Dotace na elektromobily v Německu jsou stále častěji zneužívány, ministerstvo hodlá zakročit
Německé ministerstvo hospodářství a klimatu hodlá zakročit proti možnému vyžívání dotací na elektromobily jinak, než tomu bylo původně plánováno. Podle konzervativního odhadu analýzy Centra automobilového managementu bylo v roce 2021 přes 240 milionů eur ze státních dotací využito na elektromobily, které byly nakonec vyvezeny do zahraničí.
Nákup elektromobilu je v Německu v současnosti podpořen příspěvkem až 9 000 eur, skládající se z příspěvku státu a výrobce. Dotační program v současné podobě platí do konce letošního roku, následně se očekává zpřísnění jeho podmínek.
Přeprodej vozidel do zahraničí je výhodný pro kupující i prodejce
Kupující elektromobilu v Německu mohou v současnosti inkasovat příspěvek eur a krátce po uplynutí požadované šestiměsíční doby držení vůz prodat. Situaci usnadňují někteří prodejci vozů, kteří nabízejí odkoupení vozu po uplynutí půlroční lhůty za pořizovací cenu sníženou o výši dotace, vůz následně prodají v zahraničí za vyšší cenu.
Kupující v Německu tak vozidlo provozuje půl roku s nutností pokrýt pouze provozní náklady a prodejce následně vydělá na přeprodeji vozidla. To vše za využití příspěvku až 6000 eur z kapes daňových poplatníků a až 3000 eur od výrobců.
"Není účelem financování, aby dotované automobily byly po uplynutí minimální doby držení pravidelně přeprodávány do jiných evropských zemí a aby se z toho stal obchodní model pro prodejce a kupující," uvedlo spolkové ministerstvo hospodářství pro finanční týdeník WirtschaftsWoche.
Nová pravidla od roku 2023
Ministerstvo v současné době pracuje na úpravě systému financování, přičemž nová pravidla by měla platit od roku 2023. Změny budou pravděpodobně zahrnovat prodloužení minimální doby držení vozidla.
Majitelé, kteří by chtěli dotovaný elektromobil prodat po méně než roce, by tak museli dotaci vrátit, uvádí WirtschaftsWoche s odvoláním na zdroje z ministerstva. Ministerstvo vychází z úvahy, že amortizace ojetého vozidla po dvanácti měsících je výrazně vyšší než po šesti měsících, což činí další prodej do zahraničí méně atraktivním.
Do zahraničí bylo vyvezeno až 30 000 vozidel
Vývoz dotovaných automobilů nabral v uplynulém roce velkých rozměrů. Jen za prvních devět měsíců loňského roku bylo z Německa do zahraničí prodáno přibližně 30 000 vozidel s elektrickým pohonem jako téměř nové ojeté vozy, uvádí Centrum automobilového managementu (CAM).
Studie Centra uvádí, že německé dotace podporují elektromobilitu v zahraničí, a odhaduje, že jen v roce 2021 nemuselo dle konzervativního odhadu být 240 milionů eur státních dotací na čistě elektrická vozidla využito tak, jak bylo zamýšleno.
Vláda loni prodloužila dotace na elektromobily až do roku 2025. Výrobci elektromobilů tuto podporu, která začala v roce 2016, uvítali s tím, že elektromobilita díky ní v Německu dostala významný impuls. Kritici však vyzývali k ukončení dotací kvůli jejich zneužívání ze strany kupujících i prodejců.
Mohlo by vás zajímat:
Zneužívány? Využívat je to správné slovo, zneužívat je naprostý nesmysl. Jak může někdo zneužít něco, u čehož do puntíku dodržel všechny nastavené podmínky proti zneužití, tedy zde, že nesmí auto půl roku prodat.
Když půjdu do Lidlu koupit 10 krabic mléka v akci, tak jsem parchant, co zneužívá systém, protože si Lidl myslel, že každému stačí tak jedno až dvě?
Dtto bylo za Obamy při nákupu elektrovozíků na golfová hřiště.
Dotace byly, jsou a budou vždy krokem k podvodu a předně jejich negativní vliv je v pokřivení volného trhu...
Prostě nebrat žádné dotace a není problém. Zařízení, třeba kotle s dotací přijdou na stejné peníze odběratele jako když dotace nebude, jen výrobce musí dát slevu, kterou v případě dotovaného, nedá...
Toto mohu potvrdit u datačního titulu "Dešťovka". První nádrž jsem instaloval před vyhlášením dotací. Druhou s dotací. Okamžitě po vyhlášení následoval cenový skok. Jak u nádrže tak v ceně instalace. Na každém krajském odboru ŽP je několik schvalovacích byrokratů, mladí, vzdělaní, chytří, příjemní kluci (alespoň ti, se kterými jsem jednal), pomohli. Pro ně zajištěný flek, pro společnost ztráta.
Opravdu "parádní systém" !! Koupím nové elektro, půl roku se vozím v novém, pak ho zcela beze ztráty prodám a zase si koupím nové a zase po půl roce beze ztráty prodám. Platím jen provozní náklady. Já si u nás koupil před 4 roky za 300 000 benzínovou novou Fabii, za kolik ji dnes prodám ? Kdyby za 200 000, tak budu rád. Holt Německo je Německo ! Tam padají pečení holubi rovnou do huby !
všichni tihle tzv zelení aktivisté pořád tvrdí jak jsou OZE (včetně OZE elektro-aut) skvělé a jaká jsou budoucnost ,ale nikdy nevysvětlí proč tedy OZE potřebují dotace .. ve finále jsou všichni tihle zelení příjemci zelených dotací jen zloději ,nic víc
Dotace jsou motivace odměnou (tj. ta, co funguje) pro korporace (právní konstrukty, kde jediným cílem je zisk) a pro podobně smýšlející lidi, aby se chovali správným způsobem.
Taky je to způsob, jak si trh, který by stejně nakonec vznikl, zabrat pro sebe. A urychlit některé věci, kde není čas 20-30 let čekat než se to samo proboxuje přes zavedený smradlavý byznys s obrovským vlivem.
Dotace jsou bezprecedentní prasením a křivením trhu. A ano, elektromobily by si počkaly třeba 20-30 let do doby, než by ovládly trh tržním způsobem, tedy nabídkou lepší ceny a vyšších užitných vlastností, než nabízejí současné vozy, to je naprosto v pořádku. Času je dost, pouze vyčůránci jsou příliš nenažraní a chtějí všechno hned.
motivace odmenou? To ucili na VUML?
Ne, na kurzu pedagogického minima. Funguje to skvěle.
preto odborari furt strajkuju, fakt skvele. Ked ma niekto pocit otroka, treba ho odotrocit.
Kdyby řekli, že dotace jsou z principu špatné, tak ano.
Ale dát dotace na záchranu planety a pak se divit, že planetu zachraňují v cizině? Vždyť planetu máme společnou a je jedno, kde elektromobil planetu zachraňuje.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se