11. květen 2016
IMO odložila rozhodnutí o regulaci fosilních paliv lodní dopravy

Mezinárodní námořní organizace (IMO) jednala v říjnu 2025 o přijetí tzv. Net-zero Frameworku. Jedná se o první globálně závazný systém regulující emise skleníkových plynů z lodní dopravy. Lodní doprava zajišťuje přibližně 90% světového obchodu a zároveň produkuje kolem 3% celosvětových emisí CO₂. Výsledkem jednání je odklad adopce Net-zero Frameworku o jeden rok.
Regulace s ambicí proměnit globální obchod
Většina lodí stále používá těžký topný olej, jeden z nejintenzivnějších fosilních zdrojů z hlediska emisí CO₂. Navrhovaný rámec IMO proto stanovuje postupné snižování povolené uhlíkové intenzity paliv. Projednávaný cenový mechanismus měl motivovat dopravce, aby přešli na čistší alternativy.
Navrhovaný rámec měl zavést cenový mechanismus: poplatek 380 dolarů za tunu emisí CO₂ nad stanovený limit a navíc 100 dolarů za nesplnění přísnějších emisních cílů. Lodě s nižšími emisemi by získávaly kredity, jež by mohly prodávat lodím s emisně intenzivnějším provozem. Odhady hovoří o 11 až 13 miliardách dolarů ročně, které by plynuly do fondu IMO na podporu čistých technologií a rozvojových zemí. Rámec se měl vztahovat na lodě o hrubé tonáži nad 5000 tun, které představují 85% emisí mezinárodní lodní dopravy.
Politické napětí i ekonomická nejistota
Jednání provázely ostré politické spory. Spojené státy, Rusko a Saúdská Arábie vyjádřily odpor vůči návrhu a upozornily, že globální uhlíkový poplatek by mohl narušit obchodní rovnováhu a zvýšit náklady na dopravu. Trumpova administrativa dokonce pohrozila odvetnými kroky vůči státům, které návrh podpoří.
Naopak Evropská unie, Japonsko a většina tichomořských ostrovních států regulaci podpořily. Považují ji za nezbytný krok k dosažení cíle uhlíkové neutrality do roku 2050. Jak upozornil generální tajemník IMO Arsenio Dominguez, absence globální regulace by dlouhodobě zvýšila náklady energetické transformace a prohloubila nerovnosti mezi regiony.
Členské státy nakonec rozhodly o odložení adopce Net-zero Frameworku o jeden rok. Pro odklad hlasovalo 57 států, 49 bylo proti a 21 se zdrželo hlasování. Návrh na odklad podala Saúdská Arábie. Generální tajemník IMO Arsenio Dominguez přesto zdůraznil, že rámec „zůstává velmi živý“ a práce na implementačních směrnicích bude pokračovat. Plánovaný vstup do platnosti rámce je tedy posunut, přičemž první poplatky měly začít platit v roce 2028.
Otazníky kolem paliv a tempa přechodu
Návrh podle ekologických organizací sice představuje zásadní krok vpřed, ale jeho podoba vyvolává obavy. Podle organizace Transport & Environment stávající nastavení návrhu zvýhodňuje biopaliva z potravinových plodin, která mohou vést k odlesňování a růstu cen potravin.
Aktivisté proto vyzývají IMO, aby se více zaměřila na škálovatelné alternativy, jako je zelený amoniak nebo metanol. Tyto technologie však zatím nedosahují finanční dostupnosti – podle modelů se stanou konkurenceschopnými až ve 40. letech.
Budoucnost námořní dopravy
Odklad přijetí Net-zero Frameworku znamená nejistotu ohledně rychlosti implementace globálního uhlíkového poplatku v námořní dopravě, která je odpovědná za významný podíl emisí skleníkových plynů v dopravním sektoru. Celkově tak Net-zero Framework představuje historický, byť dosud neuzavřený krok k regulaci uhlíkových emisí z globální lodní dopravy a signalizuje směr, kterým se bude odvětví v nadcházejících dekádách ubírat.
Mohlo by vás zajímat
7. září 2016
22. listopad 2016
18. leden 2017
10. květen 2017
1. červen 2017
14. červen 2024
19. září 2024
Komentáře (2)
Hmm Amerčané se ohanějí tím, že to bude mít dopad ne mezinároní obchod. Když jejich cla mají dopad mnohem významnější. Alias USA se nemá tímto argumentem co ohánět.
K tomu myslím, že je třeba se trochu zamyslet na tím, zda má smysl vozit všechny ty tuny materiálu z jednoho konce světa na druhý. Ono obecně toto je problém nejen námořní doporavy, ale dopravy obecně. I v EU máme takové vychytávky, kdy prasata, než se dostanou v CZ na stůl procestují polovinu Evropy... a nikdo to neřeší!
Hmm Amerčané se ohanějí tím, že to bude mít dopad ne mezinároní obchod. Když jejich cla mají dopad mnohem významnější. Alias USA se nemá tímto argumentem co ohánět.
K tomu myslím, že je třeba se trochu zamyslet na tím, zda má smysl vozit všechny ty tuny materiálu z jednoho konce světa na druhý. Ono obecně toto je problém nejen námořní doporavy, ale dopravy obecně. I v EU máme takové vychytávky, kdy prasata, než se dostanou v CZ na stůl procestují polovinu Evropy... a nikdo to neřeší!







Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.