Zpráva: Růst globálního trhu s elektromobily letos kvůli nižším dotacím zpomalí
Růst globálního trhu s elektromobily letos kvůli snižování státních dotací zpomalí na 27,1 procenta na 17,5 milionů vozů. Ve své zprávě to uvedla výzkumná společnost Canalys. Loni podle jejího odhadu trh s elektroauty vzrostl díky vládním pobídkám o 29 procent na 13,7 milionu aut.
Poptávku zatěžují nižší státní dotace a vysoké náklady na úvěry. Pociťuje to mimo jiné i lídr na americkém trhu, společnost Tesla, která loni několikrát snížila ceny svých vozů.
„Navzdory tomu, že průměrná prodejní cena elektromobilů v roce 2023 klesla o pětinu, poptávku brzdí nedostatečný výběr produktů a nepohodlné nabíjení,“ uvedl hlavní analytik Canalys Jason Low.
Výzkumná společnost očekává, že severoamerický trh s elektromobily letos posílí o 26,8 procenta. Rozšíření vozů s elektrickým pohonem na tamním trhu dosáhne 12,5 procenta, což je stále nižší než v Číně či Evropě. V Číně bude podle odhadu výzkumné firmy činit 40 procent, z toho čínské značky získají 78 procent trhu.
Čínská automobilka BYD předstihla v posledním čtvrtletí roku 2023 společnost Tesla na pozici výrobce elektromobilů s nejvyššími prodeji.
Celkové zpomalení přechodu na elektromobily přimělo několik zavedených automobilek, například Ford, k omezení plánů na rozšíření výroby. V očích zájemců narostla atraktivita hybridních vozů, uvedla společnost Edmunds. Trh s těmito vozy v listopadu vzrostl na 9,7 procenta, což je téměř dvojnásobek tržního podílu z předchozího roku.
„Solidní základ zajistí výrobcům automobilů lepší pozici pro dosažení většího růstu v roce 2025, kdy se očekává zrychlení růstu trhu s elektrickými vozidly“, uvedla ve zprávě Canalys.
Významně k tomu posle ní přispějí čínské automobilky.
Mohlo by vás zajímat:
Letos už se zrychlení říká zpomalení?
2022 -> 2023: 10,6 -> 13,7 = +3,1 mil.
2023 -> 2024: 13,7 -> 17,5 = +3,8 mil.
tak napriklad v nemecku to celkom klesa:
auto.pravda. sk/magazin/clanok/693141-nemci-zrusili-dotacie-na-elektromobily-ich-predaj-brutalne-pada/
autoforum. cz/predstaveni/prodeje-elektromobilu-v-nemecku-se-v-prosinci-propadly-o-48-procent-vw-hlasi-totalni-zhrouceni-73-3-procent/
V eu (aj v europe) zatial stale platilo, ze ak klesli priame dotacie, tak klesol aj dopyt. A to treba dodat, ze dotacie na urovni EU a automobiliek ostavaju.
Priznam sa, ze neviem ako je to na ostatnych kontinentoch.
Prosím nevydávejte blogísek antiEV fanatika Prokopce za relevantní zdroj.
Když se sníží dotace od začátku 2023, tak asi nejsem kok... a nepůjdu si koupit auto v lednu 2023, ale v prosinci 2022.
A když dotace úplně skončí v září 2023, tak asi nejsem kok... a nepůjdu si koupit auto na konci roku, když si můžu naplánovat koupi na léto.
A jedině naprostý kok... z toho může vyvozovat závěry v meziročním srovnání prosinec-prosinec a úplně zamlčet celoroční srovnání, které se mu do krámu nehodí, zvlášť když je nárůst, přestože půl 8 měsíců byly (pro firmy) dotace poloviční a zbylé 4 měsíce nulové:
"Across 2023, a total of 524,219 BEVs were registered, up 11.4%, taking a market share of 18.4%"
Nicméně ta vaše odpověď nemá vůbec nic společného s tvrzením v článku, které rozporuji.
Celoroční srovnání, přestože půl 8 měsíců byly (pro firmy) dotace poloviční a zbylé 4 měsíce nulové:
"Across 2023, a total of 524,219 BEVs were registered, up 11.4%, taking a market share of 18.4%"
Nicméně ta vaše odpověď nemá vůbec nic společného s tvrzením v článku, které rozporuji.
tak to ste mnohe nepochopili.
napriklad, ze 3.1 z 10.6 je viac ako 3.8 z 13.7.
a ja som pisal o znizeni dotacii, tak ako v clanku. atd.
Ale to už je druhá derivace, nárůst růstu, něco jako "zpomalení" exponenciály. Prostě úplný nesmysl.
Na očividnějším případě - první rok prodeje tisíc kusů, druhý rok 10 tisíc kusů, třetí rok 90 tisíc kusů. Řekl byste, že se růst prodejů ve třetím roce zpomalil?
@Jiri:
no zrovna v tom vasom pripade, v tom tretom roku je narast v percentach niekolko stoviek.
Ale aby som odpovedal na vasu otazku, nie nepovedal by som, ze v tretom roku spomalil
@Jiri:
som svoj prispevok submittol skor ako som ho dopisal.
Vo vasom pripade v absolutnych cislach je to stale narast, v percentach pokles. Ono je podla mna dobre uvadzat obe cisla. Najma pre ludi, ktory danemu sektoru nerozumeju a absolutne cisla im vela nepovedia.
Kazdopadne ta veta "Loni podle jejího odhadu trh s elektroauty vzrostl díky vládním pobídkám" je velmi zaujmava.
Otazne je, aky by bol rast (a ci vobec), keby tam vlastne priame dotacie neboli
Musíte si ověřit informace. Jinak šíříte dezinformace. Autoforum je známé tím, že z jednoho horšího měsíce udělá bublinu, která v porovnání s tvrdými daty buď praskne, nebo je z ní jen malá bublinka. :-)
Teď bude mít blogísek Prokopce žně, protože leden vs. prosinec jsou propady prakticky v každém sektoru. Loni v únoru k tomu vydal snad tisíc článků :-)
tak ukazte, kde v tom clanku je dezinformacie.
Inak sirite dezinformacie vy.
Autoforum je dezinfo web tudíž má nulovou informační hodnotu
Ano prodeje rostou absolutně , ale klesají relativně. Přesto pokud se letos prodá 17,5 mil EV , pak protože nová auta jezdí cca 20 000 km ročně , tak to nahradí 22,75 miliardy litrů benzínu a nafty tedy 566 tis barelů denně. (ČR potřebuje asi 200 tisíc barelů ropy denně) . Pokud by se prodeje EV přibližně 2,5 násobily , přestala by růst celosvětová poptávka po ropě.
Prosím nevydávejte blogísek antiEV fanatika Prokopce za relevantní zdroj.
Když se sníží dotace od začátku 2023, tak asi nejsem ko... a nepůjdu si koupit auto v lednu 2023, ale v prosinci 2022.
A když dotace úplně skončí v září 2023, tak asi nejsem ko... a nepůjdu si koupit auto na konci roku, když si můžu naplánovat koupi na léto.
A jedině ko... z toho může vyvozovat závěry v meziročním srovnání prosinec-prosinec a úplně zamlčet celoroční srovnání, které se mu do krámu nehodí, zvlášť když je nárůst, přestože půl 8 měsíců byly (pro firmy) dotace poloviční a zbylé 4 měsíce nulové:
"Across 2023, a total of 524,219 BEVs were registered, up 11.4%, taking a market share of 18.4%"
Nicméně ta vaše odpověď nemá vůbec nic společného s tvrzením v článku, které rozporuji.
Já si naopak myslím, že prodeje porostou. BEV zlevňují a prodlužuje se dojezd. Teď už to není o datacích, ale o tom, že kdo chce rychlé a výkonné auto s dobrými jízními vlastnostmi a vyšším komfortem, tak si koupí BEV. Kdo chce delší dojezd a nechce trávit kus života na nabíječkách, tak si koupí ICV.
Za dva roky se baterie posunuly hodně daleko a ani trakční motory ve vývoji nezahálely. Myslel jsem si, že masívní zlevňování BEV přijde někdy kolem roku 2025, ale ono už přišlo loni a letos bude pokračovat. Co bude za další dva roky netuším. Budu se muset podívat do navigace a nechat si přepočítat trasu. :-)
Prodeje porostou, jen je třeba brát čísla a ne dojmy autora článku.
Ono kdyby těch 27 % vydrželo, tak za 7 let (17,5*1,27^7 = 93 mil.) se prodá víc EV než je celý automobilový trh. Takže je jasné, že procentuální nárůst se bude snižovat (žádná exponenciála neroste do nebe), přesto může docházet ke zrychlování růstu prodejů (v absolutních počtech).
Rozumím. Chcete říci, že pokud by se současné tempo už nezvyšovalo, tak stejně se velmi rychle přiblíží bod saturace. No, já si myslím, že to půjde ještě trochu rychleji a pak to zase začne rychle brzdit, jakmile převáží prodeje BEV na spalováky.
"rychlé a výkonné auto s dobrými jízními vlastnostmi"
staci si pozriet casy na nordschleife a tam vidime, ze BEV ma take uzasne jazdne vlastnosti, ze ho obiehaju aj spalovaky co maju aj 3x-4x mensi vykon.
Co sa tyka predajov, tak ako som uz pisal. Pokial neboli dotacie, predaje padli.
Bývávalo, pane bývávalo. Mercedes, Porsche, BMW... Ani nepoznáte, že to jede na elekřinu. Designově se to neliší.
to stale platne je. pozrite si casy zo spominaneho okruhu.
A zrovna design jazdne vlastnosti nezachrani
Kouknul jsem se, a hned ten první, Mercedes-AMG ONE je PHEV. :-) Evidentně na těch eletromotorech něco je, když jsou v tom autě hned dva-tři a dávají autu skoro poloviční výkon. ICM 522kW, EM 360kW.
Teď se zdá , že EV jsou drahé ,ale to se změní v Číně porostou prodeje o nějakých 25% ročně , takže od roku 2027-2028 dojde k nasycení trhu. Tím poklesnou ceny baterií , sníží se ceny a EV celosvětově vytlačí spalovací motory z osobní a lehké užitkové dopravy ve většině světa, to bude mít dopad do spotřeby ropy.
Ceny baterií již během roku 2023 klesly na polovinu, už jsem sem ten odkaz dával, v iDnes byl odkaz na akci Francie pro podporu francouzských levných elektrických aut (s kratším dojezdem, na dojíždění do práce), lízing za 100 Eur za měsíc při splnění definovaných podmínek, neuvěřitelné...
Blokovat elektromobily v ČR znamená konec nejvýznamnější části průmyslové výroby v ČR, elektromobilita se nakonec prosadí, ale pouze kvalitou a nízkou cenou (investice + provozu). A to pouze bez šílené ideologie ("oteplovací apokalypsa, planeta hoří") která zdražuje vše a odčerpává lidem peníze a chce vše HNED. Místo racionálního technického pokroku, který chce svůj čas.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se