8. leden 2018
Aktuální výroba v ČR
Německo: Nabíjecí infrastruktura pro elektromobily se rychle rozrůstá. S prodejem vozidel je to již horší

Nabíjecí infrastruktura pro elektrická vozidla se v Německu významně rozrůstá, za posledních 5 měsíců se počet veřejných nabíjecích bodů zvýšil o pětinu. To ovšem neplatí pro elektromobily samotné, které se nedaří prodávat v požadovaném tempu. Na jednu nabíjecí stanici připadá u našeho západního souseda pouze 10 elektromobilů.
V Německu je dle Spolkového svazu energetiky a vodohospodářství (BDEW) v současnosti 16 100 veřejných nebo částečně veřejných nabíjecích bodů pro elektrická vozidla, z čehož je 12 % rychlonabíjecích. Počet nabíjecích bodů nepřetržitě narůstá, ještě na konci července jich bylo 13 500. Jejich počet tak za posledních 5 měsíců vzrostl o 19 %. Tři čtvrtiny nabíjecích bodů provozují energetické společnosti.
„Energetické společnosti pokračují v rychlém rozšiřování nabíjecí infrastruktury. A to navzdory tomu, že po německých silnicích nejezdí skoro žádné elektromobily. Provoz nabíjecích stanic je zatím zřídka výnosný. V Durynsku, Hamburku a Berlíně na nabíjecí místa přijíždí hrstka elektromobilů. Energetické společnosti investují do budoucnosti a přispívají k tomu, aby se transformace dopravy dala do pohybu,“ uvedl Stefan Kapferer, předseda představenstva BDEW.
Rozvoji infrastruktury pomáhají vládní dotace. Německá vláda na rozvoj infrastruktury vyčlenila 300 milionů eur (7,7 miliard Kč) v rámci dotačního programu, ve kterém se o podporu soutěží ve výběrových řízeních. Jednou z podmínek pro čerpání podpory je, aby elektřina pro nabíjení pocházela z obnovitelných zdrojů.

Prodeje pokulhávají i přes zvýhodnění elektromobilů
V Německu je aktuálně dle Spolkového úřadu pro motorová vozidla (Kraftfahrt-Bundesamt) přihlášeno 150 000 osobních elektromobilů a plug-in hybridů. Z 3,2 milionů osobních vozidel, která byla přihlášena mezi lednem a listopadem 2018, bylo pouze 1,6 % vozů s elektrickým pohonem. Německá vláda si stanovila cíl 1 milionu vozidel s elektrickým pohonem v roce 2020. Letos v září však vládní výbor pro elektromobilitu, Nationale Plattform Elektromobilität (NPE), uvedl, že cíl je splnitelný nejdříve v roce 2022.
Nepomáhají ani prémie a daňové úlevy, které německá vláda schválila loni v květnu. Majitelé nových vozidel s čistě elektrickým pohonem obdrží 4000 eur (108 tisíc Kč), v případě hybridních vozidel 3000 eur. Nové elektromobily jsou rovněž na deset let osvobozeny od daně z vlastnictví motorového vozidla.
„Rozšiřování elektromobilů musí být rychlejší, jinak dopravní sektor svých klimatických cílů pro rok 2030 nedosáhne o světelné roky. Dosud chybí modely, které by mohly cenou a výkonem konkurovat spalovákům,“ řekl Kapferer.
Rozvoji elektromobility v Německu by mělo pomoci rozšíření nabídky elektrických modelů
Německé automobilky zatím na poli elektromobility zaostávají zejména za průkopníkem v této oblasti, americkou automobilkou Tesla. Prozatím nebyly schopné navázat na úspěch kalifornské automobilky zřejmě i z toho důvodu, že se zaměřovaly na segment menších, nebo sportovních vozů.
Situace by se však nyní měla změnit s tím, jak německé automobilky zavedou elektrický pohon i napříč luxusními třídami svých modelů. Jako první odstartovalo Audi se svým SUV Audi e-tron, který sama automobilka označuje jako game-changer nebo zabijáka Tesly. Audi budou následovat VW, BMW, Porsche i Daimler, které plánují zavedení celé řady elektrických modelů v letech 2019 a 2020.
Že německé automobilky neberou tuto oblast na lehkou váhu, dokazuje fakt, že celkově německý automobilový průmysl investoval v letech 2016 a 2017 do úpravy svých výrobních závodů 4,7 miliardy euro, více než všichni ostatní velcí konkurenti dohromady.
Úvodní fotografie: Nabíjecí stanice v blízkosti Mnichova, autor: Jakob Härter, Flickr
Mohlo by vás zajímat
9. únor 2018
27. únor 2018
18. březen 2018
23. březen 2018
12. listopad 2018
13. prosinec 2019
5. červen 2020
Komentáře (3)
Bude jim ten nákup elektromobilu muset dát Merkelová rozkazem-
Ten solární carport tady na obrázku je fakt cool! I když trochu prostorově náročný ...
Souhlasím, vypadá opravdu pěkně. Pokud svítí slunce, má hned dvě funkce: jednak ochrání před sluncem čekající zákazníky, a za druhé budí zdání, že dobíjejí výhradně čistou elektřinu. Pokud slunce nesvítí, je také na dvě věci...
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.