Domů
Čistá mobilita
Německo: Podíl elektromobilů i vozidel na alternativní pohony i přes pokles výše dotací nadále roste
Zdroj: BMW
Zdroj: BMW

Německo: Podíl elektromobilů i vozidel na alternativní pohony i přes pokles výše dotací nadále roste

Podíl plně elektrických osobních automobilů v Německu nadále rychle roste, počet jejich registrací vzrostl v prvních sedmi měsících roku 2023 o více než 37 % ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku, ukazují údaje zveřejněné Spolkovým úřadem pro motorovou dopravu (KBA). A to i přesto, že země od ledna snížila výši dotace na jejich pořízení. S téměř 270 tisíci novými vozidly tvořily elektromobily šestinu všech nově registrovaných vozidel.

Snížení původně štědrých dotací na pořízení elektromobilů znamenalo, že podíl elektromobilů na na nově registrovaných vozidlech v lednu klesl na pouhých 10 % a do července se postupně vyšplhal na 20 %. Důvodem bylo, že mnozí zájemci o koupi elektromobilu tak učinili ještě v prosinci, v době vyšších dotací na jejich pořízení. V prosinci 2022 tak elektromobily tvořily třetinu nově registrovaných vozidlech.

Podíl nově registrovaných vozidel s alternativními pohony, které zahrnují elektromobily, plug-in hybridy a vozy s palivovými články, činil od ledna do konce července téměř 46 % z 1,64 milionu nově registrovaných vozidel. To je o 17,3 % více než ve stejném období předchozího roku.

Nejvíce se prodávaly elektromobily automobilek Volkswagen a Tesla, když každá z nich zaznamenala zhruba 15% podíl na nově registrovaných elektromobilech. Následovaly elektromobily značky Mercedes, Audi, Hyundai a Fiat.

Sektor dopravy je v Německu “problémovým dítětem”

Německo si klade za cíl stát se do roku 2045 neutrálním z hlediska emisí skleníkových plynů. Svým zákonem o klimatu si rovněž stanovilo předběžné cíle snížit emise do roku 2030 nejméně o 65 % oproti úrovni z roku 1990 a do roku 2040 o 88 %.

Podle údajů UBA dosáhlo Německo v roce 2022 snížení o 40,4 % oproti úrovni z roku 1990. Sektor dopravy zůstává "problémovým dítětem" německého úsilí v oblasti klimatu, když odvětví vloni opět nesplnilo svůj roční cíl snížení emisí CO2.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(18)
Michal K.
21. srpen 2023, 15:16

ak si dobre pamatam, tak do septembra maju na BEV dotacie firmy. Da sa predpokladat, ze potom zaujem pojde dole. Nic menej, v nejakej ankete sa 75% nemcurov vyjadrilo, ze o BEV nemaju zaujem.

Co je este smutnejsie, ze vlajkove lode nemeckej ekonomiky, ako napriklad Audi, musi kupovat techniku od Cinanov aby na ich trhu aspon nieco predali.

A to boli Nemci spicka v automobilizme.

Petr Hariprasad Hajič
21. srpen 2023, 15:54

Je to o tom, že BEV PHEV se postupně dostávají na stále nižší cenovou hladinu a tak oslovují další zájemce, kteří by ho předtím nekoupili. Jde o celkem přirozený vývoj. Je potřeba tu statistiku vidět nikoli staticky, jako nějakou neměnnou hodnotu,ale podívat se na dynamiku nákupů v delším časovém období. Pokud se křivka podobá logistické, pak půjde nejspíš o přirozený jev, jakkoli zkreslený dotacemi případně nedotacemi. Takže implikace, že 75% nemá zájem je chybná. Je potřeba rozlišovat mezi kupní sílou a zájmem. A i to se může dost rychle měnit.

Jan Veselý
21. srpen 2023, 21:45

Posledních cca 10 let využívali výrobci poklesu cen baterií k tomu, aby jich do EV dali víc. Ten pravý sešup cen nastane až automobilky usoudí, že 400, 500, 600 nebo kolik km dojezdu je dostatečných a dále ho nebudou zvyšovat.

Michal
22. srpen 2023, 08:21

Ano, to je teoreticky pravda. V praxi však ty dotace a další netržní činitelé mají tak velký vliv, že místo přirozené logistické funkce vznikne něco jako v Německu u plug-in hybridů. Rychlý nárůst, v roce 2021 maximum a od té doby výrazný sešup. Konkrétně za 1.-7. měsíc roku bylo zaregistrováno v Německu plug-in hybridů. 2019: 20 tisíc; 2020: 69 tisíc; 2021: 194 tisíc; 2022: 163 tisíc; 2023: 93 tisíc.

U elektromobilů platí to samé. Jsou výrazně ovlivněny dotacemi a dalšími netržními činiteli, takže vůbec neznáme přirozenou tržní poptávku a její změny v čase. Nám to může být jedno, horší je to pro automobilky.

Michal K.
22. srpen 2023, 11:12

prieskum povedal, ze 75% nema zaujem. To znamena, ze 75% nema zaujem. Nevidim, nic co by bolo na tom chybne. Pravdu vsak mate v tom, ze sa to moze menit. O rok o dva to moze byt niekde inde. Mozno na 50%, mozno na 90%, s rastucimi skusenostami s BEV. Kto vie.

A dobra poznamka co sa tyka kupnej sily. Ta sa nam momentalne meni pomerne rychlo. Najma vdaka rastom cien energii a velkej inflacii. Co zrovna na kupnej sile neprida.

hlpb
22. srpen 2023, 11:48

Nejprodávanější autem v Evropě i na světě bylo za první pololetí 2023:

Tesla Y

Jan Veselý
22. srpen 2023, 14:47

75% nějakého vzorků populace TEĎ nemá zájem. Nejspíše to je ta samá sorta lidí co nechtěla internet, mobilní telefon, šmatlafon nebo LED svítidla.

A vidíte, i tohle lidé už to dneska mají a používají.

Michal K.
22. srpen 2023, 20:27

neviete, co to bol za prieskum a ako bol robeny, ale presne viete co tam boli za ludia.

Valim oci, ako je niekto schopny uvazovat ...

Jan Veselý
23. srpen 2023, 13:49

Znám lidi.

Jak pravil Henry Ford: "Kdybych se ptal lidí, co chtějí, řekli by, že rychlejšího koně."

Lidskou nechuť něco měnit nelze podceňovat. Dokonce na to existují celá politická hnutí.

Petr Poruban
24. srpen 2023, 13:20

Pokud byl průzkum prováděn dobře, byli tam průměrní lidé.

Z toho se už dá něco vyvodit.

Pravoslav Motyčka
21. srpen 2023, 21:37

Němci na jedné straně snižují spotřebu ropy v dopravě , kde je velmi drahé jí nahradit a výroba baterií je energeticky i materiálově velmi náročná , na druhou stranu masově topí topnými oleji a zemním plynem. Bylo by mnohem levnější a účinnější při dnešním stavu techniky prostě přejít ve vytápění budov k tepelným čerpadlům a teprve pak přejít k elektrifikaci dopravy. Připadá mi to jako v Kocourkově místo základů nejdříve střechu.

Jan Veselý
21. srpen 2023, 21:42

A proč ne obojí, i prodeje tepelných čerpadel v Německu lámou rekordy.

Jiří Švarc
22. srpen 2023, 00:41

Protože když se začne teď a od roku 2035 se budou prodávat jen EV, tak poslední spalováky budou dojíždět po roce 2050. Když se začne za 10 let, bude to až v roce 2060, tak proto.

Michal
22. srpen 2023, 08:59

Stejný argument můžete použít i pro topení. Když se začne v roce 2035, tak budou kotle na uhlí či zemní plyn dojíždět po roce 2050, či spíše ještě později, protože životnost kotlů je delší než životnost aut. Pravoslav má pravdu. Logicky i technicky je nejlepší je začít s elektrifikací u vytápění.

Jiří Švarc
22. srpen 2023, 11:57

A není to tak snad? Vždyť se podporuje i úspornější vytápění a třeba podíl nových tepelných čerpadel je mnohem větší než je podíl elektromobilů na automobilovém trhu.

Navíc se tyto trhy nepřekrývají, proč je lepší začít u jednoho a druhé odložit?

Dále také celkový podíl emisí na vytápění a ohřev vody je nižší než jsou emise z pozemní dopravy.

Antonín Mikeš
22. srpen 2023, 13:28

A nemělo se k výměně kotlů na LTO přistoupit už klidně před patnácti lety? Dnes už nemusel být žádný v provozu. Já vidím rozdíl v tom, že tam kde je technologie velmi drahá, mladá (elektro auta) a musí se vybudovat infrastruktura (nabíjecí stanice) se prosazuje zrychleně a tam kde je technologie známá desítky let, vyzkoušená, relativně levná (např. kotle na peletky a TČ) a infrastruktura existuje (silnici a připojení na síť má snad každá stavba) se prosazuje pomalu a hlavně pozdě.

Jan Veselý
22. srpen 2023, 14:44

Mělo, no. Holt se ještě donedávna považoval plyn za menší problém než uhlí nebo ropa. Ale dokud někdo nevymyslí stroj času, nemá smysl hrát si na "kdyby něco někdy dříve..."

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se