Domů
Elektromobilita
Globální prodeje elektromobilů vzrostly loni o 103 %
Zdroj: Tesla
Zdroj: Tesla

Globální prodeje elektromobilů vzrostly loni o 103 %

V roce 2021 se celosvětově prodalo téměř 6,6 milionů osobních elektromobilů, což představuje meziroční nárůst na více než dvojnásobek. Polovina globálních prodejů připadala na země sdružující se v Radě pro přechod na bezemisní vozidla (The Zero Emission Vehicles Transition Council - ZEVTC). Vyplývá to ze statistik zveřejněných zahraničním serverem BloombergNEF (BNEF).

Podle zveřejněných statistik byly i loni tahouny na trhu s elektromobily Čína a Evropa, které dohromady stály za 85 % celosvětových prodejů. Třetím největším trhem byly Spojené státy s 10% podílem. Členské státy ZEVTC stály celkem za polovinou celosvětových prodejů.

"Globálně měly ve 4Q 2021 elektromobily 13% podíl na celkových prodejích osobních automobilů, při odečtení plug-in hybridů byl podíl 9%. Pokud jsou započítány i plug-in hybridy, dosáhly země jako Norsko (97 %), Švédsko (60 %), Nizozemsko (51 %) a Dánsko (49 %) ve 4Q 2021 velmi vysokého podílu prodejů elektromobilů, což poukazuje na skutečně masovou poptávku po čistších vozech," uvedl BNEF.

Velkou většinu (70 %) prodaných elektromobilů v roce 2021 tvořily čistě elektrické vozy. Zbylých 30 % tvořily plug-in hybridy.

Vývoj čtvrtletních prodejů elektromobilů a detail pro rok 2021. Zdroj: BNEF Vývoj čtvrtletních prodejů elektromobilů ve vybraných zemích a detail pro rok 2021. Zdroj: BNEF

Roste počet elektromobilů připadajících na veřejné dobíjecí místo

Podle BNEF roste v posledních letech také počet elektromobilů připadajících na jedno veřejné dobíjecí místo. Globálně vzrostl tento ukazatel ze 7,4 vozů v roce 2020 na 9,2 vozů v roce 2021.

"Nizozemsko, Kanada a Japonsko zaznamenali pouze mírnou změnu, což ukazuje na vyrovnaný rozvoj dobíjecí infrastruktury vůči prodejům elektromobilů. Jiné země jako Dánsko, Itálie nebo Spojené království zaznamenaly prudký růst tohoto ukazatele, což signalizuje pomalejší instalace vůči prodejům nových vozů," uvedl BNEF.

Prvenství v této oblasti si již řadu let drží Norsko, kde v loňském roce připadalo na jedno veřejné dobíjecí místo hned 30 elektromobilů. Podle BNEF může být tento trend vysvětlen vysokým podílem domů na venkově a tedy vysokou dostupností domácího dobíjení. Roli může hrát také zvyšování využití stávající dobíjecí infrastruktury.

Řada automobilek překonala 10% podíl elektromobilů na prodejích

BNEF dále uvedl, že dlouholetý lídr v prodejích elektromobilů, americká Tesla, prodala v loňském roce 930 tisíc elektromobilů a udržela si tak prvenství. Ze zveřejněných statistik nicméně vyplývá, že se na Teslu výrazně dotahuje německý koncern Volkswagen.

Zajímavou statistikou je také růst podílu prodaných elektromobilů na celkových prodejích osobních vozů u německých automobilek. Zatímco Volkswagen překonal loni 12% hranici, Mercedes-Benz dosáhl 14% podílu a BMW dokonce 19% podílu.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(28)
Karel Lafata
20. srpen 2022, 13:53

Tak ono se stačí podívat, co se stalo za poslední dva roky s akciemi Tesly https://finex.cz/akcie/tesla/ která je modlou všech elektroaut :). A to stejné ukazují samozřejmě i další jiné statistiky https://www.nextgreencar.com/electric-cars/statistics/ není to nic vytrženého z kontextu.

Michal K.
27. květen 2022, 10:36

cistota elektro aut

auto.pravda. sk/doprava/clanok/624732-green-ncap-brusel-potvrdil-ze-elektromobily-nie-su-vyhra-co-teraz-s-tym/

a to sa predpokladalo, ze auto bude v prevadzke 16 rokov. Mam pochybnosti, ze to zvladne s jednou bateriou

Pavel
27. květen 2022, 10:45

pokud ma neco v nazvu pravda je to na 99 procent lez :)

Jan Veselý
27. květen 2022, 11:02

Je to výhra minimálně v tom, že každé prodané EV znamená míň peněz pro Putina a islamistické fanatiky.

A závěry toho článku jsou taky více než pochybné.

hlpb
27. květen 2022, 11:48

Přesně tak, jedno nové BEV = - cca 40 barelů ropy/rok

Michal K.
27. květen 2022, 11:58

a zasa znamena viacej penazi napr. pre Cinu. A to je dobre ?

hlpb
27. květen 2022, 12:11

Tak vzhledem k tomu, že už je v Evropě v provozu první továrna na recyklaci baterií z účinností 95%, tak v budoucnu bude závislost na surovinách a bateriích z Číny rychle klesat.

Turby
27. květen 2022, 15:12

to je realne asi tak jako tva predpoved pred casem, ze cena fve komponent a el. energie bude rychle klesat.

tve predpovedi blaho by meli tesat do kamene jako varovani pro budouci generace. :-)

hellokitty
27. květen 2022, 15:44

tak minimalne ta tovaren je realna, uz stoji a funguje, nedavno tu o tom bol clanok https://oenergetice.cz/elektromobilita/nejvetsi-evropska-linka-recyklaci-baterii-elektromobilu-byla-zprovoznena

Jiří Kelnar
27. květen 2022, 13:43

Víc peněz pro Čínu je díky naší honbě za levnější cenou pro naše lidi teď téměř u všeho. Naštěstí to už někteří pochopili a stěhují se továrny na BEV i na solární panely postupně zase zpět do EU, protože není strategické, být závislý na jednom dodavateli. Viz. Rusko nebo čipová krize.

Jan Veselý
27. květen 2022, 14:12

Ono i zkrácení a zjednodušení dodavatelských řetězců má svou hodnotu, překvapivě vysokou.

Jan Veselý
27. květen 2022, 13:46

Číňani dostanou zaplaceno za práci, proti tomu nic nemám. Navíc, v tomhle jsem s Čínou spojenci. Ani oni nechtějí financovat tyhle poťapance, když by nemuseli.

Jiří Kelnar
27. květen 2022, 13:41

Pochybnosti mít můžete, ale realita těch aut ukazuje, že většina jezdí stále s původní baterií, pokud se u baterie nevyskytla nějaká kritická chyba ještě v záruce. Jinak teda ten výzkum se musel aktualizovat, protože elektromobilům započítávali baterii dvakrát, takže prooto z toho vyšly tak dobře spalováky. Ve výsledku to pak vyhrál Fiat 500 EV následovaný teda Octavií Combi. Výhoda u těch EV je, že změnou mixu do zelenějšího (jádro a OZE) se zlepší jejich bilance.

Třeba já teď každý den získám zhruba 45 kilometrů jízdy ze slunce přímo z FVE. Část pak ještě získám přes virtuální baterii, takže přes síť, ale jezdím 90 km denně, což je nadprůměr.

Pavel
27. květen 2022, 10:44

Vysoky podil v severskych statech jasne vyvraci argumenty, ze lide EV nechteji. Opak je pravdou, chteji je, ovsem pokud si je mohou dovolit, tj. nejsou prilis drahe. Kdyby je nechteli, mohli si koupit spalovaci auto, tam je nabidka stale mnohem sirsi. Jasne to ukazuje, ze neni treba spalovaci auta zakazovat, ono za 10 let uz nebude co zakazovat.

Dulezite je si uvedomit, ze kombinace EV a FV je velmi efektivni - financne i energeticky (coz spolu vzdy urcitym zpusobem souvisi). Verim, ze se ta efektivita bude stale zlepsovat, tak jak se deje poslednich 20 let. Vysledkem bude trend, kdy jedno bude stimulovat druhe. Mysleno EV a FV. Pro vysvetlenou: pokud vlastnim EV, tak mi lepe vychazi kalkulace FV a naopak. Velka cast sveta ma takove slunecne podminky, ze se da brzo ocekavat, ze jine reseni nebude davat ekonomicky smysl. Jedinou prekazkou bude nutnost vysoke pocatecni investice.

Michal K.
27. květen 2022, 11:59

ide hlavne o to, ze su tam velke dotacie na BEV a dane na spalovaky. Kedy to tak nebolo, euforia z BEV by bola ta-tam

Jan Stehlik
27. květen 2022, 15:23

Přesně . Spalovák si tam koupí opravdu jen ten kdo ho potřebuje a to i za vyšší cenu než elektro . Prostě regulacemi se dá ohnout trh tak , že je výhodnější jeden produkt než druhý . Podnikatelé by mohli vyprávět co se dá dělat s daněmi :-ú

hlpb
27. květen 2022, 10:47

Rychlý růst prodejů v roce 2022 pokračuje: Prodeje v 1Q 2022 = 2 mil. EV (1Q 2021 = 1,1 mil. EV)

Pavel
27. květen 2022, 10:51

Rust prodeju EV je v soucasne dobe limitovan kapacitou produkce. Z tohoto duvodu se da ocekavat, ze rust bude rychle pokracovat, nebot produkcni kapacity v nasledujicich letech prudce vzrostou. Zastavit to muze jedine ekonomicka recese, nic jineho.

Peter Zachara
27. květen 2022, 11:05

a to vse je vysledkem linearniho mysleni.

Pavel
27. květen 2022, 13:10

ano, libovolna krivka se da v kratkem intervalu aproximovat pro jednoduchost primkou, to se dela i v matematice

Jan Veselý
27. květen 2022, 11:05

Těší mě ty prodeje EV v Německu. Už se těším, až si za pár let koupím nějaké šikovné, mírně jeté EV z Německa za rozumnou cenu.

Peter Zachara
27. květen 2022, 11:07

Predam ojazdeneho Pioniera za neojazdenu pionierku, ze?

Jan Veselý
27. květen 2022, 13:43

Ani ne, bude to koupím mírně jeté EV za peníze. Tak jako to s auty dělají tisíce a tisíce Čechů i Slováků každý rok.

Jiří Kelnar
27. květen 2022, 13:50

Už teď je jich dost, škoda že jste nekoupil BEV tak na podzim, to byly všechny ještě relativně za levno. To co mám já, se teď prodává o 80 000 Kč dráž.

Jinak koupi EV hodnotím zpětně, jako skvělý krok. Všichni si libují v "silném" zvuku motoru u jejich 2,0 TDi, což není vůbec hezký zvuk a v porovnání s tím skvělým tichem, který je v EV... To je neporovnatelný. Navíc, když jedete ve městě a přejíždíte mezi pruhy, tak nemusíte čekat, než se motor dostane do otáčet, zapne se turbo anebo podřadíte. Prostě přidáte plyn a to auto ihned maximálně zrychluje. Navíc se nemusíte otravovat s ježděním na benzínku. Každý ráno mám plnou a ty modernější kusy jsou i natemperované dopředu - žádný škrábání.

Jan Veselý
27. květen 2022, 14:10

Já teď žádné auto nepotřebuju a s případnou koupí čekám na krizi. Ticho už mám v autě více než 3 roky.

Vzhledem k tomu, že mi benzín smrdí a vibrace nesnáším, nemůžu s vámi nic než souhlasit.

Jiří Kelnar
27. květen 2022, 14:13

No, o vibrace nepřijdete. Povětšinou si jich i hluku užijete dost, když za Vámi zastaví na semaforech nějaká dvojková Octavia v naftě. Člověk se pak děsí, co to klepe.

Vladimír Šťastný
27. květen 2022, 18:58

Při té míře podpory to nevidím jako nějak oslnivý výsledek. Vystavte ty auta, stejně jako OZE trhu a uvidíme, za co stojí.

Petr Hariprasad Hajič
30. květen 2022, 06:00

Jde to celkem dobře. Už to nejsou nějaká promile nebo zlomky procent. Myslím, že tento rok to může být minimálně o 50% víc.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se