Srovnání 8 nejprodávanějších elektromobilů a plug-in hybridů v Evropě
Automobily, ať již s čistě elektrickým pohonem, nebo s kombinací spalovacího motoru a elektromotoru, jehož akumulátory lze dobíjet připojením k externímu zdroji elektrické energie (plug-in hybridy) se těší rostoucí oblibě. Jedním z důvodů je i masivní úspěch americké automobilky Tesla, která dokázala o své vozy vzbudit obrovský zájem.
Zájem o automobily s alternativním pohonem roste i v České republice. Podle údajů Sdružení automobilového průmyslu počet nově registrovaných vozidel za prvních devět měsíců letošního roku vzrostl meziročně o 90 %, za evropským průměrem ovšem ČR stále zaostává. Prodejům vozidel s alternativním pohonem u nás vládnou především vozidla s pohonem na plyn, kde ČR drží 5. pozici na evropském trhu. Co se týče situace ohledně prodejů elektromobilů a plug-in hybridů, patří Česku v Evropě 16. příčka.
Nejvýznamnější Evropskou zemí z pohledu prodejů elektromobilů je bezpochyby Norsko. Že to v Norsku myslí s dekarbonizací dopravního sektoru vážně dokazuje ambiciózní plán, podle kterého mají do roku 2025 být všechna prodaná vozidla bezemisní. Ve splnění cíle má této skandinávské zemi dopomoci legislativa, jež elektromobilitu zvýhodňuje osvobozením od jinak vysoké daně na nákup vozidel, parkováním zdarma, osvobozením od plateb za zpoplatněné silniční úseky a možností využívat jízdního pruhu vyhrazeného pro autobusy. Od příštího roku bude od daně osvobozen i leasing elektromobilů a nákup baterií.
V dnešním článku bude porovnáno 8 nejprodávanějších elektromobilů a plug-in hybridů v Evropě od ledna do konce září letošního roku, včetně podrobných parametrů jejich pohonů a cen.
Mitsubishi Outlander Plug-In Hybrid
Mitsubishi Outlander je nejprodávanějším automobilem mezi elektromobily a plug-in hybridy v Evropě pro rok 2014 a leden-září roku 2015 a je velmi nepravděpodobné, že by jej některý z jeho následovníků předskočil. Za prvních 9 měsíců je jeho podíl na prodejích elektromobilů a plug-in hybridů 16 %, druhý Nissan Leaf zaostává o 5 %.
Toto SUV je prvním plug-in hybridem s pohonem všech 4 kol na světě. Vůz je vybaven 2 elektromotory o výkonu 60 kW, kdy každý z nich pohání 1 nápravu, a spalovacím motorem o výkonu 89 kW..
Výhodou plug-in hybridů je možnost jezdit ve městě čistě na elektrický pohon a přitom nabízet velký dojezd při využití kombinace obou pohonů. Outlander nabídne v čistě elektrickém módu pohon všech 4 kol, dojezd více než 52 km a kombinovaný dojezd až 880 km. Maximální výkon činí až 149 kW a výrobcem udávaná kombinovaná spotřeba je 1,9 l/100 km.
Základní cena modelu je 1 252 850 Kč.
Nissan Leaf
Nejprodávanějším elektromobilem v Evropě jak pro rok 2014, tak pro prvních 9 měsíců roku 2015 je Nissan Leaf. Od ledna do konce září tohoto roku se prodalo téměř 13 000 kusů.
Jedná se o hatchback nižší střední třídy, který se svou pětidveřovou karoserií nabízí dostatek místa pro 5 cestujících. Současný model nabízí 24 kWh baterii a dojezd podle evropské normy NEDC až 199 km, nová verze pro rok 2016 nabídne o čtvrtinu větší kapacitu baterie a výrobcem udávaný dojezd 250 km.
V ČR se prodává za 715 000 Kč.
Renault Zoe
Na záda Leafu v prodejích letošního roku dýchá Renault Zoe, jehož se za zmiňované období prodalo zhruba o tisícovku kusů méně.
Jedná se o malý pětidveřový hatchback, který konkuruje především svou cenou, na českém trhu jej Renault ovšem nenabízí. V Británii jeho cena začíná na 13 445 £ (513 107 Kč) v Německu na 22 090 € (596 970 Kč). V žebříčku 8 nejprodávanějších elektromobilů/plug-in hybridů se teda jedná o nejlevnější variantu.
Nutno podotknout, že cena neobsahuje 22kWh baterii, se kterou výrobce udává dojezd 149 km, tu je nutno buďto dokoupit za dalších zhruba 150 000 Kč, nebo pronajmout. Cena pronájmu za měsíc poté závisí na ujetých kilometrech a celkové délce pronájmu baterie.
Například při ujetí 12 500 km ročně (35 km denně) a pronájmu baterie na 3 roky zaplatí zákazníci na německém trhu za pronájem 79 € (2 134 Kč) za měsíc, což je za tři roky celkem 76 824 Kč. Viz konfigurátor.
Tesla Model S
Asi v dnešní době nejdiskutovanějším elektromobilem na trhu, kterému se podařilo vydobýt si pozici téměř nejžádanějšího automobilu současnosti, je Model S od Tesly.
I přes svojí vyšší pořizovací cenu se mezi nejprodávanějšími elektromobily a plug-in hybridy dokázal dostat na 4. místo v roce 2014 i za prvních 9 měsíců roku 2015.
Automobilové nadšence ohromuje především svou jízdní dynamikou, nejvýkonnější varianta P85D dokáže v módu „ludicrous“ zrychlit z 0-100 km/h za neuvěřitelných 2,8 s. V tomto ohledu ji předčí pouze 7 sériově vyráběných automobilů na světě, z nichž se všechny řadí do kategorie supersportů. V případě modelu S je tato dynamika „zabalena“ do rodinného sedanu, který je schopen pojmout 5 pasažérů a zároveň nabídnout zavazadlový prostor o objemu 745 l vzadu + 150 l vpředu. Navíc lze zadní zavazadlový prostor vybavit dalšími 2 místy pro děti.
Za příplatek 4 800 € je možné dokoupit pohon všech kol pro model 70 a 85, model P85D je nabízen výhradně ve variantě s pohonem všech kol.
Model S také disponuje na současné elektromobily nebývalým dojezdem, který je napříč modely výrobcem udáván 400-500 km. Dvojice nadšenců ujela dokonce 730 km, samozřejmě stylem jízdy, který byl stanovení rekordu uzpůsoben, takže tuto hodnotu není radno brát v potaz.
Tesla si za tento skvost řekne i odpovídající sumu peněz, která se v závislosti na zvolené variantě pohybuje okolo 2 milionů Kč.
Volkswagen Golf GTE vs Audi A3 e-Tron
Volkswagen Golf GTE a Audi A3 e-tron jsou dalšími zástupci plug-in hybridů. Golf GTE v tomto žebříčku uzavírá první pětici vozidel, kterých se za prvních 9 měsíců tohoto roku prodalo více než 10 000 kusů. Audi A3 e-tron je jeho přímým konkurentem, kterého se prodalo o více než 2 tisícovky méně a zaujal tak 7. příčku.
Jelikož společnost Audi spadá pod koncern Volkswagen, jsou si tato vozidla jak cenově, tak i pod kapotou velice podobná. Audi A3 e-tron se na českém trhu nabízí za 995 900 Kč, Golf GTE u nás k dispozici není a jeho cena na sousedním německém trhu začíná na 36 900 € (997 202 Kč), na Německém trhu ovšem cena Audi A3 e-tron začíná přesně na částce o tisíc euro vyšší.
Obě vozidla nabízí shodně 75 kW motor s 8,7 resp 8,8kWh baterií, jež na čistě elektrický pohon dokáže automobilu dodat energii na 50 km. I benzínový motor je shodný, jedná se o 1,4 TSI s výkonem 110 kW. Z toho vychází, že jízdní vlastnosti obou vozů se také nebudou příliš lišit.
Volkswagen e-Golf
Volkswagen ve svém portfoliu nabízí i čistě elektrický e-Golf, který se svými prodeji umístil mezi výše zmíněnými plug-in hybridy z téhož koncernu.
Od klasického golfu jej lze díky úpravám pro snížení aerodynamického odporu rozeznat na první pohled. Upravena je příď vozu, stejně jako hliníková kola. Bohatší je i standardní výbava, ta nabízí například navigaci, automatickou klimatizaci, full-LED světlomety, vyhřívané čelní sklo nebo kožený volant.
BMW i3
Osmičku vozů v žebříčku uzavírá futuristicky vyhlížející elektromobil BMW i3, který je svými rozměry určen především do města. Tomu odpovídá i program Add-on-Mobility v rámci kterého BMW majitelům i3 zapůjčí na delší cesty vůz s konvenčním pohonem.
22kWh baterie, u které BMW udává využitelnou kapacitu 18,8 kWh, umožní vozu dojezd udávaný podle NEDC standardu ve výši 190 km. Stejně jako u kapacity baterie je i zde BMW seriózní a udává i reálnou průměrnou dojezdovou vzdálenost, která se pohybuje mezi 130-160 km.
Pro navýšení dojezdu je možno za 122 200 Kč přikoupit tzv. Range extender, neboli malý benzinový generátor (dvouválcový zážehový motor o zdvihovém objemu 0,647 l), který na pokyn řidiče začne využívat palivo z 9litrové nádrže a automaticky nabíjet baterii, pokud její stav nabití klesne pod 75 %. Celkový dojezd se poté navýší až na 340 km (NEDC).
Golf nabídne podobné jízdní vlastnosti i dojezdovou vzdálenost jako Nissan Leaf, je ovšem o více jak 200 000 Kč dražší.
Specifikace jednotlivých vozů
Dojezdová vzdálenost dle standardu NEDC/UNECE je vypočtena s plně nabitou baterií bez spuštěné klimatizace v kontrolovaných podmínkách. Skutečná dojezdová vzdálenost se liší v závislosti na mnoha faktorech, jako například jízdních a dobíjecích návycích, teplotě, jízdním povrchu, stáří baterie, tlaku v pneumatikách, údržbě, hmotnosti nákladu, atd.
Jinak řečeno, kapacity udávané podle standardu NEDC je téměř nemožné dosáhnout a někteří výrobci proto uvádí i průměrné hodnoty reálné dojezdové vzdálenosti, případně na svých internetových stránkách nabízí kalkulátor, který dojezdovou vzdálenost v závislosti na zvolených vstupních parametrech (teplota okolí, průměrná rychlost…) vypočte.
Dostupné parametry udávané výrobci jednotlivých modelů jsou uvedeny v následující tabulce.
30 nejprodávanějších elektromobilů a plug-in hybridů v Evropě
Umístění | Model | Srpen | Září | 2015 | % podíl 2015 | Umístění v roce 2014 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Mitsubishi Outlander PHEV | 945 | 2 849 | 19 574 | 16 | 1 |
2 | Nissan Leaf | 1 004 | 1 890 | 12 761 | 11 | 2 |
3 | Renault Zoe | 585 | 1 649 | 11 693 | 10 | 3 |
4 | Tesla Model S | 1 066 | 1 059 | 10 626 | 9 | 4 |
5 | Volkswagen Golf GTE | 1 156 | 1 192 | 10 226 | 9 | 22 |
6 | Volkswagen e-Golf | 870 | 760 | 8 665 | 7 | 9 |
7 | Audi A3 e-Tron | 898 | 824 | 7 964 | 7 | 19 |
8 | BMW i3 | 1 025 | 896 | 7 360 | 6 | 5 |
9 | Volvo V60 Plug-In | 219 | 418 | 3 577 | 3 | 7 |
10 | Kia Soul EV | 540 | 625 | 2 897 | 2 | 23 |
11 | Renault Kangoo ZE | 214 | 476 | 2 662 | 2 | 8 |
12 | Nissan e-NV200 / Evalia | 105 | 270 | 2 358 | 2 | 12 |
13 | Porsche Cayenne Plug-In | 261 | 289 | 2 261 | 2 | 28 |
14 | Mercedes C350e | 416 | 570 | 2 245 | 2 | N/A |
15 | Volkswagen e-Up! | 217 | 155 | 2 191 | 2 | 6 |
16 | Mercedes B-Class ED | 266 | 252 | 2 122 | 2 | 29 |
17 | BMW i8 | 117 | 133 | 1 661 | 1 | 15 |
18 | Renault Twizy | 101 | 144 | 1 570 | 1 | 11 |
19 | Smart Fortwo ED | 99 | 97 | 1 463 | 1 | 10 |
20 | Peugeot iOn | 148 | 156 | 1 126 | 1 | 21 |
21 | Bolloré Blue Car | 1 | 199 | 751 | 1 | 13 |
22 | Citröen C-Zero | 74 | 101 | 678 | 1 | 20 |
23 | Mitsubishi I-Miev | 76 | 82 | 599 | 0 | 17 |
24 | Mercedes S500e | 30 | 73 | 577 | 0 | 31 |
25 | Toyota Prius Plug-In | 27 | 79 | 518 | 0 | 14 |
26 | Ford C-Max Energi | 66 | 81 | 485 | 0 | N/A |
27 | Porsche Panamera Plug-In | 21 | 35 | 419 | 0 | 18 |
28 | Goupil | 19 | 43 | 312 | 0 | 24 |
29 | Peugeot Partner EV | 15 | 29 | 250 | 0 | 25 |
30 | Volkswagen Passat GTE | N/A | 136 | 248 | 0 | N/A |
Mohlo by vás zajímat:
Domnívám se, že "Peugeot iOn" a "Citröen C-Zero" jsou po technické stránce naprosto shodné vozy, lišící se pouze emblémem výrobce.
Pokud tomu skutečně tak je, umístil bych v rámci férovosti v tabulce součet jejich prodejů na jeden řádek.
1.126 + 678 = 1.804 takže by ve výsledku předskočily "BMW i8"
Několikrát jsem měl "iOn" v brněnské elektrocarsharingové společnosti emuj.cz půjčený a na nákupy či courání po městě a jeho okolí je ideální.
Proč se u nás neprodává "Renault Twizy"? Ten bych koupil okamžitě.
Hlavně že výrobci brečí že mají malé prodeje a následně zaříznou výrobu.
Zdravíme,
máte pravdu, že se jedná o konstrukčně shodné vozy, pouze rebrandované, do rodiny patří ještě Mitsubishi Miev, daly se dát na jeden řádek, ale brali jsme si příklad z Toyoty Aygo, Citroenu C1 a Peugeotu 107 z Kolína, které se obvykle také uvádí samostatně ve statistikách.
Doufáme, že se k otestování iOna také dostaneme, máme na něj poměrně dobré reference z okolí.
Co se Renaultu Twizzy týče: důvod neprodávání elektrických Renaultů (neprodává se zde ani Zoe, kterého bych zase já označil za velmi zajímavý) v ČR mi není znám, pravděpodobně se nejedná o dostatečně velký trh, případně to může být dáno smluvně kvůli konstrukční spolupráci s Nissanem. Dá se ale sehnat z Německa za poměrně zajímavé peníze na mobile.de.
Outlander rozhodně není první PHEV s pohonem 4x4 - tím je totiž Volvo V60 PHEV.
Zdravíme Jaroslave,
původně jsem vám chtěl napsat, že Outlander je jedinou skutečnou čtyřkolkou v segmentu (http://www.mitsubishi-motors.cz/modely/outlander-phev/outlander-phev-predstaveni.xhtml), ovšem ani ten není čtyřkolkou v pravém slova smyslu - s mechanicky spojenými nápravami, jak jsem si původně myslel.
Outlander má spalovací motor připojen pouze k přední nápravě a ve většině režimů slouží pouze k dobíjení baterie (sériový hybridní pohon), připojuje se pouze při vyšších rychlostech, zatímco jindy pracují elektromotory, které jsou každý na jedné nápravě, takže je to vlastně první PHEV, které je 4x4 při čistě elektrickém pohonu, a jak uvídá Mitsubishi, je to pvní SUV PHEV na trhu.
Volvo V60 má dieselový agregát také spojen s přední nápravou, ovšem způsob hybridního pohonu je paralelní (s tím, že vozidlo může jet na dieselový agregát a elektromotorem rekuperovat, jak jsem se dočetl, což mi přijde velmi divné a schizofrenní, když předními koly roztáčím zadní, kterými brzdím) a elektromotor je uložen vzadu (a zabírá velkou část zavazadlového prostoru) a roztáčí pouze zadní nápravu, takže ano, jedná se o první "4x4" PHEV vozidlo na trhu, ale o skutečnou čtyřkolku se nejedná, způsob pohonu je obdobný Hybrid4 od koncernu PSA, jenž ale nemá možnost připojení do zásubky, tedy je pouze HEV. Tedy ano, V60 PHEV je prvním AWD vozidlem mezi PHEV na trhu, Outlander je prvním SUV PHEV vozidlem na trhu.
Otázkou je, zda toto škatulkování automobilek má smysl a zda tato vozidla lze jako 4x4 označovat - mají možnost pomoci při rozjezdech na kluzkém povrchu, ale osobně se mi u nich označení 4x4 příliš nelíbí. Pravým 4x4 vozidlem byl například nedávno testovaný Range Rover, který ovšem, což je velká škoda, není možno připojit do zásuvky.
Děkujeme za Váš dotaz.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se