11. květen 2016
IMO odložila rozhodnutí o regulaci fosilních paliv lodní dopravy

Mezinárodní námořní organizace (IMO) jednala v říjnu 2025 o přijetí tzv. Net-zero Frameworku. Jedná se o první globálně závazný systém regulující emise skleníkových plynů z lodní dopravy. Lodní doprava zajišťuje přibližně 90% světového obchodu a zároveň produkuje kolem 3% celosvětových emisí CO₂. Výsledkem jednání je odklad adopce Net-zero Frameworku o jeden rok.
Regulace s ambicí proměnit globální obchod
Většina lodí stále používá těžký topný olej, jeden z nejintenzivnějších fosilních zdrojů z hlediska emisí CO₂. Navrhovaný rámec IMO proto stanovuje postupné snižování povolené uhlíkové intenzity paliv. Projednávaný cenový mechanismus měl motivovat dopravce, aby přešli na čistší alternativy.
Navrhovaný rámec měl zavést cenový mechanismus: poplatek 380 dolarů za tunu emisí CO₂ nad stanovený limit a navíc 100 dolarů za nesplnění přísnějších emisních cílů. Lodě s nižšími emisemi by získávaly kredity, jež by mohly prodávat lodím s emisně intenzivnějším provozem. Odhady hovoří o 11 až 13 miliardách dolarů ročně, které by plynuly do fondu IMO na podporu čistých technologií a rozvojových zemí. Rámec se měl vztahovat na lodě o hrubé tonáži nad 5000 tun, které představují 85% emisí mezinárodní lodní dopravy.
Politické napětí i ekonomická nejistota
Jednání provázely ostré politické spory. Spojené státy, Rusko a Saúdská Arábie vyjádřily odpor vůči návrhu a upozornily, že globální uhlíkový poplatek by mohl narušit obchodní rovnováhu a zvýšit náklady na dopravu. Trumpova administrativa dokonce pohrozila odvetnými kroky vůči státům, které návrh podpoří.
Naopak Evropská unie, Japonsko a většina tichomořských ostrovních států regulaci podpořily. Považují ji za nezbytný krok k dosažení cíle uhlíkové neutrality do roku 2050. Jak upozornil generální tajemník IMO Arsenio Dominguez, absence globální regulace by dlouhodobě zvýšila náklady energetické transformace a prohloubila nerovnosti mezi regiony.
Členské státy nakonec rozhodly o odložení adopce Net-zero Frameworku o jeden rok. Pro odklad hlasovalo 57 států, 49 bylo proti a 21 se zdrželo hlasování. Návrh na odklad podala Saúdská Arábie. Generální tajemník IMO Arsenio Dominguez přesto zdůraznil, že rámec „zůstává velmi živý“ a práce na implementačních směrnicích bude pokračovat. Plánovaný vstup do platnosti rámce je tedy posunut, přičemž první poplatky měly začít platit v roce 2028.
Otazníky kolem paliv a tempa přechodu
Návrh podle ekologických organizací sice představuje zásadní krok vpřed, ale jeho podoba vyvolává obavy. Podle organizace Transport & Environment stávající nastavení návrhu zvýhodňuje biopaliva z potravinových plodin, která mohou vést k odlesňování a růstu cen potravin.
Aktivisté proto vyzývají IMO, aby se více zaměřila na škálovatelné alternativy, jako je zelený amoniak nebo metanol. Tyto technologie však zatím nedosahují finanční dostupnosti – podle modelů se stanou konkurenceschopnými až ve 40. letech.
Budoucnost námořní dopravy
Odklad přijetí Net-zero Frameworku znamená nejistotu ohledně rychlosti implementace globálního uhlíkového poplatku v námořní dopravě, která je odpovědná za významný podíl emisí skleníkových plynů v dopravním sektoru. Celkově tak Net-zero Framework představuje historický, byť dosud neuzavřený krok k regulaci uhlíkových emisí z globální lodní dopravy a signalizuje směr, kterým se bude odvětví v nadcházejících dekádách ubírat.
Mohlo by vás zajímat
7. září 2016
22. listopad 2016
6. prosinec 2022
14. červen 2024
19. září 2024
15. říjen 2025
22. říjen 2025
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.