Domů
Rychlé zprávy
Žádná nová auta se spalovacím motorem po roce 2030, navrhuje německá Spolková rada
Výfuk emise
Výfuk emise. Zdroj: Wikimedia (https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Automobile_exhaust_gas.jpg)

Žádná nová auta se spalovacím motorem po roce 2030, navrhuje německá Spolková rada

Po roce 2030 by dle představ německé Spolkové rady již nemohly  na evropské silnice vyjet nové automobily, ve kterých by se nacházel spalovací motor. Tuto rezoluci by dle německých politiků měla naplnit Evropská komise v podobě nové směrnice, kde by šlo jednu z restrikcí vůči automobilům vypouštějícím emise. Šance na přijetí takové legislativy jsou ovšem v současné situaci EU mizivé.

Německá Spolková rada (Bundesrat) přišla zhruba před dvěma týdny s rezolucí, která vyzývá k zákazu prodeje všech automobilů se spalovacím pohonem. Zákaz by měl dle představ Bundesratu platit od roku 2030. Tento návrh se ovšem nemá týkat pouze Německa, ale je cílen na celou EU. Rezoluce samotná pak konkrétně vyzývá Evropskou komisi (se sídlem Bruselu) k přijetí směrnice, která zajistí, že v rámci nových automobilů budou mít pouze bezemisní vozy povolení k pohybu na evropských silnicích. Nová auta se spalovacím motorem (na benzín, naftu, plyn i hybridní pohon), kterých je dnes absolutně nejvíce, by tak již nesměla být prodávána. O tomto razantním nápadu informoval jako první Magazín Spiegel a později informaci převzaly i další mezinárodní zpravodajské servery.

Šokující, ale nepravděpodobné

Spolková rada je legislativní orgán složený ze zástupců šestnácti spolkových států Německa. Jakékoliv rezoluce Spolkové rady nemají formu zákona a není tak třeba se jimi závazně řídit. Spolková rada se obvykle přirovnává k horní sněmovně parlamentu.

„Pokud má být Pařížská dohoda o omezení klimatických změn brána seriózně, žádné nové automobily se spalovacím motorem by se po roce 2030 neměly dostat na silnice.“

Oliver Krischer, politik za Stranu zelených (Bündnis 90/Die Grünen)

Jak vyplývá z výše uvedeného, před vznikem takové směrnice by daný legislativní dokument musel projít kompletním legislativním procesem na úrovni EU. V tom případě by ovšem taková směrnice musela projít posuzováním Evropské komise a schvalováním Evropskou radou a rovněž i Evropským parlamentem. S velkou pravděpodobností by pak takto striktní návrh neprošel přes zástupce jednotlivých států v Evropské radě, případně Evropský parlament. Německo má ovšem při procesech přijímání nové evropské legislativy významnou diplomatickou sílu a obvykle výrazně ovlivňuje podobu nových regulací a nařízení.

Zasedání Bundesratu. Zdroj: Bundesrat
Zasedání Bundesratu. Zdroj: Bundesrat

Další nepříjemnost pro tradiční výrobce aut

Evropští výrobci automobilů, z nichž řada pochází právě z Německa, jistě nebudou s takovým návrhem souhlasit. Přitom by se měli mít na pozoru i z toho důvodu, že rezoluce vyzývá Evropskou komisi také k „přehodnocení současných praktik v oblasti danění a poplatků, spojených s podporou bezemisní mobility“. Jako možnost Bundesrat uvádí například podporu nákupu elektromobilů a také „konec daňového zvýhodňování naftového pohonu v řadě zemí EU“. V současnosti přitom diesely tvoří v Evropě zhruba polovinu všech automobilů.

Rezoluce přichází přibližně rok poté, co vyplul na povrch emisní skandál automobilky Volkswagen, známý jako Dieselgate. Zpočátku se přitom zdálo, že tato událost nemá na prodeje automobilů na naftu nijak významný dopad. Změna nastala až letos v srpnu, kdy německý Dopravní úřad (Kraftfahrt-Bundesamt) zaznamenal výraznější pokles nově registrovaných naftových vozidel. Pokud by taková směrnice nakonec vznikla, s velkou pravděpodobností by velmi silně zasáhla právě i německé výrobce automobilů.

Nově registrované automobily s naftovým pohonem. Zdroj: CAR
Nově registrované automobily v Německu s naftovým pohonem. Zdroj: CAR

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(1)
Jan Veselý
11. říjen 2016, 09:47

Zasáhla by je jen tak, že by museli odepsat vývoj a výrobu součástí pohonů založených na motorech s vnitřním spalováním. Vzhledem k tomu, že by na to měli nějaké tři inovační cykly, není to nic tak strašlivého.

VW, Mercedes, Opel i BMW už na trh tlačí elektromobily a plug-in hybridy. To zvládnou.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se