
Firmy nabízejí testy baterií, které pomohou určit cenu ojetého elektromobilu
U tradičních automobilů se spalovacím motorem mohou najeté kilometry a počet let rychle napovědět potenciálním zájemcům, kolik by měli za auto zaplatit. U elektromobilů však tento vzorec nefunguje. Jejich hodnota závisí především na dojezdu a schopnosti baterie udržet nabití. Donedávna neexistoval způsob, jak měřit stav baterie, což brzdilo prodej ojetých elektromobilů. To se však nyní začíná měnit, protože firmy pospíchají s rozšiřováním testů baterií, které by měly pomoci kupujícím zjistit, jakou cenu ojetý automobil skutečně má. Některé z nich trvají pouze několik minut, uvedla dnes agentura Reuters.
Jednou z nich je britská začínající společnost Altelium, která vyvinula test stavu baterie elektromobilů. Certifikát na základě tohoto testu letos začalo nabízet více než 7000 prodejců ve Spojených státech a přes 5000 v Británii.
„Pokud nebude správě fungovat trh s ojetými vozy, nebude správně fungovat ani trh s novými vozy a přechod k elektrickému pohonu se neuskuteční,“ uvedl manažer pro rozvoj podnikání firmy Altelium Alex Jons.
Tvrdí také, že o testy baterií projevily zájem i další země, včetně Číny.
Baterie obvykle tvoří až 40 procent ceny nového elektromobilu. Je přitom důležité, jak se s baterií zachází. Příliš časté rychlé nabíjení elektromobilu, neustále nabíjení, když je baterie téměř plná, nebo ponechání baterie dlouhou dobu plně nabitou, může vést k jejímu rychlému znehodnocení. Rakouská firma Aviloo, která vyvinula test pro prodejce a soukromé osoby, zjistila, že po ujetí 100.000 kilometrů se stav baterie elektromobilu může lišit až o 30 procent.
Zákazník, který chce použitý elektromobil s 90procentním dojezdem nového vozu, může nakonec koupit elektromobil s dojezdem 70 procent kvůli špatným nabíjecím návykům předchozího majitele. To může snížit hodnotu vozu o tisíce eur, uvedl ředitel firmy Aviloo Marcus Berger. Mezi investory tohoto podniku patří i Volkswagen.
„U elektromobilů vám počet najetých kilometrů a stáří nic neřeknou,“ uvedl Berger.
„Vše je o baterii,“ dodal.
Výrobci aut poskytují informace o dojezdu elektromobilů, podle kritiků jsou však tyto informace často příliš optimistické. Jsou proto zapotřebí nezávislé testy. Nedostatečný přehled také poškodil trh s elektromobily.
Podle údajů společnosti Recurrent klesly ceny ojetých elektromobilů v USA v září meziročně o 32 procent, ceny aut se spalovacím motorem ale jen o sedm procent. V Británii se v srpnu ceny elektromobilů snížily o 23 procent, zatímco ceny vozů se spalovacím motorem nejméně o čtyři procenta vzrostly, upozornila firma AutoTrader. Jako důvod uvedla právě obavy spotřebitelů o životnost baterií ojetých elektromobilů. Ceny ojetých elektromobilů také ovlivnila cenová válka, kterou odstartovala společnost Tesla.
Údaje společnosti AutoTrader a Deutsche Automobil Treuhand ukazují, že zůstatkové hodnoty tříletých elektromobilů v Británii a v Německu jsou o více než deset procentních bodů nižší než u jejich ekvivalentů na fosilní paliva.
„Znalost kapacity baterie (elektromobilu) bude rozhodující,“ uvedla ředitelka pro výzkum a vývoj v oblasti mobility ve společnost Cox Automotive Stephanie Valdez Streatyová.
Cox Automotive vlastní největší aukční síň ojetých vozů na světě.
Společnost Driverama, která ročně vykoupí v Německu stovky ojetých elektroaut, aby je prodala ve střední Evropě, používá systém Aviloo k vyřazení elektromobilů s kapacitou baterie nižší než 80 procent nebo s vadami baterie, uvedl generální ředitel Eldar Vagabov.
Závod o správné ocenění ojetých elektromobilů se stává naléhavý kvůli hrozícímu přílivu vozidel. Například v Evropě se v roce 2021 prodalo více než 1,2 milionu nových plně elektrických vozů. Mnoho z nich se dostane na trh s ojetými vozy v roce 2024, kdy skončí jejich leasingové smlouvy. Pokud ceny ojetých elektromobilů zůstanou nízké, mohlo by to snížit i ceny nových.
S nabídkou testů kromě začínajících firem přichází i německá certifikační agentura TÜV Rheinland, která působí ve více než 60 zemích. V autoservisech v Německu spustila službu Battery Quick Check, kterou vyvinula společně se začínající firmou Twaice, a očekává, že příští rok ji uvede na dalších trzích.
Mohlo by vás zajímat:
Ještě budeme s láskou vzpomínat na dobu, kdy se jenom stáčely tachometry...
a záruka platnosti testu bude celých 168 hodin
Myslíte, že se budou stáčet baterie? :)
Baterii je možné otestovat. To je výhoda ne?
Dobrý den,
To bude kouzel a čachrů s těmito testy. Jsem zvědav na reakci automobilek. Nezávisle testovat baterku nutně znamená připojit nějaké neautorizované zařízení k vozu někam na výkonovou sběrnici/vedení a potrápit baterii alespoň částečným vybitím a nabitím s výkonem alespoň několika kW. To bude sporů že ty testy jsou pro model XYZ nekorektní, že poškozují baterie/vozidlo a kouzel se SW obsluhy baterie aby ty testy buď nefungovaly vůbec, nebo aby dávaly naprosto super výsledky...
S láskou se bude vzpomínat na DieselGate jako jen na v celku neškodnou romantickou epizodku.
Heil Gréta!
K Zemi Hleď!
Proč tak složitě? Já viděl u Leafa, že se normálně vyjede diagnostika baterie až po jednotlivé články přes OBD. A u Tesly si to normálně zobrazíte na tabletu.
Dobrý den,
Zrovna Tesla a její známý přístup k informacím o bateriích. Jak jinou kapacitu montují a jinou prezentují že máte aby maskovali degradaci v čase a kouzlí s tím přes SW aktualizace - co se vám povolí a co zobrazí. Jak dělají problémy zákazníkům co chtějí reklamovat a prověřit vůz z důvodů rozdílu v reálném dojezdu vs. slibovaný dojezd. Stačí pohledat. Ano jsou to informace většinou z "divných" webů. Ona většina "seriózních" si to nedovolí uveřejnit nebo na to upozornit. Takže zrovna Tesle nevěřím ani bit informace o baterkách. Jak je to u jiných značek netuším, nakolik jsou důvěryhodné jejich vlastní informace. Možná jsou, možná nejsou.
V tomto smyslu jsou nezávislé testy naprosto logickou cestou. I kdyby neudávali absolutně správná čísla, jejich výsledky budou něco jako srovnávací měřítko. Tak jako je to s testy grafických karet nebo CPU v počítačích. Nebo testy spotřeby paliva ve spalovácích a jejich dojezdy.
Nicméně jakmile se "problém" se sekundárním trhem plně projeví (znalost reálného stavu baterií ve velkém znehodnotí ojetiny a v důsledku toho omezí i prodeje a cenu nových), tak začnou výrobci v "mezích zákona" hledat cokoli aby své výrobky nadlepšily nad konkurenci. Tak jako v těch již zmiňovaných grafikách a CPU, nebo testech spalováků.
Heil Gréta!
K zemi hleď!
Proti nezávislým testům nic nemám.
to neni len pristup Tesly k baterii.
legendarny je aj jej pristup k zakaznikom. Bol taky pribeh z Norska, ako skupina zakaznikov zacala drzat spolocnu hladovku, pre nespokonost z ich pristupom. Odpoved od samotneho Musk-a bola, ze obcasna hladovka je zdraviu prospesna :-)
Teraz sa zacinaju sirit historky z ich tovarne v Nemecku, a zrovna nie tie pozitivne. Tam toho bude asi viacej
To je sice pravda, ale na tom se nedá (tolik) vydělat. Když ovšem vytvoříte test, na jehož konci je certifikát, to je jiná...
Sakryš, to bylo na p. Veselého.
Už dneska dostanete certifikát na kdejakou ptákovinu. A co? Jestli to lidi budou chtít kupovat ...
Rozhodně bych to nesrovnával se stáčením tachometrů, to je normální podvod.
Já to nesrovnávám se stáčením tachometrů, to jste špatně pochopil.
Až se začne podvádět se stavem baterie, pak budeme vzpomínat na dobu, kdy se "jenom" stáčely tachometry - tak to bylo míněno. "Stočená" baterie například z 40% na 80% bude pro kupujícího mnohem větší průšvih, než 100kkm dole na tachometru.
Jenže stočený tachometr skoro nemáte šanci poznat (pokud to není do očí bijící), do EV se můžete připojit přes OBD a vyjet si interní diagnostiku.
Nepopírám, že je mezi prodejci ojetých aut spousta podvodníků a darebáků. V tomhle se asi nic moc měnit nebude. A?
A vy si myslíte, že se nedají upravit interní data?
Upravit interní data z diagnostiky? To je fakt dost těžké. Výrobci si integrity firmware dost hlídají.
Myslím, že takto "stočenou" baterii poznáte hned při první vyjížďce. Zato auto stočené z 200 na 100 poznáte třeba až se vám někdy potká motor.... Ojeté EV budou mnohem jistější koupě než spalováky...
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se