BMW i Volkswagen si chtějí zajistit dodávky kobaltu, kritické součásti pro baterie
BMW a Volkswagen jednají s producenty kobaltu o zajištění dodávek suroviny, která je jedním z hlavních komponent baterií pro elektromobily. Společnosti se, mimo jiné, chtějí zajistit proti rostoucím cenám kobaltu, které od ledna vzrostly na dvojnásobek.
Kobalt je spolu s niklem a hořčíkem jedním z hlavních prvků používaných v článcích baterií pro elektrické automobily. Očekává se, že dlouhodobá poptávka po kobaltu překoná jeho světové zásoby v důsledku rozvoje elektrických vozidel.
Nakupování této suroviny nemusí být tak pro automobilky tak jednoduché, jak se nejprve zdálo. Volkswagen od své první poptávky vypsané v záři značně zvolnil v požadavcích na zvýhodněnou pevnou cenu, tvrdí agentura Bloomberg. Společnost v minulém týdnu pozvala producenty kobaltu a obchodníky na jednání do Německa.
V pátek se objevily informace, že i další německá automobilka, BMW, jedná s producenty kobaltu. Signál je jasný, společnosti se obávají převisu poptávky nad nabídkou a dalšího nárůstu ceny kobaltu, která za poslední rok vzrostla zhruba na dvojnásobek. Dalším důvodem jsou nejisté podmínky těžby, společnosti se tak chtějí vyvarovat nákupu suroviny, která by mohla být spojována například s dětskou prací.
Zajištění kobaltu a dalších materiálů je nejdůležitější otázkou, kterou BMW musí řešit předtím, než se rozhodne, zda začne s výrobou vlastních baterií, řekl člen představenstva Oliver Zipse na mediálním briefingu. V současné době BMW baterie pouze sestavuje, své vlastní nevyrábí.
„Pro všechny tyto prvky máme podrobnou strategii pro budoucnost, která zajišťuje naši objemovou potřebu, stejně jako původ a typ výroby, tak abychom je mohli získat s dobrým svědomím,“ řekl Zipse.
V pátek společnost oznámila investici ve výši 200 milionů euro (5 miliard korun) do centra specializovaného na články baterií v Mnichově. Centrum je založeno za účelem zdokonalování technologií článků baterií a jejich zavádění do výroby.
Hlavním zdrojem kobaltu je Kongo
Přibližně dvě třetiny světové produkce kobaltu pochází z Demokratické republiky Kongo. Africká země vyprodukovala v loňském roce 66 000 tun. Druhý největší producent, Čína, oproti tomu vyprodukoval 7 700 tun. Většina těžby kobaltu v Kongu je provozována společnostmi Glencore a China Molybdenum.
Okolo 10-20 % pochází z neoficiální těžby v nejistých podmínkách, která dle Amnesty International zahrnuje i dětskou práci. Závislost na Kongu a riziko, že kov těžený v nebezpečných podmínkách může vstoupit do globálního dodavatelského řetězce, zvyšuje potřebu uživatelů zajistit si spolehlivé a transparentní dodávky.
Úvodní fotografie: BMW i3. Zdroj: BMW
Mohlo by vás zajímat:
Hm. a co když se třeba za 2 roky ukáže, že kobaltu netřeba?
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se