Německé ministerstvo hospodářství a klimatu hodlá zakročit proti možnému vyžívání dotací na elektromobily jinak, než tomu bylo původně plánováno. Podle konzervativního odhadu analýzy Centra automobilového managementu bylo v roce 2021 přes 240 milionů eur ze státních dotací využito na elektromobily, které byly nakonec vyvezeny do zahraničí.
Nákup elektromobilu je v Německu v současnosti podpořen příspěvkem až 9 000 eur, skládající se z příspěvku státu a výrobce. Dotační program v současné podobě platí do konce letošního roku, následně se očekává zpřísnění jeho podmínek.
Přeprodej vozidel do zahraničí je výhodný pro kupující i prodejce
Kupující elektromobilu v Německu mohou v současnosti inkasovat příspěvek eur a krátce po uplynutí požadované šestiměsíční doby držení vůz prodat. Situaci usnadňují někteří prodejci vozů, kteří nabízejí odkoupení vozu po uplynutí půlroční lhůty za pořizovací cenu sníženou o výši dotace, vůz následně prodají v zahraničí za vyšší cenu.
Kupující v Německu tak vozidlo provozuje půl roku s nutností pokrýt pouze provozní náklady a prodejce následně vydělá na přeprodeji vozidla. To vše za využití příspěvku až 6000 eur z kapes daňových poplatníků a až 3000 eur od výrobců.
"Není účelem financování, aby dotované automobily byly po uplynutí minimální doby držení pravidelně přeprodávány do jiných evropských zemí a aby se z toho stal obchodní model pro prodejce a kupující," uvedlo spolkové ministerstvo hospodářství pro finanční týdeník WirtschaftsWoche.
Nová pravidla od roku 2023
Ministerstvo v současné době pracuje na úpravě systému financování, přičemž nová pravidla by měla platit od roku 2023. Změny budou pravděpodobně zahrnovat prodloužení minimální doby držení vozidla.
Majitelé, kteří by chtěli dotovaný elektromobil prodat po méně než roce, by tak museli dotaci vrátit, uvádí WirtschaftsWoche s odvoláním na zdroje z ministerstva. Ministerstvo vychází z úvahy, že amortizace ojetého vozidla po dvanácti měsících je výrazně vyšší než po šesti měsících, což činí další prodej do zahraničí méně atraktivním.
Do zahraničí bylo vyvezeno až 30 000 vozidel
Vývoz dotovaných automobilů nabral v uplynulém roce velkých rozměrů. Jen za prvních devět měsíců loňského roku bylo z Německa do zahraničí prodáno přibližně 30 000 vozidel s elektrickým pohonem jako téměř nové ojeté vozy, uvádí Centrum automobilového managementu (CAM).
Studie Centra uvádí, že německé dotace podporují elektromobilitu v zahraničí, a odhaduje, že jen v roce 2021 nemuselo dle konzervativního odhadu být 240 milionů eur státních dotací na čistě elektrická vozidla využito tak, jak bylo zamýšleno.
Vláda loni prodloužila dotace na elektromobily až do roku 2025. Výrobci elektromobilů tuto podporu, která začala v roce 2016, uvítali s tím, že elektromobilita díky ní v Německu dostala významný impuls. Kritici však vyzývali k ukončení dotací kvůli jejich zneužívání ze strany kupujících i prodejců.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.