Německo podpoří nákup elektromobilu prémií ve výši 4000 EUR
Německo bude dotovat nákup aut s elektrickým pohonem. Při nákupu nového čistě elektrického vozu dá řidiči prémii 4000 eur (108.000 Kč), při nákupu hybridního auta 3000 eur (81.000 Kč). Dohodli se na tom členové vlády se zástupci automobilového průmyslu, informoval dnes ministr financí Wolfgang Schäuble. O náklady na nákupní prémie se podělí stát a automobilky.
První prémie se začnou vyplácet už v květnu, uvedl Schäuble. „Pokud ji chcete, kupujte rychle,“ řekl ministr s tím, že vyplácet se příspěvek bude jen do roku 2019. Vyhrazený rozpočet na prémie ve výši 1,2 miliardy eur (32,4 miliardy Kč) se podle něj ale vyčerpá mnohem dříve.
Polovinu z částky na podporu elektromobility uhradí automobilky a druhou polovinu stát. Nárok na prémii budou mít ale pouze lidé, kteří si zakoupí vůz, jehož cena v základní výbavě nepřekročí 60.000 eur (1,6 milionu Kč).
Podpory se tedy dočkají spíše menší elektromobily, jakými jsou například Volkswagen e-Golf či BMW i3, které stojí oba kolem 35.000 eur (946.000 Kč). Nejlevnější model vozu s elektrickým pohonem Mitsubishi i-MiEV stojí 23.790 eur (643.000 Kč), nejdražší Tesla Model S P90D 121.000 eur (3,3 miliony Kč).
Podle ministra dopravy Alexandera Dobrindta by podpora měla stačit na nákup 400.000 vozů. Prémii podle Schäubleho ale dostanou jen zákazníci automobilek, které do fondu elektromobility přispějí. Zatím se k tomu zavázaly firmy Daimler, Volkswagen a BMW, uvedl ministr.
Kabinet přijal nákupní prémie, aby motivoval více Němců k nákupu vozu na elektrický pohon. Vláda se tak chce přiblížit splnění svého cíle, že by v roce 2020 mělo jezdit po německých silnicích milion elektrických aut. V současnosti je k tomuto cíli daleko – čistě elektrických osobních vozů je registrováno 25.000, hybridních osobních aut 130.000.
Návrh podpory pro rozvoj elektromobility má i své kritiky
Nákupní prémie mají mnoho kritiků mezi poslanci vládních stran. Poslanci se domnívají, že vhodnější opatření by bylo investovat víc peněz do rozšíření nabíjecích stanic. Těch je zatím nedostatek a jejich chybějící infrastruktura je jedním z důvodů, proč lidé elektrické vozy nechtějí. Vláda zatím na výstavbu nabíjecích stanic uvolnila 300 milionů eur (8,1 miliardy Kč).
Kritika zaznívá i vůči samotnému principu nákupních prémií. Část poslanců upozorňuje na to, že elektrické auto si mohou dovolit jen bohatší lidé, protože jeho cena je výrazně vyšší než u dieselového nebo benzinového modelu. Peníze na prémie přitom půjdou i z daní chudších obyvatel.
Podle některých kritiků také nemusí rozvoj vozů s elektrickým pohonem přispět k omezení emisí oxidu uhličitého (CO2). které si od něj Německo slibuje. Studie Frauenhoferova institutu pro ministerstvo dopravy loni ukázala, že při výrobě elektromobilu vzniká o 60 procent víc emisí CO2 než při výrobě klasického auta a rozdíl se vyrovná až po ujetí 100.000 kilometrů.
Mohlo by vás zajímat:
Opět jeden z návrhů jak energetické lobby ovládá mozky politiků.
Elektromobil v podmínkách kdy se 50% elektřiny vyrábí z fosilních zdrojů, produkuje vysší hodnoty CO2 než srovnatelný automobil. Viz článek: http://www.autoforum.cz/zajimavosti/tesla-model-s-ma-vazne-vysoke-emise-zde-jsou-o-petinu-vyssi-nez-u-bmw-3/?utm_source=rss&utm_medium=direct&utm_campaign=rss
Závěr si musí udělat každý sám.
Porovnani Modelu S a BMW 320 kulha na obe nohy :D
Autoforum.cz je velmi zname svou bezbrehou nenavisti k elektromobilum a vsemu dalsimu, co prislo po M3 E46, nebral bych je za zrovna relevantni zdroj informaci.
Vyhodou Tesly je, ze mnoho jejich majitelu si ji nabiji ze solaru na vlastni strese, pripadne ze jsou nabijeny v noci, kdy je elektriny nadbytek.
Zkusim se po tomto tematu podivat vic.
Tomas Jirka
Elektromobil bych chtěl, ale je drahý (zatím), tuhle sem se zamýšlel nad argumentem nabíjení z vlastní střechy.
Vzhledem k tomu, že většinu dne stojí auto na parkovišti v práci, tak zhruba 5/7 roku domácí soláry opravdu nic nenabijou.. a když pořídím domácí baterie, výhoda toho systému (že mám záložní baterie v autě) se ruší. Leda mít tu elektrárnu na budově zaměstnavatele.. ovšem je velmi pravděpodobnější změna zaměstnavatele než změna domu. Takže většina elektřiny ze zdroje jde stejně do sítě a někdo musí zaplatit její přenos.
Nabíjení v noci je super věc :-) a nebude třeba ani žádných zásadně velkých výkonů, vzhledem k tomu že celý dům spí a jede jen bojler může si auto vzít téměř všechen příkon co mu dovolí jističe.
Eutomobil sice pomůže srovnat peeky výroby ale taky prohloubí díry ve výrobě.. když v noci nezafouká a ráno mají být všechny Euta nabitá pojedou ostatní zdroje naplno.. (Asi sem vymyslel nový slovo, snad se chytí :-D )
Myslím že je to trochu jinak. Na 4 dny (úterý-pátek) si to musíte nechat nabít na parkovišti v práci. To ve vnitřní Praze (to je historický skansen) nepřipadá v úvahu. Ale ve Švýcarsku či USA (kde to znám) jsou firmy a university za městem a budou mít na parkovištích nabíjení z FV zdarma - alespoň firmy co říkají že jsou "zelené", v USA už převažují.
Zbytek si dobijete doma ze své FV (v sobotu, neděli a na pondělí). A já jako důchodce co mám auto na dvorku a jen rozvážím vnoučata po různých kroužcích a cvičení mohu dobíjet doma pořád.
V sobotu a v neděli máte též zvýšenou kapacitu (o své auto) svého domácího bateriového úložiště (důchodci celý týden).
A v noci, když bude hodně foukat, tak můžete dobíjet 7 nocí v týdnu. Němci, Dánové a jiní co mají nadbytek větrné kapacity dodají proud i zadarmo.
Není to vždy a všude. Ale každá ušetřená koruna je dobrá.
Němci myslí na budoucnost, kdy budou 80% elektřiny vyrábět z OZE a více než milion elektromobilů bude představovat užitečné úložište nadbytečné energie z OZE. Teď budou mnozí zase říkat jak jsou blbý jako to říkali když zavedli "šrotovné ". Po úspěchu podpory ale zmlknou...
Aha, takže benzín a nafta do nádrže spalováku natečou samy, rovnou z nebe, že?
- Uhlí je v Německu domácí zdroj, kvůli němu nemusí posílat dlouhé prachy nepřátelům do Ruska a Arábie.
- Elektromobily HODNĚ pomáhají s opravdovými znečišťujícími látkami - NOx, VOC, saze, a pomáhají s hlukem.
- Každá odstavená uhelná elektrárna, každá nová vrtule a panel znamenají nižší emise všeho. Benzínové auto je čím dál horší. Loni v evropském energetickém mixu ubylo okolo 5 GW uhelných elektráren.
- Pokud chcete, můžete nakupovat elektřinu z garancí původu, konkrétní zdroje ji do sítě budou pumpovat kvůli vám.
- Majitel auta není zodpovědný za případnou mizernou energetickou státní politiku (třeba v Hongkongu) a dost by mě zajímalo jestli se v Hongkongu taky spalovákům započítávají emise z transportu a rafinace.
To uhlí si dovolím opravit. V posledních letech se závislost Německa na dovozu černého uhlí, ze kterého je v této zemi vyráběna téměř pětina produkce elektřiny, pohybovala na hranici 85 %. Domácím zdrojem je pouze uhlí hnědé.
Ano vím, pořád to v souhrnu ovšem znamená více než 2/3 uhlí všeho druhu z vlastní produkce. A ten zbytek (třeba pro oblíbenou elektrárnu pana Wagnera v Hamburku) doveze loď fakticky odkudkoliv ze světa. Hlavní světoví exportéři jsou USA, Austrálie, Indonésie nebo Kolumbie. Nikdo, koho bych osobně zařadil mezi nepřátelské režimy.
Skvele! dalsi dotace pro milionare.
Maji uz v nemecku elektrifikovanou veskerou verejnou dopravu ze uvazuji o osobni?
V prvni rade by se mela podporovat hromadna doprava osobni by se mela spis danit.
Dotace je prave shora omezena tak, aby podporovala bezna auta - Nemecky trh je v tomto trochu specificky, vyssi kupni sila (platy) i automobilova kultura (chut auta menit), takze bych to nebral zas tak zle.
Spis bych ale uvital podporu mestskych provozu - taxi, zasobovani, mhd, kteri toho mohou tez vyuzit, ale neni to primo cileno na ne, a alespon dle mne by melo :)
Zvyšování elektromobility z hlediska snižování ememisí má hluboký smysl v takových státech, jako je třeba Francie, která má 95 % elektřiny z nízkoemisních zdrojů. U Německa, které má bez jádra (které chce zrušit) pouze něco přes 30 % nízkoemisních zdrojů je smysl elektromobility z tohoto hlediska dost sporný. A to ještě je velká část německý hlavně fotovoltaických zdrojů vyrobena v Číně, kde je energetický mix z hlediska emisí ještě horší.
+ Norsko je treba dobrym prikladem.
Přesně takové státy jsem měl na mysli a je pravda, že právě Norsko je v oblasti elektromobility hodně daleko.
ale s vývozem ropy a plynu je taky dost daleko
Je vidět že myslíte "tady a teď". Ale nejste schopni vidět budoucí vývoj. Německo elektromobily potřebuje, ví že je to běh na dlouhou vzdálenost (milion slunečních střech dosáhli Němci za méně než 15 let, myslím že přes milion elektromobilů dosáhnou za 10-15 let a desítky milionů elektromobilů dosáhnou v době kdy u nich budou OZE zcela dominovat.
Jsou dva druhy politiky: jedna řeší chyby, to je tady a teď, jedna má vizi na 10 - 30 let, ta musí analyzovat co jsou rozhodující trendy a jaký je žádaný stav (=čistá levná energie) a musí tyto trendy aktivně ovlivňovat. A i ta Francie musí do budoucna redukovat JE (nejbližší plán=redukce o 25%) a místo nich stavět větrné a sluneční elektrárny, vodních zatím mají dost.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se