Domů
Elektromobilita
Prodej baterií pro elektroauta se za čtyři měsíce více než zdvojnásobil
Pohon TREV Techrules na autosalonu v Ženevě 2016 = malá turbína, 20 kWh baterie a 6 elektromotorů, zdroj: hgmsites.net

Prodej baterií pro elektroauta se za čtyři měsíce více než zdvojnásobil

Celosvětový prodej baterií pro elektrická auta se v prvních čtyřech měsících roku více než zdvojnásobil, protože přesun k ekologičtějším vozům nabírá na rychlosti. Celkový prodej se za leden až duben zvýšil na 65,9 gigawatthodin (GWh) z loňských srovnatelných 28,6 gigawatthodin. Vyplývá to ze zprávy firmy SNE Research, kterou zveřejnila agentura Bloomberg.

Prodej společnosti Contemporary Amperex Technology Co. (CATL) se zvýšil téměř čtyřnásobně na 21,4 GWh. Čínská firma tak posílila svoji pozici světové jedničky na trhu s bateriemi pro elektroauta, její podíl činil 32,5 procenta.

Poptávka po elektrických autech se zvyšuje spolu s tím, jak se země snaží snížit emise oxidu uhličitého, zvyšuje se obliba čistějších aut u spotřebitelů a náklady klesají. Automobilky jako Volkswagen a Ford investují miliardy dolarů do rozšiřování modelů elektroaut a prodej Tesly v prvním čtvrtletí výrazně stoupl.

SNE upozornila, že růst trhu táhnou čínské firmy v čele s CATL a BYD. Protože čínský trh by měl pokračovat v expanzi, překoná zřejmě růst většiny čínských výrobců průměr trhu. Podle odhadů firmy Canalys má prodej elektrických aut v Číně stoupnout o více než 50 procent.

Vysoký růst zaznamenaly také jihokorejské společnosti, hlavně díky růstu poptávky v Evropě. Prodej LG Energy Solution a SK Innovation se za čtyři měsíce více než zdvojnásobil. Prodej firmy Samsung SDI stoupl o 88 procent.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(20)
Jiří
2. červen 2021, 10:32

Podle Benchmark Minerals bude za 10 let celosvětová roční výroba minimálně 3,8 TWh v aktuálně plánovaných celkem 211 továren, ale během té doby přibydou další projekty, takže reálně to bude přes 5 TWh ročně a tedy dost na kompletní přechod osobní pozemní dopravy na elektromobily.

Jiří
2. červen 2021, 10:34

Roční globální výroba poslední roky:

2017: 40 GWh

2018: 72,3 GWh

2019: 92,7 GWh

2020: 134,5 GWh

2021: při současném tempu 200 GWh

2026: >1 TWh?

2031: >5 TWh?

Josef
2. červen 2021, 11:41

Elektromobilita je na vzestupu a ještě dlouho bude určitě jenže na to aby se stala dominantní je třeba výrazně lepších a levnějších baterií dostanou se takové do aut ? Pokud ano pak výroba poroste , protože se budou masově využívat i pro obecnou akumulaci el. energie. V opačném případě se růst výroby zpomalí a pak bude stagnovat. Osobně jsem mírný optimista. V roce 27 bude polovina prodaných aut EV, ale pak se to zpomalí v roce 2050 výrobci předpokládají 10%. podíl spalovacích motorů na prodejích. Je třeba si uvědomit že to není 10% dnešních prodejů ale tak 40% dnešních prodejů protože v roce 2050 i státy jako Etiopie budou vyspělé podobně jako dnešní Čína a vlastnit auto tam bude běžná věc a země bude mít 9 mld. obyvatel.

Jan Veselý
2. červen 2021, 13:58

Doporučuji si něco nastudovat o "zkušenostní křivce". Je to obecně platná zákonitost pro všechny masově produkované výrobky. Li-ion články mají learning rate (pokles ceny při zdvojnásobení kumulativní produkce) okolo 21%. A když si vezmete, že předpokládaný objem produkce pro Li-ion články počítá se 7-10 takovými zdvojnásobeními ...

Omega
2. červen 2021, 13:46

No na tomto se jasně ukazuje, že bateriové zálohování elektrických sítí je nereálné. Kapacita výroby je (a v horizontu 10ti let) bude pro daný účel nedostatečná. Například pro ČR by kapacita musela být cca 10TWh aby to dokázalo kompenzovat nestabilitu OZE.

Takže OZE = velký problém (akumulace je na papíře ale není reálně). Plyn = problém, uhlí = problém, biomasa = není dost.

No takže se na to podívejme realisticky: Jaké máme reálné možnosti?

Jan Veselý
2. červen 2021, 13:51

10 TWh? A to jste si vycucal z jakého prstu, takový nesmysl?

Vinkler
2. červen 2021, 14:36

Podle statistiky ERU v 1. kv. byla výroba cca 12 GW. Tedy rezerva na 3 měsíce, 1000h je cca 12 TWH. A je to moc?

Jan Veselý
2. červen 2021, 18:20

Nic z toho není důvod k pořízení 10 TWh batetrií.

Jiří Kelnar
2. červen 2021, 22:30

Pánové, doteď jsme tu přemýšleli o tom, jestli zvládneme postavit vůbec EDU5 a teď tu plánujeme megabaterku na 3 měsíce, kdy nebude svítit ani foukat? V roce 2030?

Jako okej tak 2050 to půjde, ale tak brzo ne, to přece HE3DA nestíhá tak rychle vyrobit.

Ivan Novák
2. červen 2021, 14:39

Před časem jsme to tu už rozebírali. Když zrušíte uhlík a jádro a nebudete spoléhat na sousedy, zbyde pro ČR hlavně FVE. Z dat ERÚ už vcelku stabilizovaně vyplývá, jak tu světlo v průběhu roku vyrábí. Aniž se řeší krátkodobá akumulace a podobné podružnosti, vyjde za předpokladu 1,5% meziročního růstu spotřeby, účinnosti akumulačního cyklu 75% a s bezpečnostní rezervou 15%, pro rok 2035 potřeba na podzim naplněné skladovací kapacity cca 20TWh. Omegou uvedených 10 TWh tedy není nesmysl, naopak jde o optimistický odhad.

Ale hlavně, nikdo si nepořídí elektricky akumulátor na to, aby ho nabil a vybil jednou do roka, takovou investici obvyklé ceny nikdy nevrátí.

Vinkler
2. červen 2021, 14:56

Můj model byl, že se bude dotovat tak 50%. Nějaké teplárny a plynovky snad zůstanou. Pokud ne, tak 25 TWh.

Omega
2. červen 2021, 15:02

Tím jsem jen chtěl ukázat, že v podmínkách ČR se bez jádra těžko obejdeme. Tím dokážeme kompenzovat nedostatky OZE řešení.

Prostě není na trhu jiná existující technologie, která by zajistila energetickou bezpečnost a v dohledné době ani nebude. (i když stále doufám v technolgii výroby metanolu ze vzduchu a elektřiny - vodní pára, co2, elektřina, katalyzátor - ale zatím je jen laboratorní prototyp)

Jan Veselý
2. červen 2021, 18:27

ad Omega) Vy jste nic nedokázal. Předvedl jste akorát nějaký "zbřuchnutý" odhad bez jakékoliv argumentace.

Jan Veselý
2. červen 2021, 18:23

Aha takže tady se předpokládá, že:

- 100% výroby bude fotovoltaika.

- Obchod se zahraničím bude nemožný.

- 3 měsíce v roce nevyrobí FVE vůbec nic.

Tak to jo, na základě chybných předpokladů lze dokázat cokoliv. Jste názorná ukázka, gratuluju.

Ivan Novák
2. červen 2021, 19:43

Klid. V podružnostech byla nejen stávající voda a trochu biomasy, ale i rovnoměrně přepočtených 2,5 GW Pinst VTE. Tvarová křivka FVE po jednotlivých měsících roku z průměrů čísel ERÚ za poslední tři celé vykázané roky. A důležitější je ten druhý odstavec, že.

Jan Veselý
2. červen 2021, 21:43

Záleží jen na Vás jaké chcete dělat odhady. Pokud chcete ovšem aspirovat na něco reálného, měl byste být k sobě i k ostatním upřímný a na úvod napsat co předpokládáte a proč si myslíte, že tyhle předpoklady budou platit. Když tohle nestojí na solidních základech, nemá smysl se bavit o čemkoliv dále.

A ano, myslím, že je nesmysl plánovat ču-čche nebo obležení.

Vinkler
3. červen 2021, 08:07

Ano:

- 3 měsíce v roce nevyrobí FVE skoro nic.

- Pokus nebude foukat na moři, obchod se zahraničím nebude, (nepočítáte-li uhlí z Turecka, Polska, či Ukrajiny).

- u nás pojede něco jako teplárny na plyn (od oka 50%)

Proč jsou tyto předpoklady chybné víte jen vy.

Ovšem stanovíte-li si okrajové podmínky , že bude přes zimu FVE na 60% a zbytek se doveze, tak vám vyjde jistě něco jiného. Zda jsou vaše předpoklady chybné či se to blíží realitě, nechám na posouzení ostatním.

Jan Veselý
3. červen 2021, 08:43

Aha takže vy uvažujete, že v době, kdy větrné elektrárny vyrábějí statistický nejvíce elektřiny, 3 měsíce v kuse ani nefoukne. To je hodně odvážné.

A jak velké se "skoro" nic?

Vinkler
3. červen 2021, 16:43

Víte p. Veselý, statistika nám nevyrobí EE. Jako na výjimky potvrzující pravidlo se jistě umíte podívat, kdy dlouhodobě nefoukalo, ač statisticky mělo.

A zeptejte se p, Veselého, jaká je minimální a maximální výroba FVE listopad, prosinec, leden, když je zataženo, (jako výjimka ze statistiky jasno). Já tedy pamatuji několik roků kdy bylo 3 měsíce hustě zataženo.

Já bych se držel spíše těch hodnot horších, pesimističtějších. Ona příroda nás nějak neposlouchá.

Jan Veselý
3. červen 2021, 19:29

A já si nepamatuju zimu, kdy by ani nefouklo. To je totiž jen váš nereálný předpoklad.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se