Domů
Elektromobilita
Solární elektromobily o krok blíže k uvedení na trh
Solární elektromobil Sono Motors
Zdroj: Sono Motors GmbH

Solární elektromobily o krok blíže k uvedení na trh

Kromě elektromobilů, které si nabijeme z domácí nabíječky, by v blízké době mohly naše ulice křižovat i elektromobily přímo napájené solární energií. Společnost Sono Motors nedávno odhalila svůj projekt osobního vozidla vybaveného solární soupravou. Auta by se měla zákazníkům dodávat již od příštího roku.

Společnost Sono Motors, která vyrábí solární elektromobily, v pondělí zveřejnila výrobní projekt svého osobního automobilu Sion a také solární autobusové soupravy určené pro vozový park veřejné dopravy v Evropě. Informoval o tom zpravodajský server Protocol. Zakladatelé firmy věří, že solární technologie, kterou vyvinuli, může být využita pro veškeré druhy dopravy, včetně autobusů, nákladních automobilů a lodí.

Čtyřdveřový osobní automobil nazvaný Sion je jednoduchý elektrický hatchback. Od ostatních elektromobilů jej odlišují solární panely zabudované do karoserie vozu ze všech stran. Ty umožní Sionu vyrábět vlastní elektřinu, což může k běžné baterii přidat až zhruba 240 kilometrů dojezdu za týden a vytvořit "plnou soběstačnost na krátkých vzdálenostech", jak uvádí webové stránky Sonu.

19 000 předobjednávek

Společnost při vývoji technologie opustila křehké a těžké skleněné kryty, na které se solární panely obvykle spoléhají, a upřednostnila monokrystalické křemíkové články chráněné vrstvou polymeru, integrované do samotné karoserie vozu. Polymer je odolný proti rozbití a poskytuje dodatečnou ochranu článků v případě nárazu.

Společnost Sono podepsala v dubnu závaznou smlouvu s finským výrobcem Valmet Automotive a již má kolem 19 000 zákazníků, kteří si vůz předobjednali.

Ještě větší potenciál vidí Sono v autobusové dopravě. Společnost přizpůsobila svou sadu pro autobusy tak, aby vyhovovala nejběžnějším typům a dala se tak instalovat na již existující modely. I když jsou autobusy primárně poháněny naftou, přidání solárních panelů může generovat dostatek energie pro provoz pomocných systémů autobusů, jako je osvětlení, vytápění a chlazení. Společnost Sono odhaduje, že tyto systémy ušetří podstatné množství nafty užívané v autobusech.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(23)
Ivan Švančara
30. červenec 2022, 09:22

Auto s nazvom sion pojde na dracku najma medzi arabskymi zakaznikmi

Ladislav Novák
30. červenec 2022, 11:31

Miluju tyhle letní mediální "kachny". Jenomže tady se nám předkládá jako čerstvý projekt, přičemž první zpráva o něm pochází z ledna (januára) 2020, je tedy už dvaapůl roku stará:

Tisíce lidí se složily na start výroby levného elektromobilu z Německa

https://www.novinky.cz/auto/clanek/tisice-lidi-se-slozily-na-start-vyroby-levneho-elektromobilu-z-nemecka-40310697

21. 1. 2020,

"... Německý start-up Sono Motors vybral přes 53 milionů eur, tedy 1,3 miliardy korun, při crowdfundingové kampani na start výroby svého prvního elektromobilu. Ten už přitom měl být v prodeji. ..."

Tedy měl být v prodeji už v lednu 2020, peníze od naivních důvěřivců zmasírovaných zelenou propagandou vybrali, a auto pořád nikde. :-D Tak takhle vypadá inzerovaná "odpovědnost vůči klimatu" v praxi. ;-)

Ladislav Novák
2. srpen 2022, 08:14

Ještě doplním starší zprávu z 8. 8. 2018, kdy byl projekt zmíněného elektromobilu spuštěn s tím, že prodávat se bude v roce 2019... Což neznamená nic jiného, než že po 4 letech a vybraných vyšších desítkách milionů EUR od zákazníků nebyl dodnes prodán zřejmě ani jeden elektromobil tohoto typu...

https://www.novinky.cz/auto/clanek/nemecky-elektromobil-se-dobiji-sluncem-solarni-panely-pridaji-30-kilometru-40023013

Turby
30. červenec 2022, 10:19

Boze to je ale blbost. A ja myslel, ze solarni tasky uz nic neprekona.

Ladislav Novák
30. červenec 2022, 10:41

Podobnými blbostmi nás "novináři" šířená propagnda a reklama zásobuje pravidelně:

Mnichov testuje solární přívěs za autobus, má spořit tisíce tun CO2

https://www.novinky.cz/auto/clanek/mnichov-testuje-solarni-prives-za-autobus-ma-sporit-tisice-tun-co2-40392741

:-D

Josef
30. červenec 2022, 10:32

Turby, blbost je nevěřit ve vývoj a evoluci, letěl jste někdy letadlem? Tak nějaký Turby také hlásil, že předměty těžší než vzduch nepoletí a raději by letěl balonem

Ladislav Novák
30. červenec 2022, 10:54

Kdo má mozek a vzdělání, dokáže si spočítat / odhadnout, co blbost je a co není. No a ostatní se musí držet víry svaté...

Přeneseno na konkrétní příklad z reklamy nahoře:

Odhadněte si plochu, jakou má povrch karosérie automobilu na obrázku, kolik procent (jaký zlomek) z této plochy může být ozářeno sluncem v kolmém dopadu, a jaký (maximální) okamžitý výkon z takového zdroje můžete získat. No a pak si to porovnejte s příkonem automobilu nutným k rozjezdu a jízdě včetně bezpečné zálohy v akumulátoru, bez nějž by vám auto nikdo na silnici nepustil.

Tak už vám to docvaklo, nebo ještě ne? :-)

hlpb
30. červenec 2022, 11:12

Bohužel jsi nepochopil, jak tato solární doplňková výroba EE funguje. Toto auto je normální elektromobil, který má normální baterii 54 kWh a nabíjí normálně se ze sítě. A teď pozor proti běžným elektromobilům se bude nabíjet ještě pomocí 456 solárních článků na svém povrchu, tato energie se ukládat normálně do baterie k té dodané ze sítě (tato solárně vyrobená elektřina bude stačit na cca 5000 km/rok). Nechci Láďo podcenit tvoje vzdělání, ale o tuto technologii už projevilo zájem více jak 20 automobilek. Přece jen bych si dovolil věřit úsudku špičkových managerů např. Mercedesu než tvé maličkosti

Ivan Švančara
30. červenec 2022, 11:37

Špickovy manager Mercedesu by za normalnych okolnosti nad tymto ani len neuvazoval, presne podla vypoctov Ladislava. Ale kedze doba nie je normalna, spickovy odbornik je nuteny podvolit sa choremu trendu doby.

Co myslis, kde je chyba v syteme, kde 99% volicov voli KSČ? Mas dojem, ze ich volba bola slobodna?

hlpb
30. červenec 2022, 11:51

Ivane, Mercedes je jen jedna z dvaceti automobilek. Tento princip výroby pomocí solárních panelů je dokonce logický a očekávaný směr vývoje. Auta stojí tisíce hodin ročně na Slunci na parkovištích nebo jezdí po silnicích. Tato technologie má obrovskou budoucnost hlavně u nákladní a autobusové dopravy. U nákladního vozu při pokrytí celé střechy a stěn, bude tato technologie schopná vyrobit až 80 kWh/den.

Ladislav Novák
30. červenec 2022, 11:59

Potíž je, že zmíněná firma už vybrala od důvěřivých lidí v Německu do ledna (januára) 2020 53 mil EUR, elektromobily měly jít do prodeje v polovině roku 2020, a dnes se o stejném voze píše jako o "levné novince". Ale kde je ta několik let stará "novinka"? ;-)

Jan Veselý
30. červenec 2022, 13:43

@hlpb: Nissan Leaf má už od začátku na střeše malý FV panel, který slouží k dobíjení 12V baterie, která slouží k napájení palubní elektroniky, včetně spínačů napájení/spotřeby z velké baterie.

Už jen to, že by to během horkého letního dne utáhlo klimatizaci, by bylo super.

Josef
30. červenec 2022, 12:35

Ladislave,

soustřeďte se a přečtěte si článek znovu a použijte mozek, tak jak navrhujete

Ladislav Novák
30. červenec 2022, 13:49

Zkuste si hodit do vyhledávače "Německý start-up Sono Motors vybral přes 53 milionů eur" a podívat se, kdy měla jít do prodeje první auta... ;-)

Možná vám to docvakne až teď... :-)

Ladislav Novák
30. červenec 2022, 11:35

O tvé zelené víře svaté, samozřejmě, většina z nás, co sem chodíme, nepochybuje. :-)

Ladislav Novák
30. červenec 2022, 14:00

-> hlpb 30. červenec 2022, 11:12

Richard Vacek
30. červenec 2022, 15:00

Mysleli to dobře a dopadlo to jako vždycky. Prostě se jedná o další krám, který zvyšuje hmotnost vozu a je zdrojem poruch. Kdyby optimisticky takové auto mělo 1 kWp solárního výkonu, tak to jen v panelech představuje cca 50 kg. V elektrárně to vyrobí při optimální poloze cca 1000 kWh ročně, ale tady to bude na slunci jen výjimečně, jestli to vyrobí 200 kWh, tak to bude hodně.

hellokitty
30. červenec 2022, 15:15

mozno si to precitajte este raz, nie su to klasicke panely kryte sklom, pouzili polymery, ktore su lahsie a odolnejsie proti rozbitiu pri naraze

Ladislav Novák
30. červenec 2022, 15:28

Navíc jsou v textu zjevně nepodložená tvrzení jako např.: "Polymer je odolný proti rozbití a poskytuje dodatečnou ochranu článků v případě nárazu." To je samozřejmě nesmysl, a kdo ví, jak vypadá karosérie automobilu i po menším destrukčním nárazu, musí mu být jasné, jak náročná karosářská oprava pak takový elektromobil čeká. O ceně raději ani nemluvit...

Jsem opravdu zvědav, kdy už konečně budou první kusy popsaného elektromobilu uvedeny (po letech čekání) do prodeje a jaká bude jejich cena (bez dotací vyplacených státem) pro spotřebitele.

Petr prochaska
31. červenec 2022, 06:25

Pokud použijete flexibilní panely, což i použijete, tak 1 kWp bude vážit tak 20 kg. Výroba bude nižší z důvodu špatného sklonu a zastínění. Nicméně se najdou i lidé, kteří parkují na zahradě a před prací, kde slunce svítí, pak by mohla být výroba i 700 kWh ročně. Při spotřebě 17,5 kWh/100km je to 4000 km/rok. Navíc v některých místech na světě slunce svítí více než u nás, tak by to mohlo být i 10000 km/rok.

Ladislav Novák
31. červenec 2022, 11:05

Potíž je, že výrobce už měl před dvěma roky dodávat na trh hotová auta, vybral desítky milionů EUR, a kde nic, tu nic. Jenom marketing a propaganda. Mně to připadá jako zjevný podvod na naivních "zelených" zákaznících, kteří neumí kupecké počty...

Turby
31. červenec 2022, 12:39

Vzdy se najde hejno hloupych kavek, ktere vsechny tyhe podvodniky radi zasponzoruji. :-)

Turby
31. červenec 2022, 12:43

Zrovna jsem si vzpomel na ty uspesne start-upy z 90tek s filtry energie z jadra v Rakousku a Nemecku :-)))

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se