Stavební povolení pro nové reaktory v Dukovanech by mělo být vydáno v roce 2029
Stavební povolení na stavbu dvou jaderných bloků v jaderné elektrárně Dukovany by mělo být vydáno v roce 2029, kdy začnou výkopové práce. Stavební řízení začne o rok dříve. Betonáž je pak naplánována na rok 2030 a zahájení zkušebního provozu v roce 2036. ČTK to dnes řekl mluvčí skupiny ČEZ Ladislav Kříž. Vicepremiér a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti) ČTK řekl, že k povolení stavby vede dlouhý proces, protože jde o projekt vyžadující komplexní přípravy. Nemusí nutně souviset jen s výstavbou, ale například i s logistikou. Věří ale tomu, že nenastanou žádné prodlevy.
ČEZ zatím na dostavbu reaktorů získal v roce 2018 povolení týkající se hodnocení vlivu na životní prostředí (EIA) a v roce 2021 povolení o umístění od Státního úřadu pro jadernou bezpečnost podle takzvaného atomového zákona. Ve stejný rok získala skupina také státní autorizaci na výstavbu výrobny elektřiny a na stavebním úřadu v Třebíči podala žádost o územní řízení. V současnosti také řeší odvolací řízení z roku 2023 proti nepravomocnému rozhodnutí pro umístění souboru 12 staveb.
„Čeká nás ještě prodloužení platnosti povolení EIA , jehož platnost je stanovena do 30. srpna roku 2026. Pro zachování platnosti tohoto stanoviska bude nutné před tímto datem požádat ministerstvo životního prostředí o prodloužení jeho platnosti o dalších pět let a připravit v dostatečném předstihu příslušné podklady k této žádosti,“ uvedl Kříž.
Investice rozsahu, jakou je rozšíření elektrárny v Dukovanech, podle Bartoše mění celou povahu regionu. Realizace projektu a následného provozu je podle něj komplexní záležitostí a netýká se jí pouze vydání stavebního povolení či vypořádání dopadů na životní prostředí. Ministerstvo pro místní rozvoj teď například zpracovává s dvěma dalšími kraji socioekonomickou studii dopadů. Všechno to podle vicepremiéra trvá roky.
Podle bývalého šéfa ČEZ Jaroslava Míla se ale termíny dostavby nepodaří dodržet. V České televizi ve středu uvedl, že problémem není vítěz zakázky KHNP nebo investor, ale mohla by jím být kvalifikovanost státní správy a samospráv, které o dostavbě budou rozhodovat. „To je více než 40 organizací, dotčených orgánů státní správy a samospráv, které budou povolovat projekt ve chvíli, kdy lidé nejsou vyškolení. Budeme zažívat situace, kdy máme přes dva roky zpoždění na vydání územního rozhodnutí pro výstavbu prvního bloku. Administrativně absolutně nezvládnutý proces,“ dodal.
Povolování staveb bude mít na starost Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ), služebně podřízený ministerstvu dopravy. Bartoš s odkazem na slova ministra dopravy Martina Kupky (ODS) řekl, že vzhledem ke vzniklé zakázce bude třeba zvýšit počet pracovníků DESÚ, a to i když tam už lidé zabývající se energetikou jsou. V současnosti úřad zaměstnává přibližně přes 70 lidí ze 108 vymezených míst.
Mohlo by vás zajímat:
Matně si vzpomínám, že EIA a tím podmíněné úřední akty se souběžným provozem 6 bloků v Dukovanech nepočítaly. Pokud je to jinak, prosím o informaci.
Dřívější vyjádření ČEZu:
“Pracujeme na odzkoušené variantě takzvaného suchého chlazení, které není závislé na velkém množství vody jako klasické chladicí věže. Tato metoda je vyzkoušená a počítáme s ní pro nové bloky v Dukovanech, uvádí mluvčí polostátní společnosti ČEZ Ladislav Kříž. Současné kladné stanovisko EIA. tedy posouzení vlivu projektu na životní prostředí, umožňuje podle Kříže výstavbu dvou nových jaderných bloků. „Řízení EIA bychom v tomto směru doplnili,“ dodává mluvčí ČEZ.
Technická řešení jistě existují. Ale toho dodatečného povinného papírování, kde na jedno úřední řízení navazuje další... a potřebujete, aby všechna rozhodnutí, vyjádření, souhlasy a stanoviska platila najednou v tu správnou chvíli. Uff. Snad to mají ti jihomoraváci promyšlené důkladněji, než co předvedli s tichým vínem.
@Emil 18. červenec 2024, 17:23
Názor mluvčího ČEZu k EIA je očekávatelný, uvidíme co na to řeknou úřady.
A také, jestli je již varianta suchého chlazení zahrnuta v nabídce KHNP.
@Líska: Zjevně zahrnuta je, když už v únoru "Chtěli po nás technické parametry. Nyní se snažíme sumarizovat naši nabídku,“ říká Lakatos. Stačí s přečíst ten článek.
@Emil 18. červenec 2024, 22:19
Ne, nestačí si přečíst článek, tam to totiž uvedeno není.
To, že se snažili finalizovat nabídku ještě neznamená, že je jejich cena zahrnuta do nynější nabídky KHNP.
Firmy se nemuseli dohodnout.
@Líska: Aha, takže KHNP si nechala vypracovat cenovou nabídku na suché chlazení, aby ji do své nabídky nezahrnula, i když to byl požadavek ČEZu. ČEZ si toho při vyhodnocování nabídek nevšiml, přestože na tom pracovaly stovky lidí, takže vyhodnotil nabídku KHNP i s takto zásadním problémem jako nejlepší, teď všichni úplně zbytečně budou pracovat na dvou blocích, které nebude jak chladit. Naštěstí šel zrovna kolem pozorný diskutér Líska, který to celé odhalil a ušetřil tím stovky miliard. A pak celá tramvaj vstala a zatleskala. :-D
@Emil 18. červenec 2024, 23:35
Nic takovéhe jsem netvrdil a na tyto vaše vymyšlené pohádky nebudu ani reagovat.
Poznámka o tramvaji vaši úroveň argumentace jen podtrhuje.
@Emil 18. červenec 2024, 22:19
Podle ředitele českého zastoupení jihokorejské KHNP Min Hwan Chang, to tak zjevné není:-D
--
O způsobu chlazení se ještě nerozhodlo a je to ještě nutné projednat s investorem. Podle jeho rozhodnutí budeme finalizovat naši nabídku. Pokud se investor rozhodne pro jiný druh chlazení, než jsme navrhli, cena by se upravila.
--
A navrhli jste suché chlazení, které vyžaduje méně vody?
--
Investor změnil původní podmínky tím, že se rozhodlo stavět místo jednoho rovnou dva bloky. Proto musíme zvážit, zda dostupná voda postačí k použití našeho původního návrhu chlazení. Tato záležitost je však stále v jednání, takže bohužel nemohu poskytnout žádné další informace.
@Líska: Ředitel českého zastoupení jihokorejské KHNP Min Hwan Chang na otázku co je v nabídce neodpověděl, protože "tato záležitost je však stále v jednání, takže bohužel nemohu poskytnout žádné další informace", tím pádem se z této odpovědi o tom jak moc je to zjevné nedá vydedukovat vůbec nic.
@Emil 4. srpen 2024, 22:32
Takže jste stále přesvědčen, že nabídka na suché chlazení je "zjevně zahrnuta" do současné cenové nabídky od KHNP?
Prosím o jasnou odpověď.
Děkuji
EIA počítá s: 1) Celkově 3250 MWe, 2) Nové bloky 2x 1200MWe, nebo 1x 1750MWe. Takže EIA umožňuje se stávajícími bloky provozovat jen jeden nový 1200MWe. Variantou je změnit technologii chlazení a upravit EIA, nebo 6. blok spustit až po odstavení 3 stávajících, což nakonec nemusí být nereálné vzhledem k tomu, že tou dobou již budou mít přes 50 let.
Teď se teprve všechny tyto "drobnosti", které se musí dořešit budou postupně dostávat na světlo.
Bude velice zajímavé během let sledovat vyjádření všech institucí s čím je a s čím není problém.
Tuším, že v Maďarsku museli rozprášit jeden úřad (dozor na jadernou bezpečnost?), který byl tou žábou na prameni, která sabotovala stavbu reaktoru.
U nás by si to rozprášení zasloužila spousta úřadů i bez stavby jaderky.
V Maďarsku je polofašismus.
Žádné jaderky nevyrostou, jen se vydají miliardy na přípravu a pak se odepíšou. Jádro nemá budoucnost - nové reaktory budou vyrábět dráž než je tržní cena. Vedle OZE nemají šanci. Vždyť ekonomika provozu vychází podle současných finančních odhadů - pokud se cena zvýší tak, jak je to u jaderek běžné, bude cena za vyrobenou kWh naprosto nekonkurenceschopná.
Sám si sice vůbec nejsem jist tím, že výstavba má smysl. A soukromé firmě, tedy i akcionářům ČEZu, investice bez státních záruk nedává smysl. Ale zároveň jistota dostatku energie z OZE neexistuje. Takže se může ukázat, že OZE prostě zimu nevyřeší.
Podle současného stavu OZ a akumulace bez plynové podpory by v zimním období byl problém. Jenže je třeba počítat s vývojem a ten ukazuje, že s udržitelným rozvojem OZ a akumulací s tím související se bude i ta spotřeba plynu potřebná pro toto období logicky snižovat. Tomu můžou být nápomocny i nově plánované SMR bezpečnější a snadněji řiditelnější než ty jaderné mamuty.
Plynová podpora moc klesat nebude. Akumulace v akumulátorech, případně PVE taky není a ani v budoucnu nebude levná, takže se ustaví nějaká rovnováha. Navíc takto nelze akumulovat dlouhodobě.
Navíc zemní plyn bude brzo nahrazen vodíkem a to potom teprve bude jaderná elektřina i za 90€/MWh velmi levná.
SMR nebudou ani levnější, ani bezpečnější. Rozhodně ne první generace založená na stejných technologiích, jako dnešní velké reaktory. Jediná výhoda je možnost slevy ze množství vyrobených a kvůli kratší době výstavby nižší náklady na financování (na úroky).
Ještě jsem zapomněl: Nejdříve plynová podpora velmi vzroste (jako náhrada za uhlí), teprve potom může pomalu klesat s rozvojem krátkodobé akumulace, ale pořád zůstane ta dlouhodobá.
S vývojem je třeba počítat, ale je důležité jak s ním počítat a kolik na něj vsadit. Jste ochoten vsadit v podstatě existenci ekonomiky a možná celé dnešní společnosti na to, že opravdu budou v průmyslovém měřítku za pár let jiné možnosti? Já spíše ne. A SMR také nemusí být žádný ekonomický zázrak.
A co se bude dít ty čtyři roky (2024-28) ? Proč se to tak strašně dlouho táhne ?
Taky si myslím, že to období je příliš dlouhé, mělo by se zkrátit a stavět co nejdříve.
Ale zase počítejte s protesty všech možných ekologických organizací a lobistů za OZE (pozdravuji p. Veselého a Vaněčka) podporovaných Rakouskem. Taky nám budou pořád tvrdit, jak je OZE elektřina nejlevnější a jak nám ceny OZE technologií a akumulátorů a vůbec všeho budou neustále exponenciálně klesat (asi až do mínusu) a tedy nové JE nemáme stavět. Vždy mne fascinují svým přesvědčením, jak ceny oceli, betonu, hliníku, skla (vše energeticky náročné) budou pro stavbu JE stoupat, ale pro výstavbu OZE exponenciálně klesat.
No a ten úřední šiml. A to přes to, že je to v areálu stávající JE a i podpora okolních obyvatel je slušná.
Taky je možné, že na notifikaci podpory pro 2. reaktor budeme zase čekat 2 roky.
@Bob 19. červenec 2024, 12:56
Tvrdil jste, že Korejci dodržují termíny, že v Koreji a SAE se jim to daří.
Upozorňoval jsem, že v ČR a EU může být situace rozdílná.
Oponoval jste, že není důvod.
Teď, jen 2 dny po vyhlášení vítěze už píšete možné komplikace, jako protesty, úředního šimla a notifikace.
Tato rizika tu jsou dávno a není to nic nového.
To si pomalu připravujete alibi nebo jste prozřel?:-)
Já ale nepsal o tom, že se termíny nedodrží, ale o tom, že by se mělo zkrátit schvalovací období, ale, že dle výše uvedeného se zkrácení asi nepodaří.
@Bob 19. červenec 2024, 14:43
No vy jste fakt optimista:-)
Teď budou cca půl roku jen ladit smlouvu a vláda bude mezi tím vymýšlet, jak vůbec zaplatí 6. blok.
Za 2 měsíce krajské a senátní volby.
Za cca rok do parlamentu
Takže s tím velice pravděpodobně spojené rošády na úřadech, ministerstvech a ve vládě.
Já tam tedy vhodné podmínky pro zkrácení nevidím:-)
To, že EU je především unie ouřednická a zdržovací, neznamená, že Korejci nedodržují termíny.
Buďte rád, za jen 4 nebo 5 let!
A to platí jen pokud do věci nehodí vidle EK. U Paks II "zkoumala" 18 měsíců podmínky financování a dodávek paliva, aby nakonec vykoumala že opravdu, ale opravdu už nemá jak dále výstavbě bránit. Načež převzali vidle rakušáci a zažalovali rozhodnutí EK. Soud si taky dal s rozhodnutím načas. No a doufejme, že Drábová bude poněkud rychlejší než maďarská obdoba jejího úřadu. Tam úřadování trvalo celkem 8 let, takže rok 2029 je dost šibeniční termín...
Dobrý den,
Osobně jsem přesvědčen, že toto vše jsou naprosto optimistické scénáře, které se takto optimisticky nenaplní.
Současně jsem přesvědčen, že minoritní akcionáři logicky a správně (z jejich pohledu) udělají vše proti stavbě nových bloků. Protože ve stávajícím pokřiveném systému, co má naprosto falešnou nálepku trh, nevychází stavba žádného zdroje, který není masivně dotovaný. Viva fet dotací, GreanDealu, ESG, Kjótó 97, Pařížská dohoda, Emisenky, Mannova hokejka, Climategate pšššt nebo mě smažou...
Ale současně veškeré zdroje stárnou a bez zahájení stavby nových bloků prostě zhasneme. Teda my se dostaneme do problémů stejně, tempo odstavování bude rychlejší než jakékoli možné výstavby. Ale lepší pozdě a alespoň něco, nežli později a nic.
Nové bloky nebudou znamenat kladný přírůstek. Pouze se bavíme o náhradě starých bloků EDU za nové a následná opce bude o náhradě ETE za nové. Je to naprosto nutné, pokud nemáme jako republika katastrofálně zhasnout.
Naprosto souhlasím se zahájením výstavby, nikdy jsme neměli zredukovat ETE na 12 pouze. Dostavbu 34 jsme měli odklepnout nejpozději před 15 lety! Ale dnes jsme kde jsme, mluvme pravdu a nešňupejme ten koks po kilech, protože jinak nás ta srážka s realitou zabije!
Heil Gréta!
K Zemi Hleď!
Proč pes vrtí svým ocasem? Protože pes je chytřejší než ocas. Kdyby byl ocas chytřejší, vrtěl by ocas psem.
I minoritní akcionáři mají zájem na modernizaci a udržování společností, jejichž akcie drží.
Pokud ne, byla celá privatizace na exkrement.
Dobrý den,
Na toto téma jsem napsal článek a pod ním je obsáhlejší diskuse na serveru Osel.cz. Nebudu to zde opakovat, dám sem odkaz.
https://www.osel.cz/13522-zamysleni-nad-cenou-silove-elektriny.html
Jsem si vědom, že mé odhady cen jsou odhady laika neekonoma z vnějšku a jsem možná přílišný pesimista, ale tak nějak to asi bude jsem přesvědčen.
Heil Gréta!
Jenže málokterý akcionář a politik hledí dopředu na 80 let. Nejraději by zisk (dividendy) viděli už příští rok. U JE se dají velké zisky čekat až po splacení úvěrů, někdy za 30 let a i to není úplně jisté (to je ale riziko každé investice).
Nicméně, snad se "blýská na lepší časy". V době zpráv o dostavbě JE trochu zapadlo, že i v případě nových PVE se rýsuje stavba dvou nových.
Dobrý den,
Privatizace za to nemůže. To nastavení pravidel hry - politické zásahy do elektroenergetiky za posledních 15+ let. Včera jsem napsal reakci s odkazem, ale čeká to na schválení. Takže se pokusím znovu, ale do odkazu okolo tečky před cz vložím několik mezer. Snad to projde tentokrát a nebude čekat na schválení do pondělka.
https://www.osel . cz/13522-zamysleni-nad-cenou-silove-elektriny.html
Nebo do Sv. Dyndy, jak se mi už také stalo...
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se