních podmínkách dobije za 5 , 75 hod. Pokud dojedu v létě v 16:00 hod. z práce tzv. na doraz (prázdná baterie) FVE vyrobí do večera pouze cca. 15 kW při jasném nebi. Takže nic moc. Nesmí pršet, být pod mrakem,nebo zimní úhel slunce. Někdo namítne power box říkám ok za 200 litrů=pěkná rána, dál FVE 5kWp 180 litrů=druhý zásah , dojezd EV 300 km na plnou baterii =třetí zásah a konečně kolik lidí si finančně může dovolit takovýto dětinský experiment??? ... čtvrtý zásah potopeno konec. JEDINĚ VODÍK JE CESTA!...s pozdravem váš elektrikář kterému ještě nevypláchli zdravý selský rozum z hlavy. Lidé neskákejte ekobyznysmenum na špek.....zazobanci klidně skočte a dokažte okolí jak jste ignorantsky hloupí.(svým způsobem je to jakási forma narcismu)

P.S. 5kWp= zábor cca. 28 m2 střechy orientace JV,J,JZ -to není zrovna málo a na průměrný RD se to tak tak vleze. A kdo má jinou orientací střechy tak má prostě smolika.

Takže toto je reálná odpověď na ekodobijeni sluncem.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se